handdator

Visa fullständig version : Engelska B...Hjälp!


villor91
2016-02-27, 13:01
Hej! jag är en annorlunda gosse tror jag?

Nu är det så att jag tar tag i mina dåliga gymnasiebetyg.
Nu har jag bara engelska b kvar, där fick jag senast på nationella proven mvg i lyssna och läsa.. Men IG på att skriva...

Problemet är att jag inte vet vad jag ska välja för ord och vilka böjningar jag ska ha på orden. Är detta vanligt med denna skillnaden jag har?

Vill ha tips om kunskapssidor där man kan lära sig detta igen.

Off topic: var ett särbegåvat barn när jag var liten, hade för lätt för skolan överlag och sket i den efter klass 6 och uppåt. Detta kan vara orsaken tror jag.

filmjölk
2016-02-27, 13:06
Vad skall du skriva för något? Ett prov i skolan eller en hemuppgift?

PureWhey
2016-02-27, 13:43
Engelska läser och ser man överallt, förstår inte hur folk lyckas undgå att lära sig det. Ang böjningar är det bara att börja plugga gram och såklart glosor för orden...

Loke
2016-02-27, 13:48
Jag gissar på att du bara har övat mycket mer på att lyssna och läsa. Jag blev bra på att skriva genom att som tonåring diskutera politik på engelska på internet - då blev man inte tagen på allvar om man skrev dåligt. Hitta nåt amerikanskt for forum om nåt du gillar och börja skriva.

Sen finns det ju även en lite större komponent av plugg när det kommer till att skriva. Lyssna/läsa/prata så kan man komma undan med att vara dålig på oregelbundna verb tex. Skriver man så måste man kunna dessa.

Diomedea exulans
2016-02-27, 13:49
Jag blev fantastisk på skriven engelska genom att läsa massa rollspelsböcker på engelska. De brukar vara löjligt bra skrivna.

delta_mats
2016-02-27, 13:50
Problemet som jag har som är lite äldre är att man i regel suger på att prata engelska eftersom man gjort det så sällan efter skolan. Man skriver nästan aldrig heller. Däremot läser man och förstår engelskt tal bra. Men det blir liksom enkelspårig inlärning, man tar in men får inte ut. Träningsfråga såklart.

Yes
2016-02-27, 13:56
Läs böcker på engelska och se filmer utan text. Sen pluggar du såklart lite grammatik också.

Brofessorn
2016-02-27, 13:57
De böjningar som låter bäst är oftast rätt.

juckeyy
2016-02-27, 14:06
Menar du böjningar så som;
"One mouse"
"Many mice"?