handdator

Visa fullständig version : Förbättringar i näringsintag?


Kränktvitman92
2016-02-25, 16:40
Tjena!

Började träna för snart 2 månader sen, och såhär ser mitt kostupplägg på träningsdagarna ut. Vad säger ni kunniga om det, något/allt jag kan förbättra?

0430. 10g bcaa + 1dl maltodextrin

0500-0600. Träning

0630. 3dl Core gainer m. Vatten (ca 500kcal, 30g protein)

0900. Matlåda ca 100g pasta 100g kyckling

1200. En frukt + 3dl gainer m. Vatten

1500. Matlåda, samma som vid 0900

2000. Matlåda ca 150g pasta 150g nötfärs, 3 dl standardmjölk.

Tränar 4 dagar/vecka
23 år
82kg
195cm lång
Jobbar även som ställningsbyggare (gymmar alltid före jobbet)
Icke träningsdagar rör jag mig inte särskilt mycket.
Tränar för att bli större och starkare.

AquaRegia
2016-02-25, 16:59
Väldigt mycket kosttillskott i förhållande till mat, finns det någon anledning till det? Äter du något förutom pasta, kyckling och nötfärs?

Kränktvitman92
2016-02-25, 17:27
Det på morgonen är för att jag tränar så tätt inpå att jag vaknat, tycker då malto + bcaa verkar vara perfekt (vad jag läst mig till) gainer efter gym och till mellis är smidigt och ger mig vad jag behöver. (rätta mig om jag har fel)

Köttfärsås, kyckling var ett exempel, men blir oftast det eller lax, korv/köttbullar. Men pasta äter jag varje dag jag tränar. (Också för de e enkelt ;))

otto12345
2016-02-25, 18:31
Jag är bara nyfiken på vad du har läst när du säger att du läst att det är perfekt? Jag är absolut inte bland de kunnigare här inne men mina tankar är att bcaa innan träning känns som pengarna i sjön. Huruvida malto fungerar på dig kan jag inte avgöra men för mig som tränar direkt på morgonen ger en koppe kaffe och träna på tom mage bättre energi. I övrigt tycker jag du bör äta mer mat istället för att köpa gainer och liknande men ta mig för vad jag är, en glad amatör. :)

Kränktvitman92
2016-02-25, 19:50
Har ingen källa på var jag läst det faktiskt, och perfekt var väl kanske fel ordval. Varför är bcaa före träning pengar i sjön? Malto ger snabb energi om jag förstått det rätt, och det är just det jag behöver på morgonen.

ang. gainer vid 12 kanske jag bör byta ut mot kolhydrater/protein i form av mat istället. Tack för feedbacken!

Ps. jag är också en amatör

LunaSpice
2016-02-25, 20:16
Har ingen källa på var jag läst det faktiskt, och perfekt var väl kanske fel ordval. Varför är bcaa före träning pengar i sjön? Malto ger snabb energi om jag förstått det rätt, och det är just det jag behöver på morgonen.

ang. gainer vid 12 kanske jag bör byta ut mot kolhydrater/protein i form av mat istället. Tack för feedbacken!

Ps. jag är också en amatör

Att träna fastande har en hel del fördelar så en kopp kaffe och ev EAA innan skulle funka bättre ur muskelbyggande syfte. BCAA bygger inte muskler. Däremot kan det hjälpa till med trötthet vid längre pass enligt en del studier.

Kränktvitman92
2016-02-25, 20:30
Att träna fastande har en hel del fördelar så en kopp kaffe och ev EAA innan skulle funka bättre ur muskelbyggande syfte. BCAA bygger inte muskler. Däremot kan det hjälpa till med trötthet vid längre pass enligt en del studier.

Varför skulle EAA vara bättre? Nej men BCAA hindrar väl muskelnedbrytningen?

Wzup2u
2016-02-25, 20:44
Varför skulle EAA vara bättre? Nej men BCAA hindrar väl muskelnedbrytningen?

3 av 8 @ bcaa säger mkt :)

copypaste @ kolo.

EAA = Alla åtta essentiella aminosyror:
Fenylalanin
Isoleucin
Leucin
Lysin
Metionin
Treonin
Tryptofan
Valin

BCAA = De tre grenade aminosyrorna:
Isoleucin
Leucin
Valin

Beemel
2016-02-26, 07:13
Varför skulle EAA vara bättre? Nej men BCAA hindrar väl muskelnedbrytningen?

För att alla essentiella aminosyror behövs.
Inte bara de tre som BCAA innehåller.

BCAA är meningslöst på de allra flesta sätt utom möjligen då att ge lite dyr energi, men det lär inte heller göra någon skillnad om du redan hivar i dig malto.

Kränktvitman92
2016-02-26, 09:37
För att alla essentiella aminosyror behövs.
Inte bara de tre som BCAA innehåller.

BCAA är meningslöst på de allra flesta sätt utom möjligen då att ge lite dyr energi, men det lär inte heller göra någon skillnad om du redan hivar i dig malto.

Okej tack :)

King Grub
2016-02-26, 09:47
Varför skulle EAA vara bättre? Nej men BCAA hindrar väl muskelnedbrytningen?

Vilken muskelnedbrytning? Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning. Inte muskeluppbyggnad heller.

Kränktvitman92
2016-02-26, 14:29
Vilken muskelnedbrytning? Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning. Inte muskeluppbyggnad heller.

Den som pågår hela tiden.