handdator

Visa fullständig version : Öka styrka/muskler som nybörjare på litet underskott?


Dovahkiin
2016-02-25, 01:11
Ursäkta att ämnet är så ständigt återkommande, men det verkar som att diskussionerna oftast handlar om möjligheten att öka i muskelmassa samtidigt som man minskar i fett - som van eller relativt etablerad styrketränande. Det förstår jag är lurigt om än teoretiskt möjligt.

Däremot nämns det ofta att man om man är nybörjare och bara hållt på kort tid kan ha helt andra förutsättningar, då man har såpass liten muskelmassa att börja med. Det är där jag är, och vill försöka reda ut vad jag borde kunna göra. Kan man i min position bygga muskler eller styrka praktiskt och påtagligt (alltså inte bara teoretiskt men typ aldrig på riktigt) samtidigt som man ligger på kaloriunderskott? Hur stort underskott då isf tror ni? Realistiskt och uppskattningsvis då..

Jag ligger i deff med min låga muskelmassa för att bli av med lite tråkigt fett runt magen/sidorna, en sista rest av rejäl övervikt. Fettprocenten börjar bli rätt låg nu. Resultaten med hudens åtstramning och magens fasthet kommer tydligt och magrutorna börjar bli mer och mer synliga, men det går långsammare och långsammare. Jag upplever samtidigt att styrkan minskar allt fortare, eller om det är den generella orken och att jag bara är slöare i allmänhet. Nästa tänkta fas för mig när denna är klar är att bygga, och då på balans med tanke på tidigare övervikt och nybörjare, så bulk känns helt fel.

Frågan är väl då om jag skulle kunna lägga om nu i sista tredjedelen av deffen till ett mycket mindre underskott (kanske typ bara ca 200kcal?) och kunna förvänta mig att redan då börja öka i styrka och muskelmassa igen, iaf delvis, som jag gjorde tydligt innan deffen? Kanske onödigt att försöka få klart deffen på en månad nu om styrkan fortsätter försvinna, om jag hade kunnat bygga styrka och låta den sista biten fettförlust ske på några månader istället..

Givetvis förutsatt ordentlig mängd protein och vid rätt tider i kostplaneringen då.

Mycket tacksam för råd, så jag inte "slösar" tiden på fel saker nu.

King Grub
2016-02-25, 06:00
Att göra det i början av deffen när man har mer kroppsfett är en sak. Att göra det mot slutet när man redan är hård är en helt annan.

Kognitivknug
2016-02-25, 08:20
Att göra det i början av deffen när man har mer kroppsfett är en sak. Att göra det mot slutet när man redan är hård är en helt annan.

Vad skulle du säga är en rimlig nedre gräns för att inte längre kunna hoppas på några nämnvärda ökningar eller styrka mätt i kroppsfettsprocent med samtidigt underskott? Förstår att det är individuellt och genetiskt, men det kanske finns någon riktlinje?

z_bumbi
2016-02-25, 08:32
Jag skulle fokusera på att gå ner i vanlig takt och ägna träningen åt att nöta teknik. Eller så lägger du bara in en period av balans nu och kör den sista viktnedgången om några månader.

Dovahkiin
2016-02-25, 11:16
Jag skulle fokusera på att gå ner i vanlig takt och ägna träningen åt att nöta teknik. Eller så lägger du bara in en period av balans nu och kör den sista viktnedgången om några månader.
Ok, så alla de uttalandena man hör om att otränade kan öka styrka och muskler utan att få i sig så värst mycket kalorier är lite överdrivna?

Om min styrka som sagt är påväg bort och jag inte har så mycket att ta av, samtidigt som jag minskar i fettnivå allt långsammare nu mot slutet, är det ändå värt att bara nöta på i ett 500 kcal underskott i en månad eller så till?

Att gå helt till balans en tid och köra på nytt sen är ju såklart ett alternativ, men skulle jag inte få några resultat på ett litet underskott då tror du?

z_bumbi
2016-02-25, 11:30
Ok, så alla de uttalandena man hör om att otränade kan öka styrka och muskler utan att få i sig så värst mycket kalorier är lite överdrivna??

Det beror på vilka uttalanden det är. Det är fullt möjligt för nybörjare att öka i styrka under en viktnedgång men du har väl hållit på ett tag och har dessutom börjat komma ner ganska mycket i vikt och då går det trögare. För att möjligen kunna fortsätta öka får du antagligen träna på ett sätt som inte är så lämpligt för nybörjare oavsett kaloriintag och då är det, i alla fall enligt mig, smartare att tänka långsiktigt och förbereda kroppen för en långsiktigt styrkeökning.

Dovahkiin
2016-02-25, 17:20
Det beror på vilka uttalanden det är. Det är fullt möjligt för nybörjare att öka i styrka under en viktnedgång men du har väl hållit på ett tag och har dessutom börjat komma ner ganska mycket i vikt och då går det trögare. För att möjligen kunna fortsätta öka får du antagligen träna på ett sätt som inte är så lämpligt för nybörjare oavsett kaloriintag och då är det, i alla fall enligt mig, smartare att tänka långsiktigt och förbereda kroppen för en långsiktigt styrkeökning.
Ok, låter rimligt. Ska fundera på hur jag får göra. Tackar för råden :)