handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni om ni kör ett längre och tyngre cardiopass under deff?


Dovahkiin
2016-02-24, 21:23
Ganska simpel fråga, men nyfiken på hur folk resonerar. Säg att man räknat ut sitt underskott, som verkar stämma efter ett antal veckor, med i den kalkylen finns då x antal träningspass, och i detta exemplet ett par cardiopass. Ett av de passen är i mitt exempel ett lite längre pass, tänkt runt 10k löpning, och ett är lite intensivare HIIT, kortare distans.

Om man får feeling och drar ut på långpasset och klämmer 20k i stället, så man drar iväg rejält i kaloriförbrukningen och egentligen typ förbrukar en hel extra middag i kalorier mot vad man tänkt, ser ni det helst som ett större underskott den dagen och käkar som vanligt, eller skulle ni klämma i er ungefär motsvarande extra brända kalorier och unna er lite sånt?

Om extra käk, skulle ni fylla ut med kolhydrater som annars är den generella återhämtningen efter långdistans, eller köra fokus på protein och det vanliga?

AquaRegia
2016-02-24, 21:41
Vad spelar det för roll vad andra gör? Kör på det som funkar bäst för dig.

Dovahkiin
2016-02-24, 21:45
Vad spelar det för roll vad andra gör? Kör på det som funkar bäst för dig.
....

Ett forum där ingen ställer frågor hur andra gör för att söka kunskap/erfarenheter att fundera över eller utgå ifrån själv? Har du en dålig dag idag?

Dreas
2016-02-24, 21:49
Smaksak säger jag. Vissa dagar äter man mer, andra dagar nöjer man sig med att det blivit ett större underskott.

Beror säkerligen på vilken nivå man ligger på också.

ATJL
2016-02-24, 21:50
Enstaka tillfälle hade jag inte kompenserat. Börjar det ske oftare hade jag kompenserat sä att jag höll mig på planerat underskott, främst med kolhydrater.

Så hade jag gjort...

Sarco
2016-02-24, 22:35
Händer det någon enstaka gång så ser jag det som att det jämnar ut sig i längden. Du kompenserar normalt sett omedvetet för detta ändå. På samma sätt kompenserar jag inte heller för att jag missar ett träningspass eller tvingas sitta still i möten en hel dag.

J.V
2016-02-24, 23:54
Händer det någon enstaka gång så ser jag det som att det jämnar ut sig i längden. Du kompenserar normalt sett omedvetet för detta ändå.Inte nodvandigtvis. Hen kanske raknar kalorier.

Jag hade kompenserat for det genom att ata mer, annars hade jag inte haft energi till styrketraning dagen efter, vilket anda ar prioritet, inte att ga ner snabbt.

Diomedea exulans
2016-02-25, 00:05
Det kan vara bra att försöka undvika att gå alltför långt under det kaloriintag man hade planerat, för det kan leda till att man får ett anfall av matfrossa senare...

Dovahkiin
2016-02-25, 00:43
Intressanta svar, tackar :)

Jag lutar nog själv åt att kompensera en del av det extra underskottet de gångerna det sker, iaf tillräckligt för att inte få tokhunger och må kasst av det. Jag tror också lite man bygger upp för ett uselt träningspass dagen efter om man inte gett kroppen iaf en chans att återhämta sig lite mer som vanligt.. Men har inte testat det utförligt än, så vet ju inte.

Är ju en del i det jag lurar på med, om helt jämnt kaloriintag varje dag är smart om man har en tendens att köra väldigt krävande konditionspass nån av dagarna.. Eller om man ska köra lite mer specifikt intag utifrån vilken typ av träningsdag det är. Vilodagen (en per vecka) tänker jag se som en återhämtningsdag och äter som en normal träningdsag iaf. Tror den är bra för orken och psyket under en deff, och ska ju vara medräknad ändå i kalkylen på snittet.

Beemel
2016-02-25, 07:48
Jag gymmar 3-4 gånger i veckan (helkroppspass) och jag springer 3-4 gånger i veckan, 5-20km per pass med de längsta passen ibland över 20km.
På helgerna blir det ibland både gym och löppass samma dag.

Jag äter ungefär samma kalorimängd varje dag oavsett hur och vad jag tränar.
Brukar mest hålla koll på kalorisnittet över hela veckan och vid behov korrigera det beroende på viktkurvans utveckling.
Jag har aldrig "kompenserat" träning med kosten från dag till dag.

Dovahkiin
2016-02-25, 11:19
Jag gymmar 3-4 gånger i veckan (helkroppspass) och jag springer 3-4 gånger i veckan, 5-20km per pass med de längsta passen ibland över 20km.
På helgerna blir det ibland både gym och löppass samma dag.

Jag äter ungefär samma kalorimängd varje dag oavsett hur och vad jag tränar.
Brukar mest hålla koll på kalorisnittet över hela veckan och vid behov korrigera det beroende på viktkurvans utveckling.
Jag har aldrig "kompenserat" träning med kosten från dag till dag.
Ok, kanske är jag som är lite överdrivet rädd att kroppen inte ska klara att återhämta sig bara. Känns som att alla mina reserver av ork och vilja och så ligger så förbannat lågt att jag ständigt är på gränsen till något dåligt nu, men det kanske bara är så en deff brukar kännas?

shut teh face
2016-02-25, 11:42
Jag kompenserar inte om det är ett pass i veckan extra kondition

Blir det fler gör jag det, äter dock inte ikapp allt jag förbrukat extra

Annars påverkas återhämtningen och styrketräningen för mig
Och risk för dåligt mående, matfrossa etc

Beemel
2016-02-25, 11:43
Ok, kanske är jag som är lite överdrivet rädd att kroppen inte ska klara att återhämta sig bara. Känns som att alla mina reserver av ork och vilja och så ligger så förbannat lågt att jag ständigt är på gränsen till något dåligt nu, men det kanske bara är så en deff brukar kännas?

Brukar.. Kanske? jag vet faktiskt inte.
Jag kanske är unik men jag känner mig sällan/aldrig direkt annorlunda (orkmässigt) under viktminskningsdiet.
Om något så brukar jag känna mig piggare och fräschare, fast det beror nog mer på vad jag äter (mer grönsaker, mindre skräp) än hur mycket.
Jag går alltid på hur kroppen känns, börjar jag känna mig segare/svagare (händer mycket sällan, hittills 2 gånger på de senaste 8 veckornas diet) så äter jag mer (upp till uppskattad balansnivå) i någon eller några dagar. Men jag ändrar aldrig på dieten bara för att jag tränat mycket en enskild dag.

Tidigare viktminskningar som jag genomfört lite mer oseriöst så har jag inte tappat orken överhuvudtaget, men vid dessa tillfällen så hade jag ganska fria tyglar och överåt lite då och då (typ var 10-12 dag i snitt)
Men denna gång kör jag allting relativt seriöst då jag försöker lära mig lite mer om min kropp på samma gång.