handdator

Visa fullständig version : Skaffat kabelhiss! Snabbrecension här


Pjotor
2016-02-24, 16:30
Hittade en kabelhiss för takmontering för 349 kr på Gorilla Sports (som INTE säljer kosttillskott så den borde få nämnas). Sök på kabelhiss på hemsidan.

Vad ingår?
Kort rakt handtag med plastklädda grepp
Lodrät stång med 30 mm diameter för att stapla vikter på
Konsol med två kullagrade linhjul och skruvar
Två karbinhakar och två schackel
2,2 m plastklädd stålvajer med öglor och stoppkula
8 st. expanderskruvar för betong

Kabelhissen har en kapacitet på 120 kg.

Hopsättning
Gick på två minuter. Lade vajern på plats, satte dit hjulen och satte fast två skruvar plus muttrar. Klart.

Installation
Inga konstigheter i mitt fall. Måttade in konsolen, markerade 8 hål, borrade hålen med borrhammare, tryckte in expanderskruvarna, passade in hålen i skruvarna och drog åt alla muttrar. Total tid ca 45 minuter, plus 15 minuter för att spotta ut betongdammet och dammsuga.

Bonus
Linan var helt perfekt i längd för mitt tak på 2,30 m! När stoppkulan tog i så stod viktstången på marken, med lätt spänd lina. Lite tur får man ha.

Träna
Rena drömmen. Stålvajern och de kullagrade hjulen gör att draget blir 100 % jämnt. Viktstången fungerar utmärkt även till mina vikter med 50 mm hål.

Nackdelar
- Det medföljande handtaget var ingen höjdare -- ihåligt och alldeles för kort.
- Kräver betongtak eller en välbyggd ställning.
- Funkar inte med 25 mm skolvikter.

[B]SAMMANFATTNING[B]
Helt klart en av de bästa investeringarna jag gjort i träningsväg. Kostar en tiondel av en riktig kabelhiss och tar ingen golvyta när den inte används. De kullagrade linhjulen och den plastade vajern är ljusår bättre än hemmabyggen med linblock och rep. Det går säkert att montera den på en ställning om man är någorlunda händig också.

Stark köprekommendation alltså -- men räkna med att behöva lägga några hundralappar på ett vettigt handtag. Lyckligtvis hade jag ett sedan tidigare som jag kunde använda istället.

Frågor?

drkrupp
2016-02-28, 17:07
Intressant. Tack för tipset!

Adama
2016-02-28, 17:21
Bild på hemmabygget måste man ju få se!

J.V
2016-02-29, 01:59
Bildeeeerrrr!

Snubben
2016-02-29, 08:44
... känns juh inte så stabilt i och med att nästan alla är värsta Timell-snickare..

Pjotor
2016-03-02, 09:36
... känns juh inte så stabilt i och med att nästan alla är värsta Timell-snickare..
Tack för omtanken, men åtta (!) expanderskruvar i sprickfri betong håller garanterat för mer än jag orkar rubba. Pallar definitivt de 120 kg som anges som kabelhissens maxlast.

Ska försöka slänga upp bilder så småningom.

Stuffer
2016-03-02, 12:01
Tack för omtanken, men åtta (!) expanderskruvar i sprickfri betong håller garanterat för mer än jag orkar rubba. Pallar definitivt de 120 kg som anges som kabelhissens maxlast.

Ska försöka slänga upp bilder så småningom.

240kg blir maxbelastningen på skruvarna då vid maxlast och jämviktsläge. Något högre när du ska accelerera vikterna. Vid maxlast och en lite ryckig rörelse kan du säkert tangera 300 kg belastning på skruvarna.
Men det håller säkert fint om det som du säger var sprickfri/ickekexig betong.

mvh ingenjören/nörden

Pjotor
2016-03-02, 14:38
240kg blir maxbelastningen på skruvarna då vid maxlast och jämviktsläge. Något högre när du ska accelerera vikterna. Vid maxlast och en lite ryckig rörelse kan du säkert tangera 300 kg belastning på skruvarna.
Men det håller säkert fint om det som du säger var sprickfri/ickekexig betong.

mvh ingenjören/nörden
Tack för uträkningen! Jag är inte ironisk. Jag försökte hitta info om hållfasthet (hoppades att slippa borra så mycket), men när jag inte gjorde det så borrade jag alla åtta hålen för säkerhets skull. Borrhammaren fick jobba hårt.

Skulle jag någon gång närma mig övningsvikter på 120 kg så har jag förmodligen övergått till pullups (KV 95 kg). Jag sitter på en bänk när jag drar, så går jag över ca 90 kg blir det i praktiken pullups.

Pjotor
2016-03-04, 08:02
Bild 1: pressrack med stång, bänk och hemmabyggd lyftplattform. Plus roddmaskinen och en skymt av mina ställbara hantlar
Bild 2: kabelhissen i närbild
Bild 3 (vrid på huvudet): kabelhissen klar att använda med en 15-kilosvikt på viktpinnen.

Stuffer
2016-03-04, 11:44
Tack för uträkningen! Jag är inte ironisk. Jag försökte hitta info om hållfasthet (hoppades att slippa borra så mycket), men när jag inte gjorde det så borrade jag alla åtta hålen för säkerhets skull. Borrhammaren fick jobba hårt.

Skulle jag någon gång närma mig övningsvikter på 120 kg så har jag förmodligen övergått till pullups (KV 95 kg). Jag sitter på en bänk när jag drar, så går jag över ca 90 kg blir det i praktiken pullups.

No problem. Worst case i jämvikt blir alltså 120kg vikter som hänger i ena änden av kabeln och 120kg gubbe som hänger i den andra änden.
Med din kroppsvikt så är det 95+95=190kg som blir maxbelastningen om du fortfarande vill ha fötterna kvar på jorden.
Tyngre går ju såklart att lösa genom att tillämpa ett par likadana expanderskruvar till och ett par avdankade träskor ;)