handdator

Visa fullständig version : Ett gym under förväntan?


_Robbie_
2016-02-23, 22:14
Jag har precis flyttat till en ny lägenhet där det finns ett gym i huset. Glad som jag var över att spara pengar från mitt dyra gym-medlemskap sade jag upp detta.

Idag fick jag nycklar till gymmet som är väldigt stort och fräscht. Detta är utrustningen:

The Gymnasium is provided with TechnoGym equipment as below:

Dual Adjustable Pulley x 1
Cross Trainer x 3
Recline Bike x 1
Normal Bike x 1
Spinner Bike x 2
Treadmill x 4
Exercise Mats x 4
Exercise Balls x 3
Rowing Machine x 2
Arm Curl x 1
Low Row x 1
Pectoral Machine x 1
Leg extension x 1
Leg curl x 1
Vertical Traction x 1
Shoulder Press x 1
Chest Press x 1

Movable Benches x 2
Dumbbells, pairs of: 2 kg, 4 kg, 6 kg, 8 kg, 10 kg, 12 kg, 14 kg, 16 kg, 18 kg, 20 kg

FRIA VIKTER ENDAST UPP TILL 20KG hantlar + två bänkar.
Ingen stång eller fria viktplattor. Detta omöjliggör bänkpress, stångrodd, mark etc etc.

Jag ska självklart klaga för att försöka få till iaf en stångrodd + fria viktskivor.
Om detta ej går, är det tids-o-optimalt att spendera tiden på detta gym? skulle ni "make it work" iom att det är gratis?

Määng
2016-02-23, 22:38
Beror väl på vad du har för mål.

Jag hade inte tränat tränat majoriteten av mina pass där iaf.

Sarco
2016-02-23, 22:39
Hur långt har du kommit i din egen träning? För en grundläggande träning är det där väl ok för att vara gratis, förutom för benen. Bara benspark och lårcurl är inte bra nog tycker jag.

amarth
2016-02-23, 22:42
Ja. Nej.

Ett Orm
2016-02-23, 23:44
Funkar med lite fantasi, men det verkade urbota trist utan ens en stång.

Folk som inte har träning som intresse ska inte köpa in träningsutrustning.
Har ett gym på jobbet där det tilldelades en ok summa pengar för ny utrustning. Vad köptes?
2 dyra spinningcyklar som jag hittills inte sett en enda person använt..
Detta trots att det redan fanns cyklar, trappmaskin, löpband, roddmaskin och en crosstrainer.
Crosstrainern och löpbandet är de enda som används.

Loke
2016-02-24, 00:02
"Jag ska självklart klaga"

Hmm. Det är alltså ett gym i ett bostadshus som man får tillgång till som boende? Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad syftet med att klaga är. Ett önskemål kan du ju lämna, och vill du engagera dig i föreningen som sköter gymmet (brukar va så) så är de säkert jätteglada. Men att bara klaga? Nja, känns inte vettigt. Även om det säkert är så de flesta skulle reagera.

Diomedea exulans
2016-02-24, 00:04
Dude! Man säger inte upp sitt gamla gymkort förrän man sett det nya gymmet. Det är som att man inte dumpar frugan förrän man hittat en bättre, eller slutar från jobbet förrän man fått ett roligare.

Shqypnia
2016-02-24, 07:30
Förvånad?
De flesta 'gym i bostadsrätter består av 2-3 maskiner. Förvånad att ditt hade så många ändock...

Diomedea exulans
2016-02-24, 09:14
Jag tror du kan bli stark där. Gör du 5 set med 20 reps och 30 sekunders setvila på högsta motståndet så har du nog fasiken fått muskler.

Synd att det inte finns någon pressövning för benen, men du kan ju köra pistol squats.

MackeJuve
2016-02-24, 10:20
Lite orutinerat att säga upp gymkortet utan att ha sett gymmet. Jag skulle använda det gymmet som ett sorts komplement. Kanske kan köra något pass då och då där. Merparten(kanske 4 av 5 dagar) skulle spenderas på ett riktigt gym.

Skulle inte "make it work". Jag tränar SL-inspirerat. Dock hade jag inte nöjt mig med det där även om jag hade tränat annorlunda.

andeem
2016-02-24, 10:57
Det var i alla fall ett väldigt dyrt utrustat gym. Vilket kanske betyder att det finns ett stort motstånd mot ytterligare utgifter. Men om maskinerna är leasade kanske det går att säga upp någon av dem och köpa in en Eleiko XF-stång med vikter upp till 200 kg samt ett rack?

dmoller
2016-02-24, 11:25
Dips > bänk
Chins > rodd

perl
2016-02-24, 11:32
Prata med föreningen först, lämna förslag på vad som skulle kunna köpas in till rimlig peng för att gymmet skulle bli mycket bättre. Verkar väl mest vara skivstång samt vikter för er del?
Känner du andra som tränar i gymmet? Vill föreningen absolut inte köpa in nya saker så kan du alltid gå samman med de andra som tränar. så har vi gjort i vår förening då vikterna som först köptes in inte längre räcker till. köper man 2 st 25kg samt 2 st 20kg om man redan har ett grundutbud med 5,10,15 så räcker det ganska långt coh är man ett par som delar så blir det heller inte dyrt jämfört med ett gymkort.

Zalzero
2016-02-24, 11:48
I min gamla bostadsrättsförening fanns det också ett gym, till en början med stång och lite viktkakor. Stång och viktkakor togs sedan bort efter att de som bodde ovanför gymmet klagade på oljud. Så risken finns att avsaknaden av stång och vikter inte har en ekonomisk bakgrund och att föreningen inte kommer tillåta inköp av dessa över huvud taget.

Astapasta
2016-03-29, 16:42
Det kan inte vara en så stor utgift i din månadsbudget med gymkort! Skulle hellre druckit 3 mindre öl i månaden, 3 mindre hämtpizza osv