handdator

Visa fullständig version : Crunch variant som är snällast mot ryggen?


Velander
2016-02-22, 22:35
Hej, sedans min rygg blev dålig så har jag enbart hållit mig till statiska magövningar, men det senaste så har den känts förvånansvärt bra, så jag tänkte prova att lägga in någon crunch variant igen, men efter lite läsande så verkar normala liggande crunches orsaka en väldigt hög belastning på ryggraden.
Så jag undrar helt enkelt vilken som orsakar minst kompression? Borde det inte vara någon form av kabelcrunches där man inte flekterar ländryggen?

Ett Orm
2016-02-22, 23:09
Kabelcrunch har ju den fördelen att du enkelt kan välja en lägre belastning än din egen kroppsvikt.
Men det är ju själva flektionen mot en belastning som är en crunch, det du kan påverka är ju i vilken del av rörelsen som belastningen är störst.

Nyland
2016-02-23, 02:22
Sen jag fick problem med nedre ryggen har jag börjat göra hängande benlyft istället för crunches. Finns säkert någon expert som kan förklara det bättre men det känns i alla fall betydligt skonsammare för ryggen.

Sheogorath
2016-02-23, 06:13
Att gå från extension till normalläge istället för från normalläge till flexion kan upplevas som skonsammare. Det kan man göra med en kort crunch från fullt häng över en pilates-boll eller Bosu-boll.

mattepatte
2016-02-23, 07:55
Att gå från extension till normalläge istället för från normalläge till flexion kan upplevas som skonsammare. Det kan man göra med en kort crunch från fullt häng över en pilates-boll eller Bosu-boll.

Sheo, vad tycker du om det här "du får aldrig flektera ryggen, det är skadligt för diskarna"?
Känns väldigt "sterilt" att leva hela livet och aldrig träna mage/rygg/bål genom flektion.

Dr. Stuart McGill verkar ju tycka att det ALLTID är fel att böja på ryggen... Varför är då inte människan skapad helt stelopererad kring hela bålen?

Sheogorath
2016-02-23, 08:04
Jag är inte alls inne på det tänket själv och tränar glatt skivstångsrodd och kabelrodd från flexion liksom raka marklyft från flexion, rullande ryggresningar och diverse crunches. Däremot avråder jag patienter från att göra dessa övningar när de har aktuella lumbago-skov. Men uppmuntrar dem att träna upp styrkan framförallt från flexion (d.v.s. ryggakiverande övningar likt de jag nämnde ovan) mellan skoven för att bli starka i lägen de faktiskt behöver vara starka i. Kompletterat med korrekt lyftanatomi, bålaktivering osv i vardagen.

ARMSTARK
2016-02-23, 08:12
Undrar om jag gör mina crunches annorlunda än andra? Hur kan det kännas i ryggen? Man brukar göra crunches istället för situps just för att de inte tar på ryggen.
Så som jag gör dem är det bara den översta delen av ryggen som lämnar golvet, typ bara axlarna, alltså väldigt kort ROM. Tänker att det bara är magmusklerna som ska ta hela rörelsen.

perl
2016-02-23, 08:46
Undrar om jag gör mina crunches annorlunda än andra? Hur kan det kännas i ryggen? Man brukar göra crunches istället för situps just för att de inte tar på ryggen.
Så som jag gör dem är det bara den översta delen av ryggen som lämnar golvet, typ bara axlarna, alltså väldigt kort ROM. Tänker att det bara är magmusklerna som ska ta hela rörelsen.

Håller med, crunches tillsammans med benlyft känns som bra magträning som är skonsam mot ryggen enligt mina erfarenheter.

Loke
2016-02-23, 09:08
I de flesta fall när det nyper till i ryggen så är det för att personen gör rörelsen okontrollerat. Folk som är klena i magen har ofta utvecklat vanan att låta höftböjaren dra i höften samtidigt som ryggen hänger i full extension för att liksom "pisksnärta" upp överkroppen. Ju mer man saktar ner, desto svårare blir detta.

Diomedea exulans
2016-02-23, 10:43
Undrar om jag gör mina crunches annorlunda än andra? Hur kan det kännas i ryggen? Man brukar göra crunches istället för situps just för att de inte tar på ryggen.
Så som jag gör dem är det bara den översta delen av ryggen som lämnar golvet, typ bara axlarna, alltså väldigt kort ROM. Tänker att det bara är magmusklerna som ska ta hela rörelsen.

Har gjort väldigt sparsamt med crunches under hela mitt träningsliv eftersom det nästan alltid orsakar en dov smärta i ryggen, trots skitfin teknik. Tror jag har nåt allmänt ryggfel.

Loke
2016-02-23, 10:45
Har gjort väldigt sparsamt med crunches under hela mitt träningsliv eftersom det nästan alltid orsakar en dov smärta i ryggen, trots skitfin teknik. Tror jag har nåt allmänt ryggfel.

Hade du haft ländryggssmärta i övrigt också? Av böj, mark eller vanligt arbete?

Diomedea exulans
2016-02-23, 10:56
Hade du haft ländryggssmärta i övrigt också? Av böj, mark eller vanligt arbete?

Tunga böj och mark har alltid gått fint sålänge jag lyckats hålla tekniken perfekt, men om det blir en liten vridning av ryggraden (jag brukar börja vrida istället för att tappa svanken när det blir tungt) gör det oftast lite ont efteråt. Ländryggssmärta uppstår faktiskt av långa promenader, av alla aktiviteter.

Löpare
2016-02-23, 17:19
Har gjort väldigt sparsamt med crunches under hela mitt träningsliv eftersom det nästan alltid orsakar en dov smärta i ryggen, trots skitfin teknik. Tror jag har nåt allmänt ryggfel.

Har gjort väldigt sparsamt med crunches under hela mitt träningsliv eftersom det nästan alltid orsakar en dov smärta i ryggen, trots skitfin teknik. Tror jag har nåt allmänt ryggfel.

Har (nog) precis samma sak. Vid magträning, nästan bara flexionsövningar dock, får jag en molande smärta i ländryggen som gör att jag i princip aldrig bryr mig om att träna mage.

Har för mig att Gudiol sagt att det har med att göra med att höftböjarna ger upphov till någon kraft på ländkotorna som är problemet.

Dock vet jag inte alls hur man ska åtgärda problemet.*cry* Kanske bara är att öka styrkan i magmuskeln som gäller.

Rolfarsson
2016-02-23, 17:25
Dr. Stuart McGill verkar ju tycka att det ALLTID är fel att böja på ryggen... Varför är då inte människan skapad helt stelopererad kring hela bålen?

Inte "ALLTID", något som han förklarar i intervjun nedan :)

https://www.t-nation.com/training/interview-with-dr-stuart-mcgill-part-1

Diomedea exulans
2016-02-23, 17:27
Har (nog) precis samma sak. Vid magträning, nästan bara flexionsövningar dock, får jag en molande smärta i ländryggen som gör att jag i princip aldrig bryr mig om att träna mage.

Har för mig att Gudiol sagt att det har med att göra med att höftböjarna ger upphov till någon kraft på ländkotorna som är problemet.

Dock vet jag inte alls hur man ska åtgärda problemet.*cry* Kanske bara är att öka styrkan i magmuskeln som gäller.

Precis! Kan ofta köra plankan mm utan smärta. Är lite kär i maghulet för närvarande.

Visste inte att det hade med höftböjare, ländkotor mm att göra. Intressant.

Löpare
2016-02-23, 17:29
Precis! Kan ofta köra plankan mm utan smärta. Är lite kär i maghulet för närvarande.

Visste inte att det hade med höftböjare, ländkotor mm att göra. Intressant.

Samma här :)

Jag kan ju minnas fel också, ska försöka hitta var jag läst det.

Diomedea exulans
2016-02-23, 17:29
Samma här :)

Jag kan ju minnas fel också, ska försöka hitta var jag läst det.

Länka gärna isåfall! Vill veta upphovet till min livslånga och mystiska smärta.

Löpare
2016-02-23, 17:35
Länka gärna isåfall! Vill veta upphovet till min livslånga och mystiska smärta.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2733544&postcount=19

Här var det tror jag. Tyvärr inte så detaljerat men kanske finns mer information någon annanstans på forumet eller internet.

Diomedea exulans
2016-02-23, 17:38
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2733544&postcount=19

Här var det tror jag. Tyvärr inte så detaljerat men kanske finns mer information någon annanstans på forumet eller internet.

Det här alltså? "Det ända settet som jag kan komma på att ryggen kan bidra är genom att det spänner den thorakolumala faschian som hjälper till att motverka skjuvkraften från iliopsoas på lumbalkotorna. Det är dock först och främst transversus tillsammans med obliquerna som sköter detta. Om det är något bidrag av ryggmusklerna på faschian vid magövningar (där lumbalen hålls neutral eller flekterad) så kommer de att bidra positivt och inte skapa smärta."

Rena grekiskan. :)

Löpare
2016-02-23, 17:47
Det här alltså? "Det ända settet som jag kan komma på att ryggen kan bidra är genom att det spänner den thorakolumala faschian som hjälper till att motverka skjuvkraften från iliopsoas på lumbalkotorna. Det är dock först och främst transversus tillsammans med obliquerna som sköter detta. Om det är något bidrag av ryggmusklerna på faschian vid magövningar (där lumbalen hålls neutral eller flekterad) så kommer de att bidra positivt och inte skapa smärta."

Rena grekiskan. :)

Jag tänkte på det han skrev om "molande värk" som skapas av att man tappar spänningen i buken. Det du citerade förstår jag inte heller :em:

Diomedea exulans
2016-02-23, 17:48
Jag tänkte på det han skrev om "molande värk" som skapas av att man tappar spänningen i buken. Det du citerade förstår jag inte heller :em:

Fast jag tappar ju inte spänningen i buken?

mattepatte
2016-02-23, 19:30
Inte "ALLTID", något som han förklarar i intervjun nedan :)

https://www.t-nation.com/training/interview-with-dr-stuart-mcgill-part-1

Bra intervju! Tack för länk.