handdator

Visa fullständig version : Vitamin D-status och ondska


King Grub
2016-02-22, 17:28
OBJECTIVE:

Vitamin D has been proposed to have beneficial effects in a wide range of contexts. We investigate the hypothesis that vitamin D deficiency, caused by both aversion to sunlight and unwholesome diet, could also be a significant contributor to the triumph of good over evil in fantasy literature.

DESIGN:

Data on the dietary habits, moral attributes and martial prowess of various inhabitants of Middle Earth were systematically extracted from J R R Tolkien's novel The hobbit.

MAIN OUTCOME MEASURES:

Goodness and victoriousness of characters were scored with binary scales, and dietary intake and habitual sun exposure were used to calculate a vitamin D score (range, 0-4).

RESULTS:

The vitamin D score was significantly higher among the good and victorious characters (mean, 3.4; SD, 0.5) than the evil and defeated ones (mean, 0.2; SD, 0.4; P < 0.001).

CONCLUSION:

Further work is needed to see if these pilot results can be extrapolated to other fantastic situations and whether randomised intervention trials need to be imagined.

Med J Aust. 2013 Dec 16;199(11):805-6. The hobbit - an unexpected deficiency.

https://www.mja.com.au/journal/2013/199/11/hobbit-unexpected-deficiency

Gerdler
2016-02-22, 17:49
Vadå så de där piraterna som kommer från söder och de grabbarna med olifanter som springer runt i skynken under solen mest hela dagarna har låga D-vitaminnivåer? Goblins borde vara ondast? Orcherna lever väl inte under permanent mörker? De är rätt onda. Och Saruman och Sauron lever båda i sina höga torn och borde få massa sol.

Jag tycker att studien är viktig men jag tror att den är dåligt utförd.

Diomedea exulans
2016-02-22, 17:53
Vadå så de där piraterna som kommer från söder och de grabbarna med olifanter som springer runt i skynken under solen mest hela dagarna har låga D-vitaminnivåer? Goblins borde vara ondast? Orcherna lever väl inte under permanent mörker? De är rätt onda. Och Saruman och Sauron lever båda i sina höga torn och borde få massa sol.

Jag tycker att studien är viktig men jag tror att den är dåligt utförd.

Saruman är nog inomhus mycket, och är ju täckt av rock, långt hår och skägg. Sauron har ju inte ens någon hud som kan syntetisera D-vitamin, och är inte Mordor ständigt täckt av moln?

Gerdler
2016-02-22, 18:03
Saruman är nog inomhus mycket, och är ju täckt av rock, långt hår och skägg. Sauron har ju inte ens någon hud som kan syntetisera D-vitamin, och är inte Mordor ständigt täckt av moln?
Jag trodde molnet bara var där under filmen för att Saurons fiender skulle känna sig deppiga.

Molnet åskar mycket också, och eftersom åska ger UV-strålning så borde tillräckligt mycket åska kunna ge likvärdig D-vit produktion.

Sen vet vi inget om ozonskiktet i middle earth. Hur många dobsonenheter är det? Vad för typ av sol och vilken temperatur har dess yta? Hur stor är den och på vilket avstånd? Varierar ozonskiktet beroende på var de är? Vad är atmosfärens sammansättning? Varierar ozonskiktet över året?

Vi vet alldeles för lite för att dra sådana här slutsatser.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det molnet som Sauron skapar innehåller massa bromerade, flourerade och klorinerade kolväten som sabbar ozonet. Men vi har ju inte fått reda på dess sammansättning, tyvärr.

LunaSpice
2016-02-22, 18:04
Saruman är nog inomhus mycket, och är ju täckt av rock, långt hår och skägg. Sauron har ju inte ens någon hud som kan syntetisera D-vitamin, och är inte Mordor ständigt täckt av moln?

Molnen minskar ju inte UV-strålningen särskilt mkt dock så det spelar nog mindre roll. Däremot är han nästan aldrig utomhus han heller. :D

Diomedea exulans
2016-02-22, 18:09
Undrar hur det är med Gollum. Lever i mörker, men äter multum med fisk.
Han lär ju få en D-vitaminchock när han börjar hänga med Frodo, kanske därför han nästan blir god ett tag.

Neithan
2016-02-22, 19:07
Orcerna undviker oftast solen (undantaget är Uruk-hai). Troll undviker definitivt solen, förutom vissa av dem (Olog-hai) som kan tolerera den. Easterlings och andra onda män borde inte ha några problem med solen. Av de goda är det väl mest dvärgarna som kan antas ha låg solexponering (visserligen var många av dem kringdrivande vid tiden för ringens krig).

Vad för typ av sol och vilken temperatur har dess yta? Hur stor är den och på vilket avstånd?

Solen är en farkost skapad av Aulë som håller det gyllene trädet Laurelins sista frukt och styrs av Arien, en eld-Maia (likt balrogerna). Övriga karaktäristika är dåligt dokumenterat, men alver kunde vara i närheten av både frukten och träden i all sin prakt utan att ta skada, så det borde inte vara en alltför stark sol.

svenbanan
2016-02-22, 19:32
Vilken bisarr studie! :)

Wain
2016-02-23, 09:46
För fasiken. Studien är på the Hobbit inte LotR, skärpning!

filmjölk
2016-02-23, 16:37
Vadå så de där piraterna som kommer från söder och de grabbarna med olifanter som springer runt i skynken under solen mest hela dagarna har låga D-vitaminnivåer? Goblins borde vara ondast? Orcherna lever väl inte under permanent mörker? De är rätt onda. Och Saruman och Sauron lever båda i sina höga torn och borde få massa sol.

Jag tycker att studien är viktig men jag tror att den är dåligt utförd.

De är ju människor, motsvarande araber och svarta, som bor i/stationeras i Mordor. Färgade klarar sådana miljöer dåligt över tid, motsvarande kan ses i Sverige med invandringen. D-vitaminbristen de får leder till depression osv.

Nu blev det gravt rasistiskt, men det bjuder jag på. Är du arab eller svart, se till att få i dig mycket D-vitamin i kosten, ge dina barn AD-droppar och lägg ev. solsemester under vinterhalvåret.