handdator

Visa fullständig version : Alla vi som behöver hjälp att hitta ett yrke


sunsister
2016-02-22, 14:12
Jag är en glad motiverad individ som tycker om att lösa problem. Tog studenten i våras och läste samhällsvetenskap. Men nu till mitt problem, jag har inte en blekaste aning om vad jag vill jobba med! Har sedan jag var 15 extrajobbat på en hel del ställen utan att ha hittat något som jag vill jobba med. Jag tycker om att studera och de samhällsvetenskapliga ämnena är min starka sida. Ser mitt framtida yrke som ett arbete med stor frihet och flexibla arbetstider. Brinner för träning och hälsa, skönhet men även för djur!:smash:

Är säker på att det finns fler i samma sits, vi kanske kan hjälpas åt att ge varandra förslag på yrken? :d Har funderat på fysioterapeut, massör, starta ett gym (att konkurrera ut gymmen i min stad vore ej svårt), fransstylist osv.. Ni hör ju! Ös på med förslag så blir jag glad ;)

ceejay
2016-02-22, 14:17
jag är 25 och jag vet inte vad jag vill.
tror många känner såhär om jobb också
http://i.imgur.com/yAWgQ2v.jpg

Alexton
2016-02-22, 18:02
La Légion Étrangére (http://en.legion-etrangere.com/)

Är du tillräckligt vältränad kanske legionen är ett alternativ ?
Klarar du alla testerna är det 5 års kontrakt som gäller, sen är det bara tuta och köra.

Diomedea exulans
2016-02-22, 18:05
Jag är 32 och har inte heller någon aning.

Mina fördelar:
- Konstnärlig.
- Bra på att uttrycka mig i skrift.
- Rolig.

Mina nackdelar:
- Stresskänslig.
- Dålig på att lära mig saker.

Intressen:
- Djur.

koloiten
2016-02-22, 18:22
Jag är 32 och har inte heller någon aning.

Mina fördelar:
- Konstnärlig.
- Bra på att uttrycka mig i skrift.
- Rolig.

Mina nackdelar:
- Stresskänslig.
- Dålig på att lära mig saker.

Intressen:
- Djur.

Har du blivit erbjuden jobb via dina foruminlägg på kollo? Du är bäst så du borde fått det!

Scratch89
2016-02-22, 20:37
Jag är en glad motiverad individ som tycker om att lösa problem. Tog studenten i våras och läste samhällsvetenskap. Men nu till mitt problem, jag har inte en blekaste aning om vad jag vill jobba med! Har sedan jag var 15 extrajobbat på en hel del ställen utan att ha hittat något som jag vill jobba med. Jag tycker om att studera och de samhällsvetenskapliga ämnena är min starka sida. Ser mitt framtida yrke som ett arbete med stor frihet och flexibla arbetstider. Brinner för träning och hälsa, skönhet men även för djur!:smash:

Är säker på att det finns fler i samma sits, vi kanske kan hjälpas åt att ge varandra förslag på yrken? :d Har funderat på fysioterapeut, massör, starta ett gym (att konkurrera ut gymmen i min stad vore ej svårt), fransstylist osv.. Ni hör ju! Ös på med förslag så blir jag glad ;)

Jag kan bara säga att fysioterapeut är ett grymt jobb!

Bärsärk
2016-02-22, 20:39
Jag skulle vilja ha ett jobb där man inte har tryck på sig att prestera, där man kan var lite sömnig och ha en "dålig dag" .

Jag tänker mig typ att jobba kommunalt som det var förr, eller statligt på något sätt. Men det verkar ha blivit rotation där också...

Mental
2016-02-22, 20:51
Jag skulle vilja ha ett jobb där man inte har tryck på sig att prestera, där man kan var lite sömnig och ha en "dålig dag" .

Jag tänker mig typ att jobba kommunalt som det var förr, eller statligt på något sätt. Men det verkar ha blivit rotation där också...

Starta eget? Det är ju då upp till dig hur du vill prestera, och när.

Diomedea exulans
2016-02-22, 20:57
Har du blivit erbjuden jobb via dina foruminlägg på kollo? Du är bäst så du borde fått det!

Haha, nä! Men du får gärna göda mitt ego och utveckla hur jag är bäst. :naughty:

Jag skulle vilja ha ett jobb där man inte har tryck på sig att prestera, där man kan var lite sömnig och ha en "dålig dag" .


Mitt nuvarande jobb, telefonintervjuare, är precis ett sånt jobb. Jag och kollegorna säger ibland att man skulle göra jobbet bättre med tre stora starka innanför västen - bara halvt på skoj. Det är bristen på utmaning som är den största nackdelen också, det skapar tristess.

JHilding
2016-02-22, 21:25
Haha, nä! Men du får gärna göda mitt ego och utveckla hur jag är bäst. :naughty:



Mitt nuvarande jobb, telefonintervjuare, är precis ett sånt jobb. Jag och kollegorna säger ibland att man skulle göra jobbet bättre med tre stora starka innanför västen - bara halvt på skoj. Det är bristen på utmaning som är den största nackdelen också, det skapar tristess.

Du borde skriva på en bok eller skriva för tidningar!

Diomedea exulans
2016-02-22, 21:30
Du borde skriva på en bok eller skriva för tidningar!

Jag hade gärna skrivit 24/7 om jag kunde komma på en bra idé.
Journalist har lockat mycket - där skriver man ju om saker som händer, då behöver man inte hitta på nåt! - men det finns andra skäl till att jag inte är så sugen på det, som att konkurrensen är stenhård.

Tomten
2016-02-22, 21:30
jag är 25 och jag vet inte vad jag vill.
tror många känner såhär om jobb också
http://i.imgur.com/yAWgQ2v.jpg

:laugh:

Känner igen mig allt för väl. Har den där känslan varje gång jag kollar på platsbanken.

Bärsärk
2016-02-22, 22:19
Starta eget? Det är ju då upp till dig hur du vill prestera, och när.

Jag vet, har funderat på det. Men det tar ju ett par år innan man fått företaget ordentligt på fötter, sen har jag stött på många som haft egna företag och det har inte varit en dans på rosor heller.

Sen måste man ju ha en rätt vattentät affärsidé med som genererar pengar.

Bärsärk
2016-02-22, 22:20
Mitt nuvarande jobb, telefonintervjuare, är precis ett sånt jobb. Jag och kollegorna säger ibland att man skulle göra jobbet bättre med tre stora starka innanför västen - bara halvt på skoj. Det är bristen på utmaning som är den största nackdelen också, det skapar tristess.

Men har ni inte säljtryck? Typ att om ni inte säljer något så får ni inga pengar.

Diomedea exulans
2016-02-22, 22:37
Men har ni inte säljtryck? Typ att om ni inte säljer något så får ni inga pengar.

Nope! Timlön! Fast vi säljer inte, vi gör bara intervjuer.

Tomten
2016-02-22, 22:39
Men har ni inte säljtryck? Typ att om ni inte säljer något så får ni inga pengar.

Håller man på med kundundersökningar och liknande så säljer man ju inga produkter. Handlar väl snarare om att de måste utföra X intervjuer på en viss tid. Kan tänka mig att det kan vara ganska slött beroende på vilka krav de har från arbetsgivaren. Speciellt om man har "knep" för att utföra intervjuerna snabbt.

Torsk_ole
2016-02-23, 08:20
Tror de flesta letar i fel ände när det gäller jobb.

Det handlar inte om att hitta ett jobb man brinner för och älskar utan att undgå jobb man vantrivs på.