handdator

Visa fullständig version : Försöker bli av med fettet, blir tyngre!!


Rydiz
2016-02-21, 15:33
Tjena! ursäkta Wall of text.

Första tråd och inlägg jag gör här!

Jag är kille på 24 år, som under hela min tonårstid har varit väldigt överviktig.
Som mest har jag vägt 130 kil (fett!)
Februari 2015 bestämde jag mig för att börja gå till gymmet och äta rätt för att förändra min livsstil.
Har inte varit kontakt med någon form av pt eller något liknande, har helt enkelt googlat mig fram till rutiner och kostval.

Jag gick snabbt ner dom första kilona som det flesta gör i början.
Augusti 2015 vägde jag 110 och där stannade jag ganska så länge, slutade bry mig om vågen och körde helt enkelt på, kontinuerlig träning.

Idag 21/2-16 var jag hos min mor och tänkta "va fan, jag väger mig och ser hur det ser ut".

124 kilo!!!

Blev väldigt förvånad över siffran som kom fram, jag tänkte att det kan inte vara möjligt, 14 kilo sedan augusti, visserligen hade jag ätit en måltid någon timme innan, men 14 jävla kilon.

Satt och funderade länge på hur det kunde vara möjligt, när min styvfar (som var väldigt aktiv inom träning när han var i min ålder) kom fram till mig och sa, -"tänk efter nu, du tappar för fan dina byxor som du inte ens fick på dig för ett år sedan"

Är det verkligen möjligt att ha gått upp 14 kilo muskler på 6 månader med ett kalori intag på 2000, näst intill inga kolhydrater??

Som sagt var så har jag bara 1 års erfarenhet av detta, sitter fortfarande och har denna siffra i huvudet och är orolig över att jag gör fel, är ju trots allt ute efter att gå ner i vikt, muskler tackar jag inte nej till men vill bli av med fluffet som täcker gosakerna.

Någon som har ett svar på vad som händer i min kropp?

Tack på förhand

abstract
2016-02-21, 17:06
Du inleder med att du är nybörjare och därför ska jag försöka formulera mig därefter. Ja, det är mycket möjligt att du byggt en hel del muskler under det fett som finns kvar som parerar viktnedgången. Om du kikar i spegeln, ser det bättre/sämre ut? Vikterna på gymmet, har du blivit starkare/svagare.

Det är relativt vanligt för de flesta att fundera när utvecklingen står still ett par veckor, men att gå upp över ett halv kilo i veckan under 6 månaders tid under en viktnedgång tror jag inte bara är muskler. Man får tänka på att om du gått ner i fett under tiden så måste dessa kilon adderas till muskelvikten också. Dvs; hade du tappat 14 kilo fett, och byggt 14 kilo muskler hade du fortfarande varit på 110kg. Jag tror du måste vara ärlig med dig själv... hur känns det som du har skött dig?

Den brutala sanningen: viktnedgången borde nog vara större än muskelökningen även om du bygger muskler. Skulle jag vara du skulle jag sikta på att börja ta kontroll över måltiderna/vågen igen för att få lite bättre utveckling på viktnedgången. Men sjukt bra jobbat att du tränar och äter bra (om än kanske lite mycket för en viktnedgång), för det enda du behöver göra nu är att tweaka upplägget för bättre resultat. Lycka till!