handdator

Visa fullständig version : Norsk Mengdetrening


Heureka
2016-02-21, 10:49
Trots sökande har jag inte funnit någon ren tråd kring norsk mängdträning, likt de som finns för Sheiko, 5/3/1 osv.

http://styrkeloft.no/treningsprogram/

Vad har ni för erfarenheter av dessa program? Resultat överlag? Styrka, massa? Hur lång tid tar programmen? Vad är bra och vad är "anus"?

Vore intressant att höra andras synpunkter och tankar.

lanzal
2016-02-21, 10:51
Skulle verkligen vilja ha en bra översättning på dessa program, norskan är faktiskt svår..

Kungkvalle
2016-02-21, 10:52
Bra trådstart!
Började mengdetrening i förrgår, rejäl träningsvärk efter första passet :d

DudX
2016-02-21, 11:36
Skulle verkligen vilja ha en bra översättning på dessa program, norskan är faktiskt svår..

Vad är det specifikt som ska översättas? :)
Kan kanske hjälpa till :)

Loke
2016-02-21, 11:42
Skråbenk och Lattrowing stang har jag funderat lite på. Är det senare vanlig skivstångsrodd som siktar på latsen? Skråbenk vet jag inte alls.

mela
2016-02-21, 11:44
Skråbenk och Lattrowing stang har jag funderat lite på. Är det senare vanlig skivstångsrodd som siktar på latsen? Skråbenk vet jag inte alls.

Bara att bildgoogla :D Lattrowing stang är stångrodd. Skråbenk är hantelpress.

Loke
2016-02-21, 11:47
Good point, dum jag är :)

Tack ändå!

Kungkvalle
2016-02-21, 11:48
Bara att bildgoogla :D Lattrowing stang är stångrodd. Skråbenk är hantelpress.
Skråbenk är lutandebänk tror jag.

mela
2016-02-21, 11:50
Skråbenk är lutandebänk tror jag.

Det kan det ju faktiskt vara, när man kollar fler bilder.


Vart har vi Spoon!? Vår svenske herre som tävlar i SL i Norge.

Heureka
2016-02-21, 11:52
"Skråbänk" verkar vara snedbänk/lut.bänk som skrivits innan.

Läs vägledningen som finns i samma länk som programmen. Går att lista ut i stort sett allt utifrån det. Superset/Triset osv. beskrivs också helt ok om man har programmen framför sig samtidigt.

DudX
2016-02-21, 11:55
Helt riktigt.

Skråbenk är snedbänk.
Latrow med stang är Stångrodd.

Benkpress med flaske är plankbänk, bänkpress till planka. Men dem använder en 0,5liters flaska fylld med vatten och lägger på bröstet.

Loke
2016-02-21, 12:01
Benkpress med flaske är plankbänk, bänkpress till planka. Men dem använder en 0,5liters flaska fylld med vatten och lägger på bröstet.

Äntligen inser man var hemligheten ligger. Vi har gjort fel HELA tiden! *gah!*

DudX
2016-02-21, 12:20
Haha ja. Flaskan gör hela skillnaden :D

PureWhey
2016-02-21, 12:42
Finns det ingen excelfil på Svenska? Lär vara någon som gjort det.

Loke
2016-02-21, 12:50
Finns det ingen excelfil på Svenska? Lär vara någon som gjort det.

Man bör kanske fråga Dietmar Wolf innan man gör det isf, ifall nu någon blir inspirerad.

mini
2016-02-21, 13:44
Fast så svårt är inte norska eller google translate.
Programmen är rätt bra men man får vänja sig vid att träna med ganska låga vikter. Det är program som gjordes i början av Dietmars programmering som ligger ute. Han har vidareutvecklat dem och individualiserar dem till varje lyftare men det är bättre än många andra program.

Heureka
2016-02-21, 13:54
Vet att Hurril har bra koll på dessa upplägg. Vore jäkligt intressant att höra hans tankar.

spoonchest
2016-09-11, 15:35
Är det någon som kör efter dessa program nu? Tar man en titt på mengdetrening för viderekomne, så ser träningsvikterna så konstigt små ut.
Har precis klivit på i hopp om att mängden och variation i lyften ska hjälpa. Jag antar att det kräver mer tränade ögon att tyda ett sånt här program.
Återkommer med min utvärdering om när jag kört igenom 12 veckor.

SantePierre
2016-09-11, 20:35
Har hittat ett 4 dagars. http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=85129191504280915495

hugok
2016-09-12, 20:09
Detta hittade jag för några år sedan och sparade undan:
Mon:

Squats - 3 x 3 @ 80%
Bench - 3 x 3 @ 75%
Deadlift variation (e.g. Stiff leg deadlift)
Lat work 3 x 10

Tues:

Squat variation (e.g. Paused Olympic Squats)
Bench variation (e.g. Close grip bench)
Deadlift variation (e.g. Glute ham raises)
Lat work 3 x 10

Wed:

Squats - 3 x 3 @ 75%
Bench - 4 x 3 @ 80%
Deadlift variation (e.g. Deficit Deadlift)
Triceps 3 x 10

Thu:

Squat variation (e.g. Paused Olympic Squats)
Bench variation (e.g. incline press)
Deadlift variation (e.g. Block pulls)
Biceps 3 x 10

Fri:

Squats - 3 x 3 @ 80%
Bench - 3 x 3 @80%
Deadlift - 3 x 3 @ 80%
Triceps 3 x 10

Sat:

Squat variation (e.g. Paused Olympic Squats)
Bench variation (e.g. Close grip bench)
Deadlift variation (e.g. Sumo deadlift) 
OH Press 3 x 10

koncept
2016-09-12, 20:51
Jag har tränat ganska "norskt" de senaste 2 åren eller så. Frekvens för böj och bänk har varit 3-5 ggr per vecka, mark 3-4 ggr. Överlag lätt träning med hög volym. Bänken har generellt haft något högre intensitet. Hög användning av varianter av lyften, dels för att träna upp svagheter och tekniska brister, men även för att få ned den totala belastningen i kilon samtidigt som en viss träningseffekt uppnås. I perioder har även tekniker så som ocklussion, kaos, samt tempomodulering använts.

I början var det tufft att anpassa sig till frekvensen och träningsmängden, men över tid blir man väldigt volymtålig. Teknisk förfinas snabbt pga hög frekvens med lätta vikter på få reps till en sammanlagt hög volym. Jag växte även bra på upplägget, speciellt underkroppen. Man får dock vara observant på symptom så som överansträngningar som alltid kan komma med mycket träning. Numera upplever jag det svårt att träna lyften med lägre frekvens än 3 gånger per vecka.

@ HugoK

Intressant upplägg. Tror jag har det tidigare.
Fredagen ser dock mycket jobbig ut, speciellt marklyften. Som generell template är det ok, men de flesta skull behöva mer information om progressionsmodellen samt upplägg för assistans och variationer utav lyften. Jag misstänker att en del personer inte skulle ha tålamodet att hålla tillbaka på vikterna samt övrig träning, t.ex. genom att vilja lägga till fler övningar, göra fler set, eller köra med uppskruvade max.

MaxHBG
2017-09-05, 13:48
vad skulle ni säga uppläget för assistans kan vara? 3-5 set på 6-12 reps med 60-70% 1rm?