handdator

Visa fullständig version : Hur dricker du ditt kaffe? Söndagsfråga v7-16


Wzup2u
2016-02-21, 08:32
Nå? hur drickr du ditt kaffe?
Kaffehaters behöver ej svara :) & tedyrkare kan göra en liknande om te! :D

Gör en omröstning, rösta & diskutera varför kaffet är godast enl bokstaven samt favoritkaffe/drink & ev mjölk m.m

http://oi68.tinypic.com/34e2blj.jpg

Minikubik
2016-02-21, 08:35
Någonstans mellan c och d. Körde a tidigare men magen gillat det inte längre

dream_theater_
2016-02-21, 08:36
Helt klart A. Jag har nog bara druckit kaffe med mjölk en gång i livet. I går köpte jag mig en kvarn, så nu på morgonkvisten tänker jag mala lite böner och ge mig en fin kopp.

awesomooo
2016-02-21, 08:40
Drack precis en stor kopp espresso med en liten skvätt mjölk, likt alternativ C. Nu 10 minuter senare sitter jag på muggen och visst kickar espresson igång tarmsystemet rätt bra.

Brofessorn
2016-02-21, 08:43
Svart, såklart. Gärna bryggt på mörkrostade bönor från brasilien. Starkt ska det vara.

/Mvh kaffehipster

Jockefoten
2016-02-21, 08:45
JANcVXHqNTI

Wzup2u
2016-02-21, 08:48
Kör mestadels mollbergs & maler bönor & dricker svart.

http://csimg.prisvis.se/srv/SE/2907679868632c6418284a0121902512546e3297/T/340x340/C/FFFFFF/url/kaffe-zoega-mollbergs-bl-750g.jpg

pepplez
2016-02-21, 08:52
Brukar dricka morgonkoppen svart och sen en skvätt mjölk på dag-/eftermiddagskopparna. Vet inte varför, gillar inte den bittra smaken av svart kaffe på eftermiddagen.

awesomooo
2016-02-21, 09:06
Anledningen till varför jag dricker med mjölk är för att kunna dricka koppen ganska omgående efter att den har brygts, kaffet är och förblir så inåt helvetes varmt utan mjölk. Och nu har jag liksom vänjt mig med en liten skvätt mjölk i.

Dricker utan mjölk när jag är ute på sjön då jag fyllt en termos och orkar inte släpa med mig mjölk.

Darth Yoda
2016-02-21, 09:10
E. 50 procent mjölk, 50 procent grädde, plus en skvätt kaffe... Tycker det det smakar utbränd blindtarm utan något i och det är dessutom för varmt då ja.

dream_theater_
2016-02-21, 09:19
Passande med denna tråd nu när jag har lite frågor. I går köpte jag mig en wilfa wscg-2, och något kaffe i bönform.

Nu tycker jag dock att kaffet blir lite blaskigt, trots att jag använder mig av samma dosering som "vanligt", dvs ett kaffemått per kopp vatten.

Maler jag för grovt? Jag har ställt in maskinen snarare mot aeropress än mot filterkaffe. Bör jag ha mer kaffe i? Motsvarar inte ett mått nymalet kaffe ett mått färdigmalet?

Tacksam för lite hjälp här.

O_Wao
2016-02-21, 09:46
Passande med denna tråd nu när jag har lite frågor. I går köpte jag mig en wilfa wscg-2, och något kaffe i bönform.

Nu tycker jag dock att kaffet blir lite blaskigt, trots att jag använder mig av samma dosering som "vanligt", dvs ett kaffemått per kopp vatten.

Maler jag för grovt? Jag har ställt in maskinen snarare mot aeropress än mot filterkaffe. Bör jag ha mer kaffe i? Motsvarar inte ett mått nymalet kaffe ett mått färdigmalet?

Tacksam för lite hjälp här.

Jag fick prova mig fram när jag köpte min Moccamaster, där brygger jag med 4 koppar vatten mot 3 mått kaffe, för annars blir det så starkt att skeden fräts sönder, känns det som. I vår perkulator är det 4 koppar vatten och 5 kaffe, dvs "en till kannan" som gäller, för optimalt resultat.

dream_theater_
2016-02-21, 09:55
Jag fick prova mig fram när jag köpte min Moccamaster, där brygger jag med 4 koppar vatten mot 3 mått kaffe, för annars blir det så starkt att skeden fräts sönder, känns det som. I vår perkulator är det 4 koppar vatten och 5 kaffe, dvs "en till kannan" som gäller, för optimalt resultat.

Jag har också en Moccamaster! Men nu hade jag behövt fem mått på fyra koppar, för jag tycker det verkar bli lite svagt.

Kan det helt enkelt vara så att ett kaffe som inte är mörkrost inte får den där starka karaktäristiska smaken som jag förknippar med kaffe?

Perramja
2016-02-21, 09:56
A! Idée kaffe är det enda min känsliga mage klarar av men det är helt ok!

Wibba
2016-02-21, 10:00
A. Köper alltid kraftig mörkrost och använder kaffepress. Fick dessutom en kaffekvarn i julklapp så varje helg blir det lite extra lyxigt!

Sheogorath
2016-02-21, 10:03
A, fast inte så blaskigt bryggt.

StarkaUlf
2016-02-21, 10:07
http://images.tastespotting.com/uploads/thumbnail/464242.jpg

svenbanan
2016-02-21, 10:15
Espresso dricker jag oftast med mjölk (som en latte fast utan att skumma mjölken). Nån enstaka gång dricker jag espresso utan mjölk.

Bryggkaffe dricker jag dock gärna svart, med en sockerbit.

Fast jag blandar även bryggkaffe med mjölk till nåt slags latteliknande. Särskilt om kaffet inte är helt nybryggt.

hurril
2016-02-21, 10:48
Jag ser bara en kaffekopp?

mela
2016-02-21, 10:52
Jag fick prova mig fram när jag köpte min Moccamaster, där brygger jag med 4 koppar vatten mot 3 mått kaffe, för annars blir det så starkt att skeden fräts sönder, känns det som. I vår perkulator är det 4 koppar vatten och 5 kaffe, dvs "en till kannan" som gäller, för optimalt resultat.

What!? Jag har 5-6 mått kaffe till 4 koppar vatten i vår moccamaster! :Virro För att citera en kollega till oss så drack vi kaffe "Som var så starkt att man kunde skära det med kniv". Då är det lagom.



OnT: Svart med 2 sukketter. Kör Arvid Nordqvist Recobönor eller Caffé Musettis Fairtradebönor i vår Jura Ena 7.

Wilt the Stilt
2016-02-21, 11:03
Passande med denna tråd nu när jag har lite frågor. I går köpte jag mig en wilfa wscg-2, och något kaffe i bönform.

Nu tycker jag dock att kaffet blir lite blaskigt, trots att jag använder mig av samma dosering som "vanligt", dvs ett kaffemått per kopp vatten.

Maler jag för grovt? Jag har ställt in maskinen snarare mot aeropress än mot filterkaffe. Bör jag ha mer kaffe i? Motsvarar inte ett mått nymalet kaffe ett mått färdigmalet?

Tacksam för lite hjälp här.

Väg kaffebönorna innan malning med matvåg. Jag brukar köra cirka 7-8 gram per kopp kaffe. 7-8 g alltså till Moccamaster eller annan vanlig kaffebryggare. Espressokaffe exempelvis så är det mer gram per kopp. Aeropress minns jag inte i huvudet. Osv

dream_theater_
2016-02-21, 11:12
Väg kaffebönorna innan malning med matvåg. Jag brukar köra cirka 7-8 gram per kopp kaffe. 7-8 g alltså till Moccamaster eller annan vanlig kaffebryggare. Espressokaffe exempelvis så är det mer gram per kopp. Aeropress minns jag inte i huvudet. Osv

Tack! Det var inget dumt tips, det ska jag prova. Men sedan antar jag också att det spelar roll hur grovt eller fint jag maler bönorna, och det borde ju ge mer smak om jag maler dem fint.

xodd
2016-02-21, 11:14
Svart! Maler själv. Arvid nordkvist eco eller Mollbergs. Brukar köra finmalet i wilfa cgr1 med en skopa kaffebönor per 2 koppar kaffe.

dmoller
2016-02-21, 11:41
B, en skvätt mjölk. mjölk <3

Alexton
2016-02-21, 12:10
Maler själv, kör presso. Skulle vara slöseri att inte ta det svart.

JHilding
2016-02-21, 12:26
Det är fakta att riktiga kaffedrickare tar det svart. Att blanda i mjölk är något man gör i början för att göra den beska smaken lite mildare, sedan trappar man ner tills man tar det svart. Många n00bs i denna tråden.

svenbanan
2016-02-21, 12:31
Wow, vilken hårding.

hurril
2016-02-21, 12:39
Wow, vilken hårding.

Mjölken tar bort en massa smaker från kaffet så att all kaffe-med-mjölk smakar ... som kaffe-med-mjölk. Lite som att hälla saft i vinet eller socker på köttet.

JHilding
2016-02-21, 13:03
Mjölken tar bort en massa smaker från kaffet så att all kaffe-med-mjölk smakar ... som kaffe-med-mjölk. Lite som att hälla saft i vinet eller socker på köttet.

+1

Wow, vilken hårding.

Hårdast på Kolo!:cool:

Magnus N
2016-02-21, 13:47
Givetvis alternativ A

ceejay
2016-02-21, 13:51
Mörkare än a

svenbanan
2016-02-21, 13:53
Mjölken tar bort en massa smaker från kaffet så att all kaffe-med-mjölk smakar ... som kaffe-med-mjölk. Lite som att hälla saft i vinet eller socker på köttet.

Mjölken tar ju inte bort några smaker, den tillför ju snarare mer smaker. Så snarare blir kaffet mer utspätt.

Hälla vatten i saftkoncentratet späder ju också ut smaken. Alltså helt förkastligt...

Kaffe med mjölk är en god smak. Tur att kaffe med mjölk inte smakar som kaffe med bajs... ;)

CalleP
2016-02-21, 13:56
B, Alltid en skvätt mjölk i kaffet.

hurril
2016-02-21, 14:15
Mjölken tar ju inte bort några smaker, den tillför ju snarare mer smaker. Så snarare blir kaffet mer utspätt.

Hälla vatten i saftkoncentratet späder ju också ut smaken. Alltså helt förkastligt...

Kaffe med mjölk är en god smak. Tur att kaffe med mjölk inte smakar som kaffe med bajs... ;)

Jag kan sätta en duglig penning på att du inte kan känna skillnad på olika rostar om du har mjölk i kaffet, men att du kan det utan. Så alla kaffe-med-mjölk-drickare kunde bara erkänna att de inte gillar kaffe helt enkelt.

Wormzie
2016-02-21, 14:16
I'll have my coffee as I'll have my men... with a little bit of cream!

PureWhey
2016-02-21, 14:16
jag kan sätta en duglig penning på att du inte kan känna skillnad på olika rostar om du har mjölk i kaffet, men att du kan det utan. så alla kaffe-med-mjölk-drickare kunde bara erkänna att de inte gillar kaffe helt enkelt.

+1

Wormzie
2016-02-21, 14:21
Jag kan sätta en duglig penning på att du inte kan känna skillnad på olika rostar om du har mjölk i kaffet, men att du kan det utan. Så alla kaffe-med-mjölk-drickare kunde bara erkänna att de inte gillar kaffe helt enkelt.

Man går säkert miste om vissa nyanser, men det går ju att känna skillnad på mörk- och mellanrost även med mjölk i.

Ont: varierar med och utan mjölk.. ibland lyxar jag till det med vispgrädde och baileys också :)

Tolkia
2016-02-21, 15:08
B eller C. Jag tycker att man ganska väl känner skillnaden mellan olika kaffesorter även med mjölk i, men för all del, jag dricker automatkaffet på jobbet och kollar på Melodifestivalen också, så jag gör inte anspråk på att tillhöra den kulturella eliten.

Minikubik
2016-02-21, 15:14
Jag har druckit svart kaffe hela mitt vuxna liv tills för fyra år sen då magen sa att ska du ha mer kaffe får det bli med mjölk. Oavsett så har jag inte den förfinade gom som krävs för att urskilja ditt och datt, antingen är kaffet gott, eller så är det inte det. Innehåller det koffein så lär jag dricka det ändå

LillisJ
2016-02-21, 15:44
Allt som inte är A är inte kaffe.

vicarious
2016-02-21, 15:51
B. Mjölken ger lite sötma och gräddighet. Ännu bättre är med en skvätt Baileys.

mangemani
2016-02-21, 16:10
är ingen finsmakare som sitter och spretar med lillfingret på ett cafe någonstans, dricker det som det är. varmt, ljummet, kallt, dosent matter, men finns det varmt så byter jag ut det kalla mot varmt.
mjölk och socker känns overkill enligt mig, dricker det inte för att det ska vara gott, nog för att det är det ändå, men det är inte prio nr ett.

Loke
2016-02-21, 16:29
Haha, kaffe är ett känsligt ämne i sverige. Jag tycker mjölk framhäver smakerna faktiskt. Det blir liksom lite som att sänka basen i ett rockband och säga att man hör gitarrerna bättre då. Hmm. Nä, jag vill nog ha bas i min rock även om det främst kretsar kring gitarrerna. Och jag vill ha mjölk i kaffet :)

Men men, jag är en såndär som dricker frystorkat kaffe ibland, så vad vet jag ;)

ChuckTesta
2016-02-21, 16:50
Kaffe är äckligt :d

Mental
2016-02-21, 16:52
B, en sqwuimp mjölk bara.

hurril
2016-02-21, 17:02
Kaffe är äckligt :d

Stoppa i Malk som alla andra så blir du del av kultureliten och får titta på Mello :)

Namjorne
2016-02-21, 18:08
A. Dricker inte kaffe för att det är gott.

Jockefoten
2016-02-21, 18:17
Ni som har mjölk i kaffet, har ni även mjölk i andra drycker så som läsk och öl?

svenbanan
2016-02-21, 18:33
Jag kan sätta en duglig penning på att du inte kan känna skillnad på olika rostar om du har mjölk i kaffet, men att du kan det utan. Så alla kaffe-med-mjölk-drickare kunde bara erkänna att de inte gillar kaffe helt enkelt.

Nog känner man skillnaden tydligare utan mjölk, men det känns ju inte särskilt relevant tycker jag. Inte fan dricker jag kaffe för att kunna stoltsera med min förfinade smak och tala om vilken sorts rost jag just druckit...

Är det gott så är det.

Men jag tycker ju alltså att även kaffe utan mjölk är gott. Fast svart kaffe bör vara skållhett. Latte får ju gärna vara lite svalare. Detta gör att en latte är drickbar under längre tid, vilket är ett stort plus.

Minikubik
2016-02-21, 19:18
Ni som har mjölk i kaffet, har ni även mjölk i andra drycker så som läsk och öl?

Dricker varken läsk eller öl :d

gohei
2016-02-21, 19:25
What!? Jag har 5-6 mått kaffe till 4 koppar vatten i vår moccamaster! :Virro För att citera en kollega till oss så drack vi kaffe "Som var så starkt att man kunde skära det med kniv". Då är det lagom.



OnT: Svart med 2 sukketter. Kör Arvid Nordqvist Recobönor eller Caffé Musettis Fairtradebönor i vår Jura Ena 7.

Moccamaster själva rekommenderar ju 60g kaffe till 1 liter vatten. Det kör jag på och det smakar bra.

Som svar på trådfrågan så dricker jag mitt kaffe svart som natten. Har jag bråttom så kan ja slänga i en skvätt mjölk för att kyla ner lite grann.
Sitter jag däremot på ett fik så har jag inga problem med att beställa in en latte eller liknande.

King Grub
2016-02-21, 19:31
Svart kokkaffe. Inget blaskigt brygg. Det skall kännas som om man fått en spark i huvudet.

juckeyy
2016-02-21, 19:31
Svart kaffe. A med andra ord.

hurril
2016-02-21, 19:52
Nog känner man skillnaden tydligare utan mjölk, men det känns ju inte särskilt relevant tycker jag. Inte fan dricker jag kaffe för att kunna stoltsera med min förfinade smak och tala om vilken sorts rost jag just druckit...

Är det gott så är det.

Men jag tycker ju alltså att även kaffe utan mjölk är gott. Fast svart kaffe bör vara skållhett. Latte får ju gärna vara lite svalare. Detta gör att en latte är drickbar under längre tid, vilket är ett stort plus.

Det är inte frågan om någon förfinad smak så mycket som att mjölken tar bort hälften. Någon som konsekvent spädde sitt vin med saft hade du undrat varför personen gjorde så för. Men mjölk i kaffet - som tar bort kaffets smak på samma sätt - är kosher? =)

leo1
2016-02-21, 20:00
Jag passar också på att kapa tråden.

Hur länge kan man säga att kaffet är nybryggt egentligen? Jag jobbar på hotell just nu och brygger både till mina kollegor som kommer på skiftet efter mig och morgonpigga gäster som vill ha kaffe innan frukosten har öppnat.

Då jag precis bryggt så får jag höra ofta:
-Mmm, vad gott med nybryggt kaffe! Och tycker själv det är gott.

Är det efter 2 timmar eller nåt det börjar sunka ner sig?

King Grub
2016-02-21, 20:02
Det sägs att en del av aromerna från kaffebönan försvinner efter 15-20 minuter.

Kryss
2016-02-21, 21:41
Svart när det är filterbryggt, med mjölk om det är espresso.

Espresso är helt enkelt inte gott svart, men det är svårare att hitta bra filterbryggt kaffe enligt min erfarenhet.

awesomooo
2016-02-21, 21:49
Fan lever alla på 70-talet eller? Palla hålla på att brygga rävpiss som det alltid blir när det bjuds på bryggkaffe. Köp en kaffemaskin istället och ha ett knapptryck ifrån en fin kopp varje morgon.

Diomedea exulans
2016-02-21, 21:50
Tillräckligt med mjölk för att det ska bli svalt nog att dricka, brukar se ut som B fastän jag tycker det går åt rätt mycket.

ButtCoughEXTREME
2016-02-21, 21:51
Svart kokkaffe. Inget blaskigt brygg. Det skall kännas som om man fått en spark i huvudet.

+1
https://www.youtube.com/watch?v=p794EvxjVu8

smeander
2016-02-21, 22:00
A) fast inte lika blaskigt :)

Jockefoten
2016-02-21, 22:02
Mjölk? Håll borta kojäveln här ifrån, det ska vara svart och rivet!
sK0n0cBrZlE

smeander
2016-02-21, 22:04
Jag gör alltid kokkaffe om jag har finbesök, maler då ZOEGAS Krav/Fairtrade från norra sydamerika.

Men nu kör jag deras mörkröst krav/fairtrade och kör kaffepress. Hemligheten är att koka upp vatten och ta av det när det når 95 grader, fylla pressen till 1/4 med kaffe och sedan slå på vattnet. Låt stå i TRE minuter, men absolut max FYRA minuter. Längre än fyra minuter förstör kaffet totalt och ger det en sur smak. Kom ihåg det, aldrig längre än fyra minuter! cofffee

svenbanan
2016-02-21, 22:16
Det är inte frågan om någon förfinad smak så mycket som att mjölken tar bort hälften. Någon som konsekvent spädde sitt vin med saft hade du undrat varför personen gjorde så för. Men mjölk i kaffet - som tar bort kaffets smak på samma sätt - är kosher? =)

Rödvin + apelsinjuice + citronjuice + konjak + sockerdricka = Sangria, vilket är godare än vin. Minst lika kosher som latte. :P

hurril
2016-02-21, 22:25
Rödvin + apelsinjuice + citronjuice + konjak + sockerdricka = Sangria, vilket är godare än vin. Minst lika kosher som latte. :P

Jag förnekar inte detta eller påstår att kaffe med mjölk är harram. Bara att det inte direkt är något som smakar kaffe. Lika lite som en sangria smakar av rött vin. :)

spoon
2016-02-22, 00:05
Dricker svart kokkaffe hemma. På café kan jag dricka med mjölk i koppen. Praktiskt och gott med svart så då blir det oftast så.

Tapatalk

Diomedea exulans
2016-02-22, 00:10
Efter att ha googlat kokkaffe så inser jag att jag aldrig har druckit det.

HMS Laestander
2016-02-22, 00:20
Alltid svart. Inga kruseduller.

Wzup2u
2016-02-22, 20:56
Har lagt stor märke till att folk från andra länder än sverige, har mkt mer socker i kaffe, ligger det någon historia bakom detta?

Ganska kul när man gör lattedrinkar till småkids då de tkr det är häftigt att dricka latte (men sen kastar de i massa socker också :D )

svenbanan
2016-02-22, 21:24
socker är gott i latte även om man är förtio plus

Wzup2u
2016-02-22, 22:22
socker är gott i latte även om man är förtio plus

Tar du också 7-8 sockerbitar som kidsen? :D =)

Diomedea exulans
2016-02-22, 22:38
Jag ääälskar socker, hade haft mer socker än kaffe om jag inte tänkte på tänderna och fetman.

Wzup2u
2016-02-22, 22:44
måste ändå vara godare att dricka svart kaffe och isf äta en söt kaka till...
Då får man både uppleva kaffe och god kaka & inte en kaffe i läskform. =)

Dio det finns faktist suketter, i alla dess slag =) kötta på utan kalorier och hål haha...
https://static.mathem.se/shared/images/products/large/sotningsmedel-1400st-hermesetas-1.jpg

Diomedea exulans
2016-02-22, 22:49
Dio det finns faktist suketter, i alla dess slag =) kötta på utan kalorier och hål haha...


Damn, jag visste inte att suketter var "ofarliga"...

Sir Anselm
2016-02-23, 09:00
Ljusrostat, handmalet, handbryggt, gärna i kupat glas, alltid svart! Eller ja, brunt...

Exdiaq
2016-02-23, 13:13
Har helst lite standardmjölk i (aldrig testat med grädde faktiskt) så det blir B, C eller något där i mellan.

svenbanan
2016-02-23, 15:08
måste ändå vara godare att dricka svart kaffe och isf äta en söt kaka till...
Då får man både uppleva kaffe och god kaka & inte en kaffe i läskform. =)

Dio det finns faktist suketter, i alla dess slag =) kötta på utan kalorier och hål haha...
https://static.mathem.se/shared/images/products/large/sotningsmedel-1400st-hermesetas-1.jpg

Smakar ju fan!

Ifall jag vill skära ner på antalet kalorier så skippar jag bara sockret, eller kakan, eller nåt annat. Undviker sådana sötningsmedel som pesten.

shut teh face
2016-02-23, 15:24
Har alltid endel mjölk i, annars blir magen dålig
Dricker man nymalet och fint så är det gott med svart, men det händer så sällan, och fortfarande dåligt för magen

Runqen
2016-02-23, 20:11
Ni som dricker kokkaffe, tillagar ni det i perkulator? Har blivit nyfiken på det efter att ha skummat igenom denna tråden, har bara druckit bryggkaffe/maskinkaffe än sålänge.

Hur grovmalna behöver bönorna vara i en perkulator?

bear.flowertwig
2016-02-23, 23:03
Ni som dricker kokkaffe, tillagar ni det i perkulator? Har blivit nyfiken på det efter att ha skummat igenom denna tråden, har bara druckit bryggkaffe/maskinkaffe än sålänge.

Hur grovmalna behöver bönorna vara i en perkulator?

Minns att en kollega på tidigare jobb hade med sig perkulator för att vanliga maskinen var kass. Framför allt minns jag hur vansinnigt starkt det blev. En kopp kaffe och sen var man tvungen att höja bordet och ståjobba utav bara farten. Perkulator har ju inget rykte om sig att brygga gott kaffe så jag skulle mycket hellre köra french press (som man båda kör grovmalda bönor i).

J.V
2016-02-24, 23:11
Svart som natten. Gar jag daremot pa cafe med professionella grejer sa vaxlar det en del, da kan det slinka ner espresso shots, macchiatos och flat whites.

leo1
2016-02-29, 16:34
Vilken av metoderna upplever ni att ni får minst kass kista i? Caffelatte, vanligt brygg eller espresso?

mela
2016-02-29, 16:38
Vilken av metoderna upplever ni att ni får minst kass kista i? Caffelatte, vanligt brygg eller espresso?

Mörkrostat, oavsett vad. Är det brygg så ska det inte ha stått på pannan och blivit bränt.
Espresso är mindre garvsyra än bryggkaffe, oftast. Men det gäller att ha hårt rostade bönor för att minimera garvsyran och se till att det inte bränns i kaffebryggaren

cero
2016-02-29, 16:46
Vad för magproblem får ni av kaffe?

leo1
2016-02-29, 16:46
Mörkrostat, oavsett vad. Är det brygg så ska det inte ha stått på pannan och blivit bränt.
Espresso är mindre garvsyra än bryggkaffe, oftast. Men det gäller att ha hårt rostade bönor för att minimera garvsyran och se till att det inte bränns i kaffebryggaren

Tackar! Espresso med mörkrost torde vara bra. Svårt att sitta och långfika på bara:)

mela
2016-02-29, 16:53
Vad för magproblem får ni av kaffe?
Jag får aldrig längre, dricker mörkrostat maskinkaffe. Men har fått magkatarrsliknande symptom innan.

Tackar! Espresso med mörkrost torde vara bra. Svårt att sitta och långfika på bara:)

Du får dricka 10 st ;D

Diomedea exulans
2016-02-29, 16:53
Vad för magproblem får ni av kaffe?

King Grubs förra avatar.

JHilding
2016-02-29, 18:21
Vad för magproblem får ni av kaffe?

Samma som föregående talare. KGs gamla avatar. Även illamående. Bytte till "snällt för magen"-kaffe (smakade bajs) för att sedan gå över till vanligt igen. Gick faktiskt över sen, magen kunde tydligen vänja sig.

cero
2016-02-29, 18:34
King Grubs förra avatar.

Blodläckage? Lol, hoppas ni syftar på något annat.

Darth Yoda
2016-02-29, 19:45
Vad för magproblem får ni av kaffe?

Allt från negativt sug(Tänk "Sug i blicken" på en man), till dirre.

Wzup2u
2016-02-29, 19:53
Därför alla gamla tanter äter fikabröd till kaffet som suger upp vätskan i magen :D :D

Nordenator
2016-02-29, 20:02
ec3wNNysg8A

Lafayette
2023-01-23, 16:04
Vilken är den absolut godaste bryggkaffe-sorten

stridis
2023-01-23, 16:32
Vilken är den absolut godaste bryggkaffe-sorten

Som att fråga vem som är den bästa paralympiern. Vem bryr sig? Köp hela bönor och mal dem själv. Det blir fräschare än nog så lyxigt bryggkaffe.

kvarnis
2023-01-23, 16:46
Vilken är den absolut godaste bryggkaffe-sorten

Det är som att fråga vilka chips är godast, är inte kaffekonnässör men det jag vet är att de inte tycker nån specifik är "godast" byter ofta sort beroende på humör.

Lafayette
2023-01-23, 16:48
Så kan det vara. Får kanske acceptera att jag inte kan dricka kaffe mer. Från det godaste som finns till äckligt, surt och beskt. Något kanske hände efter covid *jorgen*