handdator

Visa fullständig version : Kan knäskålarna flytta på sig av träning?


as0k
2016-02-19, 11:48
Kan musklerna dra/putta knäskålarna utåt om man tex alltid kör böj och benpressar ganska smalt? (dvs får mer träning på utsidan av benet än insidan(?)).
Det känns som mina knän går mer och mer utåt med tiden. Kan man rätta till detta på något sätt annars?

Loke
2016-02-19, 12:04
Hmm... Inte för att jag kan svara på frågan, men vad menar du med att knäna går utåt? När du gör själva knäböjarna/benpressarna? Det skulle jag ärligt talat säga är en konsekvens av att du blir starkare och skickligare. Du lyckas rekrytera gluteus maximus allt mer, det kommer dra knäna utåt. Jag tycker detta är en bra sak, många problem förebyggs och löser sig när det händer.

Eller menar du att själva knäskålen vandrar mer utåt? Spontant tror jag det är inbillning, även om jag inte vet :)

as0k
2016-02-19, 12:20
Jag menar att knäskålen vandrar utåt. Känner inget när jag tränar direkt men mest att det ser för jävligt ut när jag sitter på en stol osv, och det känns som obalans i knäna rent allmänt, men det kan ju bero på andra orsaker.

Tänkte om det kunde vara några muskler som drar eller puttar, typ som när bröstmusklerna kan dra fram axlarna så det blir obalans

Arne Persson
2016-02-19, 13:22
Ja, vid luxation av knäleden och vid ruptur av patellarsenan.

zydar
2016-02-19, 14:22
Ja, vid luxation av knäleden och vid ruptur av patellarsenan.



Gör inte det jävligt ont? isåfall borde det inte röra sig om det i det här fallet.

Rahf
2016-02-19, 14:23
Gör inte det jävligt ont? isåfall borde det inte röra sig om det i det här fallet.

Jo, båda scenarierna följs av ohygglig smärta.

J.V
2016-02-19, 14:30
Nu ar jag inte nog anatomiskt bevandrad for att kunna svara med nagon vidare sakerhet, men, det kan ju bara vara sa att du har generna n fastena for att det ska se ut sa nar dina muskler har blivit storre.

For mig ser det ut som att mediala delen (insidan) av quadsen vaxer medan det inte hander ett skit med laterala sidan. Ser markligt ut, men vad finns det att gora att saken mer an att inte kla sig i korta shorts.

Arne Persson
2016-02-19, 18:28
Gör inte det jävligt ont? isåfall borde det inte röra sig om det i det här fallet.

Har kraftigt luxerat mitt vänstra knä två gånger. Smärtan var, minst sagt, outhärdlig.

Köttis
2016-02-19, 18:50
Du kanske står/sitter annorlunda nu jämfört med tidigare på grund av förändrad balans i muskulaturen kring knät och höften.