handdator

Visa fullständig version : Att förgylla någons dag (Eller sekund)


Bärsärk
2016-02-18, 20:46
Jag har länge tänkt på hur enkelt det vore att bara stanna nån på gatan och berätta hur snygg/vacker den personen är eller bara säga något annat positivt typ snygg jacka eller vad som och hur glad den personen skulle bli av att höra det.

Men sen tänkte jag, skulle det här anses vara konstigt? Bryter jag mot alla sociala koder som finns i det här landet? Skulle folk tro att jag vore en våldtäktsman?

Wain
2016-02-18, 21:03
Bara köra. Var en tös som hävde ur sig "Awsome t-shirt!" till mig i går när jag höll uppe en dörr. Gjorde mig glad iaf.

filmjölk
2016-02-18, 21:03
Jag skulle tippa på att det är ungefär 50/50 att det tas emot positivt eller att du uppfattas som creepy. Den ration kan påverkas uppåt eller neråt mycket beroende på hur du själv ser ut.

Wzup2u
2016-02-18, 21:17
Många ggr ångrat att man inte lagt en fin kommentar, men...vi lever i stela landet och här är det normalast att hålla käft och ignorera :D

Bara på krogen svensken blir pratglad...

Pzorz
2016-02-18, 21:23
Jag är för ful för att ge spontana kommentarer utan att det blir fel.

Jag berättade spontant för en väldigt söt tös som bar en reflexväst att hon inte behövde den för att hennes utstrålning lyste upp halva gatan ändå. Grimasen hon gjorde hade varit en naturlig reaktion om jag skulle ha börjat tugga i mig en frusen hundskit eller något.

Diomedea exulans
2016-02-18, 21:31
Om det är till en kvinna som är över 60 år går det bra, annars blir du stämplad som våldtäktsman.

mattilainen
2016-02-18, 21:41
Jag hade en period där jag gjorde en grej om dagen som du beskriver det. Kunde vara till kassörskan på ICA som jag kunde säga "Vad fin du är i håret" eller liknande. Blev mycket uppskattat. Man får ju vara försiktig så det inte låter ironiskt eller så.

filmjölk
2016-02-18, 21:42
Om det är till en kvinna som är över 60 år går det bra, annars blir du stämplad som våldtäktsman.

Nej då. Många damer i alla åldrar gillar komplimanger. (Eller så blir jag stämplad som våldtäktsman utan att veta om det).

Men man får inte säga det "Tourettigt": "-Man ser ändå inte det då du har så stora bröst, så blicken hamnar där och inte på magen". Sagt till en kollega som frågade om jag tycker hon är tjock. Det togs inte emot så bra.

Blomkål
2016-02-18, 21:46
Jag bad om ursäkt till en kille i rulltrappan igår när jag gick in i hans axel så han tappade väskan på andra axeln. Ofta vänder man knappt huvudet innan man flåsar ut "sorry" men nu stannade jag faktiskt bredvid honom, tog honom över ryggen och sa förlåt. Ser rätt freaky ut i text men han verkade bli glad.

Är sugen på att börja göra som mattilainen gjorde. Minst en riktig komplimang om dagen typ.

Bärsärk
2016-02-18, 21:56
Jag är alltså INTE ute efter att ligga, eller föra det hela vidare. Bara säga det, och sen gå vidare.

Bärsärk
2016-02-18, 21:58
Jag hade en period där jag gjorde en grej om dagen som du beskriver det. Kunde vara till kassörskan på ICA som jag kunde säga "Vad fin du är i håret" eller liknande. Blev mycket uppskattat. Man får ju vara försiktig så det inte låter ironiskt eller så.

Oj vad coolt att du tänkt samma och sen gjort samma sak, det är precis lite sånt jag skulle vilja börja göra!

Var de nån som blev märkbart irriterad?

spoonchest
2016-02-18, 22:02
Ibland ser man när nån fixat håret lite extra. Då tycker jag det är värt att uppmärksamma det, även om man inte känner personen.
Jag har fått mycket komplimanger på sistone, och det vore väl fan om man inte skulle skicka vidare liksom.

Kabuto
2016-02-18, 22:08
Jag blir lite chockad, obekväm, konstig till mods om jag får beröm/positiv feedback. Hade nog blivit väldigt skeptisk, men ser bra ut kör hårt TS!

Bärsärk
2016-02-18, 22:22
Jag blir lite chockad, obekväm, konstig till mods om jag får beröm/positiv feedback. Hade nog blivit väldigt skeptisk, men ser bra ut kör hårt TS!

Jag också, därför jag startade tråden för att kolla läget.

olle lindblad
2016-02-18, 22:22
Det kanske skulle anses som lite konstigt av en del, men du skulle förgylla dina medmänniskors vardag. Gör det.

filmjölk
2016-02-18, 22:51
Den här tråden är i desperat behov av synpunkter från tjejer.

Ett Orm
2016-02-18, 23:08
I alla fall till folk man känner verkar faktiskt beröm, även om det är uppenbart överdrivet, ha en positiv effekt.

Sen vet jag inte hur väl det skulle mottas om man vrålar - Du är värdens bästa kassörska, en riktig mästare! på ICA

mattilainen
2016-02-18, 23:14
Oj vad coolt att du tänkt samma och sen gjort samma sak, det är precis lite sånt jag skulle vilja börja göra!

Var de nån som blev märkbart irriterad?
Ingen blev irriterad vad jag vet. Mest glada och fick leenden tillbaka. Dock dog det ut med 1 om dagen då jag inte är ute tillräckligt :) Men nu försöker jag så gott det går. Jobbar ju i ambulansen och träffar således många patienter varje dag och speciellt i deras hem. Att lägga in en trevlig kommentar är inte svårt, vad fint ni bor, eller liknande uppskattas :) Finns alltid något trevligt att påpeka. Vilka snälla anhöriga som gör si eller så för sina nära. Snällt att du håller upp porten för oss. Kan ju även vara vittnen till en händelse "tack för att ni stannade och ringde, ni gjorde helt rätt!" etc.

Den här tråden är i desperat behov av synpunkter från tjejer.
Fast, killar kan ju faktiskt ge komplimanger till killar också. Ser inga problem med det. Snygg teknik, kan man säga om man ser någon på gymmet träna bra.

För att förtydliga så får man vara duktig på att inte prata som man inte menar det :p Då kan det bli jobbigt. Säg bara saker man faktiskt tycker.

mangemani
2016-02-18, 23:16
de skulle nog bli rätt så överraskade och ställda och genast börja fundera på vad du har för baktanke då detta inte är ett vanligt beteende, men när de sekunderna har gått och de insett att du bara ville ge en komplimang, så ler de nog, säger tack, blir glada och fortsätter med sitt. funkar garanterat inte så för alla då alla är olika, men nog på en del, andra lär väl bara titta konstigt på dig, hånle precis som att du vore dum i huvudet.
sverige är ett stelt land, so its a gamble.

Minikubik
2016-02-18, 23:23
Jag skulle, oavsett vad du sa, tro att du ljuger. Detta är inte för att jag inte känner dig, skulle någon säga något snällt till mig kommer jag automatiskt tro att denne ljuger.
Tror däremot att många ute i världen skulle uppskatta just en sån sak så kör hårt:thumbup:

mini
2016-02-18, 23:31
Att säga något snällt till någon slår sällan fel. Jag tycker att man kanske kan spara på svepande utseendekomplimanger och inrikta sig på en sak (klädesplagg, frisyr, bok personen läser) eller en egenskap. Att säga till personen i kassan att man väljer hens kö för att det alltid går snabbt och hen alltid är trevlig kan man ju göra. Jag berömde en tjejs vantar på tunnelbanan för ett par veckor sedan. Hon blev glad för de var hemstickade av hennes farmor.
Summa summarum: var vänlig och bjud på om du tänker snälla tankar om någon.

filmjölk
2016-02-18, 23:51
Fast, killar kan ju faktiskt ge komplimanger till killar också. Ser inga problem med det. Snygg teknik, kan man säga om man ser någon på gymmet träna bra.

För att förtydliga så får man vara duktig på att inte prata som man inte menar det :p Då kan det bli jobbigt. Säg bara saker man faktiskt tycker.

Om jag fick komplimangen "snygg teknik" skulle jag tolka det som att personen gav mig en pik för min klenhet, inlindat i en falsk komplimang. :D

Gober
2016-02-19, 00:04
I NYC råkade både jag och min tjej ut för spontana kommentarer, tjejen fick kommentarer om bla sitt hår och jag fick nöja mig med komplimanger om mina kläder. Det var väldigt ovant men väldigt trevligt och gav en glädjeboost. Tjejen blev tom jagad av en kvinnlig vakt på Naturhistoriska som skrämde livet ur henne bara för att sedan berömma hennes hår.

Här hemma händer sådant inte så ofta. Jag brukar dock ge komplimanger till andra, blir dock nästan bara till män och då om de har snygga kläder eller snyggt skägg :D Det brukar uppskattas, fast ibland går jag över gränsen och blir obehaglig när jag berättar att jag vet exakt vilka märken de har på sig från topp till tå, inklusive jeansmodell. Detta sker dock inte på öppen gata utan i samband med att jag tex är ute i butiker i jobbsammanhang.

Bärsärk
2016-02-19, 00:04
Att säga något snällt till någon slår sällan fel. Jag tycker att man kanske kan spara på svepande utseendekomplimanger och inrikta sig på en sak (klädesplagg, frisyr, bok personen läser) eller en egenskap. Att säga till personen i kassan att man väljer hens kö för att det alltid går snabbt och hen alltid är trevlig kan man ju göra. Jag berömde en tjejs vantar på tunnelbanan för ett par veckor sedan. Hon blev glad för de var hemstickade av hennes farmor.
Summa summarum: var vänlig och bjud på om du tänker snälla tankar om någon.

Aa, att bara rakt ut säga "Fan vad snygg du är" kanske blir plumpt, men det är ju trisst det med för det är ju lite sånt man skulle vilja säga till folk också.

Just att få höra att man ser bra ut är ju det som jag tror folk skulle uppskatta mest!

Nyland
2016-02-19, 03:32
Jag har fått ett par komplimanger den senaste månaden på gymmet av killar (såklart, :() som tyckt att jag tränar hårt/tungt. Tyvärr blir jag mest lite obekväm och tänker att de inte vet vad de pratar om. Den reaktionen grundar sig nog delvis i dålig självkänsla men också att man blir så överraskad. Med lite distans uppskattar jag dock komplimangen. Så även om man inte får en positiv respons direkt så kan komplimangen ändå ha uppskattats.

mini
2016-02-19, 07:11
Just att få höra att man ser bra ut är ju det som jag tror folk skulle uppskatta mest!
Fast det är jag inte så säker på. Snygga människor vet om det och har hört det. Mindre snygga kommer inte tro dig. Dessutom är det inte självklart välkommet att du recenserar någons utseende när du inte är ombedd.

filmjölk
2016-02-19, 07:44
På facebook/instagram osv. istället för i verkliga livet är det nog lättare att ge positiva kommentarer om någons utseende, då tror jag mig kunna bedöma om en person önskar detta med rätt stor säkerhet.

Old Nick
2016-02-19, 08:30
Det händer då och då att någon hojtar "fan vad snygg tröja!" och ger tummen upp när man passerar dem på stan. Givetvis enbart när man har en bandtröja av något halvobskyrt hårocksband. Jag blir lika glad varje gång och går med ett leende på läpparna resten av dagen.

Däremot vet jag inte hur väl det tas emot att man säger att en tjej är snygg. Minns en diskussion på ett annat forum jag var med på för några år sedan där en inte oansenlig mängd kvinnor verkade tycka att det var snudd på ett övergrepp. Och då menar jag inte situationer där aspackade äckelgubbar kommer fram och tycker att brösten är fina och vill klämma på dem, utan bara en enkel glad kommentar på stan. Det var tydligen så opassande att man i princip var sjuk i huvudet om man inte fattade det. Så gör man bara inte liksom.

Magnus Larsson
2016-02-19, 08:39
I NYC råkade både jag och min tjej ut för spontana kommentarer, tjejen fick kommentarer om bla sitt hår och jag fick nöja mig med komplimanger om mina kläder. Det var väldigt ovant men väldigt trevligt och gav en glädjeboost. Tjejen blev tom jagad av en kvinnlig vakt på Naturhistoriska som skrämde livet ur henne bara för att sedan berömma hennes hår.

Här hemma händer sådant inte så ofta. Jag brukar dock ge komplimanger till andra, blir dock nästan bara till män och då om de har snygga kläder eller snyggt skägg :D Det brukar uppskattas, fast ibland går jag över gränsen och blir obehaglig när jag berättar att jag vet exakt vilka märken de har på sig från topp till tå, inklusive jeansmodell. Detta sker dock inte på öppen gata utan i samband med att jag tex är ute i butiker i jobbsammanhang.

Coolt gober! Klädkoll är nåt jag är helt nollad på tyvärr

För egen del brukar jag få kommentarer om mitt hår. Häromsistens tex när jag var på Fars hatt i Kungälv och ett antal äldre damer närmade sig tisslande och tasslande bakifrån. När jag vände mig om log en av dem brett och sa att de hade pratat om mitt hår hela lunchen och det var SÅ vackert.

Rätt nyligen var det en kille på gymmet som började prata om håret mitt med mycket adjektiv. Det var lite mer awkward för vi var ensamma på kvällen och jag kände mig lite uttittad bl.a. när jag låg i bänken också.

Själv brukar jag berömma folks intellekt och humor. Utseende är nja att berömma egentligen, imo

4623
2016-02-19, 08:58
Själv brukar jag berömma folks intellekt och humor. Utseende är nja att berömma egentligen, imo

Hur berömmer du någons humor?

Diomedea exulans
2016-02-19, 09:21
Fast det är jag inte så säker på. Snygga människor vet om det och har hört det. Mindre snygga kommer inte tro dig. Dessutom är det inte självklart välkommet att du recenserar någons utseende när du inte är ombedd.

Jag har varit med om att feminister har skällt på mig för att jag objektifierat dem när jag gett dem komplimanger för utseendet. Ännu en aspekt att ta i beaktande.

MackeJuve
2016-02-19, 09:27
För egen del tycker jag att det hade varit en dålig idé. Hade jag gett 10 personer en varsin komplimang så hade minst en av dessa komplimanger kommit ut fel eller weird. Därefter hade jag grämt mig över detta mer än jag hade glatt mig över de nio lyckade komplimangerna. Så fungerar jag.

MackeJuve
2016-02-19, 09:29
Men tanken är god, så tycker att du ska köra.

Magnus Larsson
2016-02-19, 09:54
Hur berömmer du någons humor?

"Kul humor du har hörrudu" alt "vad trevligt det är att vara med dig då du är så rolig" tex

Edit: Huvudsaken är att det är en positivt riktad feed back. Att säga att någon är rolig och att man trivs med denne är positivt

4623
2016-02-19, 10:02
"Kul humor du har hörrudu" alt "vad trevligt det är att vara med dig då du är så rolig" tex

Edit: Huvudsaken är att det är en positivt riktad feed back. Att säga att någon är rolig och att man trivs med denne är positivt

Känns konstigt att säga till någon random. Sen måste jag säga att de två meningarna känns väldigt krystade.

Magnus Larsson
2016-02-19, 10:10
Känns konstigt att säga till någon random. Sen måste jag säga att de två meningarna känns väldigt krystade.

Aha ja till en random blir det svårt. Jag tänkte mer i feedbacksituationer där man har en relation till personen i fråga

Diomedea exulans
2016-02-19, 10:12
Känns konstigt att säga till någon random. Sen måste jag säga att de två meningarna känns väldigt krystade.

"Du är så jävla rolig", du har fan bäst humor i världen", "har du funderat på att bli stå-upp-komiker?" och "du är roligast på kolo" är iaf några komplimanger jag har hört/läst som gjorde mig jätteglad. :cool:

Röda Björnen
2016-02-19, 10:14
Att säga något snällt till någon slår sällan fel. Jag tycker att man kanske kan spara på svepande utseendekomplimanger och inrikta sig på en sak (klädesplagg, frisyr, bok personen läser) eller en egenskap. Att säga till personen i kassan att man väljer hens kö för att det alltid går snabbt och hen alltid är trevlig kan man ju göra. Jag berömde en tjejs vantar på tunnelbanan för ett par veckor sedan. Hon blev glad för de var hemstickade av hennes farmor.
Summa summarum: var vänlig och bjud på om du tänker snälla tankar om någon.

+1

Att anmärka på "små" saker såsom handskar, mössa, attityd, leende o.s.v., jag tror att det kan slå tillbaka om man drar en "fan vad snygg du var". Våga gå steget längre än "jag vill ligga med dig" kommentaren.

Blomkål
2016-02-19, 10:36
Det händer då och då att någon hojtar "fan vad snygg tröja!" och ger tummen upp när man passerar dem på stan. Givetvis enbart när man har en bandtröja av något halvobskyrt hårocksband. Jag blir lika glad varje gång och går med ett leende på läpparna resten av dagen

I somras gick jag ganska många veckor med en Guns n roses-tröja och fick massa komplimanger från främlingar. Jag tackar alltid ganska artigt men undrade varför folk brydde sig i och med att varenda fjortis har GnRmärket tryckt över sina pappersfyllda BH:ar men det bara fortsatte. Efter ett tag körde jag bara pistolen eller byggartumme och blinkade med ena ögat ;)

Varför jag hade samma tröja i flera veckor är en annan story men den var i alla fall hyfsat tvättad hela tiden.

Diomedea exulans
2016-02-19, 10:40
I somras gick jag ganska många veckor med en Guns n roses-tröja och fick massa komplimanger från främlingar. Jag tackar alltid ganska artigt men undrade varför folk brydde sig i och med att varenda fjortis har GnRmärket tryckt över sina pappersfyllda BH:ar men det bara fortsatte. Efter ett tag körde jag bara pistolen eller byggartumme och blinkade med ena ögat ;)

Varför jag hade samma tröja i flera veckor är en annan story men den var i alla fall hyfsat tvättad hela tiden.

Det känns som att det är mycket, mycket mer okej att ge en komplimang till någon för något som utmärker denne som tillhörande samma mindre grupp som en själv. T ex att en AIK:are ger en främling en komplimang för en snygg AIK-tatuering.

PureWhey
2016-02-19, 11:11
Jag brukar ge positiva kommentarer om personers kön
8FNcJzNXzrw

J.V
2016-02-19, 11:14
Ja:
mota nagon pa trottoaren och saga "oj, vad du var vacker" och ga vidare.

Nej:
mota nagon pa trottoaren, stalla sig framfor personen sa hen maste stanna och saga "oj, vad du ar vacker" och sedan sta kvar och vanta pa ett svar.

Stoltz
2016-02-19, 12:20
Jag bad om ursäkt till en kille i rulltrappan igår när jag gick in i hans axel så han tappade väskan på andra axeln. Ofta vänder man knappt huvudet innan man flåsar ut "sorry" men nu stannade jag faktiskt bredvid honom, tog honom över ryggen och sa förlåt. Ser rätt freaky ut i text men han verkade bli glad.


Jag fattar inte - Om man stöter in i någon så att de tappar en väska så är det väl för helvete en självklarhet att man stannar upp, ber om ursäkt och tar upp det som tappades/kollar så personen är okej?
Detta är ju för fan så basic det kan bli.

MackeJuve
2016-02-19, 12:23
Jag fattar inte - Om man stöter in i någon så att de tappar en väska så är det väl för helvete en självklarhet att man stannar upp, ber om ursäkt och tar upp det som tappades/kollar så personen är okej?
Detta är ju för fan så basic det kan bli.

Ja i detta fallet hade det varit konstigt att göra annat. Skillnad om man bara går in i någons axel utan vidare konsekvenser, då hade jag nöjt mig med att möta den andres blick och säga förlåt/ursäkta, om det var jag som hade varit klumpig.

Fordon
2016-02-19, 12:52
Jag fattar inte - Om man stöter in i någon så att de tappar en väska så är det väl för helvete en självklarhet att man stannar upp, ber om ursäkt och tar upp det som tappades/kollar så personen är okej?
Detta är ju för fan så basic det kan bli.

Vad man bör göra, och hur många som faktiskt gör det, är två vitt skilda saker.
Förstår du nu? Det är typ lika vanligt att folk (ungdomar) går in i folk märkbart oförsiktigt utan att bry sig, som att folk råkar stöts ihop och säger "sorry" i förbifarten utan att ens se personen. Att någon skulle stanna upp och vända sig om för att hjälpa till är långtifrån självklart, även om det gärna hade fått vara så i den regnbågsfärgade fluffiga solskensvärlden.

Magnus Larsson
2016-02-19, 13:02
Jag brukar ge positiva kommentarer om personers kön
8FNcJzNXzrw

"Skön ***"

Klassiker. :)

MackeJuve
2016-02-19, 13:04
Vad man bör göra, och hur många som faktiskt gör det, är två vitt skilda saker.
Förstår du nu? Det är typ lika vanligt att folk (ungdomar) går in i folk märkbart oförsiktigt utan att bry sig, som att folk råkar stöts ihop och säger "sorry" i förbifarten utan att ens se personen. Att någon skulle stanna upp och vända sig om för att hjälpa till är långtifrån självklart, även om det gärna hade fått vara så i den regnbågsfärgade fluffiga solskensvärlden.

Vi har svarat på exemplet i fråga, där det inte bara var en ihopstötning utan även en väska som åkte i backen. Väskan kan ju innehålla känsliga saker så som en dator. Dina exempel är "mildare" varianter där folk bara stöter ihop. Alla jag känner skulle ha agerat på samma sätt som Blomkål gjorde. Hur alla jag inte känner skulle ha agerat kan jag inte svara på. Tror dock inte att det krävs någon regnbågsfärgad värld för att en stor majoritet skulle ursäkta sig och fråga om det gick bra vid en sådan incident.

4623
2016-02-19, 13:13
Det är skönt i USA. Där ber personen du går in i om ursäkt. :)

J.V
2016-02-19, 13:26
Det är skönt i USA. Där ber personen du går in i om ursäkt.Samma har. Snudd pa att jag sager 'sorry' oftare an jag sager 'and' eller 'the'. Det kanske ar den dar 'regnbagsfargade fluffiga solskensvärlden' som Fordon pratar om.

edit: var i USA har du upplevt detta forresten? Inte varit dar an men vad jag hort fran polare sa existerar det inte i NY eller LA.

agazza
2016-02-19, 13:34
Man ska alltid försöka bete sig som när man är berusad, livet blir bättre för alla då.

Diomedea exulans
2016-02-19, 13:41
Man ska alltid försöka bete sig som när man är berusad, livet blir bättre för alla då.

du ä en schå jäevla bra kom-pissch

Blomkål
2016-02-19, 14:10
Jag fattar inte - Om man stöter in i någon så att de tappar en väska så är det väl för helvete en självklarhet att man stannar upp, ber om ursäkt och tar upp det som tappades/kollar så personen är okej?
Detta är ju för fan så basic det kan bli.

Jo, visst är det men jag är tyvärr inte speciellt trevlig av mig om det är fel läge så jag kände mig jätteduktig. Vanligtvis hade jag som sagt på sin höjd gett en lika otrevlig ursäkt ungefär. Jag vet inte riktigt vart det kommer ifrån men jag har ofta taggarna utåt och för ett par år sedan hade jag lika gärna kunnat försöka skälla ut honom för att han stod i vägen. Däremot blir det bara bättre och bättre med åren och jag anstränger mig för att bli trevligare.

leo1
2016-02-19, 14:36
Något som tyvärr stoppar mig har jag märkt är att om jag säger en tjej på jobbet är söt, för det går att göra utan att det blir weird, tro mig. Så känns det som att andra blir sura, tar åt sig för att dom inte får höra det.

Jag har sagt ett par gånger till tjejer att det ser jättebra ut när dom speglar sig, på stan eller tunnelbanan. Det har aldrig känts konstigt och bara blivit bra.

O_Wao
2016-02-19, 14:40
Jag blir lite chockad, obekväm, konstig till mods om jag får beröm/positiv feedback. Hade nog blivit väldigt skeptisk, men ser bra ut kör hårt TS!

Hur du tar en komplimang riktad till dig är ju egentligen inte avsändarens problem, men jag förstår önskan att inte göra någon obekväm.

4623
2016-02-19, 14:49
Samma har. Snudd pa att jag sager 'sorry' oftare an jag sager 'and' eller 'the'. Det kanske ar den dar 'regnbagsfargade fluffiga solskensvärlden' som Fordon pratar om.

edit: var i USA har du upplevt detta forresten? Inte varit dar an men vad jag hort fran polare sa existerar det inte i NY eller LA.

San Francisco och Las Vegas framför allt.

Carlo Fatface
2016-02-19, 15:02
Av någon anledning faller det sig mycket mer naturligt för mig på andra språk och särskilt om jag befinner mig utomlands.

ceejay
2016-02-19, 15:03
Det är skönt i USA. Där ber personen du går in i om ursäkt. :)

Jag blir så sjukt irriterad på sånt.

PureWhey
2016-02-19, 17:59
"Skön ***"

Klassiker. :)

T om roligare när man tittar på den nu imo :laugh:

Wormzie
2016-02-19, 18:10
Tror vi generellt är dåliga både på att ge komplimanger men också feedback, mellan kollegor då t.ex. Håller däremot med Mini om att hålla sig borta från utseendefokuserade komplimanger, möjligtvis att man kan ge komplimang för en ny tröja eller örhängen. Bättre att ge komplimanger för bra beteenden, då kommer personen fortsätta med det :)

4623
2016-02-19, 18:33
Har aldrig riktigt förstått varför man ska ge komplimang för något enskilt klädesplagg. Om någon klär sig snyggt förstår jag. Men när någon har köpt en snygg tröja? Vilken prestation!

shut teh face
2016-02-19, 19:04
Jag tycker det är bra o va snäll

Darth Yoda
2016-02-19, 19:27
Jag sa pga denna tråden idag till en kille att han ser ut att ha ett stort paket. Han sa att han ju trots allt är brevbärare.

4623
2016-02-19, 19:35
Jag sa pga denna tråden idag till en kille att han ser ut att ha ett stort paket. Han sa att han ju trots allt är brevbärare.

Y6YK0o3L6kQ

Gober
2016-02-19, 20:33
Själv brukar jag berömma folks intellekt och humor. Utseende är nja att berömma egentligen, imo

Skrattade lite när jag läste detta då det handlar om för dig obekanta människor. "Hallåååå där! Stanna, ursäkta men du är för jävla rolig!!!" :D


Fattar givetvis att du missuppfatta ;) när det gäller komplimanger från någon jag har någon form av relation till så uppskattar jag långt mer beröm/ positiv feedback om att jag är duktig på något, kreativ, rolig osv än något fåfängt.

Old Nick
2016-02-19, 22:14
Själv har jag lite svårt för att ge komplimanger, även till folk jag känner. Så det slutar oftast med att jag lägger till någonting skojjigt i slutet för att avdramatisera.

- Kul att se dig!

*personen i fråga blir glad*

- För du ser ju så rolig ut

Typ så.

The_RobRoy
2016-02-19, 22:17
Y6YK0o3L6kQ

Inte skrattat så på länge :laugh::laugh:

Sparven från Minsk
2016-02-20, 06:03
Var på gymmet igår och en äldre man var där och tränade med sin son. Jag körde 3 set dragonflags bredvid.
När de var klara så gick mannen fram till mig och sa "Snyggt, imponerande" och gav tummen upp. Det var oväntat och väldigt roligt att få en sådan kommentar av en okänd person :)

Sparven från Minsk
2016-02-20, 06:11
som någon tidigare i tråden beskrev så är det mer känsligt att ge kommentarer till tjejer. De uppfattar det gärna som att man stöter på dem eller driver med dem.

Jag har vid två tillfällen (nykter) spontant kommenterat en tjejs utseende på ett ärligt och uppriktigt vis utan att ha raggande i åtanke. De verkade då glada och positiva över detta.

Har en tjej på gymmet som har gått ned oerhört i vikt, det är en stor skillnad. Har funderat på att kläcka ur mig en kommentar och berömma henne för detta. Hon har passat mig i bänken ibland så borde inte bli konstigt men är rädd att hon ska ta det som att jag raggar på henne.

bighulken
2016-02-20, 06:19
Jo, när man blivit lite (äldre), så har oftast blygheten försvunnit, och så shiiter man i , vad folk tycker osså.......lol....
Jag brukar ge kommentarer till folk ofta, om de är possitiva!!.....
Typ: bra gjort osv, om de hjälper någon på en buss, eller så, eller om de har någon speciell outfit, som lyser i mörkret, här i svea-rike, på vintern eller så......

Ja allmänt possitiva uttryck alltså.......det negativa kan man hålla för sig själv(tycker jag)..........hi hi hi
Med vänlig hälsning/

PS: klart någon neg. komm i livet har det väl blivit, typ när någon går över ett övergångställe med barnvagn, och samtidigt kollar mailen i tele, och ingen uppmärksamhet på trafiken alls typ...........

Stoltz
2016-02-20, 17:15
Jo, visst är det men jag är tyvärr inte speciellt trevlig av mig om det är fel läge så jag kände mig jätteduktig. Vanligtvis hade jag som sagt på sin höjd gett en lika otrevlig ursäkt ungefär. Jag vet inte riktigt vart det kommer ifrån men jag har ofta taggarna utåt och för ett par år sedan hade jag lika gärna kunnat försöka skälla ut honom för att han stod i vägen. Däremot blir det bara bättre och bättre med åren och jag anstränger mig för att bli trevligare.

Oj..! Shit vad jobbigt det låter...!
Det är ju schysst att det blir bättre för dig, ens approach till problem/incidenter påverkar ju - i alla fall mig - ens välmående väldigt mycket.

Blomkål
2016-03-10, 20:37
Jag har faktiskt gett detta ett försök, att vara trevlig minst en gång om dagen, och även om jag inte märker några direkt effekter tycker jag att det är ganska roligt. Roligt för stunden för jag märker inga förändringar i mitt välmående och det tas sällan emot efter mina förväntningar heller men det är väl lite det som hela saken handlar om. Att vara snäll utan att vilja ha något tillbaka.

Jag brukar ofta vara ganska flörtig mot tjejer i liggvänlig ålder, även om det inte innebär att vara direkt trevlig, så jag har uteslutit dem. Jag framförallt inriktat mig på kärringar, gamlingar i allmänhet och män.

Det jag hittills har tagit med mig från detta är att jag verkligen inte kommer överens med folk över 65. Vilken jävla attityd många har. Här om veckan armbågade jag mig fram över Kungsgatan för att hjälpa en rullatortant med en matkasse över vägen.

"Ja, du är ju stark så du kan gott hjälpa mig" sa hon med ett självgott leende.

Bäst respons har jag fått från en kille i min ålder på tunnelbanan. Jag drog av randen på ett tuggummipaket, så att han inte trodde jag skulle droga honom, och frågade om han ville ha ett. Han skrattade först och trodde att han luktade illa ur munnen men efter att ha försäkrat honom att jag bara ville bjuda så pratade vi tills vi gjorde en bro-fist och jag gick av.

Nyland
2016-03-11, 03:13
Det jag hittills har tagit med mig från detta är att jag verkligen inte kommer överens med folk över 65. Vilken jävla attityd många har. Här om veckan armbågade jag mig fram över Kungsgatan för att hjälpa en rullatortant med en matkasse över vägen.

"Ja, du är ju stark så du kan gott hjälpa mig" sa hon med ett självgott leende.

Fast där fick du ju en fin komplimang tillbaka. Sen att hon inte lyckades leverera den helt smidigt får du ha överseende med, hon är säkert inte van att få uppmärksammhet från unga, stiliga män. ;)

J.V
2016-03-11, 04:04
Bäst respons har jag fått från en kille i min ålder på tunnelbanan. Jag drog av randen på ett tuggummipaket, så att han inte trodde jag skulle droga honom, och frågade om han ville ha ett. Han skrattade först och trodde att han luktade illa ur munnen men efter att ha försäkrat honom att jag bara ville bjuda så pratade vi tills vi gjorde en bro-fist och jag gick av.Om ni inte blev Facebook-vanner raknas det inte.