handdator

Visa fullständig version : När på dygnet ska jag ta acetylsalicylsyra?


KoloKille
2016-02-18, 19:27
Hej!

Det är så att jag förmodligen lider av Aquagen pruritus, även känt som vatten-klåda. Det kliar något förskräckligt när jag duschat hett. Läste på nätet att en låg dos acetylsalicylsyra varje dag kan minska symptomen. Jag tänkte därför testa cirka 100 mg om dagen (1/5 Treo brustablett).

Jag vet att acetylsalicylsyra minskar proteinsyntesen, och det vill jag undvika. Så när på dygnet är det bäst att ta acetylsalicylsyran om jag tränar runt klockan 14 varje dag? Syftet är alltså att förminska eventuella negativa effekter på muskelbyggandet.

Sheogorath
2016-02-18, 22:09
Ta det här med din läkare som ställt diagnosen. 100 mg om dagen är fö inte en jättelåg dos. En normal underhållsdos med Trombyl är 75 mg / dygn och på den dosen uppnår man alltså en blodförtunnande effekt.

BillVik
2016-02-19, 08:41
Har hört talas om detta fenomen. Ungefär en timme före dusch bör tydligen acetylsalicylsyran tas för maximal effekt mot klådan, så testa och se om det hjälper. Hur det påverkar proteinsyntesen har jag ingen aning om.

LunaSpice
2016-02-19, 09:08
ASA räknas inte som NSAID och det är NSAID som hämmar proteinsyntesen. Jag tror inte ASA är studerat gällande proteinsyntes. Har du testat antihistamin mot klådan?

Sheogorath
2016-02-19, 09:23
ASA räknas inte som NSAID och det är NSAID som hämmar proteinsyntesen. Jag tror inte ASA är studerat gällande proteinsyntes. Har du testat antihistamin mot klådan?

Jo.

CapnMiler
2016-02-19, 09:32
ASA räknas inte som NSAID och det är NSAID som hämmar proteinsyntesen. Jag tror inte ASA är studerat gällande proteinsyntes. Har du testat antihistamin mot klådan?

Precis som ovanstående, så visst räknas det som NSAID.

Om vi ignorerar benämningen, och låtsas att du har rätt, vad spelar det för roll då ASA också hämmar COX och minskar prostaglandiner och sänker inflammationen?

LunaSpice
2016-02-19, 09:56
Precis som ovanstående, så visst räknas det som NSAID.

Om vi ignorerar benämningen, och låtsas att du har rätt, vad spelar det för roll då ASA också hämmar COX och minskar prostaglandiner och sänker inflammationen?

Ok, jag ber om ursäkt för mitt uttalande.

Är det den mekanismen som studerats i andra studier ang NSAID? Om så är fallet så är det nog helt rätt att tänka att ASA också skulle påverka på detta sätt.

Sheogorath
2016-02-19, 09:58
Vet ej :)

LunaSpice
2016-02-19, 10:06
Om jag minns rätt från farmakologin så har inte ASA en lika antiinflammatorisk effekt som andra NSAID utan används mer som smärtlindring. Det är väl just den antiinflammatoriska effekten hos NSAID som påverkar proteinsyntesen? Om den då inte är lika stor hos ASA så borde det, av två onda ting, vara fördelaktigt att ta det för smärtlindring, just för proteinsyntesens skull.

Määng
2016-02-19, 10:39
Ta det här med din läkare som ställt diagnosen. 100 mg om dagen är fö inte en jättelåg dos. En normal underhållsdos med Trombyl är 75 mg / dygn och på den dosen uppnår man alltså en blodförtunnande effekt.

Fast hur mycket vet hudläkare(?) om att optimera proteinsyntes i samband med NSAID behandling?

Rickard
2016-02-19, 11:42
Har du det konstant eller kommer det och går i perioder?

Har ibland de problemen som aquagen pruritus stämmer in på. Ett brutalt kliande efter dusch eller så som gör att det inte går att tänka rakt och driver en till vansinne. Det som jag då upptäckt funkar bra är att när det uppkommer faktiskt duscha mer. Stört varmt ska det vara så att det nästan gör ont. Då dämpas det snabbt och går snart över.
Kanske kan vara bättre än att konstant gå och käka NSAID.

Sheogorath
2016-02-19, 11:47
Fast hur mycket vet hudläkare(?) om att optimera proteinsyntes i samband med NSAID behandling?

Förhoppningsvis kommer han att säga så här:

"Om dina besvär är på nivån att du kan tänka dig att avstå för att du eventuellt skulle få sämre gains på gymmet, så råder jag dig att inte ta tabletterna överhuvudtaget. Det här är ingenting att leka med, snorvalp."

Määng
2016-02-19, 11:48
Förhoppningsvis kommer han att säga så här:

"Om dina besvär är på nivån att du kan tänka dig att avstå för att du eventuellt skulle få sämre gains på gymmet, så råder jag dig att inte ta tabletterna överhuvudtaget. Det här är ingenting att leka med, snorvalp."

:d