handdator

Visa fullständig version : Barnmat - Socker?


Jonnie Malki
2016-02-18, 11:36
Hej.

Har en dotter på 8 månader som har börjat äta "riktig" mat.

Är lite osäker hur jag ska läsa innehållet i barnmat. Eller all färdig mat för den delen.

När det står >>varav socker<< eller >>varav sockerarter<<. Betyder det tillsatt socker (raffinerad sackaros)?

https://goo.gl/photos/RZUw1dq4TbucSA6s9

mela
2016-02-18, 11:39
Nej, är inte tillsatt socker i barnmat. Däremot är det sockerarter i olika livsmedel naturligt, som exempel har du laktos i mjölk.

Du behöver inte oroa dig för att barnmaten ska innehålla socker. Däremot kan jag verkligen tipsa om att i början göra egna puréer och egen mat, för att pressa ner priserna rejält. Men det är självklart någonting du väljer själv. :)

Jonnie Malki
2016-02-18, 11:42
Tack Mela.

Vad är det jag får veta när de skriver tex: Kolhydrater:12,4 varav sockerrarter:9g?

Vad är det för kolhydrater och vad är det för socker?

StarkaUlf
2016-02-18, 11:46
Det beror på vad det är för innehåll i maten. Vad är den gjord av?

Men det betyder att 9g av dom 12,4g kolhydrater är av en sockerart. Kan vara t.ex fruktos från frukt.

Sheogorath
2016-02-18, 11:49
Socker (strösocker, bordssocker, sackaros, sucros: kärt barn har många namn) är en typ av kolhydrat, mer specifikt en di-sackarid som består av två monosackarider glukos och fruktos.

Finns gott om dessa i t.ex. frukt. Dricker du färskpressad apelsinjuice utan tillsatt socker kommer du ändå få i dig lika mycket sockerarter som om du dricker läsk eller saft. Det finns alltså naturligt i frukten och behöver inte tillsättas.

Kolhydrater som inte är sockerarter är t.ex. stärkelse eller kostfibrer. Finns rikligt i t.ex. spannmål och pasta.

mela
2016-02-18, 11:49
Jag tror, utan att veta säkert, att till exempel stärkelse, fruktos och laktos räknas som sockerart, medan till exempel kostfibrer benämns som kolhydrater. Så om du har en rätt med pasta så får du stärkelse ifrån pastan men även kostfibrer. Är det någon typ av grönsaker i så får du även kolhydrater därifrån.

Jonnie Malki
2016-02-18, 11:50
Tack StarkaUlf.

I mitt exempel så står det detta:

...
Fruktpuré Päron och Hallon 6M EKO 120g Peppes

Produktinformation
Ekologisk och färsk barnmat tillverkad på Öland. Fri från mjölk, gluten och ägg. Ge ditt barn en bra matstart! Päron & Hallon är vegansk och serveras till barn från 6 månaders ålder.

Innehållsförteckning
päron,hallon,vatten,citron juice,potatismjöl.

Näringsinnehåll
Energi:274KJ/66Kcal. Protein:0,9. Kolhydrater:12,4 varav sockerrarter:9g. Fett:0,3g varav mättat:0. Kostfiber:4,8g. Natrium:1mg
...

Det betyder alltså att 9 gram är fruktos. Och 3.4 gram är vad? Stärkelse?

Varför vill vi veta detta? Räcker det inte att veta att det är 12.4 gram kolhydrater? Och inget tillsatt socker.

Sheogorath
2016-02-18, 11:51
Stärkelse räknas inte som sockerart. Det finns någon gräns för hur många monosackarider som får sitta ihop innan det slutar räknas som sockerart. Stärkelse är längre än så i alla fall.

mela
2016-02-18, 11:52
Stärkelse räknas inte som sockerart. Det finns någon gräns för hur många monosackarider som får sitta ihop innan det slutar räknas som sockerart. Stärkelse är längre än så i alla fall.

:thumbup:

Det var ett tag sedan jag läste igenom allt.

Sheogorath
2016-02-18, 12:01
Tack StarkaUlf.

I mitt exempel så står det detta:

...
Fruktpuré Päron och Hallon 6M EKO 120g Peppes

Produktinformation
Ekologisk och färsk barnmat tillverkad på Öland. Fri från mjölk, gluten och ägg. Ge ditt barn en bra matstart! Päron & Hallon är vegansk och serveras till barn från 6 månaders ålder.

Innehållsförteckning
päron,hallon,vatten,citron juice,potatismjöl.

Näringsinnehåll
Energi:274KJ/66Kcal. Protein:0,9. Kolhydrater:12,4 varav sockerrarter:9g. Fett:0,3g varav mättat:0. Kostfiber:4,8g. Natrium:1mg
...

Det betyder alltså att 9 gram är fruktos. Och 3.4 gram är vad? Stärkelse?

Varför vill vi veta detta? Räcker det inte att veta att det är 12.4 gram kolhydrater? Och inget tillsatt socker.

Eftersom det är pressad frukt är en del sannolikt kostfibrer. Det finns ytterst lite stärkelse i frukt. Däremot är potatismjöl i princip bara stärkelse. Vidare är det inte säkert att sockerarterna är just fruktos. Vanligen finns det ungefär lika mycket glukos som fruktos i frukt, och en liten mängd sackaros också.

LunaSpice
2016-02-18, 12:05
Att göra egna pureér är verkligen något jag också rekommenderar. Det gjorde jag till min son när han var 5-6 mån. Testade olika livsmedel (kokt torsk, potatis, ärter t.ex.) och blande i olika kryddor. Det är väldigt fördelaktigt att tidigt låta barnet smaka på olika konsistenser och kryddor. Jag upplever att min son är otroligt mkt mindre kräsen än många andra barn i hans ålder och det tror jag till stor del beror på ovanstående. Jag menar såklart inte att vräka i habanero och piripiri utan kanske en liten skvätt curry, spiskummin, peppar, basilika, oregano etc. Testa även malen ingefära, kardemumma etc till mellanmålen. Vänta dock med kanel tills dottern fyllt 1 år. Det finns rek att inte ge kanel till barn under 1 år. Dock tror jag att det i små mängder, och framför allt från kanelen som säljs i Sverige, inte är farligt på något sätt. Men som sagt, jag brukar ändå gå efter rekommendationerna... oftast. :D

mela
2016-02-18, 12:21
Ett tips som jag fick av vår BVC, som jag uppskattade, är också att börja med grönsakspuréer och liknande och vänta med frukten. Mest för att barnet inte ska vänja sig vid att allt är sött. Hon är van vid den söta bröstmjölken (om hon ammats) sedan innan och det brukar generellt sätt inte vara något problem att få i barn frukt.
Ni gör ju självklart som ni själva vill, men det var något jag själv inte hade reflekterat över.

Sedan håller jag med LunaSpice. Laga gärna egen mat, med kryddor och konsistenser. Min unge har älskar sambal sedan hon var 1 år, hennes favorit när hon väl började att äta puréer var kokta röda linser med massor av curry.

LunaSpice
2016-02-18, 12:30
Ett tips som jag fick av vår BVC, som jag uppskattade, är också att börja med grönsakspuréer och liknande och vänta med frukten. Mest för att barnet inte ska vänja sig vid att allt är sött. Hon är van vid den söta bröstmjölken (om hon ammats) sedan innan och det brukar generellt sätt inte vara något problem att få i barn frukt.
Ni gör ju självklart som ni själva vill, men det var något jag själv inte hade reflekterat över.

Sedan håller jag med LunaSpice. Laga gärna egen mat, med kryddor och konsistenser. Min unge har älskar sambal sedan hon var 1 år, hennes favorit när hon väl började att äta puréer var kokta röda linser med massor av curry.

Curry är helt klart en favorit här också. Min son är 3 år nu och curry + tonfisk + creme fraiche + ärtor + ris/bulgur/pasta etc går alltid hem. :D Baconaioli med cayennepeppar eller chilimajo är också favoriter. :)

mela
2016-02-18, 12:39
Curry är helt klart en favorit här också. Min son är 3 år nu och curry + tonfisk + creme fraiche + ärtor + ris/bulgur/pasta etc går alltid hem. :D Baconaioli med cayennepeppar eller chilimajo är också favoriter. :)

Hon har dock slutat att äta curry nu, kanske för att jag inte äter curry så det lagas aldrig hemma. Men väldigt skönt med en unge som från 1 års ålder åt exakt samma mat som oss. Får hon bestämma, nu som 1½, så är det gärna hemmagjorda burgare med chipotlebea :Virro

shut teh face
2016-02-18, 13:09
Det kostar ju en förmögenhet att köpa barnmat hela tiden, speciellt om man vill ha lite bättre sorter, typ hipp eller vad den hette.

Jag kokade ihop och mixade två olika grejer, blandade mellan potatis, blomkål, broccoli, ärtor, palsternacka, morot (kom ihåg att inte använda kokvattnet dock) och liknande tyngre grejer

I med olivolja, och örtkryddor

Blev faktiskt riktigt gott och mättande, och en burk kostade väl säkert 1 spänn istället för 15 som det kostar i affären. :-)

Det spelar dock ingen roll vad man ger dom, vid 4-5 års ålder vill de bara äta korv och köttbullar ändå :(:(:(:(:(