handdator

Visa fullständig version : Något gick snett, tips?


Björn S
2004-04-16, 16:52
Godagens,
Okej, jag deffade ner med några roliga kilo sådär på några veckor. Allting gick fint. Jag hade totalt gått ner 7kg och dieten gick fint.
Nu förra veckan hade jag diverse anledningar att ta det lugnt med kosten.. Jag skötte den inte allt för bra. Men jag tränade vad jag skulle och sånt.
Efter denna lugna veckan hade min morgonvikt gått upp 4kg och jag kunde se klara förändringar på kroppen, en hel del extra hull!

Har jag sjukt lätt för att gå upp i vikt eller?

Nu denna veckan har min aptit även varit helt sjuk, igår fick jag väl i mig runt 7000kcal utan att tveka.. Min nuvarande måltid var precis på runt 1500kcal och jag är inte mätt för fem öre! (deffperiod nu och detta är på tok för mycket!)

Känns som om min kropp har fått något sjukt för sig?

Någon som har någon idé på vad jag kan göra? Skall jag skita i min deff en vecka och käka loss för att sedan börja om igen? eller någonting?

Anything is welcome!

Haré

KIRE
2004-04-16, 17:42
Lite beroende på hur du dietade bort kilona tidigare så var din metabolism sänkt till viss del när du avslutade deffen. Det i kombination med mkt kaloriöverskott gjorde att den energi du
åt och som inte lagrades som glykogen lagrades som fett istället.
Kroppen vill tillbaka till sitt "normala" tillstånd. Var glad att du bara gått upp 4kg!!
Kom även ihåg att du kan räkna med att en del av viktökningen beror på fulla glykogendepåer och att du dragit på dig vätska.

För att undvika detta bör man se till att kroppen får ca 250Kcal extra varje vecka att leka med när man avslutar en deff. Man höjer alltså med 250 varje vecka tills man ligger på sin +-0 nivå. Där bör man ligga ett tag innan man höjer om man vill undvika att lägga på sig fett. Kom ihåg att när man beräknar detta måste man ta hänsyn till all träning oxå förutom matintaget. Att återhämta sig sakta efter en diet bör vara en del av "dieten" om man vill se ett bestående resultat. Dom 250 kalorierna ska vara kolhydrater.

Har man väldigt lätt för att lägga på sig och har kört ned sin metabolism ordentligt under dieten så kan man när man avslutar endast ändra energifördelningen i kosten men ligga kvar på samma mat/träningsmängd. Isåfall bör man minska fettet och höja kolhydraterna en tid, proteinet ska ligga konstant.

Då kroppen är i ett utomordentligt anabolt tillstånd efter en diet så drar man med fördel nytta av detta genom att träna mera gym och mindre cardio. Men man ser till att lika mkt energi förbrukas och ändrar inte kosten mer än marginellt uppåt som jag beskrev tidigare.

Dolce
2004-04-16, 23:39
När jag har deffat så besitter jag en helt galen hunger ca 1-2 veckor efter avslut.

Tex efter förra deffen, drog i mig 2 pizzor, 4st stora bullar, 500g godis, en stor chokladkaka samt glass, under en period på sisådär en 45min. Helt galen roff.
Var inte ens spec mätt.

Annars så blir jag mätt på en pizza och orkar inte peta i mig ett gram till.

Men det där balanserar ut sig.

Om morgonvikten, tarminnehåll osv spelar in väldigt mkt på vikten. Har du ätit mkt under några dagar så är dom välfyllda o härliga vilket din troligtvis inte är efter deff.

Bästa är ju att väga morgonen du börjar deffen.
Sen väga dig igen ett par dagar efter deffen.

ivandrago
2004-04-17, 12:22
Låter som ett klassiskt "slutet av deff"-fenomen. Kroppen har svultit några veckor och det primära målet är att få i sig så mycket energi som möjligt för att lagra. Ta det lugnt, stå emot impulsen att hetsäta och öka intaget långsamt istället så kommer suget att avta.

Björn S
2004-04-17, 12:47
tackar, får väl försöka gör som ni sagt,
får väl ta en liten 4veckors deff om några veckor igen så blir det nog bra ;)

Kan lika bra käka upp mig ett halvkilo till denna helgen för att sedan hålla mig lugn och köra underhåll ett par veckor..
Sedan köra 4 veckor lättdeff till för att komma tillbaks till en bra form.

Tackar för svaren!

Yooo
2004-04-17, 20:49
Känner igen det där... smällt i mig cirka 5000kcal idag bara sådär. Sötsuget är specielt extremt, man kan verkligen inte stå emot. Ärs det är ju en dag imorron oxå bara att kämpa vidare och hoppas det går bättre nästa helg. :(

Wilson
2004-04-17, 20:53
gäller ju att motivera sig varför man deffade.. vill du gå upp igen till samma bf så visst, ät på! men nån självkontroll måste man ju ha, även ifall det inte alltid är så lätt.

Jag anser ju att det är betydligt roligare att ha en bra form men att kanske inte kunna äta hur som helst, än att äta hur som helst:) sååå roligt är det inte att äta:D

Yooo
2004-04-17, 20:55
joo det är de :booty:






:D