handdator

Visa fullständig version : Ska jag böja i platta skor eller skor med klack?


Peter.B
2016-02-18, 08:52
Hallå kolo!

Jag försöker lära mig bra (bättre?) teknik i basövningarna. Fått lite hjälp av Hurril här på forumet, och en av sakerna som kom upp var klackarnas vara eller inte vara. När jag körde mitt pass med honom hade jag mina lyftarskor med klack och böjde i dessa. Han tyckte att jag skulle testa att böja i platta skor och kolla om det kändes/blev bättre. Jag har nu testat att böja i platta skor lite mer än en månad, men har själv svårt att avgöra om det ser bättre eller sämre ut. Det är där ni kommer in, tycker ni att jag ska böja i platta skor eller skor med klack? Om hurril själv svarar så värderas ju hans svar naturligtvis väldigt högt :)

Hur som helst, här kommer två videos, en med platta skor och en med lyftarskor, i olika vinklar. Vilket tycker ni ser bäst ut? Själv tycker jag att det känns snäppet skönare, stabilare och bekvämare i lyftarskor - samt att jag kommer ner djupare - men jag kan tänka mig att böja i platta skor om det skulle gynna mig i längden.

Vikten är ganska lätt, ungefär 12-15 RM som jag här kör 8or på.

Platta skor:
a26aL3ZIzlc

Lyftarskor med klack:
QfTm5c8JaFM


P.S. Andra bra tekniktips tas tacksamt emot! Jag vet att jag kanske borde ha armarna tätare ihop, men fick ont kring ena skuldran igår så fick bredda greppet lite.

Sparven från Minsk
2016-02-18, 09:07
Vilken av dem känns bäst för dig?

Jag kan gå ass to grass i five fingers skor men har gått över till skor med klack för att få lite andra vinklar i mina böjar.

Peter.B
2016-02-18, 09:12
Vilken av dem känns bäst för dig?

Jag kan gå ass to grass i five fingers skor men har gått över till skor med klack för att få lite andra vinklar i mina böjar.

Lyftarskor. Jag kan nog gå lika djupt i båda, eller snäppet djupare med klack kanske, men inbillar mig att jag får värre buttwink i platta skor än i lyftarskorna.

andeem
2016-02-18, 09:21
FWIW: Jag tycker att Adidas Powerlift, med lägre klack än renodlade tyngdlyftarskor, är the sweet spot. Min upplevelse är att jag får lite bättre träff i botten, röven en aning längre bak, med lägre klack än med högre.

Peter.B
2016-02-18, 09:30
FWIW: Jag tycker att Adidas Powerlift, med lägre klack än renodlade tyngdlyftarskor, är the sweet spot. Min upplevelse är att jag får lite bättre träff i botten, röven en aning längre bak, med lägre klack än med högre.

Bra tips! Jag är inte riktigt sugen på att köpa nya skor just nu, men det är bra att veta för framtiden i alla fall.

smeander
2016-02-18, 20:00
FWIW: Jag tycker att Adidas Powerlift, med lägre klack än renodlade tyngdlyftarskor, är the sweet spot. Min upplevelse är att jag får lite bättre träff i botten, röven en aning längre bak, med lägre klack än med högre.

+1 på den

Shqypnia
2016-02-19, 08:20
Här får du ett riktigt amatörsvar, men kör på det du tycker känns bäst.

Peter.B
2016-02-19, 08:21
Här får du ett riktigt amatörsvar, men kör på det du tycker känns bäst.

Så kommer det bli om jag inte får ett väldigt övertygande svar av någon väldigt övertygande person med övertygande kunskapsnivå. Sa jag att det behövde vara övertygande?

Shqypnia
2016-02-19, 08:50
Så kommer det bli om jag inte får ett väldigt övertygande svar av någon väldigt övertygande person med övertygande kunskapsnivå. Sa jag att det behövde vara övertygande?


Men du behöver inga argument för vad som är bäst för DIG. Det känner du själv.

z_bumbi
2016-02-19, 09:02
Mitt råd kan verka tråkigt men kör båda skorna under en tid och se vad som händer. Eftersom du inte är van vid de platta skorna ser det ut som att du "söker" tekniken men efter några veckor när du vant dig bör det synas tydligare vilka som funkar bäst.
Alternativt så frågar du bara någon på gymmet som kan testa lite teknikvarianter och då kanske kan se det direkt.

Men du behöver inga argument för vad som är bäst för DIG. Det känner du själv.

Det där låter lika underligt som att allt naturligt är bra för människan.

Shqypnia
2016-02-19, 09:04
Mitt råd kan verka tråkigt men kör båda skorna under en tid och se vad som händer. Eftersom du inte är van vid de platta skorna ser det ut som att du "söker" tekniken men efter några veckor när du vant dig bör det synas tydligare vilka som funkar bäst.

Alternativt så frågar du bara någon på gymmet som kan testa lite teknikvarianter och då kanske kan se det direkt.







Det där låter lika underligt som att allt naturligt är bra för människan.


?
Jag syftar på att om personen har testat både alternativen så vet han bättre än vi om vad som är rätt för honom.

Loke
2016-02-19, 09:08
För SL ser det bättre ut med de platta för dig. Ingen jätteskillnad dock.

z_bumbi
2016-02-19, 09:54
?
Jag syftar på att om personen har testat både alternativen så vet han bättre än vi om vad som är rätt för honom.

Jag vidhåller mitt svar.
Om man testar en ny teknik så kommer den oftast kännas helt fel då man är van vid något annat men på sikt kan den teknikförändringen vara det som behövs för att få det att funka.

Peter.B
2016-02-19, 10:13
Men du behöver inga argument för vad som är bäst för DIG. Det känner du själv.

Men det finns personer som är betydligt mer insatta än jag. Många av de jag tränar tycker att det känns bättre att slå vilda rallarsvingar istället för vettiga krokar, men likväl lär jag dem att slå vettigare med kontroll och skydd. Så jag uppskattar mer insattas råd.

Mitt råd kan verka tråkigt men kör båda skorna under en tid och se vad som händer. Eftersom du inte är van vid de platta skorna ser det ut som att du "söker" tekniken men efter några veckor när du vant dig bör det synas tydligare vilka som funkar bäst.
Alternativt så frågar du bara någon på gymmet som kan testa lite teknikvarianter och då kanske kan se det direkt.



Det där låter lika underligt som att allt naturligt är bra för människan.


Tråkigt är inte alls fel! Jag har ju dock kört med de platta skorna nu i åtminstone 3-4 veckor, eller lite mer. Och det känns som att jag alltid söker tekniken lite, eftersom jag inte är helt hundra på vad (om något?) jag måste/bör förbättra. Skulle du då rekommendera vartannat pass med klack och vartannat utan? Eller att växla under samma pass?

För SL ser det bättre ut med de platta för dig. Ingen jätteskillnad dock.

Okej, spännande! Mitt mål med böjen är overall styrka och skadeprevention, vill böja så mycket vikt som möjligt med vettig teknik med så liten skaderisk som möjligt. Har inga planera på att tävla eller något sånt.

Diomedea exulans
2016-02-19, 10:21
Är väldigt okunnig om knäböj, men: Jag vet att det varit på tapeten (på det här forumet om jag minns rätt) huruvida det är okej att böja med planka under hälen eller ej. Under de diskussionerna ansågs det tämligen enhälligt att plankan är av ondo, och att man gör klokare i att stretcha vaderna. Borde det inte vara samma sak med skor med klack? För fungerar de inte enligt samma princip som plankan under hälarna?

Peter.B
2016-02-19, 10:34
Är väldigt okunnig om knäböj, men: Jag vet att det varit på tapeten (på det här forumet om jag minns rätt) huruvida det är okej att böja med planka under hälen eller ej. Under de diskussionerna ansågs det tämligen enhälligt att plankan är av ondo, och att man gör klokare i att stretcha vaderna. Borde det inte vara samma sak med skor med klack? För fungerar de inte enligt samma princip som plankan under hälarna?

Största skillnaden är väl att plankan är instabil och inte ger stöd åt hela foten? Skorna är ju trots allt gjorda för att böja (och allmänt styrketräna i) och är stabila. Jag säger inte emot dig att det kanske är bättre att stretcha fotleder/vader, utan bara problematiserar.

Sitter samtidigt och hoppas att hurril kommer in i tråden och styr upp! ;)

Diomedea exulans
2016-02-19, 10:38
Största skillnaden är väl att plankan är instabil och inte ger stöd åt hela foten? Skorna är ju trots allt gjorda för att böja (och allmänt styrketräna i) och är stabila. Jag säger inte emot dig att det kanske är bättre att stretcha fotleder/vader, utan bara problematiserar.

Väldigt bra poäng! Samtidigt har jag för mig att det argumenterades att själva upphöjningen av hälen i sig var av ondo. Något med att det försatte knät i en position där skaderisken ökar, eller hur det nu var. Men nu är minnet så luddigt att jag nästan inte borde skriva det här ens.

Peter.B
2016-02-19, 10:47
Väldigt bra poäng! Samtidigt har jag för mig att det argumenterades att själva upphöjningen av hälen i sig var av ondo. Något med att det försatte knät i en position där skaderisken ökar, eller hur det nu var. Men nu är minnet så luddigt att jag nästan inte borde skriva det här ens.

Jag vet inte riktigt själv om jag tror det eller inte, därav denna tråd, typ :) Plus att jag gärna vill att någon kunnig tittar på min teknik och säger typ "Du borde böja i (insert valfria skor här) för att blabla, och du borde tänka på att göra/spänna blabla och öva på blabla - då kommer din böj bli grym!"

Dezen
2016-02-19, 11:02
Är väldigt okunnig om knäböj, men: Jag vet att det varit på tapeten (på det här forumet om jag minns rätt) huruvida det är okej att böja med planka under hälen eller ej. Under de diskussionerna ansågs det tämligen enhälligt att plankan är av ondo, och att man gör klokare i att stretcha vaderna. Borde det inte vara samma sak med skor med klack? För fungerar de inte enligt samma princip som plankan under hälarna?

Problemet med en planka är väl annars ganska ofta att även om man får upp hälen så blir man inte lika stabil som med ett par skor. Beroende på planka så kan man ju i värsta fall ha ett tomrum mellan golv och fot.

Edit: Lite efter såg jag nu :D

Loke
2016-02-19, 11:52
Är väldigt okunnig om knäböj, men: Jag vet att det varit på tapeten (på det här forumet om jag minns rätt) huruvida det är okej att böja med planka under hälen eller ej. Under de diskussionerna ansågs det tämligen enhälligt att plankan är av ondo, och att man gör klokare i att stretcha vaderna. Borde det inte vara samma sak med skor med klack? För fungerar de inte enligt samma princip som plankan under hälarna?

Själva plankan och skorna är rätt lika, även om plankan faktiskt är sämre som tidigare nämnts. Det som jag tycker skiljer sig mer är att de olika verktygen ofta korrelerar med olika syften.

Plankan används ofta av folk som helt enkelt gör dåliga knäböjar och istället för att lära sig vettiga knäböjar så stoppar de in en planka under hälen. Skorna används istället ofta av folk som kan göra skapliga knäböjar men vill ändra sina vinklar. Jag tycker både planka och skor kan undvikas tills man åtminstone lärt sig en grundläggande metodik för att göra bra knäböjar (ungefär som du gjorde förut i en tråd här) - och dit är det väldigt många som aldrig når. Fram tills dess tycker jag att det bara är bra ur en pedagogisk vinkel att svårigheterna belyses.

Det som gör att plankan och skor används av lite olika syften och lite olika typer av människor är att skorna är dyra och kräver en hel del eftertänksamhet innan man skaffar dem, precis som den här tråden demonstrerar. Plankan däremot ligger ofta och skräpar på gymmet och blir snuttefilten man går till inom 5 minuter när ens knäböjar inte funkar. Det vore bättre om de frågade någon som kan och sen spenderade någon månad med övning under den kunniges vägledning. När det har hänt kommer de se sannolikt göra betydligt bättre knäböjar, ibland till den grad att ingen upphöjning alls behövs. Dessutom kommer de ha utvecklat en förståelse för betydelsen av stabilitet, värdet av att kunna röra sig och behålla upphöjningen, osv... vilket gör att de föredrar lyftarskorna ändå om någon upphöjning skulle behövas.

Så är du med? Här inser man att plankan ofta blir överflödig om allt görs som det ska. Samtidigt älskas den av folk som lär ut knäböj utan att riktigt kunna det så bra eftersom det till synes ger snabba resultat på ett enkelt sätt. Sådana människor är hatade på kollo, och då kanske du förstår varför man även fnyser åt plankan, trots att dess primära syfte är detsamma som klackskorna :)

Men det finns säkert bra tränare som använder planka ofta, vad vet jag. Har dock sällan sett det, annat än som ett snabbt test för vilken effekt klack skulle ha på vinklarna.

Diomedea exulans
2016-02-19, 12:00
Ja, jag är med, Loke. Bra inlägg som vanligt.

Peter.B
2016-02-19, 12:12
Själva plankan och skorna är rätt lika, även om plankan faktiskt är sämre som tidigare nämnts. Det som jag tycker skiljer sig mer är att de olika verktygen ofta korrelerar med olika syften.

Plankan används ofta av folk som helt enkelt gör dåliga knäböjar och istället för att lära sig vettiga knäböjar så stoppar de in en planka under hälen. Skorna används istället ofta av folk som kan göra skapliga knäböjar men vill ändra sina vinklar. Jag tycker både planka och skor kan undvikas tills man åtminstone lärt sig en grundläggande metodik för att göra bra knäböjar (ungefär som du gjorde förut i en tråd här) - och dit är det väldigt många som aldrig når. Fram tills dess tycker jag att det bara är bra ur en pedagogisk vinkel att svårigheterna belyses.

Det som gör att plankan och skor används av lite olika syften och lite olika typer av människor är att skorna är dyra och kräver en hel del eftertänksamhet innan man skaffar dem, precis som den här tråden demonstrerar. Plankan däremot ligger ofta och skräpar på gymmet och blir snuttefilten man går till inom 5 minuter när ens knäböjar inte funkar. Det vore bättre om de frågade någon som kan och sen spenderade någon månad med övning under den kunniges vägledning. När det har hänt kommer de se sannolikt göra betydligt bättre knäböjar, ibland till den grad att ingen upphöjning alls behövs. Dessutom kommer de ha utvecklat en förståelse för betydelsen av stabilitet, värdet av att kunna röra sig och behålla upphöjningen, osv... vilket gör att de föredrar lyftarskorna ändå om någon upphöjning skulle behövas.

Så är du med? Här inser man att plankan ofta blir överflödig om allt görs som det ska. Samtidigt älskas den av folk som lär ut knäböj utan att riktigt kunna det så bra eftersom det till synes ger snabba resultat på ett enkelt sätt. Sådana människor är hatade på kollo, och då kanske du förstår varför man även fnyser åt plankan, trots att dess primära syfte är detsamma som klackskorna :)

Men det finns säkert bra tränare som använder planka ofta, vad vet jag. Har dock sällan sett det, annat än som ett snabbt test för vilken effekt klack skulle ha på vinklarna.

Jag är också med, och köper resonemanget. Dock tror jag mig inte tillhöra den kategorin riktigt. Tycker inte att jag gör särskilt bra böjer, finns säkerligen mycket att förbättra, men inte heller förkastliga. Skulle nog våga dryfta mig till att kalla dem skapliga, men vill gärna förbättra dem och ha bäst möjliga vinklar för det. Liksom träna på det sätt som är mest gynnsamt, oavsett om det är lyftarskor eller platta skor.