handdator

Visa fullständig version : Ersätta vassle efter träning


Wal
2016-02-17, 22:20
Hej!

Har kommit på att mina finnar troligen beror på vassleintaget och skall därför testa vara utan det i två månader och utvärdera. Problemet är dock vad jag ska ersätta det med? Bananer? Vågar mig inte på någon mejeriprodukt iaf och har inget vettigt substitut!!*gah!*

Sen har detta diskuterats miljontals gånger förr, jag vet: men MÅSTE man inta något innan man kommer hem och trycker en redig portion mat? Känns fel att inte inta* något direkt efter träning för mig.

Tror mitt proteinintag annars är rätt högt för käkar mycket mat när jag äter, men nojar för själva tidsaspekten :eating:

King Grub
2016-02-17, 22:22
Banan är 100% kolhydrat och kan inte ersätta protein.

Och nej, du behöver inte äta något direkt efter. Födointag stimulerar muskeluppbyggnaden precis lika bra en eller två timmar efter passet.

Wal
2016-02-17, 22:29
Banan är 100% kolhydrat och kan inte ersätta protein.

Och nej, du behöver inte äta något direkt efter. Födointag stimulerar muskeluppbyggnaden precis lika bra en eller två timmar efter passet.

Tack för svar! Är tidsaspekten som gör mig tveksam, men känns som att du besitter stor kunskap inom träning så man kanske vågar skippa shaken framöver.

Har du/någon tips på proteinrika livsmedel som inte är mjölk- eller ostbaserade? Känns som att de är få sådana som passar att ta med till gymmet tyvärr!

Wzup2u
2016-02-17, 22:30
Som grub säger.
Det är för stor proteinhets numera, tänk vad varumärken tjänar pengar på något folk (tror de behöver)...

men hinner du inte äta på en bra stund efter ta med äggmackor =)

Wal
2016-02-17, 22:36
Som grub säger.
Det är för stor proteinhets numera, tänk vad varumärken tjänar pengar på något folk (tror de behöver)...

men hinner du inte äta på en bra stund efter ta med äggmackor =)
Där har vi det! Ägg och tonfiskmackor, du gav mig just en snilleblixt:hbang:

Wzup2u
2016-02-17, 22:49
Där har vi det! Ägg och tonfiskmackor, du gav mig just en snilleblixt:hbang:

Kanon!

vicarious
2016-02-18, 14:44
Tack för svar! Är tidsaspekten som gör mig tveksam, men känns som att du besitter stor kunskap inom träning så man kanske vågar skippa shaken framöver.

Har du/någon tips på proteinrika livsmedel som inte är mjölk- eller ostbaserade? Känns som att de är få sådana som passar att ta med till gymmet tyvärr!

I inlägget ovanför konstaterades det ju att du inte behöver ta något direkt efter. Alltså behöver du inte ha med något till gymmet. Ät när du kommer hem.

Baskagge
2016-02-18, 17:15
För inte så länge sedan var det ju tal om att man skulle inta protein både före och efter träning för att vara "optimal" och ju mer protein desto bättre. Har det ändrats?

http://urplay.se/Produkter/188559-UR-Samtiden-Protein-protein-och-mera-protein-Protein-vid-idrott-och-traning

http://urplay.se/Produkter/188560-UR-Samtiden-Protein-protein-och-mera-protein-Aldres-behov-av-protein

http://urplay.se/Produkter/191407-UR-Samtiden-Motion-under-mikroskop-Proteinintag-enlig-kostplan-for-elitidrottare

King Grub
2016-02-18, 18:05
Visst, före och efter, men det behöver inte vara direkt i anslutning till passet, eller i tillskottsform.

Due to the transient anabolic impact of a protein-rich meal and its potential synergy with the trained state, pre- and post-exercise meals should not be separated by more than approximately 3–4 hours, given a typical resistance training bout lasting 45–90 minutes. If protein is delivered within particularly large mixed-meals (which are inherently more anticatabolic), a case can be made for lengthening the interval to 5–6 hours.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3577439/

Sheogorath
2016-02-18, 18:12
Jag har med mig kolhydrat och protein till gymmet för att jag ska hinna äta mer innan jag går och lägger mig. Ett sätt att klämma in så mycket mat som möjligt efter träning.

PureWhey
2016-02-18, 18:29
Jag har med mig kolhydrat och protein till gymmet för att jag ska hinna äta mer innan jag går och lägger mig. Ett sätt att klämma in så mycket mat som möjligt efter träning.

+1
Jag också.

thelodder
2016-02-18, 18:40
Jag har med mig kolhydrat och protein till gymmet för att jag ska hinna äta mer innan jag går och lägger mig. Ett sätt att klämma in så mycket mat som möjligt efter träning.

+2. Två bananer och en skopa Whey efter passet för att sedan äta "riktig" måltid hemma någon timma senare.

Wal
2016-02-20, 10:49
I inlägget ovanför konstaterades det ju att du inte behöver ta något direkt efter. Alltså behöver du inte ha med något till gymmet. Ät när du kommer hem.
Nä precis, men känner ändå att jag vill äta någonting efter passet även om det är skönt att veta att det inte är liv och död på att få i sig jättemycket protein! Och som de andra försöker jag trycka så mycket som möjligt (clean bulk just nu)!