handdator

Visa fullständig version : Linjära ökningar, hur länge?


david80
2016-02-16, 15:42
Detta kanske är en frågeställning som man inte kan svara på.
Men jag funderar på hur länge eller ännu hellre hur stark man kan bli av program med linjära ökningar, typ starting strength, stronglifts osv.
När jag körde stronglift så fixade jag det i typ 2 månader, och sen kunde jag inte öka mer i knäböjen varje pass. Och då var det vikter på runt 70 kg.
Jag tycker själv att jag borde kunna göra linjära ökningar längre.
Jag har sen kört några cykler 531 sen dess och senaste cykeln lyfte jag dessa vikter.

Knäböj 5x85kg
Marklyft 5x115kg
Bänkpress 2x82.5kg
Press 4x55kg

Med tanke på att jag väger ca 95 kg är det inte så stora vikter.
Dock är jag inte rippad precis:) 15 kg skulle lätt behöva bantas bort.

Nu är man ju inte en bekymmerslös 18 åring utan en nattarbetende 35 åring småbarnsförälder med halvkass sömn:), så det kanske är det som gör att jag inte återhämtar mig tillräckligt bra. Framför allt lite sömn och att vända på dygnet kanske. När det gäller mat så äter jag mycket och ofta:)

Jag blir starkare och ser resultat på 531 men jag kan inte låta bli att fundera på om det finns mer att hämta i träningsupplägg med linjära ökningar varje pass.

Vad tycker ni? "Borde" jag kunna öka mer med ett program som starting strength? Det kanske funkar bättre då det har 3 arbetet och inte 5 st som stronglifts.

lanzal
2016-02-16, 15:53
Spana in texas method, det är ökningar varje vecka istället för varje pass. Det kanske passar dig bättre! =)

z_bumbi
2016-02-16, 16:09
Har man kört klart ett av de sk nybörjarprogrammen med 5x5 så brukar det sällan hjälpa att köra en annan liknande version utan snarare stjälpa. Båda de programmen du nämner och även stars versioner är avsedda att köra under en begränsad tid för att få något så när träningsvana att snabbt öka i några få specifika övningar.
Linjära ökningar begränsas av en rad faktorer men det vanliga är att man befinner sig alldeles för mycket tid där det är för lätt eller för tungt i förhållande till var man "borde" ligga för att öka i styrka. Det går självklart att komma runt det problemet genom att börja på en lagom vikt och sedan göra betydligt mindre ökningar upp tills man når en nivå då det är dags att börja om igen men det är sällan den effektivaste formen av träning.

Scorpionida
2016-02-16, 16:30
Har man kört klart ett av de sk nybörjarprogrammen med 5x5 så brukar det sällan hjälpa att köra en annan liknande version utan snarare stjälpa. Båda de programmen du nämner och även stars versioner är avsedda att köra under en begränsad tid för att få något så när träningsvana att snabbt öka i några få specifika övningar.
Linjära ökningar begränsas av en rad faktorer men det vanliga är att man befinner sig alldeles för mycket tid där det är för lätt eller för tungt i förhållande till var man "borde" ligga för att öka i styrka. Det går självklart att komma runt det problemet genom att börja på en lagom vikt och sedan göra betydligt mindre ökningar upp tills man når en nivå då det är dags att börja om igen men det är sällan den effektivaste formen av träning.

Vilken slags program rekommenderar du isf z_bumbi?

david80
2016-02-16, 16:46
Spana in texas method, det är ökningar varje vecka istället för varje pass. Det kanske passar dig bättre! =)

Texas method har jag spanat på lite, dock har jag dragit mig för det då det innehåller frivändningar men har sett att många byter ut frivändningarna mot nåt annat.

Loke
2016-02-16, 17:17
För det första ska det sägas att det egentligen inte är så lätt att dela in program i linjära och icke-linjära, det är på en skala. Man förstår såklart vad du menar här, ville bara säga det.

Själva frågan - hur länge kan man öka vikterna med linjär träning? Hur länge som helst. Dock kommer man allt oftare behöva ta steg bakåt, och sker steg bakåt regelbundet så går det att hävda att programmet inte är så linjärt längre. Ok, så hur länge kan man öka vikterna utan några steg bakåt med ett linjärt upplägg som typ SS 5x5? Har inget bra svar där, men för vissa går det nog att få ökningar riktigt länge på så vis. Om vi tänjker typ 2,5 varje vecka i knäböj, börjandes med tom stång. Efter ett år är det 150 i knäböj. Tja, fullt möjligt för vissa män. Andra tror jag kör fast inom ett par veckor/en månad för att träningsvolymen och lite underliggande problem drar fram skador/svagheter direkt.

Sen kan man ju, om man vill, skilja på att utvecklas som lyftare och att öka vikterna. Linjära program tenderar att fokusera på vikterna, icke-linjära program tenderar att skapa mer utrymme för att utveckla sina förmågor. Om jag ska vara lite hård så havererar ofta linjära program från dag ett på den här punkten. Inte för att detta löser sig bara för att man kör slutar öka linjärt, men någonstans i detta ligger nog det som stör mig mest med typ SL 5x5 och dylikt. Metoden går helt enkelt inte hand i hand med sättet som duktiga tränare tycks jobba på - de lägger ofta inte tungt fokus på att få nybörjare att hela tiden träna tyngre. Det är en del i processen, visst, men andra saker betonas mycket mer och saker får ta den tid de tar. Detta gör att metoden saknar pedagogiskt värde, även om det skulle vara så man rent viktmässigt kanske utvecklas minst lika bra med ett linjärt upplägg. Jag tycker nybörjarprogram främst ska sträva efter att lära nybörjare användbara kunskaper om träning genom praktiska moment, precis som vilken utbildning som helst.

Nu är inte linjär träning enbart dåligt, ska jag vara ärlig vräker jag ur mig träningsprogram som är mer eller mindre linjära. Det handlar dock om personer som under några veckor behöver göra något som känns lite jobbigt medan de får in vanan att gå till gymmet. Det är av praktiska skäl jag gör det, inte för att jag tror på det som en effektiv träningsform. Men just att uppmuntra till väldigt förenklad linjär träning av marklyft och inte mycket mer till en person vars främsta mål är att bli bra på marklyft, det tycker inte jag är vettigt, inte ens ett par månder. Plus 1 på bumbi också.

BoBBoLoVe
2016-02-16, 17:24
Jag tycker att du bör se till att få hjälp med tekniken så att du vet att du lyfter rätt. Om du väger strax under 100 så bör du kunna komma längre än till 85 kg i böjen på starting strength eller strong lifts. Jag fastnade på ungefär samma ställe men när jag fick lite ordning på tekniken så kunde jag fortsätta en 30-40 kg till innan det tog stopp på nytt.

Jag tror att du har mer i dig än dit du kommit nu (i alla fall i knäböj och mark).

Guckenn
2016-02-16, 17:46
Vad tycker ni? "Borde" jag kunna öka mer med ett program som starting strength?


När jag körde stronglift så fixade jag det i typ 2 månader, och sen kunde jag inte öka mer i knäböjen varje pass. Och då var det vikter på runt 70 kg.

Jag blir starkare och ser resultat på 531

Med tanke på ditt jobb/sömn så kanske du inte har så mycket mer att hämta av SL. SS skulle ju såklart låta dig öka några kg till eftersom det är mindre antal set, men det är snarare en tillfällig formtoppning än något som du kan bygga vidare din träning på. Om du får resultat av 5/3/1 så kör vidare på det.

Anders The Peak
2016-02-16, 19:16
Vilken slags program rekommenderar du isf z_bumbi?

Jag tror att du kan få rätt input via Norska SL förbundets treningsökt
(http://styrkeloft.no/treningsprogram/) för att hitta en modell som kan fungera över tid.

z_bumbi
2016-02-16, 19:27
Vilken slags program rekommenderar du isf z_bumbi?

För att göra det enkelt så t ex en variant av 531 där man flyttar runt komplementet så man kör stora delar av kroppen varje pass. Funkar för de allra flesta som en grund under några år och genom att man vrider och vänder på hur man kör och vad man kör för komplement så lär man sig också antagligen en del om hur man anpassar program till hur man själv funkar.

exevision
2016-02-16, 19:36
Intressanta tankar från hurril finns här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218549

david80
2016-02-16, 19:42
Tack för många bra svar.
Då är det ju bara att köra på:)
Jag kör 531 simplest strength just nu. Känns bra, enda nackdelen med det skulle väl vara att man bara kör den stora lyften 1 gång per vecka även om man kör varianter som komplement.
Frontböj på markdagen,
raka mark på knäböjdagen,
smalbänk på pressdagen
lutande bänk på bänkdagen.

Sen står jag lite i valet och kvalet om man jag ska gå ner till 3-dagars vecka en period o då är det ju 3 helkroppspass jag vill köra.

david80
2016-02-16, 20:18
Intressanta tankar från hurril finns här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218549

Intressant, lite skillnad på att böja en gång i veckan. :)
Jag är ju ingen styrkelyftare eller en person med styrkelyftsambitioner men jag märker ju att det är styrkan som motiverar mig.
Det är ju kul att man bygger muskler o spegelbilden blir lite snyggare men när man står där med skivstången så är det ändå styrkan som räknas känner jag, att kunna öka lite lite.

Fördelen med program som 531 är att jag vet exakt vad jag ska göra, vilka vikter, set, reps.
När man säger, "stega upp till 2:or på halvtung vikt" så blir det lite mer diffust för mig. Men det har kanske bara med erfarenhet att göra.

exevision
2016-02-18, 05:24
Intressant, lite skillnad på att böja en gång i veckan. :)
Jag är ju ingen styrkelyftare eller en person med styrkelyftsambitioner men jag märker ju att det är styrkan som motiverar mig.
Det är ju kul att man bygger muskler o spegelbilden blir lite snyggare men när man står där med skivstången så är det ändå styrkan som räknas känner jag, att kunna öka lite lite.

Fördelen med program som 531 är att jag vet exakt vad jag ska göra, vilka vikter, set, reps.
När man säger, "stega upp till 2:or på halvtung vikt" så blir det lite mer diffust för mig. Men det har kanske bara med erfarenhet att göra.

Ja, erfarenhet att känna när det blir för tungt och när man ska hålla sig i skinnet :)
Tycker det är er riktigt bra sätt att träna! Men sen om hurrils förslag är ett helt linjärt progressionstänk eller inte, det kan man klura på.

david80
2016-02-18, 14:20
Ja, erfarenhet att känna när det blir för tungt och när man ska hålla sig i skinnet :)
Tycker det är er riktigt bra sätt att träna! Men sen om hurrils förslag är ett helt linjärt progressionstänk eller inte, det kan man klura på.

Ska nog ge mig på att testa detta, måste ju göra det för att få erfarenhet.:)
Får väl lägga upp en video på min knäböj också så man kan få lite tekniktips.

Scorpionida
2016-02-18, 18:56
Tycker denna tråd borde bli sticky, z_bumbis inlägg, särskilt Lokes. 5*5 var underbart för mig som nybörjare, men efter ett tag kändes det som en elitsatsning att öka, vilket är lite löjligt särskilt när ens stats är 105 1rm i böj och 97.5 kg i bänk.

kvarnis
2016-02-18, 19:18
Kan tipsa om att köpa 0,5 kgs viktplattor det är mer eller mindre nödvändigt för bänk o militärpress speciellt när noobie gainsen tagit slut då kan dessa hjälpa en att undvika köra fast i en platå.

z_bumbi
2016-02-18, 21:26
Jag tycker tvärt om att småvikter inte är så nödvändigt.
Det är enkelt att höja motsvarande steg bara genom att justera repsen.
För styrkeutveckling behöver man sällan vara i närheten av vikter där så exakta justeringar av träningsvikten spelar någon roll.
Höjer man med små steg förstärker man i många program problemet med att man för lång tid ligger för lågt eller för högt i intensitet. Speciellt när det börjar bli riktigt tungt så ligger man nära max betydligt fler pass i rad.