handdator

Visa fullständig version : Ett marathon om dagen i 30 dagar. Hur kämpigt?


Br00der
2016-02-16, 04:00
Hallå där Kolozzeum! Efter en lång tid utav tjuvkikande här på forumet kände jag att det var dags att bli medlem och ta del av era kloka hjärnor :smash:

Inom kort kommer jag starta ett litet projekt genom att försöka springa 30 marathon på 30 dagar, helst alla runt 4 timmar. Jag är själv 22 år gammal och har tränat regelbundet en längre period. Dock aldrig pysslat med tävling eller så. Kan inte själv säga vad min tid är på ett marathon då jag aldrig sprungit ett när jag tagit tid. Distansen är jag inte så rädd för utan snarare återhämtningen..

Vad tror ni om det hela? Hur svår blir återhämtningen när man springer 42km om dagen? Vad är värt att tänka på? Tycker själv det är kul med lite äventyr i vardagen och tycker inte allt borde vara planerat i detalj så det hela känns verkligen spännande!

Kan tilläggas att alla marathon kommer springar på löpband i Göteborg. Ett problem jag redan stött på är att dom flesta rullbanden inte klarar av att vara igång i 42km.. Så antagligen får jag växla band. Någon som vet mer om detta?

Tack på förhand

svenbanan
2016-02-16, 06:14
Du har aldrig sprungit ett maraton (på tid).
Du har aldrig sprungit ett maraton öht på löpband.
Nu påstår du att du tänkt springa et maraton om dagen i 30dagar, på löpband.

Antingen är du supernaiv eller så är detta nån form av konstig trolltråd.

Annars kan jag rekomendera dig att läsa Running on Empty av Marshall Ulrich. Han snittade runt 90km om dagen i 52 dagar då han sprang från San Fransico till New York. Då var han nästan 60 bast och satte diverse veteranrekord. Han hade stora skadebekymmer, vilket hindrade honom från att slå det "riktiga rekordet" som är på 46 dagaroch som stått sig sedan början av åttiotalet.

Eller så kan du läsa om Dean Karnazes som spang ett maraton om dagen i i 50 dagar. Ett i varje amerikansk delstat.

Beemel
2016-02-16, 07:00
Någon som läst om Dean Karnazes och fått storhetsvansinne?
Vet inte något om din historik, men det låter som om du kommer göra dig själv trasig.
Har inga speciella tips att ge dig. Lycka till... =)

Om du inte trollar och verkligen skulle göra detta så finns det nog en del pengar att tjäna. Kontakta lite olika sportklädesföretag. Det finns säkert någon som skulle vilja sponsra en sådan satsning...

Old Nick
2016-02-16, 07:42
Antingen är du supernaiv eller så är detta nån form av konstig trolltråd.

Bra sammanfattning.

Är man rustad för det vet man om det i förväg. Att springa en mara om dagen är ingenting man bara gör som en "kul grej".

Br00der
2016-02-16, 20:51
Tack för era svar! Kan förstå att det hela verkar lite naivt eller galet men kan garantera att detta inte är något trollande.

Att springa på löpband är ju bara lättare så ser inte det som ett problem direkt. Och att jag inte sprungit på tid säger egentligen inte jätte mycket, eller inte för mig i alla fall. Jag vill säga att jag har någorlunda bra koll vad jag klarar av och orkar. Har en del erfarenhet utav ultra löpning så vill tro att jag är rustad för det. Men lite tvivel är väl okej att ha? :)

Man får ju verkligen anpassa sitt energiintag och se efter återhämtningen en del, mer det jag klurar på.

Tackar även för tipset om Dean Karnazes, ska läsa mer om honom!

Nu får ni sluta vara realister och öppna upp er! Vad kommer vara svårast tror ni? Smärtan? Energibrist? Sömnbrist? Lär ju uppleva en del symtom

Diomedea exulans
2016-02-16, 20:57
Nu får ni sluta vara realister och öppna upp er! Vad kommer vara svårast tror ni? Smärtan? Energibrist? Sömnbrist? Lär ju uppleva en del symtom

Det svåraste kommer vara att rehabilitera alla skador du kommer få. Eventuellt kommer du vara så skadad att du inte ens kan promenera innan du kommit längre än halvvägs, och då är det svåraste nog att komma i mål.

Såvitt jag har läst om det här så är det ovanligt att klara ett maraton oskadd om man inte tränat länge för det och byggt upp tåligheten hos senor, ligament, muskler osv.

Jag hörde för övrigt en historia - är inte helt säker på att den här är sann, jag kan dessutom minnas detaljerna fel - om en snubbe som skulle bevisa att det gick att springa 7 maraton på 7 dagar. Efter dag 5 eller nåt dog han i sömnen.

Kort sagt: Gör det enbart om du är född på Krypton eller hatar livet.

OneManArmy
2016-02-16, 20:57
Du kommer skada dig innan första veckan är slut skulle jag tippa på om du inte är van att springa de distanserna normalt

Edit: 2:a på bollen.. +1 ovan :P

ChuckTesta
2016-02-16, 21:06
Finns inte en chans att du klarar det, och det är nog svårt att få sig den mängden mat som behövs för att upprätthålla alla nivåer i kroppen.

Br00der
2016-02-16, 21:08
Haha dog i sömnen? Aj aj.. Detta känns ju lovande ;-) Klart kroppen tar stryk. Vi får väl se hur sliten jag blir.. Tänkte att jag ska inskaffa mig ett par nya dojjor med monster dämpning för att skona fötterna så mycket som möjligt. Om jag nu skulle klara av detta lär jag ju gå ner lite i vikt, kommer ju behöva äta sjukligt mycket.

Br00der
2016-02-16, 21:09
Finns inte en chans att du klarar det, och det är nog svårt att få sig den mängden mat som behövs för att upprätthålla alla nivåer i kroppen.

Bjuder du mig på en kexchocklad om jag gör det? Behöver någon morot för att hålla mig på bandet :cool:

Diomedea exulans
2016-02-16, 21:11
Bjuder du mig på en kexchocklad om jag gör det? Behöver någon morot för att hålla mig på bandet :cool:

Jag köper en kexchoklad till din sörjande mor, det lovar jag.

Wain
2016-02-16, 21:15
Får stämma in i kören: Skador, återhämtning, etc. Låter helt klart som du inte har tillräcklig erfarenhet. Men kör på! :D

mela
2016-02-16, 21:38
Du lär ju få ett väldigt stort sömnbehov, och se för bövelen till att äta ordentligt. Återhämtningen är nog lite beroende av vad du gör på dagarna också, inte för att jag tror att din kropp har en chans i världen ändå, men du kan ju alltid försöka.

ChuckTesta
2016-02-16, 21:50
Bjuder du mig på en kexchocklad om jag gör det? Behöver någon morot för att hålla mig på bandet :cool:

Kinabuffé!

extra kakao
2016-02-16, 22:04
Det svåraste kommer vara att rehabilitera alla skador du kommer få. Eventuellt kommer du vara så skadad att du inte ens kan promenera innan du kommit längre än halvvägs, och då är det svåraste nog att komma i mål.

Såvitt jag har läst om det här så är det ovanligt att klara ett maraton oskadd om man inte tränat länge för det och byggt upp tåligheten hos senor, ligament, muskler osv.

Jag hörde för övrigt en historia - är inte helt säker på att den här är sann, jag kan dessutom minnas detaljerna fel - om en snubbe som skulle bevisa att det gick att springa 7 maraton på 7 dagar. Efter dag 5 eller nåt dog han i sömnen.

Kort sagt: Gör det enbart om du är född på Krypton eller hatar livet.

Sprang 2,5 mil terräng utan att vara tränad för det. Benhinneproblem sedan dess vilket var 6-7 år tillbaka. Varit hos massa sjukgymnaster osv. Önskar att jag hörde de där orden innan jag gick o gjorde nåt så dumt :D

Det lär väl vara det ts faller på, att dina benhinnor kommer explodera dag 10 och du kommer ha problem med att gå

shut teh face
2016-02-16, 22:07
Stämmer in med alla. Tidigare tjock som fått bra kondition på crosstrainer, ut och springa 1 mil ett gäng gånger i rad på en vecka, sen höft problem som tog ett år att få ordning på. :(

mattepatte
2016-02-16, 22:47
Fattar inte hur vissa lyckas springa en/flera mil "otränade".
Jag tränar för det och tycker det är jobbigt :D Känner ni inte att det är fel under tiden ni springer eller pinar ni er igenom det? Krämpor brukar ju byggas upp successivt.

Frågan ställd till shut_teh_face och extra_kakao bland annat.

Old Nick
2016-02-16, 22:52
Nu får ni sluta vara realister och öppna upp er!

Kör på du. Men du kommer inte ens att orka slutföra det andra maratonloppet. I bästa fall får vi en statusuppdatering om att du sprungit första maran och sen blir det tyst. Men förmodligen blir det ingenting alls.

Det är som att höra en smalfet hobbymotionär säga att han skall hoppa på en hand ner till Himalaya och bestiga Everest ensam utan syrgas iklädd enbart speedos. Begreppet "ta sig vatten över huvudet" räcker inte till för att beskriva det.

Spelevink
2016-02-16, 23:44
Min prognos, amputering av bägge benen strax under axlarna :naughty:

Skrotnisse
2016-02-16, 23:49
https://en.wikipedia.org/wiki/Kaih%C5%8Dgy%C5%8D Asien ska alltid vara värst.

bear.flowertwig
2016-02-17, 00:05
Finns inte en chans att du klarar det, och det är nog svårt att få sig den mängden mat som behövs för att upprätthålla alla nivåer i kroppen.

Jodå. Kan en fet otränad gammal komiker göra det kan de flesta göra det.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8256589.stm
https://www.youtube.com/watch?v=nHWVhSJpLro
Men det kommer inte vara skönt och det krävs ett helvetes pannben.

Baskagge
2016-02-17, 01:06
Att springa ett maraton på löpband skulle få mig att dö av tristess. Frågan är om du klarar ett enda maraton om du nu inte har sprungit långa sträckor innan. Man kan inte bara öka från en mil till fyra och förvänta sig att det ska funka.

För min egen del hade jag inte pallat att fullfölja ett maraton. När jag sprang mycket för några år sedan och sprang en mil på under 40 minuter kunder jag ändå knappt stå efter en runda på 2,5 mil. Men det är bara jag det.

Baskagge
2016-02-17, 01:08
Fast med hänvisning till min signaturtext uppmuntrar jag dig ändå till att göra det. Kör hårt!

Br00der
2016-02-17, 01:18
Gud vad härligt detta är att se! Att så många som engagerar sig och ger mig värdiga råd *hug* Okej, det är en kinabuffé och en kexchoklad som är up for grabs.... Nu är motivation på topp!

Jag vet att det inte är en lätt sak att genomföra men jag är faktiskt förvånad hur många som verkar tro att det är helt omöjligt.

Just nu sitter jag och planerar och kalkylerar runt det hela, kan inte säga exakt datum då det börjar men det är snart! Borde jag göra en journal här så ni kan följa mig? Då kan ni fortsätta med denna realism på daily basis :smash:

Diomedea exulans
2016-02-17, 01:22
Borde jag göra en journal här så ni kan följa mig? Då kan ni fortsätta med denna realism på daily basis :smash:

Helst inte, för egen del, det är lite obehagligt att se någon förbereda inför en kommande fysisk funktionsnedsättning.

Stompa
2016-02-17, 01:48
Jag tror helt klart det är möjligt för dig.
Känner några andra som gjort liknande bedrifter från att ha levt hyffsat orörliga liv, om än inte riktigt lika extremt. Och detta utan att dra på sig några namnvärda skador.

Go for it!

svenbanan
2016-02-17, 02:35
Jag tror inte det är omöjligt.

Det är troligen mer möjligt ifall man är väl förberedd.

Om du inte är van vid att springa långt på löpband är detta troligen nåt som gör att dina chanser minskar.

Om du inte har koll på hur snabbt du kan springa ett maraton så verkar det underligt att du satt upp tidsmål för dessa löpbandsmaror.

Hur långt har du sprungit som längst på en dag tidigare, och hur långt sprang du dagen efter?

Hur många km per vecka snittar du senaste månaderna?

För att du ska ha en rimlig chans bör du nog ha hyfsade siffror som svar på dessa frågor skulle jag tro. Men ett starkt pannben kan som sagt överväga fysiska tillkortakommanden i väldigt hög grad då det gäller denna typ av utmaningar.

svenbanan
2016-02-17, 02:51
Gör en journal du. Jag är nyfiken på att se hur det går.

Young Hef
2016-02-17, 03:40
Jag med, väldigt nyfiken.
Jag önskar dig verkligen lycka till.

CalleP
2016-02-17, 04:25
Du kan ju testa att börja med t.ex 5km varje dag i en vecka och sedan utvärdera hur det känns.

Beemel
2016-02-17, 06:40
att jag inte sprungit på tid säger egentligen inte jätte mycket, eller inte för mig i alla fall. Jag vill säga att jag har någorlunda bra koll vad jag klarar av och orkar. Har en del erfarenhet utav ultra löpning så vill tro att jag är rustad för det

Många verkar missa den här delen av det han sagt. Även om jag fortfarande är skeptisk till satsningen så gör ju ovanstående en del skillnad, jämfört med det som de flesta verkar uppfatta som någon utan löpvana.

juckeyy
2016-02-17, 06:59
Jag springer ju dagligen, dock mestadels sprint. Men när jag skulle ge mig på 10km i somras så fick jag hiskeligt ont i mitt knä, då jag inte var van vid den belastningen under lång tid.
Som många innan har sagt, du kommer nog att gå sönder.

OneManArmy
2016-02-17, 07:38
Live streama detta och för journal så man kan använda dig som exempel när någon annan kommer på nåt liknande igen...

Old Nick
2016-02-17, 08:34
Många verkar missa den här delen av det han sagt. Även om jag fortfarande är skeptisk till satsningen så gör ju ovanstående en del skillnad, jämfört med det som de flesta verkar uppfatta som någon utan löpvana.

Jag får inte intrycket att han har någon koll alls. Vet man inte ens vad man har för tid på en mara har man med största sannolikhet aldrig testat att springa en.

TIMPA
2016-02-17, 09:13
Stressfraktur? Brutet ben? Vet att vissa inom dom tuffare militära träningarna helt enkelt bryter ben då dom springer/språngmarschar med packning allt för länge..

therunningman
2016-02-17, 09:29
Instämmer med Beemel.

Därmed inte sagt att jag tycker det vore lämpligt att tuta och köra.

Jag har själv aldrig "sprungit maran på tid" även om jag sprungit längre än sträckan ganska många gånger.

Om jag gett mig på något liknande (inkl varit tränad för ex ultra 100 km eller 24h) skulle troligtvis något i stil med sådant här hända:

Ha mentalt svårt att klara 4-5h på löpband redan första dagen - springa kontinuerligt på löpband är fruktansvärt tråkigt (18 km är mitt rekord och efter det lovande jag mig att aldrig springa kontinuerliga pass längre än 10 km)

Fått problem med värmen, vätskan och energin. Springa löpband, ofta i ganska varm miljö, utan luftmotstånd ger en ordentlig vätskeförlust. Bandet har en tendens att uppmana till extra friktion, varma fötter och skavsår.

Sömnen vid en träningsvolym på ca 30 mil/vecka eller 28-35 timmar/vecka hade för mig varit väldigt orolig och inte så återhämtande. Mycket adrenaliner och andra stresshormon i kroppen. Det i sin tur skulle bl a göra det ännu svårare att klara något som jag tycker är tråkigt (att springa 42 km på löpband).

Skaderisken är väldigt svår att sia. Småkrämpor får man nog räkna med. Det är ganska stor risk för allvarligare skador med men den risken reduceras i takt med att man är mer förberedd. Det finns trots allt löpare som i genomsnitt ligger på ca 30 mil/vecka året runt.

Vad gäller skor hade jag roterat på minst tre olika skor för att variera löpningen (och bytt skor under varje mara). Löpband är fruktansvärt monotona och man belastar kroppen väldigt likt i varje löpsteg. Lite beroende på löpband är det ju mjukare än många andra underlag. Jag hade inte varit orolig över att man behöver mer dämpning, snarare varit orolig för den monotona belastningen.

elo_
2016-02-17, 09:45
Jag har aldrig sprungit, mer eller mindre någonsin - men tycker helt spontant det här låter som en väldigt, väldigt dålig idé.

Nu vet jag inte hur relevant det här är, men tänk att du ackumulerar motsvarande saker i kroppen som den här herremannen berättar om (http://regressing.deadspin.com/the-terrifying-hell-running-a-marathon-inflicts-on-the-1455987210), men 30 dagar i rad. Tror helt ärligt att det kan vara livsfarligt, då inte sagt att det inte finns människor som kan klara av det, men de har då under lång tid anpassat sig till det. (I övrigt om länken, jag har ingen aning om hur sanningsenligt det där är, är ingen läkare)

Wormzie
2016-02-17, 10:13
Kör bara!

Fast på allvar.. kör inte.

KangaBanga
2016-02-17, 10:52
https://en.wikipedia.org/wiki/Kaih%C5%8Dgy%C5%8D Asien ska alltid vara värst.

Fast en australiensare sprang runt australien forra aret, tva maraton om dagen i sex manader

944RS
2016-02-17, 15:16
Ett av de största problemen med långa pass på löpbandet är värmen och de monotoma rörelserna precis som therunningman skriver.
Man behöver inte en massa extra dämpning i skorna utan snarare olika/flera par under passet. De brukar bli brännheta efter ett tag.

Hur ser upplägget ut enligt dina funderingar just nu? Lättare att ge dig tips om man ver vilken nivå du är på.

Jag avråder dig dock att utföra ditt "projekt" då skador är så gott som 100%iga. Inte bara sliten, utan skadad.

kaer
2016-02-17, 15:38
Varför löpband? Låter ju fruktansvärt tråkigt.

inZane
2016-02-17, 15:46
My 2 cents som regelbunden löpare (ingen ultralöpare dock).

Jag skulle hellre se att du gör det utomhus på en uppmätt sträcka (en rundslinga på säg 10,5 km eller så)
Detta gör näringsintag enkelt och tillgängligt.

Släpp alla tidsmål du satt upp, 4h kanske fungerar dag ett och två men det borde inte vara tiden du ska fokusera på alls. Att bara förflytta sig 42km varje dag vare sig det är löpning, gång eller en kombination av de två borde vara fullt tillräckligt. Lycka till!

Morty
2016-02-17, 16:25
Lite frågor, lika mycket till dig som för oss på brädan:

Hur många km har du snittat per vecka senaste 6-8 månaderna?
Hur många km på toppnoterade veckan?
Vilken är din tröskelfart alt bästa miltid?
Hur långa är dina långpass?
BMI?
Hur är din återhämtningsstrategi?
Har du gjort några 'race rehearsals', där du slänger in ex tre långpass på rad?
Hur länge har denna idé grott?
Hur är din historia som idrottare?
Hur är din skadehistoria?


Avslutar med hur jag mådde efter 35 km löpning en gång i somras:
https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/10326601_488454414644718_2115483904_n.jpg
Hade väldigt ont i benen. Löpning sliter. Mitt enda marathon hittills sprang jag på 3:35, många kilometrar gick ändå under 5-fart och i den farten börjar man bli lite sleten. Benen gjorde riktigt ont då också. Visst, jag har inte alls volymen i mig för att klara av långa löptävlingar och får man springa lugnt går det bättre, men springer jag bara 12-15k några dagar i rad så gör det fan rätt ont mot slutet. Att varje dag springa ett marathon är för mig helt oförståeligt, men å andra sidan drog ju en skön snubbe av 50 fulldistanstriathlon på 50 dagar i somras.

svenbanan
2016-02-17, 16:31
Jag har aldrig sprungit, mer eller mindre någonsin - men tycker helt spontant det här låter som en väldigt, väldigt dålig idé.

Nu vet jag inte hur relevant det här är, men tänk att du ackumulerar motsvarande saker i kroppen som den här herremannen berättar om (http://regressing.deadspin.com/the-terrifying-hell-running-a-marathon-inflicts-on-the-1455987210), men 30 dagar i rad. Tror helt ärligt att det kan vara livsfarligt, då inte sagt att det inte finns människor som kan klara av det, men de har då under lång tid anpassat sig till det. (I övrigt om länken, jag har ingen aning om hur sanningsenligt det där är, är ingen läkare)

Som jag läste den artikeln så hade han en massa farhågor om att det skulle vara skadligt med maraton, men att dessa saker egentligen inte var farliga...

Dvs, det fanns ju ingen förhöjd risk för att dö av hjärtattack.

Saltbristen skrev han ju att den kom sig av att man druckit för mycket vatten, vilket man ju lätt kan åtgärda genom att dricka mindre, eller dricka sportdryck.

Det där med att kissa "blod" verkar ju inte vara farligt, utan mest otrevligt. Det är ju inte direkt hemligt att muskelfibrer går åt helvete under långlopp.

Jag hittade inget i det han skrev som tydde på att han hittade några riktiga farligheter. Däremot skrev han ju allting i nån slags domedagsstil, som om det var farligt. Fast sedan skrev han ju i princip att det inte var farligt... Jag tyckte det var väldigt underligt skrivet måste jag säga. :confused:

Br00der
2016-02-17, 17:47
Hej alla glada! Kul att så många skriver och.... Uppmuntrar mig :smash:

Kom precis hem och tänkte nu kila ner till gymmet för att testa ett marathon för att se hur det känns. Tänker springa 10km/h igenom hela. Detta är alltså inte starten för det hela utan snarare någon typ av uppvärmning ;-)

Kommer svara på frågorna i tråden senare och även ge er en uppdatering hur det gick att springa idag!

Ni får mig att tro mer och mer på mig själv, keep it up! :D

bear.flowertwig
2016-02-17, 22:21
Hej alla glada! Kul att så många skriver och.... Uppmuntrar mig :smash:

Kom precis hem och tänkte nu kila ner till gymmet för att testa ett marathon för att se hur det känns. Tänker springa 10km/h igenom hela. Detta är alltså inte starten för det hela utan snarare någon typ av uppvärmning ;-)

Kommer svara på frågorna i tråden senare och även ge er en uppdatering hur det gick att springa idag!

Ni får mig att tro mer och mer på mig själv, keep it up! :D

Hur känns det? :d

smeander
2016-02-17, 22:46
Jag ser fram emot att få höra resultatet av ditt försök.

Ett Orm
2016-02-17, 23:06
Det var inte det här du tänkte på?
http://www.expressen.se/nyheter/de-sprang-ett-maraton--varje-dag-under-2013/

Wal
2016-02-17, 23:14
Tror inte denna forrest gump inställning håller i verkliga livet tyvärr :P

Br00der
2016-02-18, 00:24
God kväll! Nu var första marathonet på löpband avklarat! Det gick faktiskt rätt bra. Körde 10km/h tempo hela vägen men fick lite ränneskita efter 32 km då sprang jag på toa ett par minuter. Det jobbigaste var nog att det är så fruktansvärt monotont. Visst, det blåser inte och det är helt platt men fy vad mycket roligare det är att springa ute.

Den mest intensiva träningen i år har väl varit 11km om dagen i ca 10 dagar i sträck. Förstår verkligen att många är skeptiska, det hade jag med varit i era skor. Verkar som att jag gjort ett intryck att jag är helt grön på löpning men så är inte fallet. Jag har faktiskt en del erfarenhet, även om jag aldrig springer på tid. Själva distansen skrämmer mig inte utan det är mer återhämtningen som sagt. Jag är såpass tränad att jag alltid kan springa ett marathon, oavsett planering eller förberedelse. Så jag var inte så orolig för det idag till exempel.

Men som sagt, 30 på raken är en annan femma.


Man får ju verkligen tid att tänka där på bandet så idag bestämde jag mig att när nu detta genomförs så tänker jag göra någon typ av "jippo" av det hela. Bara denna tråden har fått mig att se glädjen i det hela så varför inte utöka det?

Har ni några tips? Hade ju varit kul att prata med någon gymägare och få med dom på biten. Typ att dom skriver det på deras facebook sida etc.. Tänkte även att jag skulle göra en facebook sida för att hålla alla uppdaterade under färden.

Om man framför det hela seriöst och visar framfötterna, hur svårt tror ni det är att få folk att följa en?

Ni är ju så duktiga på skriva och uttrycka era känslor så fortsätt gärna ;-)

Här är en bild efter 42km.


http://i.imgur.com/G8M44fP.jpg

Br00der
2016-02-18, 00:38
Många verkar missa den här delen av det han sagt. Även om jag fortfarande är skeptisk till satsningen så gör ju ovanstående en del skillnad, jämfört med det som de flesta verkar uppfatta som någon utan löpvana.

Bemmel du är min bästa vän :smash:

Beemel
2016-02-18, 05:56
Bemmel du är min bästa vän :smash:

Jag beklagar.. =)

shut teh face
2016-02-18, 06:28
Fattar inte hur vissa lyckas springa en/flera mil "otränade".
Jag tränar för det och tycker det är jobbigt :D Känner ni inte att det är fel under tiden ni springer eller pinar ni er igenom det? Krämpor brukar ju byggas upp successivt.

Frågan ställd till shut_teh_face och extra_kakao bland annat.
Förstår vad du menar, men det är klart de typ inte går att "otränad" pina igenom flera mil. I mitt fall hade jag utmärkt kondition av crosstrainer, och bra uthållighet samt styrka i ben, bål osv. Men det som hände var ju att mina leder, ligament, etc, inte var rustade för belastning. :)

Så, trots min fina kondition, och vana att dra av 1000 kalorier i ett pass, intervaller osv osv så var jag tvungen att gå back to basics, springa 2 km, sen springa 3km, och låta leder osv återhämta sig. Det kändes väldigt jobbigt att smyga sig fram.

Brofessorn
2016-02-18, 07:11
Tror inte denna forrest gump inställning håller i verkliga livet tyvärr :P

Forrest Gump var ju på riktigt?!

OnT: Funderat på att starta en journal här?

bighulken
2016-02-18, 07:14
starkt jobbat...TS...!!

Lycka till nu på denna resa, låter intressant detta.

Jag är ingen löpare, utan styrkelyftare, men det krävs "same" beslutsamhet, att komma nån vart, i alla fall. Vad man än tar sig för.

Löpandet kommer nog funka, sen är det sömnen å återhämtningen, att lyckas fylla på depåerna osv, för nästa dag.

samt materialet skall hålla osv.

Ha det bäst nu, å kämp på.........det är i huvet det börjar!!.....den mentala biten. Hitta på någe å göra/spela osså, mentalt alltså. Så att tiden försvinner lite fortare........Med vänlig hälsning/

svenbanan
2016-02-18, 07:56
Visst, det blåser inte och det är helt platt men fy vad mycket roligare det är att springa ute.


Varför kör du inte ute då?

Det bör ju dessutom vara mycket lättare att få igång nåt slags "jippo" kring det ifall du springer runt-runt-runt på nån slinga som är tre-fyra kilometer än ifall du bara "står still" på ett löpband inne på ett gym varje dag. Det är ju inte så mycket för en publik att gå och titta på direkt...

Du kan ju ha en påse med nån regnjacka och mössa plus vattendlaska hängande nånstans längs vägen så du kan fixa klädbyten och fylla depåerna ifall du behöver.

mattepatte
2016-02-18, 08:04
Vad är mest skonsamt om man ska springa ett marathon?
Stig.
Asfalt.
Löpband?

therunningman
2016-02-18, 11:14
Vad är mest skonsamt om man ska springa ett marathon?
Stig.
Asfalt.
Löpband?

Det är inte så enkelt att generalisera. Vägar/stigar sluttar för att vattnet ska rinna av eller av naturliga skäl.

En frekvent asfalt löpare är van vid jämnt underlag och en frekvent terränglöpare är van vid att underlaget kan vara ojämnt. Vilket kan göra det tungt i fötter/knän/höfter/rygg för den ovane. Ofta är det balans/rotationsrörelser som ställer till det.

Samtidigt är stig och löpband vanligen mycket mjukare än asfalt. Asfalt ställer lite högre krav på tillvänjning och löpteknik men det är sällan ett problem att springa väldigt mycket på asfalt för den som vill göra det och är beredd att lägga upp träningen på rätt sätt.

Löpband är som sagt mjukt och sluttar inte alls i sidled vilket man lätt kan tro är bra och det kanske det är i vissa fall. Man stukar inte fötterna så enkelt och det blir färre rotationsrörelser. Har man sämre teknik = behöver mer dämpning från underlaget så är löpbandet bra till en viss gräns. Problemet uppkommer av att slitaget på kroppen blir fruktansvärt ensidigt.

Springer man bara mjukt underlag och tävlar/börjar träna mycket på hårt kan det ställa till det för kroppen. Ett hårt underlag är "lite snabbare" och kroppen behöver anpassa sig för att klara det bra.

Svaret blir med andra ord, spring ett marathon på underlaget där du tränar mest. Eller det traditionella regeln om specificitet: "du blir bra på det du tränar".

therunningman
2016-02-18, 11:34
Man får ju verkligen tid att tänka där på bandet så idag bestämde jag mig att när nu detta genomförs så tänker jag göra någon typ av "jippo" av det hela. Bara denna tråden har fått mig att se glädjen i det hela så varför inte utöka det?

Har ni några tips? Hade ju varit kul att prata med någon gymägare och få med dom på biten. Typ att dom skriver det på deras facebook sida etc.. Tänkte även att jag skulle göra en facebook sida för att hålla alla uppdaterade under färden.

Om man framför det hela seriöst och visar framfötterna, hur svårt tror ni det är att få folk att följa en?


Hade jag gjort det hade jag velat springa ute i kanske april/maj (eller till hösten om det krävs mer planering) och hittat en 2-3 km bana precis som svenbanan föreslog det. Gärna ganska centralt, kanske stig/asfalt i Slottsskogen (har för mig du var från Gbg?).

Då blir det enklare att få med företag/uppmärksamhet. Kanske samla pengar till välgörenhet? Ha banners, bjud dit företag som räknar varv och har energidepå och som kan prata med folk o s v, ha en hemsida m m.

Det behöver ju inte vara några jättepengar från företagen om du skaffar många. 10 kr/km = drygt 400 kr/dag/företag men du kan ju erbjuda andra nivå som 50 kr och 100 kr med.

Kör du på det här spåret så, uppdaterar instagram, springer med gpssändare (mobil) kommer du kanske med i flera tidningar och får all stötning du vill. Butiker kommer sponsra med skor, kläder, energi o s v om du vinklar det rätt.

Bjud in privatpersoner att komma och springa med dig. Betala en liten summa som går direkt till välgörenhet.

Du kan hitta på vad som helst för att få stöttning bara att planera och våga ringa runt.

Löpband går såklart också bra, bara att kontakta en större gymkedja så kan du säkert besöka olika gym och de hjälper dig med pressmeddelanden till tidningar o s v. Jag hade fortfarande gjort det för välgörenhet för det är säkert enklare att få sponsorer och uppmärksamhet då.

Br00der
2016-02-18, 13:06
starkt jobbat...TS...!!

Lycka till nu på denna resa, låter intressant detta.

Jag är ingen löpare, utan styrkelyftare, men det krävs "same" beslutsamhet, att komma nån vart, i alla fall. Vad man än tar sig för.

Löpandet kommer nog funka, sen är det sömnen å återhämtningen, att lyckas fylla på depåerna osv, för nästa dag.

samt materialet skall hålla osv.

Ha det bäst nu, å kämp på.........det är i huvet det börjar!!.....den mentala biten. Hitta på någe å göra/spela osså, mentalt alltså. Så att tiden försvinner lite fortare........Med vänlig hälsning/

Tackar för dina uppmuntrade ord! :hbang:

Br00der
2016-02-18, 13:16
Hade jag gjort det hade jag velat springa ute i kanske april/maj (eller till hösten om det krävs mer planering) och hittat en 2-3 km bana precis som svenbanan föreslog det. Gärna ganska centralt, kanske stig/asfalt i Slottsskogen (har för mig du var från Gbg?).

Då blir det enklare att få med företag/uppmärksamhet. Kanske samla pengar till välgörenhet? Ha banners, bjud dit företag som räknar varv och har energidepå och som kan prata med folk o s v, ha en hemsida m m.

Det behöver ju inte vara några jättepengar från företagen om du skaffar många. 10 kr/km = drygt 400 kr/dag/företag men du kan ju erbjuda andra nivå som 50 kr och 100 kr med.

Kör du på det här spåret så, uppdaterar instagram, springer med gpssändare (mobil) kommer du kanske med i flera tidningar och får all stötning du vill. Butiker kommer sponsra med skor, kläder, energi o s v om du vinklar det rätt.

Bjud in privatpersoner att komma och springa med dig. Betala en liten summa som går direkt till välgörenhet.

Du kan hitta på vad som helst för att få stöttning bara att planera och våga ringa runt.

Löpband går såklart också bra, bara att kontakta en större gymkedja så kan du säkert besöka olika gym och de hjälper dig med pressmeddelanden till tidningar o s v. Jag hade fortfarande gjort det för välgörenhet för det är säkert enklare att få sponsorer och uppmärksamhet då.

Hej där mr runningman! Kul att du dela med dig av dina åsikter :)
Jag är typ övertygad att springa på löpband skulle vara bättre för "jippo" men jag kanske har fel? Det är ju alltid massa folk på gymmet och alla omkring pysslar ju med just träning. Ska man springa ute på någon runda eller så blir det ju inte alls lika lätt att komma nära människor, känns som man får det lite gratis på gymmet. Det blir ju även väldigt frekvent och folk ser mig varje dag. Är jag ute så blir det ju lite svårare att få med sig folk om man inte har otrolig planering. På ett gym känns det som man hamnar i "centrum" rätt lätt, man kan ju även springa med andra där och tjöta lite under färden på bandet. Hade ju varit sjukt coolt och livestreama det hela som någon ovan nämnde (även om hen nog drev med mig?! :D)

Ska se över lite hur jag gör, det är som sagt en färsk tanke.. För övrigt så känns kroppen bra idag och tänkte springa en halvmara ikväll för att känna lite hur det känns. Och ja, är ifrån Göteborg *drool*

juckeyy
2016-02-19, 09:03
Lycka till kompis!

Diomedea exulans
2016-02-19, 10:23
Du ska genomföra det här ändå, alltså? Då får jag önska dig lycka till. Kom ihåg att det inte är någon skam i att avbryta projektet mitt i om du märker att du skadar dig.

MackeJuve
2016-02-19, 10:29
Kör hårt. Tycker att du borde göra något mer av det än att bara föra journal. Fixa så att du kan filma och klipp ihop kortare bitar från varje maraton, typ en sekvens i början, en i mitten och en i slutet. Kanske ha med lite hur du jobbar med återhämtning, en skavank- och lägesrapport, lite sånt. Finns ju folk som har gjort värre saker under samma tidsperiod men du kommer fortfarande att tillhöra en väldigt liten skara i Sverige om du fixar det. Det känns som att en sån här grej är värd lite mer än ett par skrivna ord :)

Diomedea exulans
2016-02-19, 10:34
Jag tycker seriöst du ska säga till lokaltidningen om det här. Jag vet iaf att där jag bor så hade det räckt till en artikel, kanske till och med en plats på första sidan.

Br00der
2016-02-19, 12:23
Du ska genomföra det här ändå, alltså? Då får jag önska dig lycka till. Kom ihåg att det inte är någon skam i att avbryta projektet mitt i om du märker att du skadar dig.

Jo, det ska jag allt! Men vet inte när. Tänkte att jag ska öka träningen rejält nu för att förbereda mig. Ska faktiskt kika med lokaltidingarna och se om det finns något intresse. Tänkte även fiska fram något ifrån Nordic Wellness, se om jag kan få med dom på något vis.

Tack för dina inputs *drool*

Br00der
2016-02-19, 12:28
Kör hårt. Tycker att du borde göra något mer av det än att bara föra journal. Fixa så att du kan filma och klipp ihop kortare bitar från varje maraton, typ en sekvens i början, en i mitten och en i slutet. Kanske ha med lite hur du jobbar med återhämtning, en skavank- och lägesrapport, lite sånt. Finns ju folk som har gjort värre saker under samma tidsperiod men du kommer fortfarande att tillhöra en väldigt liten skara i Sverige om du fixar det. Det känns som att en sån här grej är värd lite mer än ett par skrivna ord :)


Tjenare Macke! Tack för dina ord :) Det där lät verkligen som en bra ide! Små korta klipp under passet och vardagen omkring :) Tänkte att jag ska försöka rigga en gopro kamera framför bandet på något vis, blir ju lätt att filma då!

Nu bär det av till gymmet för minst en halvmara i alla fall. Ska starta en journal inom kort!

Ozziking
2016-02-19, 12:38
Du lär om inte annat få ett starkt jävla psyke om du genomför detta. Inget kommer någonsin kännas jobbigt igen hahaha

Diomedea exulans
2016-02-19, 12:39
Du lär om inte annat få ett starkt jävla psyke om du genomför detta. Inget kommer någonsin kännas jobbigt igen hahaha

Eller så blir han utbränd. ;)

Nej, nu ska jag sluta domedagspredika i den här tråden, jag har gjort det tillräckligt känns det som.

PureWhey
2016-02-19, 12:45
Jag skulle köra ett par dagar innan jag drog med tidningen och gymmet på det

ChuckTesta
2016-02-19, 12:52
Tjenare Macke! Tack för dina ord :) Det där lät verkligen som en bra ide! Små korta klipp under passet och vardagen omkring :) Tänkte att jag ska försöka rigga en gopro kamera framför bandet på något vis, blir ju lätt att filma då!

Nu bär det av till gymmet för minst en halvmara i alla fall. Ska starta en journal inom kort!

Hur har du tänkt gällande återhämtningen, vad ska du äta? Om du verkligen tänker försöka med detta så måste du ju äta stora mängder mat.

MackeJuve
2016-02-19, 13:14
Eller så blir han utbränd. ;)

Nej, nu ska jag sluta domedagspredika i den här tråden, jag har gjort det tillräckligt känns det som.

Ja det tycker jag, han har ju uppenbarligen bestämt sig för att köra. Således ger inte tvekan och misstro honom något. TS verkar trots allt väldigt vältränad och har dessutom erfarenhet av ultralöpning. Jag är försiktigt optimistisk. Ska bli spännande att se hur någon hanterar en utmaning som kräver 4-5(?) timmar per dag. I mina ögon är det värst och inte den fysiska utmaningen. Kan bli än av de mer spännande följetongerna på Kolo någonsin, som ceejays 30 dagar med en 90 % böj upphöjt i 42(höhö).

KangaBanga
2016-02-19, 13:16
Hur har du tänkt gällande återhämtningen, vad ska du äta? Om du verkligen tänker försöka med detta så måste du ju äta stora mängder mat.

Ar han valtranad och "springer" i 10km/h sa forbranner han inte sa hemskt mycket mer an om han skulle promenera 42km. Visst, han maste ata lite mer men det behovs inga galenskaper for att matta behovet..

ChuckTesta
2016-02-19, 15:26
Ar han valtranad och "springer" i 10km/h sa forbranner han inte sa hemskt mycket mer an om han skulle promenera 42km. Visst, han maste ata lite mer men det behovs inga galenskaper for att matta behovet..

Och att promenera 42 km förbrukar inte så mycket energi, eller? Att springa, eller gå, 42 km varje dag kommer garanterat kräva stora mängder mat.

Tarahumara
2016-02-19, 18:54
Kul satsning!

Jag hade dock sprungit marorna utomhus...

Br00der
2016-02-20, 05:11
Du lär om inte annat få ett starkt jävla psyke om du genomför detta. Inget kommer någonsin kännas jobbigt igen hahaha

Haha, perfekt att ha på CV:et :smash:


Eller så blir han utbränd.

Nej, nu ska jag sluta domedagspredika i den här tråden, jag har gjort det tillräckligt känns det som.

Ja det har du men det är helt okej ;-)

Hur har du tänkt gällande återhämtningen, vad ska du äta? Om du verkligen tänker försöka med detta så måste du ju äta stora mängder mat.

Under passet kommer jag nog äta bars+gainomax. Utöver det tänkte jag gå all in på typ... mat i mängder. *drool* Kommer ha en vän som förbereder allt vilket lär underlätta det hela lite. Tror även jag kommer köpa lita gainer som jag kan slurpa upp under dagarna. Sen är jag svag för McDonalds jordgubb milkshake, tänker att det blir den perfekta gainern :smash:

Funderar på om jag kommer behöva något typ utav vitamin/mineral tillskott? Tänker att det kanske kan bli bristvara på den fronten när man är så aktiv?




Ja det tycker jag, han har ju uppenbarligen bestämt sig för att köra. Således ger inte tvekan och misstro honom något. TS verkar trots allt väldigt vältränad och har dessutom erfarenhet av ultralöpning. Jag är försiktigt optimistisk. Ska bli spännande att se hur någon hanterar en utmaning som kräver 4-5(?) timmar per dag. I mina ögon är det värst och inte den fysiska utmaningen. Kan bli än av de mer spännande följetongerna på Kolo någonsin, som ceejays 30 dagar med en 90 % böj upphöjt i 42(höhö).


Kul att du säger det! Ska verkligen göra en seriös journal så ni får följa mig under färden! :) Hur gick det för ceejays böjnings spree?

Kul satsning!

Jag hade dock sprungit marorna utomhus...

Hej på dig! Kul att du tycker det är en kul satsning för det tycker jag med :smash: Ute är nog roligare ja, men känns som det blir mer hype på gymmet!

Diomedea exulans
2016-02-20, 08:17
Det vete tusan om det blir mer hype inne på gymmet. Utomhus kommer du springa förbi mycket fler människor, plus att jag tror att det skulle upplevas som mer "äkta".

HerrLuta
2016-02-20, 08:55
Tycker att du borde slänga in någon form av prehab-övningar även om du inte har ont i detta nu, för att "safea" lite. Sedan framförallt inte tycka att det är "mesigt" att avbryta satsningen om du börjar få ont på riktigt, för om det vill sig illa kan ju hela löparkarriären vara över och du verkar inte vara den som endast vill stå och biepscurla på gymmet framöver.

Med det sagt menar jag att du får vara uppmärksam på att väga fördelar mot nackdelar om du börjar få ont, för vägen tillbaka kan vara rätt lång eller oändlig för vissa. Dock all credd till dig om du löser det!

944RS
2016-02-20, 09:25
Förmodar att du tänker dricka "sportdryck" före/under/efter och väljer du då ett märke som innehåller elektrolyter och mineraler samt äter ordentligt så minimerar du risken för brister.
Kolla lite vad andra som gör liknande utmaningar äter för något.
Risken för att magen rasar är ganska stor. Bara så du vet:)

Om ungefär hur många månader har du tänkt börja med projektet?

Br00der
2016-02-20, 17:16
Det vete tusan om det blir mer hype inne på gymmet. Utomhus kommer du springa förbi mycket fler människor, plus att jag tror att det skulle upplevas som mer "äkta".

Saken är att ute så är jag ju vilken löpare som helst och syns inte alls lika frekvent som på ett gym, eller så tänker jag i alla fall!

Br00der
2016-02-20, 17:20
Förmodar att du tänker dricka "sportdryck" före/under/efter och väljer du då ett märke som innehåller elektrolyter och mineraler samt äter ordentligt så minimerar du risken för brister.
Kolla lite vad andra som gör liknande utmaningar äter för något.
Risken för att magen rasar är ganska stor. Bara så du vet:)

Om ungefär hur många månader har du tänkt börja med projektet?

Hej på dig! Tack för ditt inlägg. Tänker definitivt fördjupa mig lite mer i vad som är bäst att förtära under färden, inte kommit dit i planeringen ännu.
Vill helst börja innan juni, men ska pröva någon vecka snart och se hur det känns och utgå ifrån det!


Tycker att du borde slänga in någon form av prehab-övningar även om du inte har ont i detta nu, för att "safea" lite. Sedan framförallt inte tycka att det är "mesigt" att avbryta satsningen om du börjar få ont på riktigt, för om det vill sig illa kan ju hela löparkarriären vara över och du verkar inte vara den som endast vill stå och biepscurla på gymmet framöver.

Med det sagt menar jag att du får vara uppmärksam på att väga fördelar mot nackdelar om du börjar få ont, för vägen tillbaka kan vara rätt lång eller oändlig för vissa. Dock all credd till dig om du löser det!

Bra ide! Nej visst är det så, känns det omöjligt eller att jag håller på att dö så är jag gärna en mes och avbryter*drool*

Ont kommer jag få, det vill jag lova! Hoppas inte smärtan blir för hög bara..

OneManArmy
2016-02-20, 18:26
Kontakta lokaltidningen och gör ett jippo av det och spring utomhus, då kommer de bli lite hype om folk vet om vad du håller på med

svenbanan
2016-02-20, 18:39
Saken är att ute så är jag ju vilken löpare som helst och syns inte alls lika frekvent som på ett gym, eller så tänker jag i alla fall!

Ifall du är inne på ett gym är det ju enbart de som tränar på det gymmet som kommer se dig.

Ifall du lyckas hitta nån lämplig väg som inte är så jättelång, så kommer du ju springa massor utav korta varv. Tjugotvå varv runt en bana på 2km, och du kommer passera runt ungefär var tionde minut. Det tror jag blir väldigt synligt ifall du hittar nåt ställe där det rör sig mycket folk. Särskilt om du sätter upp nåt stort anslag eller liknande där det framgår vad du pysslar med.

Men du får ju hitta ett bra ställe då såklart.

ChuckTesta
2016-02-20, 23:01
Under passet kommer jag nog äta bars+gainomax. Utöver det tänkte jag gå all in på typ... mat i mängder. *drool* Kommer ha en vän som förbereder allt vilket lär underlätta det hela lite. Tror även jag kommer köpa lita gainer som jag kan slurpa upp under dagarna. Sen är jag svag för McDonalds jordgubb milkshake, tänker att det blir den perfekta gainern :smash:

Funderar på om jag kommer behöva något typ utav vitamin/mineral tillskott? Tänker att det kanske kan bli bristvara på den fronten när man är så aktiv?

Vet inte vilka mikronutrienter som "går åt" när man håller sig på den aktivitetsnivån men det som garanterat gäller är ju att, som sagt, stora mängder mat kommer att behövas. Inte bara för att kompensera för det som förbrukats under själva löpningen utan även för återhämtning och förberedning inför nästa dag osv.

Btw, varför gainomax istället för annan gainer? :D Det är ju bra mycket billigare och godare.

Tarahumara
2016-02-21, 08:25
Haha, perfekt att ha på CV:et :smash:




Ja det har du men det är helt okej ;-)



Under passet kommer jag nog äta bars+gainomax. Utöver det tänkte jag gå all in på typ... mat i mängder. *drool* Kommer ha en vän som förbereder allt vilket lär underlätta det hela lite. Tror även jag kommer köpa lita gainer som jag kan slurpa upp under dagarna. Sen är jag svag för McDonalds jordgubb milkshake, tänker att det blir den perfekta gainern :smash:

Funderar på om jag kommer behöva något typ utav vitamin/mineral tillskott? Tänker att det kanske kan bli bristvara på den fronten när man är så aktiv?







Kul att du säger det! Ska verkligen göra en seriös journal så ni får följa mig under färden! :) Hur gick det för ceejays böjnings spree?



Hej på dig! Kul att du tycker det är en kul satsning för det tycker jag med :smash: Ute är nog roligare ja, men känns som det blir mer hype på gymmet!

Jag skulle tagit 2-3 dagsdoser multivitamin samt magnesium, zink och järn.

lillaPiggy
2016-02-21, 13:55
du kan ju testa höra av dig till några kosttillskotts företag eller gym och kolla om dom har lust att sponsra, ifall du får ett ja så har dom antagligen möjligheten att nå mycket mer folk samt att du kan ägna dig åt förberedelserna istället.

Br00der
2016-02-22, 00:49
Ifall du är inne på ett gym är det ju enbart de som tränar på det gymmet som kommer se dig.

Ifall du lyckas hitta nån lämplig väg som inte är så jättelång, så kommer du ju springa massor utav korta varv. Tjugotvå varv runt en bana på 2km, och du kommer passera runt ungefär var tionde minut. Det tror jag blir väldigt synligt ifall du hittar nåt ställe där det rör sig mycket folk. Särskilt om du sätter upp nåt stort anslag eller liknande där det framgår vad du pysslar med.

Men du får ju hitta ett bra ställe då såklart.

Kanske inte är en dum ide ändå, men känns fortfarande svårt att hitta en bra runda som är lämplig. Någon Göteborgare som har förslag ;-)?

Vet inte vilka mikronutrienter som "går åt" när man håller sig på den aktivitetsnivån men det som garanterat gäller är ju att, som sagt, stora mängder mat kommer att behövas. Inte bara för att kompensera för det som förbrukats under själva löpningen utan även för återhämtning och förberedning inför nästa dag osv.

Btw, varför gainomax istället för annan gainer? :D Det är ju bra mycket billigare och godare.

Gainomax är ju så sjukt gött ju! Inte prövat mycket gainers men älskar verkligen gainomax, dricker dom sällan dock men tror det kan komma till hands inför detta =)


Jag skulle tagit 2-3 dagsdoser multivitamin samt magnesium, zink och järn.

Tack för tipset!

du kan ju testa höra av dig till några kosttillskotts företag eller gym och kolla om dom har lust att sponsra, ifall du får ett ja så har dom antagligen möjligheten att nå mycket mer folk samt att du kan ägna dig åt förberedelserna istället.

Inte alls en tokig ide! Tänker att jag behöver en röd tråd eller något för att för att lättare nå ut till sponsorer. Någon pratade tidigare om välgörenhet, det kanske inte är så dumt?

Diomedea exulans
2016-02-22, 01:32
Kanske inte är en dum ide ändå, men känns fortfarande svårt att hitta en bra runda som är lämplig. Någon Göteborgare som har förslag ;-)?


Vad tror du om att springa varv efter varv i Slottsskogen? Där kommer hyfsat många se dig, och du är inte i vägen för någon.

Scorpionida
2016-02-22, 10:17
Tycker själv löpband låter mkt coolare än att springa själv i skogen. Springa i skogen kan man ju göra varje dag själv hursomhelst. Men vem springer ens EN mara på ett löpband? Bara det skulle räcka för en artikel på Grönköpings Allehanda.

Br00der
2016-02-22, 10:53
Vad tror du om att springa varv efter varv i Slottsskogen? Där kommer hyfsat många se dig, och du är inte i vägen för någon.

Har med tänkt Slottsskogen skulle vara passade om jag skulle springa ute! Sitter nu och tänker vilken tid på dagen skulle vara bäst att springa på.

Tycker själv löpband låter mkt coolare än att springa själv i skogen. Springa i skogen kan man ju göra varje dag själv hursomhelst. Men vem springer ens EN mara på ett löpband? Bara det skulle räcka för en artikel på Grönköpings Allehanda.

Haha, det är nog mer unikt helt klart!

dmoller
2016-02-22, 11:29
Varför detta fokus på att bli sedd? Bara en distrahering imo

Diomedea exulans
2016-02-22, 14:46
Varför detta fokus på att bli sedd? Bara en distrahering imo

Vad gör det om man blir distraherad när man springer maraton? Det är inte som att han ska jonglera samtidigt, lol.

Old Nick
2016-02-22, 15:09
Vad gör det om man blir distraherad när man springer maraton? Det är inte som att han ska jonglera samtidigt, lol.

Han kanske tappar koncentrationen och springer i diket.

PureWhey
2016-02-22, 15:52
Tappar fokus och flowet? Har ni aldrig löpt? :D

Diomedea exulans
2016-02-22, 15:57
Förresten, Br00der, det vore intressant om du tog en fysikbild (en sån där homoerotisk helkroppsbild enbart iförd kallingar som många av oss andra lägger upp här och var på forumet) precis innan och precis efter de här 30 dagarna, så man kan se hur mycket fett du tappat. Samt om du vägde dig före och efter.

arogen
2016-02-22, 19:45
Tycker egentligen det är helt galet detta, men kommer du så långt som över 20 lovar jag att komma och heja på de tio sista marorna :D

Br00der
2016-02-22, 23:50
Varför detta fokus på att bli sedd? Bara en distrahering imo

Hej på dig :) Tja, det var verkligen inte tanken i från början men fick en annan syn på det hela efter jag postat här på Kolozzeum, så känns kul att göra någon sak av det hela. Tror det kan hålla mig på banan lättare med


Han kanske tappar koncentrationen och springer i diket.

Fan, jag får fylla alla diken med mjuka madrasser helt enkelt! :D Tror faktiskt inte det distraherar mig det minsta!


Förresten, Br00der, det vore intressant om du tog en fysikbild (en sån där homoerotisk helkroppsbild enbart iförd kallingar som många av oss andra lägger upp här och var på forumet) precis innan och precis efter de här 30 dagarna, så man kan se hur mycket fett du tappat. Samt om du vägde dig före och efter.

Det ska jag verkligen göra! Ska leta upp mina finaste kalsonger för din skull ;) Kommer starta en journal här inom kort med lite mer info, håll utkik!

Tycker egentligen det är helt galet detta, men kommer du så långt som över 20 lovar jag att komma och heja på de tio sista marorna :D

Ja det är kanske lite galet... Men nu har jag börjat träna inför detta så kan ju inte backa ur nu, eller hur? Haha vad skön du är som säger det! Ska PM:a dig efter 20, i promise ;)

För övrigt, jätte kul att ni alla är så trevliga och skriver här i tråden. Snart kommer en journal där jag kommer lista lite stats and stuff. Blir nog roligare för er att följa mig då!

arogen
2016-02-23, 14:10
Ja det är kanske lite galet... Men nu har jag börjat träna inför detta så kan ju inte backa ur nu, eller hur? Haha vad skön du är som säger det! Ska PM:a dig efter 20, i promise ;)

För övrigt, jätte kul att ni alla är så trevliga och skriver här i tråden. Snart kommer en journal där jag kommer lista lite stats and stuff. Blir nog roligare för er att följa mig då!

Kan kan du ju, du har väl inte pratat med nått gym eller så än sålänge? Jag tycker du ska ha en rejäl plan vad gäller mat, sömn osv. Och efter det ska du ha en plan B och C också. Sedan borde du ha kontakt med en sjukgymnast och en massör under tiden också tycker jag :)

Förresten, kolla med nån sportkedja om de kan sponsra med löpardojor också, annars lär det bli dyrt om du ska springa 30 maror. Om du inte tänkt springa i strumplästen?

perl
2016-02-23, 14:40
Kan kan du ju, du har väl inte pratat med nått gym eller så än sålänge? Jag tycker du ska ha en rejäl plan vad gäller mat, sömn osv. Och efter det ska du ha en plan B och C också. Sedan borde du ha kontakt med en sjukgymnast och en massör under tiden också tycker jag :)

Förresten, kolla med nån sportkedja om de kan sponsra med löpardojor också, annars lär det bli dyrt om du ska springa 30 maror. Om du inte tänkt springa i strumplästen?

Håller med om sjukgymnast och ordentlig koll på hur kroppen mår för det lär göra ont efter någon veckas löpning på dessa distanser.
Jag har en kollega som springer väldigt mycket, bra tid på maran för en amatör osv, han kör upp mot 300 mil i sina skor så sponsring för det borde inte vara jättenödvändigt tycker jag :)

arogen
2016-03-18, 08:22
Hur går det för dig?

Don H
2016-03-19, 02:48
bump