handdator

Visa fullständig version : Påverkar denna salva proteinsyntesen?


sumialic
2016-02-15, 19:54
Min flickvän köpte något ligament eller liknande för att massera bort mina muskelknutor. De sa på apoteket att det var bra mot smärta också, vilket fick mina tankar till voltaren som sänker proteinsyntesen. Gör något av detta det?

Aqua Deionised
Alcohol denat
Methyl Salicylate
Menthol
Polyacylamide/C13-14
Isoparaffin/Laurenth-7
DMDM
Hydanotin
Sodium Chondoitin Sulfate
Glucosamine
Dimethyl Sulfone

En hel del vet jag inte gör det, andra är helt okända för mig. Methyl Salicylate låter bekant för mig. Är det möjligtvis samma som i Voltaren?

1979
2016-02-15, 19:59
Haha, allvarligt, skit i hurvida ditt muskelbyggande påverkas. Vilket inte kommer göra någon skillnad allafall. Låt henne massera för fan, eller skicka hit henne så ska hon få massera sig blå.

sumialic
2016-02-15, 20:08
Haha, allvarligt, skit i hurvida ditt muskelbyggande påverkas. Vilket inte kommer göra någon skillnad allafall. Låt henne massera för fan, eller skicka hit henne så ska hon få massera sig blå.

Okej, var bor du?

Edit: Ändrar mitt svar till att bara någon med en medioker kropp skulle skriva så.

1979
2016-02-15, 20:10
Okej, var bor du?

Edit: Ändrar mitt svar till att bara någon med en medioker kropp skulle skriva så.

:d

kvarnis
2016-02-15, 20:21
Att oroa sig över banala saker som detta borde påverka proteinsyntesen mer än nån random kräm, stress = katabolt.

sumialic
2016-02-15, 20:23
Att oroa sig över banala saker som detta borde påverka proteinsyntesen mer än nån random kräm, stress = katabolt.

Jo, om det ändå vore banalt. Katabol kräm på ryggen varje dag i en månads tid. Låter optimalt det, du.

1979
2016-02-15, 20:28
Jo, om det ändå vore banalt. Katabol kräm på ryggen varje dag i en månads tid. Låter optimalt det, du.

Det är banalt ja..hör du inte det själv? Din tjej vill massera dig varje dag i en månad och du gråter som en barnunge (vilket du antagligen är) om förlorade gains. Skärp dig för fan.

Det kommer inte göra någon skillnad för övrigt.

sumialic
2016-02-15, 20:48
Det är banalt ja..hör du inte det själv? Din tjej vill massera dig varje dag i en månad och du gråter som en barnunge (vilket du antagligen är) om förlorade gains. Skärp dig för fan.

Det kommer inte göra någon skillnad för övrigt.

Det är inte banalt. Vill du ha hennes facebook?

Självklart gör det skillnad.

1979
2016-02-15, 20:53
Det är inte banalt. Vill du ha hennes facebook?

Självklart gör det skillnad.

Nej. Använder inte facebook. Om du är säker på att det gör skillnad, vad frågade du för?

sumialic
2016-02-15, 21:03
Nej. Använder inte facebook. Om du är säker på att det gör skillnad, vad frågade du för?

Varför svarar du på en tråd om du inte ens har läst min fråga?

1979
2016-02-15, 21:13
Jag svarade på vad du egentligen ville veta.
Men fortsätt optionanera då för all del, ärligt talat kvittar det mig om du har muskelknutor eller ej.

LunaSpice
2016-02-15, 21:33
Besvären från muskelknutorna (och den uteblivna syntes du ev får från försämrad träning) kommer vara betydligt större än vad krämen ev kan göra för din proteinsyntes. Låt tjejen massera dig för böveln och gå till en massör/massös och ta hjälp.

sumialic
2016-02-15, 21:56
Besvären från muskelknutorna (och den uteblivna syntes du ev får från försämrad träning) kommer vara betydligt större än vad krämen ev kan göra för din proteinsyntes. Låt tjejen massera dig för böveln och gå till en massör/massös och ta hjälp.

Vem har sagt något om att min tjej inte ska massera mig?

Är det någon som överhuvudtaget läser min frågeställning och kan besvara frågan?

Dreas
2016-02-15, 22:10
Vem har sagt något om att min tjej inte ska massera mig?

Är det någon som överhuvudtaget läser min frågeställning och kan besvara frågan?Jag tror att flera ser att du nojjar för fel saker. Att dina resultat skulle påverkas nämnvärt negativt av en icke receptbelagd salva köpt i Sverige känns föga troligt.

Istället för att gå omkring och oroa dig över att vara katabol så röstar jag på att du ser till att fokusera på träningen.

Scratch89
2016-02-15, 23:51
Jag har svårt att tro att något som smörjs in på huden nämnvärt, i praktiken, kommer att påverka proteinsyntesen.

sumialic
2016-02-16, 00:41
Jag har svårt att tro att något som smörjs in på huden nämnvärt, i praktiken, kommer att påverka proteinsyntesen.

Ni kanske har rätt. Jag har inte läst på länge så har väl egentligen inte en aning ;) men vad jag kan komma ihåg från studier presenterade här så var voltaren inte alls bra. Skulle denna salva då innehålla samma ingrediens som voltaren och jag ska använda det i en månads tid så känns det inte speciellt bra rent spontant i alla fall.

sumialic
2016-02-16, 00:47
http://www.body.se/forum/skador-och-rehabilitering/antiinflammatoriska-lakemedel-265290

King Grub:

"Att tänka på kan vara att inte göra som en del gör, att ta det för minsta krämpa, då NSAID som diklofenak kraftigt nedreglerar proteinsyntesen efter styrketräning."

Hittar inga direkta studier, men inte letat speciellt länge heller. Sedan är frågan hur länge man har det i blodomloppet efter en kräm, men bara att läsa kraftigt nedreglerad känns inte direkt bra. Det går att använda vanlig massageolja. Men det verkar endast gälla acetylsalicylsyra så då är det lugnt med min kräm i så fall.

Edit: googlade lite till och Methyl Salicylate är en NSAID. https://en.wikipedia.org/wiki/Methyl_salicylate

kvarnis
2016-02-16, 01:44
Man bygger inte jättemkt muskler på en månad typ max 100 gram eller så om man inte är dopad eller fortfarande nybörjare..

J.V
2016-02-16, 02:14
Aven om nu NSAID's skulle ha stor paverkan i praktiken, vilket det inte har, sa finns val ocksa studier som visar att dessa gels ar vardelosa jamfort med piller. (Eller minns jag galet?) Alltsa lar det inte gora minsta lilla skillnad.

sumialic
2016-02-16, 02:54
Man bygger inte jättemkt muskler på en månad typ max 100 gram eller så om man inte är dopad eller fortfarande nybörjare..

Vilket är ännu större anledning till att inte förstöra en månad...

svenbanan
2016-02-16, 07:43
Om salvan + massagen gör så att du för mindre ont och kan träna bättre så är det troligtvis så att detta isåfall uppväger den eventuella negativa effekt på proteinsyntesen krämen kanske har.

LunaSpice
2016-02-16, 09:25
Vilket är ännu större anledning till att inte förstöra en månad...

Ett av syftena med kräm är att biotillgängligheten i blodet blir avsevärt mkt lägre än om du tar tabletter (som de flesta studier är gjorda på) vilket gör att du får en mkt mindre systempåverkan. Detta innebär ytterligare att det är högst otroligt att din kräm märkbart skulle påverka proteinsyntesen.

LizaK
2016-02-17, 00:40
Jag förstår inte varför man bara inte kan svara på killens fråga.
Han bad inte om någons historia.

Glucosamine = NSAID = påverkar proteinsyntesen negativt.

/LizaK

J.V
2016-02-17, 05:30
Jag förstår inte varför man bara inte kan svara på killens fråga.
Han bad inte om någons historia.

Glucosamine = NSAID = påverkar proteinsyntesen negativt.

/LizaKDet ar flera som har svarat. Skillnaden ar sa liten, om alls nagon, att man kan strunta i den fullstandigt. Det ar svaret som inte verkar duga bara. Som ocksa papekat; massagen resulterar i fraschare muskler sa att han kan trana hardare/utan smarta == gains.

Sparven från Minsk
2016-02-17, 19:07
Vilket är ännu större anledning till att inte förstöra en månad...


Sover du minst 8 -10 h per dag?
Perfekt näringstiming?
För dig, optimerat träningsschema med avvägd cykling av belastning, volym och vila?
Ingen alkohol, tobak eller skräpmat i någon form?


Om du inte svarat ja på samtliga ovan frågor så skall du ta tag i dem istället, för de påverkar din muskeluppbyggnad mycket mer än någon kräm/gel.

z_bumbi
2016-02-17, 20:00
Sover du minst 8 -10 h per dag?
Perfekt näringstiming?
För dig, optimerat träningsschema med avvägd cykling av belastning, volym och vila?
Ingen alkohol, tobak eller skräpmat i någon form?


Om du inte svarat ja på samtliga ovan frågor så skall du ta tag i dem istället, för de påverkar din muskeluppbyggnad mycket mer än någon kräm/gel.

Ett perfekt svar till någon som redan nojar över helt oviktiga detaljer.

Wzup2u
2016-02-17, 20:36
Smörj på...
Vill du ha hjälp kan jag hjälpa till.

Tigerbalsam är ganska gött annars.