handdator

Visa fullständig version : nyttiga nötter vid deff?


stocktown
2004-04-16, 15:33
vilka nötter har nyttigast fettsammansättning?
vilka äter ni? är rostade sojabönor bra?

aliquis
2004-04-16, 15:55
Valnötter har väl mest omega3, mandlar är grymt nyttiga överhuvudtaget och hasselnötter innehåller mycket e-vitamin.

Pumpakärnor skall vara rätt nyttigt, jordnötter och cashewnötter är gott...

Sålänge det inte är uteslutande kokosnötter är det väl ok.

(sojabönor är ju ingen nöt, men fettet är nyttigt, de innehåller mycket protein och mindre mängd fett än vanliga nötter, och det extra fettet kommer ifrån mestadels solrosolja.)

no1fitness
2004-04-19, 04:20
Vanliga salta jordnötter !! :hbang:
När min snåle sambo tillåter får jag köpa torrostade...:D
:eating:

kharon
2004-04-19, 11:32
Ett tips är att köpa en massa olika sorter och blanda så får man plocka i sig lite av varje!

Sverker
2004-04-19, 15:12
Jag skulle satsa på valnötter eftersom de innehåller mest Omega-3, ca 12 % alfa-linolensyra.

abbe
2004-04-19, 15:24
Vill du ha lite variation till valnötterna kan du även testa macadamianötter och mandel. Om jag inte missminner mig låg macadamnöt strax efter valnöt när man talar om gynsamma fetter.

Mandel och andra "bra" nötter har visat sig gynna viktminskning i en studie jag läste om. Du kan även hitta information om nötter i samband med viktminskning här: http://www.mowifit.com/mat-12-03-01.htm

adde
2004-04-19, 15:54
Originally posted by no1fitness
Vanliga salta jordnötter !! :hbang:
När min snåle sambo tillåter får jag köpa torrostade...:D
:eating:

Caschew såklart :hbang:

Annars hade jag aldrig överlevt denna deff. 50 gram Caschew är dagens höjdpunkt...

/adde

stocktown
2004-04-19, 18:40
Originally posted by abbe
Vill du ha lite variation till valnötterna kan du även testa macadamianötter och mandel. Om jag inte missminner mig låg macadamnöt strax efter valnöt när man talar om gynsamma fetter.

Mandel och andra "bra" nötter har visat sig gynna viktminskning i en studie jag läste om. Du kan även hitta information om nötter i samband med viktminskning här: http://www.mowifit.com/mat-12-03-01.htm

tack gör alla tips! vart hittar jag macadamianötter?

abbe
2004-04-19, 20:10
Tja du... jag har inte kollat så noga var man kan hitta macadamianötter men jag köpte dom i en "invandrarbutik" där jag köper mina andra nötter. Dom var extremt dyra, 25 kr för en liten burk på kanske 125 gram, och jag gillade inte dom så mkt. Dock tyckte alla andra att dom var supergoda.

Kan för övrigt rekommendera invandrarbutiker gällande frukt, grönt och nötter. Ger t.ex. mellan 45 och 70 kilot för valnötskärnor och 69 kr/kg för naturella cashewnötter. Hassel och mandel är inte så mkt billigare än i vanliga butiker men jag tycker ändå att ekologiskt odlade hasselnötter är så mkt bättre. Min sambo gillar pistage mest och jag tror dom ligger oskalade på runt 60 kr/kg.

Är du petig, som jag är, så köper du naturella cashewnötter och rostar dom själv i ugnen. 200 grader i 10 min med lite kumin på... blir kalasgoda.

Nils
2004-04-19, 20:15
Originally posted by abbe
T
Kan för övrigt rekommendera invandrarbutiker gällande frukt, grönt och nötter. Ger t.ex. mellan 45 och 70 kilot för valnötskärnor
Det var riktigt billigt!
Här omkring verkar det vara närmare 200 kr /kilot med "invandrarbutiker" som kommer ner till 110 om man köper kilovis!

Callister
2004-04-20, 06:28
Jag ska ner till en "invandrarbutik" idag och köpa lite cashew, de kostar inte så mycket där tror jag.. Billigare än ica och sånt iaf

Action
2004-04-20, 06:42
Originally posted by adde


Caschew såklart :hbang:

Annars hade jag aldrig överlevt denna deff. 50 gram Caschew är dagens höjdpunkt...

/adde

Håller med dig.. Har blivit "tvungen" att läga in en påse cashew nötter per dag plus 20gr hasselnötter o 20gram Mandlar nu i slutet så jag inte går ner för mycket i vikt. Lyxigt värre... :eating: