handdator

Visa fullständig version : Försvinner magrutorna under bulk?


Bankment
2016-02-14, 21:11
Som rubriken lyder. Om jag vill bygga muskler, men vill fortfarande att min tvättbräda skall synas tydligt hur går jag tillväga då? Kommer mina magrutor också växa? Eller hur/kommer de synas i proportion till resten av kroppen? Någon som är erfaren av detta? *mini Ligger just nu på en kaloribalans/deff.

Jag tackar i förhand. Glad alla hjärtans dag. :naughty:

LunaSpice
2016-02-14, 21:23
Dina magmuskler fungerar som vilka muskler som helst och växer av hård, intensiv träning. För att de ska synas så behöver du få bort fettet som ligger framför. För muskelbygge så lägg dig strax över kcalbehov så minimerar du mängden fettökning kontra muskelökning jämfört med grisbulk. För att förlora fett _måste_ du ligga på kcalunderskott och då är det svårt att bygga muskler.

Bankment
2016-02-14, 21:30
Dina magmuskler fungerar som vilka muskler som helst och växer av hård, intensiv träning. För att de ska synas så behöver du få bort fettet som ligger framför. För muskelbygge så lägg dig strax över kcalbehov så minimerar du mängden fettökning kontra muskelökning jämfört med grisbulk.För att förlora fett _måste_ du ligga på kcalunderskott och då är det svårt att bygga muskler. Låter intressant men formulera gärna om den meningen, förstår den inte riktigt.

LunaSpice
2016-02-14, 22:03
Muskelbygge är betydligt enklare med ett kcalöverskott men ett överskott innebär också att det blir en viss del fettinlagring. Ju större överskott desto större del blir fett. Att lägga sig strax över sitt kcalbehov (+ ett par hundra kcal t.ex.) gör att man minimerar detta men ändå få styrkeökningar och större muskler. Är du grön inom styrketräning så lär du säkert klara att bygga skapligt med muskler även på kcalbalans.

Köttis
2016-02-20, 19:48
Lättare att avgöra om man vet ditt utgångsläge men förmodligen kommer de synas mindre tydligt iaf. Är ju bara att avsluta bulken innan du anser dig själv vara oaptitligt fet. Mycket underhudsfett sätter sig vanligtvis på buken och magmusklerna är inte direkt det som växer snabbast enligt mina erfarenheter så prognoser ser ganska dålig ut för absen vid viktuppgång

WahWillDuh
2016-03-02, 15:47
Kort svar: Ja. Din "tvättbräda" kommer att försvinna med tiden om du går upp i vikt.

Längre svar: Det beror såklart på. Om du ligger på kaloribalans eller lite över, och/eller inte räknar ditt kcal-intag så kommer du antagligen kunna behålla dina magrutor, om du äter bra och håller koll i spegeln, samtidigt som du sakta men säkert kan gå upp lite i muskelmassa.
Men vill du göra en kontrollerad bulk där du kanske ligger på ett 500kcal överskott, så kommer du med tiden att bli av med tvättbrädan.
Självklart kan du träna dina magmuskler, precis som vilken annan muskel som helst, men om du ökar i fett % så kommer de "försvinna" bakom fettet.

Mitt tips till dig om du vill behålla tvättbrädan är nog att inte hålla på att bulka och ha dig, utan ät bra mat i normala mängder och titta dig i spegeln med jämna mellanrum och anpassa maten efter hur nöjd du är.

Vill du ändå hemskt gärna gå upp i vikt/muskelmassa så lägg dig på ett litet överskott och håll dig där under några månader tills du är nöjd. Återigen, ät inte en massa skit utan se till att få till en bra livsstil. Antar att du inte ska tävla.

dbbb
2016-03-06, 19:01
Dina magmuskler fungerar som vilka muskler som helst och växer av hård, intensiv träning. För att de ska synas så behöver du få bort fettet som ligger framför. För muskelbygge så lägg dig strax över kcalbehov så minimerar du mängden fettökning kontra muskelökning jämfört med grisbulk. För att förlora fett _måste_ du ligga på kcalunderskott och då är det svårt att bygga muskler.

Vad anses eg som grisbulk? Hur mkt överskott per dag?

LunaSpice
2016-03-06, 19:09
Vad anses eg som grisbulk? Hur mkt överskott per dag?

Det beror på person till person men med grisbulk menas att man går upp onödigt mkt fettvikt trots att det absolut inte ger mer muskelmassa/styrka.

dbbb
2016-03-06, 20:11
Det beror på person till person men med grisbulk menas att man går upp onödigt mkt fettvikt trots att det absolut inte ger mer muskelmassa/styrka.

Yes tänkte mer om det finns nån ungefärlig gräns på kcal överskott när det skulle vara. Man hör ju ofta att 500kcal överskott per dag är optimalt.

LunaSpice
2016-03-06, 20:14
Yes tänkte mer om det finns nån ungefärlig gräns på kcal överskott när det skulle vara. Man hör ju ofta att 500kcal överskott per dag är optimalt.

Nja, det är i högsta laget tycker jag. Jag skulle nog lägga mig 2-300 över med ett högt proteinintag (3g+/kg kv).