handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om mitt första deff-schema?


ThunderRoad
2016-02-14, 16:36
Mitt mål är att gå ner till en respektabel vikt och försöka behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Periodisk fasta är för mig en självklarhet. Banalt och tråkigt tycker ni. Ni har hört det förut antar jag. Nåväl;

Stats:
Midjemått: 78 cm
Vikt: 68 kg
Längd: 180 cm

Måltid 1
125 g makrill i tomatsås
3 ägg
125 g kidneybönor
0,05 dl smör
morot 50 g
paprika 50 g

2
250 g lättkvarg
0,15 dl pumpakärnor
0,15 dl linfrön
0,3 dl jordnötssmör

3
2 dl fullkornshavregryn
2 dl lättmjölk
0,3 dl jordnötssmör

111 g protein
114 g kolh.
78 g fett
1636 kcal


Jag har försökt få till det så att alla mineraler och vitaminer är med. Jag bör förbruka 2000-2500 kcal daglig dags så detta underskott BÖR göra att jag går ner något kilo/halvkilo i veckan.

Frågan är alltså; vad tycker ni om mitt schema? Ser det okej ut eller bör något revideras? Ska jag lägga till något? Jag kanske ska lägga till att det här är min första deff och min erfarenhet av viktnedgång är minimal. Tack på föhand... cofffee

Brofessorn
2016-02-14, 16:46
Du skulle med fördel kunna höja proteinintaget, särskilt när du deffar. ~2 gram protein per kilo kroppsvikt brukar vara rekommenderat, mer än det skadar inte heller.

Sen verkar du redan väga väldigt lite för att vara så lång, men om du känner att du vill deffa, så gör det.

ThunderRoad
2016-02-14, 17:01
Du skulle med fördel kunna höja proteinintaget, särskilt när du deffar. ~2 gram protein per kilo kroppsvikt brukar vara rekommenderat, mer än det skadar inte heller.

Sen verkar du redan väga väldigt lite för att vara så lång, men om du känner att du vill deffa, så gör det.
Tack för input.
Jag skall se över mitt proteinintag.

Min vikt tycker jag inte är särskilt relevant. Det är väl snarare fettprocenten som spelar roll imo. Jag vill få bort min begynnande ölmage. Jag vill börja om från grunden och få riktiga gains istället för att grisbulka och lura mig själv att jag ökar massa i muskelmassa.

cero
2016-02-14, 17:02
Man eller kvinna? För en man väger du redan väldigt lite som sagt.

Styrketränar du hårt på balans så kommer du tappa fett och bygga muskler, du behöver inte nödvändigtvis deffa och bulka även om jag själv tycker det är mer tidseffektivt.

Jakobson
2016-02-14, 17:06
Vad är målet med deffen? Tappa fett? Vikt? För jag skulle nog satsa på att öka i massa och äta mer men rent så du bygger muskler och lägger på dig minimalt med fett om det nu är oönskat

Brofessorn
2016-02-14, 17:08
Du behöver inte grisbulka bara för att du inte deffar. Som Cero sa så kan du lika gärna ligga på energibalans. Då kan du ligga på ungefär samma vikt, men bygga muskler, och bränna fett.

Risken om du går ner ännu mer i vikt nu, är att du blir väldigt smal.

ThunderRoad
2016-02-14, 17:12
Man eller kvinna? För en man väger du redan väldigt lite som sagt.

Styrketränar du hårt på balans så kommer du tappa fett och bygga muskler, du behöver inte nödvändigtvis deffa och bulka även om jag själv tycker det är mer tidseffektivt.
Jag är en man. Som sagt. Spegeln säger en annan sak. Och midjemåttet. Det är väl det relevanta här ändå.

Styrketränar jag på balans kommer jag inte minska i fett väl? Varför inte deffa ner mig och börja därifrån med ett litet kaloriöverskott? Jag satsar på kvalitet här, inte kvantitet. Vikt är för mig helt irrelevant.


Vad är målet med deffen? Tappa fett? Vikt? För jag skulle nog satsa på att öka i massa och äta mer men rent så du bygger muskler och lägger på dig minimalt med fett om det nu är oönskat
Tappa fett. Bli av med min ölmage. Jag kan väl lägga på mig muskler och styrka även fast jag deffar?

Brofessorn
2016-02-14, 17:16
1. Styrketränar jag på balans kommer jag inte minska i fett väl?

2. Varför inte deffa ner mig och börja därifrån med ett litet kaloriöverskott? Jag satsar på kvalitet här, inte kvantitet. Vikt är för mig helt irrelevant.


1. Jo

2. Om du väl har varit tjock är det lättare att bli tjock igen om du väl lägger dig på överskott. Iallafall så jag har uppfattat det. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225212

Edit: "Tjock" kanske inte var det bästa ordvalet, men du förstår antagligen vad jag menar.

ThunderRoad
2016-02-14, 17:17
Du behöver inte grisbulka bara för att du inte deffar. Som Cero sa så kan du lika gärna ligga på energibalans. Då kan du ligga på ungefär samma vikt, men bygga muskler, och bränna fett.

Risken om du går ner ännu mer i vikt nu, är att du blir väldigt smal.

Fungerar det verkligen så? Måste man inte ligga på kcal-underskott för att tappa fett?

Väldigt smal=sexpack?

Varför inte deffa ner mig till ett sexpack (eller nära det) sedan lägga mig på kcalbalans eller lite över därifrån? Jag kommer behålla min fina form och öka i muskelmassa i en bra form istället för att se ut som en fetknopp och öka lika mycket i muskelmassa.

ThunderRoad
2016-02-14, 17:20
1. Jo

2. Om du väl har varit tjock är det lättare att bli tjock igen om du väl lägger dig på överskott. Iallafall så jag har uppfattat det. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225212

Nja det vette fan. Varför ligger inte folk som deffar på kcalbalans då? Själva definitionen är väl att man inte miskar i vikt eller fett vid balans.

Brofessorn
2016-02-14, 17:27
Själva definitionen är väl att man inte miskar i vikt eller fett vid balans.
Din vikt är densamma om du ligger på energibalans. Mängden fett och fettfri massa behöver inte nödvändigtvis vara det.

ThunderRoad
2016-02-14, 17:30
Din vikt är densamma om du ligger på energibalans. Mängden fett och fettfri massa behöver inte nödvändigtvis vara det.

Men med ett kcalunderskott på 500 är det väl i princip bara fett jag förlorar. Därför bör det vara mer tidseffektivt att ligga på kcalunderskott?

King Grub
2016-02-14, 17:38
Lycka till med en fettförlust utan kaloriunderskott ni som rekommenderar det. Jag antar att ni lyckats förträffligt med den metoden?

Brofessorn
2016-02-14, 17:47
Men med ett kcalunderskott på 500 är det väl i princip bara fett jag förlorar. Därför bör det vara mer tidseffektivt att ligga på kcalunderskott?

Ja, antagligen. Min enda synpunkt var att du möjligen kunde bli smalare än du egentligen ville, om du bestämde dig för att gå ner ännu mer vikt. Om du har ett högt kroppsfett och vill förlora det så fort som möjligt så går det snabbare att ligga på underskott.

cero
2016-02-14, 18:17
Lycka till med en fettförlust utan kaloriunderskott ni som rekommenderar det. Jag antar att ni lyckats förträffligt med den metoden?

Om man ligger på balans och ökar i muskelmassa, då måste väl fettet minska procentuellt?

Men om TS vill ha sexpack snabbt så är nog underskott rätt väg ja.

ThunderRoad
2016-02-14, 18:34
Lycka till med en fettförlust utan kaloriunderskott ni som rekommenderar det. Jag antar att ni lyckats förträffligt med den metoden?
Jag menar det... Vad tycker du om mitt schema förresten? Ser OK ut eller?

Lycklig
2016-02-14, 18:36
Jag tycker det är skönt att ligga på ett kaloriunderskott större än > 500 så att man deffar med lite fart. Hellre det än att man landar någonstans mellan 500-0kcal~ per dag. Testa ditt eget upplägg och utvärdera.

ThunderRoad
2016-02-14, 18:55
Jag tycker det är skönt att ligga på ett kaloriunderskott större än > 500 så att man deffar med lite fart. Hellre det än att man landar någonstans mellan 500-0kcal~ per dag. Testa ditt eget upplägg och utvärdera.

Kan ligga något i det. Man ska väl ligga på en behaglig nivå så man kan vara konsekvent i sitt deffande. Händer det ingenting får jag givetvis äta mindre Kcals.

erectorpili
2016-02-14, 20:22
Träna bort 500 om dan, ta bort makrillfilén, lägg gröten på morgonen, och tryck in en protteshake efter gymmet och lite kalkonfärs på kvällen, tycker jag.

Makrillfilén pga tungmetaller, visst ät den ibland men inte varje dag, gröten på morgonen för jag tycker du behöver kolhydraterna för dagen och inte för natten.

Tycker jag iaf, men kommer nog gå utmärkt! lycka till

King Grub
2016-02-14, 20:29
Finns det alarmerande nivåer av tungmetaller även i makrill i svenska burkar?

erectorpili
2016-02-14, 20:34
Finns det alarmerande nivåer av tungmetaller även i makrill i svenska burkar?

Jag vet inte säkert, och har inte hittat några bra källor, men min intuition säger mig att ta det lugnt, är själv makrilltorsk så...

ThunderRoad
2016-02-14, 22:59
Träna bort 500 om dan, ta bort makrillfilén, lägg gröten på morgonen, och tryck in en protteshake efter gymmet och lite kalkonfärs på kvällen, tycker jag.

Makrillfilén pga tungmetaller, visst ät den ibland men inte varje dag, gröten på morgonen för jag tycker du behöver kolhydraterna för dagen och inte för natten.

Tycker jag iaf, men kommer nog gå utmärkt! lycka till

Jag älskar ju min makrillfilé. Dessutom är det ett utmärkt sätt att få omega-3. Är det verkligen ett bättre alternativ att ta omega 3-tillskott då?

Kalkonfärs, hur tillagar du det? Det känns dyrt. Proteinpulver kanske jag bör införskaffa mig.

Mental
2016-02-15, 17:22
Jag vet inte säkert, och har inte hittat några bra källor, men min intuition säger mig att ta det lugnt, är själv makrilltorsk så...

Min intuition säger mig att öl och kebab är hälsosamt, så jag tycker man ska ta det lugnt med intuitionen....

KongoBongo
2016-02-24, 09:47
Min intuition säger mig att öl och kebab är hälsosamt, så jag tycker man ska ta det lugnt med intuitionen....

Made my day! :laugh: