handdator

Visa fullständig version : Upplägg benträning


xperia
2016-02-13, 18:16
Tränar ben tre dagar i veckan (mån, ons, fre) på morgonen innan jobbet.

Blir ungefär ett pass på 40 minuter bestående av knäböj, benpress, curl, benspark och stående vadpress.

Ligger i repsintervallen 8-12 och 3-4 set per övning. Ibland blandar jag in lite myoreps på slutet.

Har bara lite funderingar om volymen är för stor med den frekvensen. Ökar i massa och styrka men ganska sakta kan jag tycka. Eller kan det vara fördelaktigt att ha tre olika upplägg för varje pass, dvs olika övningar och repsmängd. Någon som har någon idé eller förslag?

Vill satsa på bra ben och skulle vilja få ut så mycket som möjligt av den här något mentalt påfrestande träningen, knäböj och ben press klockan fem på morgonen är en ordentlig väckarklocka.

Tacksam för alla råd och tips jag kan få.

SirreASDF
2016-02-15, 10:00
Så länge du ökar, så kör på tycker jag.. Om du stannar av i massa och styrka kan du börja fundera på att fippla med volymen och/eller frekvensen.. Innan det ser jag ingen större anledning till det. :)

monsa123
2016-02-15, 14:06
Du kan fortfarande köra mycket volym på varje pass, men undvik istället att gå till failure.

xperia
2016-02-15, 18:49
Du kan fortfarande köra mycket volym på varje pass, men undvik istället att gå till failure.

Känns som ett bra råd. Kör nog lite för ofta till failure och sen droppet på curl och spark. Kan nog vara kontraproduktivt. Tack för tipsen.

lanzal
2016-02-15, 19:02
Beroende på vad målet är kanske 3 pass i veckan med böj kan bli bra, tänker typ följande upplägg.

V 1-3 70-75% 3-4 set 8-10 reps
V 3-6 75-80% 3-4 set 5-8 reps
V 6-9 80-85% 3-4 set 3-6 reps
V 9-12 85%-102/105% 3-4 set 1-4 reps

Att du kanske ett pass i veckan gör maxreps, ett annat pass kör du lite lättare och ett medelpass. Sen lite vettig assistans utöver dessa böjpass så ska du nog se att din benträning blir nice!

BobaFett
2016-02-16, 21:13
Rent spontant tycker jag att det är för mycket volym för tre gånger i veckan.

Men hur länge har du hållit på med styrketräning totalt? Hur länge har du tränat så som du gör nu och vilka vikter började du med och vilka ligger du på nu i knäböjen?