handdator

Visa fullständig version : Deffa - styrketräna eller motionsträna?


Deffa
2016-02-13, 12:58
Hej,

Jag väger 69kg och är 172 cm lång. Bra siffror, kan man tycka, men jag har alldeles för mycket fett (kanske runt 20%). Frågan är då hur jag deffar på bästa möjliga sätt och endast har 12-14% fett i kroppen, om man utgår från att jag endast kan vara i gymmet 3ggr/vecka a la 60-70min per pass. (Varje gång jag går till gymmet avsätter jag ca 12min (inkl.pauser) till magträning.)

Jag har tidigare snackat med en PT som menar att jag borde styrketräna och tänka på att kcal-intag, och alltså inte köra cardio eller någon form av motionsträning. Medan min kompis, som va i precis samma situation som jag (vägde 73, 170cm lång) körde cardio i några månader och sen började styrketräna och nu har han en jättebra kropp. Men jag valde att istället lita på PT:n och jag har nu gjort det i någon månad, och visst blir jag "större" - det har mina vänner påpekat (de vet inte ens att jag går till gymmet), men jag har ju fortfarande fett. Mitt prio är att få bort fett, även om det kan gå på mina musklers bekostnad.

Så, med allt det sagt, hur går jag tillväga om jag vill få bort så mycket fett till sommaren eller gärna innan 2017 börjar? Kom ihåg att prio 1, 2 och tre är att få bort fettet, hehe ;)

SEJB
2016-02-13, 13:02
Ät på underskott varje dag och fortsätt träna?

Det finns en väldigt bra guide som sticky i det underforum du postade det här i. Börja läs den.

Beemel
2016-02-13, 13:04
Vill du ha bort fett är det bara kaloriunderskott som gäller.
Dock är ju styrketräning fantastiskt bra för att bibehålla muskelmassan medans man går ner i vikt.
konditionsträning är inte nödvändigt överhuvudtaget, men det är ju, i rimliga mängder mycket bra för hälsan.
en annan fördel är att om man konditionsträmar så kommer man troligen kunna äta mer och ändå gå ner i vikt, vilket för vissa är en viktig parameter.

King Grub
2016-02-13, 13:06
Fettförlust är en kostfråga.

Muskeluppbyggnad är en styrketräningsfråga.

Konditonsträning är helt valfritt.

Punkt ett och två ovan skall alltid ingå i alla upplägg avsedda att förändra kroppssammansättningen till det bättre.

Att gå ner i vikt med konditionsträning först för att sedan börja styrketräna är förkastligt.

Diomedea exulans
2016-02-13, 13:07
För att bli av med fett gäller det att ligga på kaloriunderskott. Det kan åstadkommas genom att röra på sig mer (t ex genom att konditionsträna), att äta och dricka färre kalorier, eller en kombination av båda. Styrketräning när man går ner i vikt är väldigt viktigt, för gör man inte det så kommer en stor del av ens viktnedgång bestå av förlorade muskler. Om man styrketränar så sparar man mycket mer muskler, och en större andel av ens viktnedgång består av tappat fett.

Så din PT har mestadels rätt. Däremot har han fel på en punkt: Det är inte fel att konditionsträna också, bara du inte gör det på en nivå som hämmar styrketräningen.

60 minuter tre gånger i veckan räcker gott och väl för att uppnå resultat av styrketräningen.

Tarahumara
2016-02-13, 14:57
Fettförlust är en kostfråga.

Muskeluppbyggnad är en styrketräningsfråga.

Konditonsträning är helt valfritt.

Punkt ett och två ovan skall alltid ingå i alla upplägg avsedda att förändra kroppssammansättningen till det bättre.

Att gå ner i vikt med konditionsträning först för att sedan börja styrketräna är förkastligt.

Säg att man vill gå ner 1 kg/vecka. Vad har du då för tips för att bli så mätt som möjligt? Dryga ut maten med vitkål?

vicarious
2016-02-13, 17:40
Skippa alla former av flytande kalorier (även proteinshakes) då de mättar dåligt. Ät bara fast föda. Proteinrikt och ganska fettsnålt, mycket grönsaker (kål, morötter, broccoli) m.m.

King Grub
2016-02-13, 17:48
Säg att man vill gå ner 1 kg/vecka. Vad har du då för tips för att bli så mätt som möjligt? Dryga ut maten med vitkål?

Jag har inga tips för mättnad. Hunger är bara en känsla. Skall jag gå ner relativt snabbt så skall jag, och då kommer jag att vara hungrig. Då ignorerar jag den känslan.

anvihl
2016-02-13, 17:52
Jag har inga tips för mättnad. Hunger är bara en känsla. Skall jag gå ner relativt snabbt så skall jag, och då kommer jag att vara hungrig. Då ignorerar jag den känslan.

Väldigt sant. Sen är inte alla lika rationella som du och jag. 99% av befolkningen styrs av känslor, likt mugglare.

Tarahumara
2016-02-13, 19:35
Jag har inga tips för mättnad. Hunger är bara en känsla. Skall jag gå ner relativt snabbt så skall jag, och då kommer jag att vara hungrig. Då ignorerar jag den känslan.

Ja, får vänja mig.

Tarahumara
2016-02-13, 19:55
Väldigt sant. Sen är inte alla lika rationella som du och jag. 99% av befolkningen styrs av känslor, likt mugglare.


Förresten, undrar en sak som är lite OT. Om man kör VLCD - vilka vissa här gör - och sedan börjar äta mer kalorier och kolhydrater (fast fortfarande ligger på kaloriunderskott) finns det då någon möjlighet att man går upp i vikt när man gör bytet från VLCD till klassisk deffmat med en relativt hög halt kolhydrater, fast fortfarande, på underskott?

LunaSpice
2016-02-13, 20:19
Ja, får vänja mig.

Dessutom finns det sätt att minska hunger och aptit på som gör att deffen blir avsevärt mkt enklare. Fasta större delen av dygnet och ät sedan ditt kcal-intag inom ett antal begränsade timmar. Det tar ett par dagar att vänja kroppen men jisses så mkt enklare allt blir. Jag går aldrig hungrig trots att jag deffar. Att äta från det att jag går upp till dess att jag går och lägger mig med begränsat kcalintag skulle göra mig tokig och jag skulle lätt gå och vara småhungrig och gnällig hela tiden.

waspen123
2016-02-13, 21:21
Dessutom finns det sätt att minska hunger och aptit på som gör att deffen blir avsevärt mkt enklare. Fasta större delen av dygnet och ät sedan ditt kcal-intag inom ett antal begränsade timmar. Det tar ett par dagar att vänja kroppen men jisses så mkt enklare allt blir. Jag går aldrig hungrig trots att jag deffar. Att äta från det att jag går upp till dess att jag går och lägger mig med begränsat kcalintag skulle göra mig tokig och jag skulle lätt gå och vara småhungrig och gnällig hela tiden.

Upplever personligen att jag är MYCKET piggare, nästan så man blir stirrig, under periodisk fasta när det kommer till deff osv. Helt klart något jag rekommenderar, dock brukar jag sippa på BCAA under de fastande timmarna. Typ 1 portion bcaa i 3 liter vatten eller så, väldigt få kalorier.

Diomedea exulans
2016-02-13, 21:24
Känslan "hunger" är inget som stör mig personligen. Det är värre att man blir lättirriterad som en bålgeting med mens av stort kaloriunderskottet. Svårare att ignorera.

LunaSpice
2016-02-13, 21:54
Upplever personligen att jag är MYCKET piggare, nästan så man blir stirrig, under periodisk fasta när det kommer till deff osv. Helt klart något jag rekommenderar, dock brukar jag sippa på BCAA under de fastande timmarna. Typ 1 portion bcaa i 3 liter vatten eller så, väldigt få kalorier.

Tar ingenting alls under fastan. Svart kaffe och vatten. Tränar jag fastande så blir det EAA innan passet.

Dovahkiin
2016-02-14, 13:15
Jag dricker ständigt vatten. Kilar på toa typ hela tiden, men håller mig mindre hungrig och framförallt lugnar det min mage som annars knorrar och jävlas så fort den vill ha mer.

Men inte säkert det hjälper alla. Ät något litet och inte för långt mellan målen är annars mitt råd. Käkar någon frukt mellan alla övriga mål typ, så stillas hungern i en timme typ, så man klarar sig till nästa (i kombination med massa vatten då). Men räkna på de kalorierna med, att käka ett ton frukt om dagen är ett lätt misstag när man försöker undvika att äta massa dumt. Misstag alltså om man försöker gå ner i vikt då samtidigt.