handdator

Visa fullständig version : Ont i biceps korta huvud(?) av bänkpress


Stor Hård Ådrig
2016-02-12, 15:33
Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt: 180 cm/79kg

Var gör det ont?
På högra sidan endast, i någon muskel som fäster i axelleden, sen typ 4 cm ut längs överarmen. Kollade lite axel-anatomi och det ser ut som att biceps korta huvud är vart jag har ont. Dock endast nära axelfästet.

Gör det ont någonstans då du trycker?
Ömt när jag "masserar" med fingret, möjligen pyttelite bättre efter jag gjort det.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Började ömma lite efter dagens TnG-bänk. Körde 2-reppare dagen innan i pausbänk och 2-reppare i dagens TnG-bänk. Ca 1 rep kvar i tanken på seten.

Är smärtan skarp eller mer dov?
Dov, typ

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Endast vid bänkpress. Inte testat smalbänka än, men militärpress är nog lugnt.

Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont?
Precis ovanför bottenläget i bänkpress. Känt pyttelite tidigare i veckan, men knappt märkbart. Först idag jag kände det på riktigt. Körde som sagt 2:or på 97,5-100 kg igår, pausbänk, ingen känning. Orkade bara 2:or på 95-97,5 kg idag med touch n go och kände lite men kunde köra på ändå. 1RM cirka 115 kg. Nu nån timme senare känns det fortfarande lite om jag spänner/känner vid muskeln.

Vad och hur mycket tränar du?
Pressar 4 ggr i veckan, böj 3 ggr, mark 2 ggr, drag 2 ggr. (PTW PIP2 heter programmet)

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Kör pressvarianter 4 ggr i veckan från att ha kört ca 2,5. Kör även på tyngre intensitet, men lite längre ifrån failure. Aldrig failure.

Övrigt?
- Är generellt stelare i högra axeln, t.ex. att ta tag i händerna bakom ryggen funkar med vänster, men typ 1-2 decimeter kvar på högra sidan.
- Känns som någon slags tendonitis-smärta/ömhet
- Över lag ganska rörlig i axlarna ändå. Varken olympisk fattning i frontböj, low-bar med smalt grepp eller militärpress är några problem.

Förslag på vad det kan vara? Kanske behöver bättre uppvärmning, stretcha nån axelmuskel mer, vila?

eiri
2016-02-12, 15:41
Vila är mitt tips, haft liknande problem. Vilade då från bänk ett tag och de gick bort av sig självt.

Stor Hård Ådrig
2016-02-12, 16:33
Vila är mitt tips, haft liknande problem. Vilade då från bänk ett tag och de gick bort av sig självt.

Okay, kanske får bli så. Men om det finns en anledning att man fick det vore det ju najs att förebygga det till nästa gång. Har det kommit tillbaka för dig nån gång?

erectorpili
2016-02-14, 10:41
Hade snarlikt efter att jag började gymma efter uppehåll, men tror min va lateral head of triceps... Vila, stretching, ordentlig uppvärmning osv när jag väl började igen löste det för mig :) Det satt kvar 6v ungefär.