handdator

Visa fullständig version : Spännande!


b1ff
2004-04-16, 14:24
Höhö var nyss på posten och hämtade ut min allra första laddning proteinpulver utav märket Designer whey. Americas #1 Protein :hbang:

Men nu har jag såklart lite frågor eftersom jag kan absolut inget om ämnet i fråga!

Mått:
17år
181cm
80kg

1. Hur mycket ska jag ta? Hur mycket pulver och vatten?

2. Vatten ska vara bäst? Tänkte på kasienet i mjölk etc

3. Kan det helt ersätta den tonfiskburken som proteinkälla jag alltid tar efter träning.?

4. En påse ahlgrens bilar+ proteindrinken efter träning bör tillgodose mina behov efter träningen?

5. Har väldigt proteinfattig frukost. Kan jag ta lite i mjölken där som en oboy ungefär fast med proteinpulver då? Är det smart?

Har naturligtvis tänkt att äta på som vanligt osv. Kommer ni på något mer som jag ska veta/tänka på så säg gärna då detta är HELT nytt för mig!

Tack på förhand :bow:

King Grub
2004-04-16, 14:27
1. Hur mycket ska jag ta? Hur mycket pulver och vatten?

Efter ett pass: 40 - 80 gram, kanske. Det finns inga absolut regler.

2. Vatten ska vara bäst? Tänkte på kasienet i mjölk etc

Ja.

3. Kan det helt ersätta den tonfiskburken som proteinkälla jag alltid tar efter träning.?

Ersätta och mer därtill. Efter träningen är vassle ett bättre val.

4. En påse ahlgrens bilar+ proteindrinken efter träning bör tillgodose mina behov efter träningen?

Ja.

5. Har väldigt proteinfattig frukost. Kan jag ta lite i mjölken där som en oboy ungefär fast med proteinpulver då? Är det smart?

Det är helt okej, om du inte har lust eller ork att äta vanlig proteinrik mat. Ett bra sätt att komplettera upp proteininnehållet.

b1ff
2004-04-16, 14:44
Tack för det snabba svaret Grub :love: Lite fortsatta funderingar har jag dock:

1. 48gram dvs 2 skopor borde räcka? Jag vill inte bli fet men absolut inte minska min muskelökning!

4. Kan det vara det sista jag äter på en kväll? Om jag tränar till 22 00 kan jag ta det och sova med gott samvete utan att ha ätit "riktig mat"

Kan man se det som måltidsersättare?

När senast efter ett pass måste jag äta riktig mat?

5. Kanon. Kanske blir dyrt i längden men jag är slö :)

Tack, du är precis vad du heter! King! :bow:

King Grub
2004-04-16, 14:50
1. 48gram dvs 2 skopor borde räcka? Jag vill inte bli fet men absolut inte minska min muskelökning!

Det bör räcka. Efter träningen är risken att proteinet lagras som fett minimal

4. Kan det vara det sista jag äter på en kväll? Om jag tränar till 22 00 kan jag ta det och sova med gott samvete utan att ha ätit "riktig mat"

Egentligen inte. Drinken är till för återhämtning, muskelglykogeninlagring och snabbt upptagligt protein. Det är mycket bättre om du äter ett vanligt mål mat också.

Kan man se det som måltidsersättare?

I nödfall, om du inte har möjlighet att äta vanlig mat. Femtioelva gånger bättre än att hoppa över ett mål.

När senast efter ett pass måste jag äta riktig mat?

Cirka en timme efter drinken är perfekt. 1½ timme är ingen katastrof.

b1ff
2004-04-16, 17:29
Sista fråga bara..

Det bör räcka. Efter träningen är risken att proteinet lagras som fett minimal

Vad händer med proteinet då? Försvinner det? :confused:

Men då är det nästan bättre att överdriva än att ta för lite?

King Grub
2004-04-16, 17:32
Originally posted by b1ff
Sista fråga bara..

Det bör räcka. Efter träningen är risken att proteinet lagras som fett minimal

Vad händer med proteinet då? Försvinner det? :confused:

Men då är det nästan bättre att överdriva än att ta för lite?

Nej, det försvinner inte. Ett eventuellt överskott används i ämnesomsättningen. Allt protein går absolut inte till muskelbygge, men en proteintopp efter träningen har en bevisat anabol effekt utöver de gram som eventuellt går till muskeluppbyggnad. Hellre några gram för mycket efter träningen än några gram för lite, i alla fall.

Jonesss
2004-04-17, 14:01
lånar tråden lite...
hmm jag käkar Whey-80 men där är det bara lite över 20g protein :(
ska jag trycka i min dubbla portioner då eller?

King Grub
2004-04-17, 14:04
Originally posted by Jonesss
lånar tråden lite...
hmm jag käkar Whey-80 men där är det bara lite över 20g protein :(
ska jag trycka i min dubbla portioner då eller?

Det finns egentligen inget som heter "portion". Bara du kan bestämma hur mycket du vill ha - det är det som skall vara din portion.

b1ff
2004-04-18, 17:13
Lite mer frågor =)

Ibland tränar jag efter skolan och undrar om det är en bra idé att ta med sig shakern med enbart pulver i och blanda med vatten på plats?

Hur långt bör 1,8 kg räcka? Fick dom nyss och hållbarheten är enbart till den 23:e Juli :( Vettifan om jag får slut på allt innan dess?

Är det helt försört efter den tiden?

King Grub
2004-04-18, 17:17
Ibland tränar jag efter skolan och undrar om det är en bra idé att ta med sig shakern med enbart pulver i och blanda med vatten på plats?

En alldeles utmärkt idé.

Hur långt bör 1,8 kg räcka? Fick dom nyss och hållbarheten är enbart till den 23:e Juli Vettifan om jag får slut på allt innan dess?

Tja... använder du 50 gram om dagen gör du slut på 1.8 kilo på strax över en månad.

Är det helt försört efter den tiden?

Nej. Det säger inte "POFF!" så är det ruttet på något sätt efter ett visst datum.

b1ff
2004-04-18, 17:24
Ojoj dyrt att ligga på topp alltså =/

Kan jag öka hållbarheten på något sätt? T e x ha burkarna på ett så kallt ställe som möjligt.

Team 666
2004-04-18, 19:22
Biff - datumet sätts alltid med lång marginal innan det verkligen blir dåligt, så ät i den takt du behagar, men 1,8 kg är väl noll problem att klämma på en månad?

mvh,,