handdator

Visa fullständig version : Knäböj - teknik


edwardblom
2016-02-12, 12:02
När jag kör knäböj blir jag oerhört trött i ländryggen. Det gör inte ont men jag får en krampaktig känsla. Jag är nybörjare på gymmet och har inte jättebra koll på allt vad teknik heter så ni får mer än gärna ta er en titt på den bifogade videon och lämna en kommentar.

PS. Om ni vet med er att styrkelabbets rörlighetsprogram för knäböj och marklyft är något att eller om ni kan rekommendera ett annat rörlighetsprogram som passar ändamålet uppskattar jag det till 1000. Just nu måste jag nämligen köra med planka under hälarna för att över huvud taget kommer ner i något som kan liknas vid djupa knäböj.

https://vid.me/VM9j

Loke
2016-02-12, 12:11
Ja, du går djupare än du har skicklighet att hantera just nu. Rörligheten ser jag spontant inget större fel på.

Om jag stod brevid dig och skulle lära dig knäböj så skulle goblet squats vara det första vi gjorde. Så här ser det ut:

https://bretcontreras.com/wp-content/uploads/goblet-squat-II.jpg

Som du ser har man en vikt i händerna och sen kan man använda armbågarna för att trycka ut knäna. Stretchar det i ljumskarna så kan man sitta där en stund. Du behöver lära dig att få ut knäna så mycket du bara kan. När man för ut knäna åt sidorna så öppnar man upp höften. Dåligt öppnad höft är orsaken till att du får ont i ryggen, måste ha platta under hälarna, upplever dig som stel och slutligen även att du med tiden kommer börja känna av knäna.

Men detta är svårt att förmedla i text, jag ger inga garantier för att detta kommer lyckas utan att få träffa dig personligen.

ceejay
2016-02-12, 12:11
Du saknar spänning i kroppen. Ser slappt ut när du går ned.

nr 1. Skaffa lyftarskor.
nr 2. Böj så ofta du kan.
nr 3. Låt någon hjälpa dig med böjen irl så ofta du kan.


Stretchövningar:
Sitta på huk med stången på knäna för att stretcha vader/hälsenor.
Sitta på huk med stången på ryggen medan du försöker brösta upp dig så mycket du kan.
Knäböja ofta.