handdator

Visa fullständig version : Är vassle waste som frukost?


grytlappen
2016-02-12, 07:25
Käkar för närvarande mackor och musli till frukost, men tänkte ändra om till lite mer proteinrik mat. Mest för att jag blir svinhungrig vid 9 redan, hur mycket jag än ätit.

Ger vassle nåt egentligen när man inte tränat? Tänker att kroppen ändå inte kan ta upp speciellt mycket av det på en gång ändå?

mela
2016-02-12, 07:26
Vassle är mat, i pulverform. Du kan inta det närsom på dygnet oavsett om du har tränat eller ej. Dessutom är det en väldigt billig form av protein. Så kör på.

phattrance
2016-02-12, 08:07
Jag har också funderat på detta. Kom fram till att det kan vara bra att dricka vassle shake på morgonen när man vaknat då kroppen gjort slut på proteindepåerna under natten.

grytlappen
2016-02-12, 08:16
Men kan kroppen verkligen absorbera proteinet eller blir det bara omvandlat till med en gång till fett/socker/whatever?

För annars kan man ju lika gärna käka en smörklick :)

LunaSpice
2016-02-12, 08:18
Jag har också funderat på detta. Kom fram till att det kan vara bra att dricka vassle shake på morgonen när man vaknat då kroppen gjort slut på proteindepåerna under natten.

Proteindepåerna?

Aliaas
2016-02-12, 08:34
Men kan kroppen verkligen absorbera proteinet eller blir det bara omvandlat till med en gång till fett/socker/whatever?

För annars kan man ju lika gärna käka en smörklick :)

Så funkar det inte, proteinintaget är fördelaktigt under alla förhållanden.

King Grub
2016-02-12, 08:36
Vassleprotein är det mest muskeluppbyggande proteinet oavsett om man tränat eller inte.

Det är bara 10-15% av proteinet man äter som blir muskelprotein, men det gäller alltid och alla proteiner.

RassK
2016-02-12, 09:54
Men kan kroppen verkligen absorbera proteinet eller blir det bara omvandlat till med en gång till fett/socker/whatever?

Vad babblar du om? Häll en skopa vassle i gröten nu och väx påg.

AquaRegia
2016-02-12, 10:34
Proteindepåerna?

Muskler. Eller har du kvar dina muskler när du vaknar? :confused:

PureWhey
2016-02-12, 10:37
muskler. Eller har du kvar dina muskler när du vaknar? :confused:

:d

LunaSpice
2016-02-12, 11:41
Muskler. Eller har du kvar dina muskler när du vaknar? :confused:

Fast under natten tömmer kroppen glykogendepåerna för energi innan den börjar bryta ner muskler. Det lär knappast vara urakut att vräka i sig en proteindrink på morgonen så länge du får i dig tillräckligt med protein över hela dygnet.

PureWhey
2016-02-12, 12:31
Fast under natten tömmer kroppen glykogendepåerna för energi innan den börjar bryta ner muskler. Det lär knappast vara urakut att vräka i sig en proteindrink på morgonen så länge du får i dig tillräckligt med protein över hela dygnet.

Vi kanske ska börja med /s på Kolo :d

Carlo Fatface
2016-02-12, 15:43
Muskler. Eller har du kvar dina muskler när du vaknar? :confused:


Hahaha:d

LunaSpice
2016-02-12, 16:02
Vi kanske ska börja med /s på Kolo :d

Jag är ofta trögare innan 12 på dagarna så det vore nog på sin plats. :D