handdator

Visa fullständig version : Problem underarm (musculus brachioradialis)


shut teh face
2016-02-10, 15:32
Hej

Har ett konstigt problem som började för ett par månader sedan, det hände när jag körde extra tungt på bröstpress eller om det var fransk press, vet inte, det började göra ont efter passet och de övningarna känns som man var lite på gränsen på.

Problemet dyker upp när jag INTE tränar, nu har jag haft influensa i tre veckor och då har det varit hemskt, tränade igår och det är som borta. Så länge man tränar regelbundet så är smärtan i princip borta, dock inte helt men nära så.

Ingen smärta under träningen heller

Smärtan ligger på musculus brachioradialis och strålar upp till triceps bakom armbågen, kan tänka mig att muskeln sitter ihop med triceps, ser så ut på bild
https://quizlet.com/61649125/anatomi-dfm23-15-armbage-och-underarm-muskler-flash-cards/

Vanlig genomvärmning med konditionsträning avhjälper inte problemet, utan det är belastning som gäller. Det försvinner i princip direkt jag använder muskeln, exempelvis igår var första övningen rodd

Smärtan är som värst ifall man håller armen rak med handflatan uppåt och greppar, det är värst när fingrarna är helt utsträcka (inte ihopgreppade)

Jag kan tänka mig att någon sorts stretch eller specifik övning behövs för att avhjälpa problemet helt, någon som har nå tips annars får jag besöka en naprapat eller dylikt.

Jag har övervägt om det finns ergonomiska orsaker, men jag gick igenom detta för 2 månader sedan och fixade lite ny utrustning (touch pad till laptop och externa skärmar osv)

Det skulle ju kunna ha att göra med något i min vardag och träningen helt enkelt avhjälper det och isf är det ingen fara på torpet men jag har inte förändrat något på flera år vad gäller vad jag gör om dagarna. Kanske blivit gammal. :confused:

Sheogorath
2016-02-10, 15:34
Vanligaste problemet i området är tveklöst tennisarmbåge. Hur känns det om du lägger motstånd på dorsalextensionen (bakåtböjningen) av handleden samtidigt som du håller armbågen skapligt rak? Du kan lägga motstånd med den andra handen.

shut teh face
2016-02-10, 15:39
Vanligaste problemet i området är tveklöst tennisarmbåge. Hur känns det om du lägger motstånd på dorsalextensionen (bakåtböjningen) av handleden samtidigt som du håller armbågen skapligt rak? Du kan lägga motstånd med den andra handen.
Bakåtböjning gör inget ont alls men framåtböjning triggar den smärta jag menar, riktigt rejält ont faktiskt .. dock inget ont upp mot triceps vid just det här testet.

shut teh face
2016-02-10, 17:15
Det gör bara ont ifall jag håller armen med handflatan nedåt och böjer fingrarna framåt. Och det har nu triggat att jag har ont igen. :D

Sheogorath
2016-02-10, 21:32
Du får nästan filma för jag förstår inte hur du menar. Jag förstår att du har armen framåt och handflatan nedåt men sen tappar du mig. I det läget borde du bara kunna böja handled och/eller fingrar bakåt (dorsalextendera) eller handled och/eller fingrar nedåt (palmarflektera).

therunningman
2016-02-10, 21:54
Ett tips är att kolla hur pronation/supination påverkar, ex pronator teres.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

shut teh face
2016-02-10, 21:58
Du får nästan filma för jag förstår inte hur du menar. Jag förstår att du har armen framåt och handflatan nedåt men sen tappar du mig. I det läget borde du bara kunna böja handled och/eller fingrar bakåt (dorsalextendera) eller handled och/eller fingrar nedåt (palmarflektera).
Ok. De är palmarflektera som gör ont. Ej dorsal

shut teh face
2016-02-10, 22:21
Ett tips är att kolla hur pronation/supination påverkar, ex pronator teres.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Ingen smärta där iaf

Sheogorath
2016-02-11, 07:01
Ok. De är palmarflektera som gör ont. Ej dorsal

Och det är utsidan av underarmen du har ont på?

shut teh face
2016-02-11, 07:18
Och det är utsidan av underarmen du har ont på?
Det gör ont i den muskel som kallas musculus brachioradialis på bilden här https://quizlet.com/61649125/anatomi-dfm23-15-armbage-och-underarm-muskler-flash-cards/
Fast de klart, de skulle kunna vara musculus supinator också, men de gör inge ont att supinera handen

Om man kollar på den övning som rekommenderas här, för tennisarmbåge, så gör den rätt ont när jag utför den, med väldigt lätt vikt
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Tennisarmbage/

Sheogorath
2016-02-11, 07:53
Men den övningen är ju belastad dorsalextension.

shut teh face
2016-02-11, 08:34
Men den övningen är ju belastad dorsalextension.
Men de är ju fingrar nedåt (palmarflektera) i övningen som gör ont.

Sheogorath
2016-02-11, 08:38
Så om du tar en väldigt tung vikt eller lägger ett stort motstånd med andra handen och jobbar på uppvägen känner du ingenting?

I så fall har du en lite udda symtombild och jag kan inte på rak arm säga vad som är problemet. :(

Edit: om du hade haft ont i detta området istället hade det förmodligen varit golfarmbåge. Nu vill jag ju förstås att du ska säga "oj, jag har visst vänt på det, det är på insidan av armbågen det gör ont!" men sån tur har vi väl knappast. :D

http://walnutcreekchiropractors.com/wp-content/uploads/golfers_elbow2.jpg

shut teh face
2016-02-11, 08:40
Så om du tar en väldigt tung vikt eller lägger ett stort motstånd med andra handen och jobbar på uppvägen känner du ingenting?

I så fall har du en lite udda symtombild och jag kan inte på rak arm säga vad som är problemet. :(
Korrekt!

Jo. Misstänkte det. :(

Scratch89
2016-02-11, 22:24
Du har en golfarmbåge på tennisområdet! :D

Skämt åsido, kolla upp det.

shut teh face
2016-02-12, 08:34
Du har en golfarmbåge på tennisområdet! :D

Skämt åsido, kolla upp det.
Japp ska till naprapat på måndag

Tänker träna på som vanligt dock, eftersom träningen verkar vara det enda som hjälper :)

shut teh face
2016-02-15, 13:58
Verkar vara tennisarmbåge ändå, diverse rörelser triggade inte det men naprapat klämde på en del ställen som gjorde ont som attans, så det blev stötvågsbehandling vilket om möjligt gjorde ännu mer ont.

Måste försöka tänka på hur jag har armen vid arbete. :confused:

shut teh face
2016-03-11, 11:23
Som info om någon är intresserad så har jag kört denna övning varje dag och problemet vart egentligen avhjälpt direkt .

http://www.1177.se/Bilder/Nationellt/Amnen/Tennisarmbage/tennisarmbage_MG_9300_400x300.jpg

Jag kommer, i samråd med naprat, sluta med det och se ifall vanlig styrketräning (3 pass i veckan) tillför tillräckligt med träning för att problemet inte ska återkomma.

Troligtvis så är det ju så eftersom jag inte haft problem innan, och det var 3 veckors influensa (ingen träning) som fick mig att få ont

(PS: jag är sjukt stark i övre underarm nu :D)