handdator

Visa fullständig version : Är det vanligt att överviktiga utsätts för mobbing på gym?


Klein
2016-02-10, 12:31
Själv har jag aldrig sett det eller hört talas om det. Frågan är om du har observerat detta.

ceejay
2016-02-10, 12:33
Nej.
Speciellt inte på atletklubbar och liknande gym. Där uppmuntras snarare otränade människor att köra på.
Tränar inte på vanliga kommersiella gym så där vet jag inte dock.

Diomedea exulans
2016-02-10, 12:33
Har aldrig sett det.

Blomkål
2016-02-10, 12:36
Tvärtom. På vissa gym daltas det onödigt mycket. Tjocka och otränade tar mer plats än vältränade.

King Grub
2016-02-10, 12:37
Har aldrig sett.

Mental
2016-02-10, 12:37
På ett mera hardcoregym är väl nästan alla fetton hur som?

PureWhey
2016-02-10, 12:38
Nej

mangemani
2016-02-10, 12:39
kanske inte att folk går fram och säger "fan vad tjock du är" i en nedlåtande ton rakt i personens ansikte eller liknande, men de får blickar, rynkande näsor samt att man hört ett och annat från tisslande och tasslande typer som känner behovet av att kläcka ur sig dumheter om folk.

MackeJuve
2016-02-10, 12:48
Nej, måste vara extremt ovanligt. Tvärtom så uppskattar man att de har tagit tag i sina problem. Skulle dessa få någon kommentar eller konstig blick så skulle det nog vara ifrån någon väldigt omogen ~16-åring. Detta tror jag dock inte är särskilt vanligt förekommande.

C h r i s
2016-02-10, 12:52
Tror den allmänna bilden av tjockisar på gymmet är att de äntligen är där för att se över sitt osunda leverne, vilket uppmuntras. För underviktiga är det snarare tvärtom.

Mobbningen (ord som i mobbarens ögon är oskyldiga och "hjälpsamma") och blickarna vänds alltså mot underviktiga.

phattrance
2016-02-10, 12:54
Tvärtom. På vissa gym daltas det onödigt mycket. Tjocka och otränade tar mer plats än vältränade.

+1 på det där!

Wipflash
2016-02-10, 12:57
dömande blickar har man ju givit men mest för att man vet att tjockisarna inte fortsätter med träningen utan försvinner snabbt (är de så känsliga att en blick får de att stanna hemma och tröstäta kanske man ska stanna hemma hela sitt liv)
inb4 antons tårar

anvihl
2016-02-10, 12:59
dömande blickar har man ju givit men mest för att man vet att tjockisarna inte fortsätter med träningen utan försvinner snabbt (är de så känsliga att en blick får de att stanna hemma och tröstäter kanske man ska stanna hemma hela sitt liv)
inb4 antons tårar

Här är ett typexempel på mobbare, ja.

Varför i hela helvete ska du ge dömande blickar alls för?

Menigar
2016-02-10, 12:59
Hör ofta om det här fenomenet från otränade eller tjocka, att de känner sig uttittade och inte välkomna på gym, men har aldrig sett det själv.
Antagligen har de bara dåligt självförtroende och misstar blickar för något helt annat. Något som jag däremot upplever är att folk glor mycket på gym, men det ligger väl mest i sakens natur när de flesta vilar mer än de tränar.

MackeJuve
2016-02-10, 13:02
varför i hela helvete ska du ge dömande blickar alls för?

+1

ChuckTesta
2016-02-10, 13:06
dömande blickar har man ju givit men mest för att man vet att tjockisarna inte fortsätter med träningen utan försvinner snabbt (är de så känsliga att en blick får de att stanna hemma och tröstäta kanske man ska stanna hemma hela sitt liv)
inb4 antons tårar

Att du ger dömande blickar säger mer om dig än personen du försöker döma.

Wipflash
2016-02-10, 13:08
Här är ett typexempel på mobbare, ja.

Varför i hela helvete ska du ge dömande blickar alls för?

för det är ett fritt land. jag ger alla dömande blickar, bedömer fysiken eller deras övningsutförande mellan seten om man inte vill leka med mobilen. inte mitt fel om nu tjocka skulle vara extra känsliga, ska jag titta ner i marken då och undvika dem helt eller :confused:

C h r i s
2016-02-10, 13:11
för det är ett fritt land. jag ger alla dömande blickar, bedömer fysiken eller deras övningsutförande mellan seten om man inte vill leka med mobilen. inte mitt fel om nu tjocka skulle vara extra känsliga, ska jag titta ner i marken då och undvika dem helt eller :confused:

Ja tyvärr är ju du den största anledningen till att många känner sig obekväma med att träna på gym. Skäms på dig.

Xtreme-G
2016-02-10, 13:12
för det är ett fritt land. jag ger alla dömande blickar, bedömer fysiken eller deras övningsutförande mellan seten om man inte vill leka med mobilen. inte mitt fel om nu tjocka skulle vara extra känsliga, ska jag titta ner i marken då och undvika dem helt eller :confused:

Det är skillnad på att ge dömande blickar och att titta på folk och bedöma dem. Det första bör man absolut undvika, det senare har lätt att övergå i det första.

MackeJuve
2016-02-10, 13:14
för det är ett fritt land. jag ger alla dömande blickar, bedömer fysiken eller deras övningsutförande mellan seten om man inte vill leka med mobilen. inte mitt fel om nu tjocka skulle vara extra känsliga, ska jag titta ner i marken då och undvika dem helt eller :confused:

Hahahahaha "för det är ett fritt land". Ja men då är det ju fritt fram. Att man inte tänkte på det. Ska ge din flickvän/syster/mamma en riktig blick av avsmak nästa gång jag ser henne, "fritt land hallå!".

Diomedea exulans
2016-02-10, 13:15
för det är ett fritt land. jag ger alla dömande blickar, bedömer fysiken eller deras övningsutförande mellan seten om man inte vill leka med mobilen. inte mitt fel om nu tjocka skulle vara extra känsliga, ska jag titta ner i marken då och undvika dem helt eller :confused:

Din mamma läste för lite Bamse för dig när du var liten.

Anders The Peak
2016-02-10, 13:17
Nej jag har aldrig upplevt att den har mobbats på gymmet. Men jag upplever ofta att tjockisar upplever att de blir sedda och känner sig uttittade och upplever sig lätt kränkta. Men kvinnor har ungefär samma problem på gymmet och finns det två sorter den utåtagerande bikinikvinnan som både vill ha uppmärksamhet samtidigt som hon vill känna sig kränkt i sin kvinnoroll. Den andra är ofta medelålderskvinnor som ser alla män som kåta gubbar och känner sig kränkta över att de gottar sig på deras bekostnad oftast tycker de illa om tjejer som har lyckats med träningen och sin satsning.

Båda typerna tillfredsställer egna syften på bekostnad av vanliga tränande människor...

Wipflash
2016-02-10, 13:19
Det är skillnad på att ge dömande blickar och att titta på folk och bedöma dem. Det första bör man absolut undvika, det senare har lätt att övergå i det första.
tror knappast de kan skilja på dömande eller bedömande blickar, inte från mig i alla fall då jag inte har annat ansiktsuttryckt eller något.
inte konstigt att svenskarna bara blir fetare och fetare med allt det här daltandet i samhället

MackeJuve
2016-02-10, 13:21
Nej jag har aldrig upplevt att den har mobbats på gymmet. Men jag upplever ofta att tjockisar upplever att de blir sedda och känner sig uttittade och upplever sig lätt kränkta. Men kvinnor har ungefär samma problem på gymmet och finns det två sorter den utåtagerande bikinikvinnan som både vill ha uppmärksamhet samtidigt som hon vill känna sig kränkt i sin kvinnoroll. Den andra är ofta medelålderskvinnor som ser alla män som kåta gubbar och känner sig kränkta över att de gottar sig på deras bekostnad.

De sortens kvinnor finns, tillsammans med en hel drös av andra sorter.

Yes
2016-02-10, 13:26
tror knappast de kan skilja på dömande eller bedömande blickar, inte från mig i alla fall då jag inte har annat ansiktsuttryckt eller något.
inte konstigt att svenskarna bara blir fetare och fetare med allt det här daltandet i samhället
Dålig uppfostran är uppenbarligen också ett problem.

Jag har för övrigt aldrig stött på mobbing i något gym. Tror inte det hade accepterats heller.

Pzorz
2016-02-10, 13:29
Ett helt vanligt troll, ute efter att provocera. Sluta att mata det.

4623
2016-02-10, 13:43
Hahahahaha "för det är ett fritt land". Ja men då är det ju fritt fram. Att man inte tänkte på det. Ska ge din flickvän/syster/mamma en riktig blick av avsmak nästa gång jag ser henne, "fritt land hallå!".

Sicken hämnd!

ARMSTARK
2016-02-10, 13:47
Jag har aldrig vare sig sett eller hört talas om någon form av mobbing/trakasserier av tjocka på gym. Är det några som blir "trakaserade" på gym så är det i såna fall folk som lyckats bli större/starkare än de andra. " Tycker du verkligen att det där är snyggt?" kan man tydligen säga till någon med mycket muskler. Det har jag aldrig hört någon säga till en tjockis.
Tjockisar är, som någon var inne på, hjältar för att de kommer till gymet.

Loke
2016-02-10, 13:52
Tja, precis som all annan mobbing är det väl inte jämt så lätt att sätta en tydlig gräns för vad som är mobbing. Om man säger så här: beteenden bland stammisar som får nybörjare att känna sig ledsna är ganska vanligt och jag tror inte atletklubbar är immuna. Tvärtom tror jag den intima sociala men samtidigt lite pressade miljön är en perfekt grund för mobbing.

Men visst, den där uttalade "haha, kolla vad tjock Berra är, vi står i cirkel och knuffar honom på rasten!"-mobbingen som de hade i filmer på mellanstadiet är säkert ovanlig :)

MackeJuve
2016-02-10, 13:56
Sicken hämnd!

Haha nae fett barnsligt. Försökte bara påvisa problemet i synsättet, mycket möjligt att jag misslyckades kapitalt ;)

Man and Machine
2016-02-10, 14:10
Handlar nog mer om missförstånd än om mobbning. Väldigt ovanligt skulle jag påstå.

Jakobson
2016-02-10, 15:27
Nej, tycker tvärtom, de tas emot med öppna armar

Sheogorath
2016-02-10, 15:36
kanske inte att folk går fram och säger "fan vad tjock du är" i en nedlåtande ton rakt i personens ansikte eller liknande, men de får blickar, rynkande näsor samt att man hört ett och annat från tisslande och tasslande typer som känner behovet av att kläcka ur sig dumheter om folk.

Tyvärr tror jag att detta förekommer och tyvärr har man i ett svagt ögonblick nog också tisslat och tasslat. När det varit något utöver det vanliga. Aldrig med syftet att personen i fråga ska höra, förstås. Det är ju jättebra att dom är där. :)

Anton Fräs
2016-02-10, 15:41
Jag har varit utsatt för hån och även varit med om "tisslande och tasslande" och pekande fingrar.

Ska tilläggas att folk kommit fram och sagt positiva saker med just för att man är fet. Typ att man är duktig för man gått ner så mycket eller att dom är imponerade av att man tränar ofta.

Jakobson
2016-02-10, 15:47
Jag har varit utsatt för hån och även varit med om "tisslande och tasslande" och pekande fingrar.

Ska tilläggas att folk kommit fram och sagt positiva saker med just för att man är fet. Typ att man är duktig för man gått ner så mycket eller att dom är imponerade av att man tränar ofta.

Menar du på allvar att vuxna människor har stått och pekat på dig?

Brofessorn
2016-02-10, 15:49
Jag har varit utsatt för hån och även varit med om "tisslande och tasslande" och pekande fingrar.


Hur reagerade du då? Själv tror jag att jag skulle bli ganska arg på ett sådant beteende.

Anton Fräs
2016-02-10, 16:20
Menar du på allvar att vuxna människor har stått och pekat på dig?

Japp, följt av hånfulla blickar och skratt inom deras lilla klick.

Hur reagerade du då? Själv tror jag att jag skulle bli ganska arg på ett sådant beteende.

Jag blev rasande men använde det i träningen istället för att ta till våld. :)

shut teh face
2016-02-10, 16:29
Är du säker att de skrattade åt dig? Jag var själv väldigt nervös och orolig när jag var på gymmet som 140 kg degklump och varje skratt tolkade jag som det var mot mig, vilket det i själva fallet inte var.

Anton Fräs
2016-02-10, 16:30
Är du säker att de skrattade åt dig? Jag var själv väldigt nervös och orolig när jag var på gymmet som 140 kg degklump och varje skratt tolkade jag som det var mot mig, vilket det i själva fallet inte var.

Tveklöst säker, kom även med diverse gliringar vid andra tillfällen. En grupp ärke douchebags helt enkelt.

Tricitum
2016-02-10, 16:32
Nu klickade jag i fel av misstag.
Men iaf, det händer väldigt ofta att överviktiga får kommentarer.
Även om vissa vill ge positiva, så kan dom ge kommentarer som påpekar att man är tjock.
Hände mig ett flertal gånger i början.
Som t.ex "Oj, va kul att du tränar, hoppas du fortsätter, det är sunt med träning"
"Det ser ut som du har tappat vikt, har du det? måste kännas gött att göra något bra av ditt liv, istället för bara äta dig tjock hela tiden"
"Du som är tjock, kan inte du låta mig gå före och träna här, du klarar du inte göra denna övningen riktigt endå, så låt mig köra mitt set först, så kan du fortsätta senare"

Någon tittar konstig på mig och jag frågar om jag gör övningen fel eller något, får i svar "Nej, jag är bara fascinerad att du fortfarande är kvar och tränar på gymmet nu efter 2mån, trodde du skulle sluta efter bara några veckor, men ser ut att gå bra för dig, även att du är tjock, men du var väll tjockare innan?"

Finns flera fler exempel, tror dock folk som är smala/vältränade eller mindre inte ser det lika ofta, jag har även märkt av blickar och kommentarer mot smala personer, som kommer dit för att växa så som "oj han är så ranglig, han kommer ju gå av om han lyfter den där vikten, det är för tung för han"

Som en tidigare överviktig person, så har jag märkt av mycket, dock får jag mycket positiva kommentarer nu, även folk som frågar mig hur jag lyckades och gjorde och att jag ser bra ut.

Jag vägde i början 130kg, när jag började träna och ta tag i min hälsa, så som kost och träning.
Väger idag 90kg.

Men som sagt, det händer väldigt ofta på gym att överviktiga får lite pikar eller kommentarer, men det är bara ignorera och använda det som en metod att visa dom hur fel och hur förefattade meningar dom har av överviktiga

shadowfire
2016-02-10, 16:41
Flera här på kolo likställer ordet mobbing med att det betyder att man i praktiken brukar våld mot någon och/eller kränker verbalt. I den bemärkelsen tror jag inte det är vanligt.

Att otränade personer får hånande och fördömande blickar tror jag dock händer. Läser man runt här på kolo, så ser man åsikter som att tjockisar ska skylla sig själva, åsikter som att "det är väl inte så svårt, sluta vara lat bara" osv. Sådana åsikter skiner igenom minst lika mycket på ett gym, även om det inte uttalas med direkta ord.

Vad man inte får glömma är att även positiva ord kan uppfattas som negativt. "Du är ju stark för att se ut sån" är säkert menat i all välmening, men kanske inte uppfattas lika positivt av mottagaren till budskapet.

mela
2016-02-10, 16:50
Det är inte särskilt ovanligt att överviktiga eller andra otränade blir utpekade och skrattade åt. Har sett flertal gånger att det står några instagramfjollor i ett hörn och tittar på en överviktig med avsmak, pekar, fnissar och beter sig som random jävla fjortissvin ifrån högstadiet.

Pzorz
2016-02-10, 16:57
Som tidigare nämnts så beror det nog på vilken typ av gym som det handlar om. Jag personligen drar mig till ställen som tillåter magnesium (brukar vara en bra indikator), där är det nästan status att ha kagge/vara överviktig, medan majoriteten av vanliga gym är hårdare med utseende och klädsel.

Darth Yoda
2016-02-10, 17:32
Brukar daska dom med handduken i duschen ibland. Dom kan dock visa sig vara förvånansvärt starka varpå brottning ända ner på duschgolvet kan uppstå, och då brukar dom få bånge också.

High1ander
2016-02-10, 17:33
Tror nog bara det är sopor som ger pikar, dvs. sådana som äntligen känner att någon är sämre än dom på gymmet, deras chans att verka duktiga/kunniga inom ämnet. Har svårt att se att någon som tränat på bra i 3-4 år, som inte har en allmänt pissig attityd skulle säga något skit till en tjock person.

Sen är det ju bara jävligt klumpigt att säga saker som "trodde du skulle ge upp efter 2 månader", och kanske inte något man säger för att såra eller verka bättre, en komplimang som inte är så lyckad även om man är seriös (ungefär som snygga hängbröst). Däremot kör man på "du klarar ändå inte detta, låt mig gå före" så är man ett praktarsle.

mangemani
2016-02-10, 17:40
nja, källar gym och andra lite mer "smutsiga" gym som tillåter magnesium är ju inget säkert kort. ett sådant gym var det första gymmet jag steg in i, när jag var otränad och hade ett antal kilon extra på mig. fick blickar som lätt tolkades som "vad gör han här egentligen" och det var en massa viskningar samtidigt som de tittade åt ens håll. så detta förekommer nog på vilket gym som helst skulle jag tro. handlar nog mer om hur mycket och hur ofta det förekommer, om det handlar om nått barnsligt beteende hos någon enstaka eller om det är många.

Bärsärk
2016-02-10, 17:43
Ingen bryr sig, man tror alltid att alla bryr sig mer än vad de egentligen gör. Typ om man spillt en såsfläck på brallorna så går man ju runt och är helt nojig över hur det ska se ut men skulle man stanna folk på gatan 20 meter efter att de gått förbi och fråga "Såg du nått konstigt med han i svarta jackan" där borta så skulle de flesta svara "Vem?" och inte ens komma ihåg dig, ännu mindre ditt ansikte, och ännu mindre att du hade spillt nått på byxorna.

Samma sak med att vara tjock på gymmet, ingen bryr sig. Folk kanske kollar men ingen kollar men det är ingen som bryr sig.

Så länge man inte luktar illa, för sånt kan folk störa sig på. Hur man ser ut så länge man inte blir för extrem ( chock rosa hår ) skiter folk i men om du luktar, ja då kommer du få lustiga blickar.

Diomedea exulans
2016-02-10, 17:46
Ingen bryr sig, man tror alltid att alla bryr sig mer än vad de egentligen gör. Typ om man spillt en såsfläck på brallorna så går man ju runt och är helt nojig över hur det ska se ut men skulle man stanna folk på gatan 20 meter efter att de gått förbi och fråga "Såg du nått konstigt med han i svarta jackan" där borta så skulle de flesta svara "Vem?" och inte ens komma ihåg dig, ännu mindre ditt ansikte, och ännu mindre att du hade spillt nått på byxorna.

Samma sak med att vara tjock på gymmet, ingen bryr sig. Folk kanske kollar men ingen kollar men det är ingen som bryr sig.

Så länge man inte luktar illa, för sånt kan folk störa sig på. Hur man ser ut så länge man inte blir för extrem ( chock rosa hår ) skiter folk i men om du luktar, ja då kommer du få lustiga blickar.

Så är det nog med de flesta, men så finns det folk med problem som stör sig på allt möjligt. Typ "fan vad arg jag blir på att han har skor i den färgen till tröja i den färgen". Men de är nog i minoritet.

High1ander
2016-02-10, 17:48
Ingen bryr sig, man tror alltid att alla bryr sig mer än vad de egentligen gör. Typ om man spillt en såsfläck på brallorna så går man ju runt och är helt nojig över hur det ska se ut men skulle man stanna folk på gatan 20 meter efter att de gått förbi och fråga "Såg du nått konstigt med han i svarta jackan" där borta så skulle de flesta svara "Vem?" och inte ens komma ihåg dig, ännu mindre ditt ansikte, och ännu mindre att du hade spillt nått på byxorna.

Samma sak med att vara tjock på gymmet, ingen bryr sig. Folk kanske kollar men ingen kollar men det är ingen som bryr sig.

Så länge man inte luktar illa, för sånt kan folk störa sig på. Hur man ser ut så länge man inte blir för extrem ( chock rosa hår ) skiter folk i men om du luktar, ja då kommer du få lustiga blickar.

Håller med, sen blir det säkert en kombination av att visst, man är lite mer utsatt som tjock, men också att är man ny på gymmet och tjock, så är det säkert dålig självkänsla inblandat där också, och då blir "alla blickar" negativa. Dvs. blir lite att man kanske feltolkar saker pga. sin självkänsla. Men som sagt, jag tror nog att tjocka är mer utsatta, men att mycket sitter nog i huvudet.

MSL
2016-02-10, 17:55
Det är nog väldigt vanligt att osäkerheten hos folk får dem att känna sig uttittade och tro att folk ser ner på dem. Man vet ju själv när man var osäker tonåring eller osäker i olika sociala sammanhang hur man såg mycket av vad som var neutral eller t om godhjärtad interaktion som illasinnad. Antagligen för att man var färgad av tidigare negativa erfarenheter och undermedvetet bildat sig en uppfattning om att resten av världen är "sån" och alltid kommer att vara och därför inte kan föreställa sig situationer på ett annat sätt. Ens perspektiv är "låst".

Mobbing av tjocka har jag aldrig sett. Sen finns det ju uppenbarligen vissa som ser ner på folk och dömer ut dem med en gång istället för att avvakta med att bilda sig en uppfattning om folk. Det är ju alltid så att det tar tid att förstå sig på en person och att ha en negativ inställning från start (även här för att man är färgad av "tjockisar som bara orkar nån månad innan de ger upp" och är låst i sitt tankesätt) gör det ju inte lättare för de osäkra tjocka personerna som försöker ta tag i sitt liv om de känner av de vibbarna från dessa personer.

Man kan tycka att det är för mycket övervikt och lättja i samhället men ur mitt perspektiv (som man säkert kan argumentera också är låst) så verkar det som att "tjockisar" som blir väl bemötta har större chans att lyckas med sina mål och berättar ofta om hur överraskade de blev över hur trevliga människor är på gym (de trodde nåt annat när de började) och att det var avgörande för att de skulle komma så långt som de gjorde. Så då undrar jag hur inställningen "du kommer säkert ge upp efter nån månad din lata donkenstammis!" skulle vara en bättre approach?

Jag kan ju bara tala från mitt perspektiv. Det kanske är effektivare att t om gå fram till en tjockis som flåsar på threadmillen och säga åt denne att:
"Du skulle kanske tagit tag i den där övervikten lite tidigare och inte låtit sin självdisciplin falla så mycket. Jag slår vad om att du stannar här max 3 veckor till innan du börjar byta ut gymmet mot netflix och hämtmat istället"

Jag är öppen för att det är en bättre metod än den jag nämnde tidigare. ^^

Edit: Sen vill jag tillägga att det verkar mycket vanligare med mobbing-ish gentemot vältränade individer. Snack bakom ryggen, påstår saker till personalen samt ifrågasättande av det ena eller det andra som mobbaren i fråga själv inte (orkar) gör.

Bärsärk
2016-02-10, 17:59
Håller med, sen blir det säkert en kombination av att visst, man är lite mer utsatt som tjock, men också att är man ny på gymmet och tjock, så är det säkert dålig självkänsla inblandat där också, och då blir "alla blickar" negativa. Dvs. blir lite att man kanske feltolkar saker pga. sin självkänsla. Men som sagt, jag tror nog att tjocka är mer utsatta, men att mycket sitter nog i huvudet.

Precis, man tror att alla blickar är negativa men ibland är blickar just bara blickar det vet man ju själv man stirrar ju på allt och alla utan att egentligen veta varför det är ju så vi människor funkar.

Diomedea exulans
2016-02-10, 18:01
Precis, man tror att alla blickar är negativa men ibland är blickar just bara blickar det vet man ju själv man stirrar ju på allt och alla utan att egentligen veta varför det är ju så vi människor funkar.

Vissa blickar är nog rentav "oj vad snygg Bärsärk är"-blickar! :naughty:

Anton Fräs
2016-02-10, 18:22
Jag har upplevt flera konkreta påhopp och tämligen säker på att de tillfällen jag tänker på gällande blickar och annat är ganska pricksäkra.

Angående inställningen till överviktiga räcker det att kolla runt här på forumet så får man tonvis (pun intended) med exempel på nedsättande synsätt på överviktiga.

Sparven från Minsk
2016-02-10, 18:46
Hat jag aldrig sett eller hört.

Kabuto
2016-02-10, 18:59
Flera här på kolo likställer ordet mobbing med att det betyder att man i praktiken brukar våld mot någon och/eller kränker verbalt. I den bemärkelsen tror jag inte det är vanligt.

Att otränade personer får hånande och fördömande blickar tror jag dock händer. Läser man runt här på kolo, så ser man åsikter som att tjockisar ska skylla sig själva, åsikter som att "det är väl inte så svårt, sluta vara lat bara" osv. Sådana åsikter skiner igenom minst lika mycket på ett gym, även om det inte uttalas med direkta ord.

Vad man inte får glömma är att även positiva ord kan uppfattas som negativt. "Du är ju stark för att se ut sån" är säkert menat i all välmening, men kanske inte uppfattas lika positivt av mottagaren till budskapet.

Bra skrivet.

/ före detta fatty

Minns själv hur väldigt medveten jag var över att jag var fet.

Namjorne
2016-02-10, 19:26
Snarare tvärtom. Det vill säga att spinkiga killar blir utsatta för viskningar och skratt av ett gäng otroligt mogna 25-åringar med ryggarna fulla av finnar. :naughty:

Minikubik
2016-02-10, 19:29
Spenderat en del tid i gym världen och har nog aldrig sett det
Fast kanske är det min rygg det fnissas bakom det vet jag ju inget om

anvihl
2016-02-10, 19:49
Har personligen kastat ut två killar som mobbade en kille med ordentlig övervikt för ett par år sedan, dom såg själva ut att vara nybörjare och där snackar vi lågstadiemobbning, peta i sidfläsket och "kom igen då fetto, visa vad du kan" osv.

Sen har man ju sett ett gäng pekningar och skratt bakom ryggen, folk som härmar hur fettet hoppar i vissa övningar bakom ryggen på den överviktiga och flinar åt varandra osv. Jag brukar gå och fiska upp 10kg släggan vi har på gymmet och ge dom den suraste blicken jag kan så brukar dom ge fan i det sen, förbannade skitas.

Sheogorath
2016-02-10, 20:15
Snarare tvärtom. Det vill säga att spinkiga killar blir utsatta för viskningar och skratt av ett gäng otroligt mogna 25-åringar med ryggarna fulla av finnar. :naughty:

Det här är faktiskt något jag konkret sett på gymmet vid något tillfälle. Men vi har ju personliga vittnesmål nu från personer som upplevt verbala påhopp och pekningar, så det förekommer uppenbarligen mot båda grupperna.

Bärsärk
2016-02-10, 21:11
Vissa blickar är nog rentav "oj vad snygg Bärsärk är"-blickar! :naughty:

Tack, jag filar på en deff just nu men är hyffsad nöjd med mitt utgångsläge :laugh: :naughty:

unsuspected
2016-02-10, 21:32
Varje gång jag tittar mig i spegeln på gymmet

Diomedea exulans
2016-02-10, 22:26
Jag kom på nu att jag hörde en historia av en tjej med böjröfv att hon, efter att ha knäböjt, fått höra att "har man så stor rumpa så ska man inte köra knäböj". Det kvalificerar in här, antar jag.

Fast det var från en man, han kanske bara hade läst "Spelet" och försökte ge henne en neg...