handdator

Visa fullständig version : Så här brygger du en riktigt god kopp grönt & svart thé!


YTS
2016-02-09, 23:53
Koka upp vattnet.
Fyll koppen till en femtedel med kallvatten.
Ta 1/2 tsk grönt thé per kopp.
Fyll på med hetvatten.
Låt dra 5-6 minuter.
OBS det går att dra så här länge om man tar 1/2 tsk istället för en hel tsk, annars skall man på en tsk låta dra 2-3 minuter.

Det går att tillämpa på svart thé också, men då tar man inget kallvatten i och låter dra ca 10 min.

Vill du brygga en riktigt mild svart Earl Grey. Tar du full tsk och kallvatten och låter dra 4 min. Då blir thét inte beskt överhuvudtaget.

Klein
2016-02-10, 00:07
Om man har högkvalitativt grönt te (hela relativt färska blad) så ska det väl räcka med 1-2 minuter i 60-90 gradigt vatten vad jag kan erinra mig beroende litegrann på typ av te.

YTS
2016-02-10, 00:16
Om man har högkvalitativt grönt te (hela relativt färska blad) så ska det väl räcka med 1-2 minuter i 50-60 gradigt vatten vad jag kan erinra mig.

Jag kör på Kahl's sortiment av gröna théer och rent personligen tycker jag att 1 minut är för kort tid, men 2 minuter kan funka, men det är förstås en smaksak. Har läst att det finns finsmakare som kör på 30 sekunder eller ännu kortare.

Appropå 50-60 grader, så kan man kallstöpa thét man lägger då théet i en femtedel kallvatten och låter dra ca 10 min, sen lyfter man ur théet och häller på hetvatten, blir ett mycket milt fint thé.

Klein
2016-02-10, 00:27
Jag kör på Kahl's sortiment av gröna théer och rent personligen tycker jag att 1 minut är för kort tid, men 2 minuter kan funka, men det är förstås en smaksak. Har läst att det finns finsmakare som kör på 30 sekunder eller ännu kortare.

Appropå 50-60 grader, så kan man kallstöpa thét man lägger då théet i en femtedel kallvatten och låter dra ca 10 min, sen lyfter man ur théet och häller på hetvatten, blir ett mycket milt fint thé.

Ok jag editerade min post litegrann för jag mindes fel. Tydligen är det olika regler för olika tesorter vad gäller temperatur och tid så spannet är rätt stort. Dock gäller generellt regeln att ju högre temperatur desto kortare tid.

YTS
2016-02-10, 00:45
Också rent generellt, så behöver gröna théer, inte lika lång bryggtid som svarta théer.

YTS
2016-02-10, 00:48
vill du brygga en riktigt mild svart earl grey. Tar du full tsk och 1/5 del kallvatten och låter dra 4 min. Då blir thét inte beskt överhuvudtaget.

edit

Anton Fräs
2016-02-11, 20:14
Det hetee väl te och inte de andra varianter folk använder?

YTS
2016-02-11, 20:56
Det hetee väl te och inte de andra varianter folk använder?

Jag kollade med SAOL och det heter te precis som du säger.