handdator

Visa fullständig version : Är det överskattat att resa?


Bärsärk
2016-02-09, 22:02
Jag är inte speciellt berest, varit i några länder i Europa och i sydostasien. Men jag kan verkligen inte se vad "grejen" är med att resa runt, vad får man ut av det?

Många som drömmer om att vinna stora summor pengar säger att det första de skulle göra är att resa typ jorden runt, men varför? Kul grej bara?

4623
2016-02-09, 22:09
Slippa vara i Sverige

Diomedea exulans
2016-02-09, 22:09
Jag tycker inte om att resa, men jag har märkt att det är bra för mig.

Varför gillar jag det inte? Jo, för att det är ett j***a bök med själva resandet. Hitta biljett, ta sig till flygplatsen, ta sig till rätt gate, sitta på planet i sjuttioelva timmar, ta sig till rätt ställe när man är framme, osv. Och en j***a massa väntande. Jag hatar att vänta, även med fulla liv på alla mina mobilspel.

Och när man väl är framme så är det alltid en massa saker som är sämre än hemma. Man kan inte hitta sin favoritmjölk i affären, de har dåligt internet, man kan inte göra sig förstådd på stan, man måste akta sig för ficktjuvar, man får inte spola ner toapapper osv.

Och man känner ingen när man väl är framme.

Och det kostar en sjuhelsikes massa pengar.

Dock: Efter varje resa jag gjort har jag alltid haft historier nog för att räcka under både tre och fyra cocktailpartyn. Och jag märker att resande är bra för karaktären. Kanske är det alla vedermödor som gör att problemen hemmavid hamnar i perspektiv, men jag tycker att jag är lite, ja, coolare efter en period med resande än vad jag brukar vara.

Slutsats: Man kanske kan uppnå samma effekt som resande genom att bara roadtrippa i de närliggande kommunerna, och spara en slant.

filmjölk
2016-02-09, 22:22
Att inte få ut något av att resa, tycka det är överskattat, eller inte förstå grejen? Det låter som du har en ganska djup depression Bärsärk. Om man är djupt deprimerad har man svårt att se det positiva med miljöombyte, nya sammanhang, semester, ledighet, nya dofter, nya smaker, upplevelser osv. och trots att man märker vad som händer runtomkring så är man så fast i sin egen sorg att livet är som en dålig film där byte av scen inte kan lyfta filmen.

Men jag glider från ämnet. Jag tycker inte att det är överskattat att resa, ens om det så är från Göteborg till Motala eller liknande. Klart, reser man ofta är det säkert överskattat, men gör man det sällan så är det inte överskattat.

Bärsärk
2016-02-09, 22:23
Tvärt om från dig så älskar jag att vänta Dio, fast inte om det inte är planerat. Jag gillar att se fram emot saker, att åka buss ner till Italien exempelvis tar ett jävla tag, men där bli ju vänta på att komma fram nästan lika rolig som själva resmålet.

I övrigt håller jag med dig på absolut allt.

Bärsärk
2016-02-09, 22:28
Att inte få ut något av att resa, tycka det är överskattat, eller inte förstå grejen? Det låter som du har en ganska djup depression Bärsärk. Om man är djupt deprimerad har man svårt att se det positiva med miljöombyte, nya sammanhang, semester, ledighet, nya dofter, nya smaker, upplevelser osv. och trots att man märker vad som händer runtomkring så är man så fast i sin egen sorg att livet är som en dålig film där byte av scen inte kan lyfta filmen.

Men jag glider från ämnet. Jag tycker inte att det är överskattat att resa, ens om det så är från Göteborg till Motala eller liknande. Klart, reser man ofta är det säkert överskattat, men gör man det sällan så är det inte överskattat.

Jag gillar miljöombyte, gillar att bo på hotell och gillar att åka ner till släkt och sådär nån gång om året eller två. Men utomlands? Alltså, jag skulle vilja åka till USA men någon annan stans ser jag ingen poäng med att åka.

Allt de som Dio listar upp är det som väger över.

G_lund
2016-02-09, 22:35
Jag älskar det.
Väldigt få områden på jorden som jag inte vill besöka.

Diomedea exulans
2016-02-09, 22:37
I sammanhanget måste nog nämnas att mitt dåliga minne avsevärt försämrar min upplevelse av att resa. De flesta av oss vet väl hur det kan förstöra hela resan om man tappar bort passet eller flygbiljetten. Även saker som att lämna badbrallor eller mobilladdare hemma kan vara väldigt irriterande. Och det är inte bara fysiska saker jag glömmer, utan även t ex instruktioner om vilken adress man ska till.

Hade jag haft normalbra minne hade jag nog gillat resande mycket mer.

G_lund
2016-02-09, 22:42
I sammanhanget måste nog nämnas att mitt dåliga minne avsevärt försämrar min upplevelse av att resa..

Glömde mobilen på tåget när jag hoppade av i ensam Slovenien runt midnatt.
Hade inte bokat hotell heller. :laugh:

Wzup2u
2016-02-09, 22:52
Hatar att resa pga, jag hatar åka buss, bil och flyg för länge tycker tiden går så jaevla sakta...
Jag hatar planering....

Jag hatar att packa resväskor...

& känner jag mig själv vill jag nog ha 5 stjärnigt..Har backpackat innan och gillade inte de....

Fordon
2016-02-09, 23:02
Jag föredrar Sverige och vår kultur framför utlandsresor för det mesta. Fast Italien är jäkligt nice. jag förstår mig inte riktigt på folk som äääääälskar att resa, men som inte kan tänka sig att ens kolla runt lite i sverige för att se vad som erbjuds. Älskar man att resa så borde det finnas bra mycket i Sverige som tilltalar en.

*Flash*
2016-02-09, 23:08
Nej i mitt tycke är det inte överskattat att resa.
Men visst åker man väldigt långt är det en klar fördel att stanna lite längre.
Sedan älskar jag värme och då är Sverige ett av de sämsta länderna att bo i helt klart.

mangemani
2016-02-09, 23:25
får känslan att en del folk reser "bara för att".
bara för att det är semester och nu tid finns så ska det bara resas, verkar inte finnas någon tanke bakom det hos vissa, det SKA bara resas på semestern, precis som en tradition typ. även när det är en utav de där vidrigt varma somrarna här i sverige och solen skiner för fullt, så ska pengar pungas ut för att sedan åka till ett varmt land där de ligger den mesta utav tiden och solar på en strand. så jag är också lite kluven på hur folk tänker och vad som är grejen med det hela.

Baskagge
2016-02-09, 23:27
Boktipset för den som inte förstår poängen med att resa.

http://www.bokus.com/bok/9789175032986/introvert-den-tysta-revolutionen/

Wipflash
2016-02-09, 23:44
inte överskattat men dyrt som fan

filmjölk
2016-02-09, 23:47
För många lite yngre människor är det nog "friheten" i att kunna supa som ett svin, bajsa i hotellpooler och ligga runt som lockar. Inte för att man inte skulle kunna göra det hemmavid, utan för att man vill vara en fin pojk/fin flicka resten av året och det är svårt att vara det om man betett sig så under 1-2 veckor varje år hemma, men utomlands funkar det.

gyros
2016-02-09, 23:57
Ironiskt nog är en utav de bästa sakerna, med att resa, att komma hem. Det är först då man inser hur bra man egentligen har det i livet.

EDIT: Och så gyros givetvis :d fy fan vad jag blev sugen på en nu *drool*

Klein
2016-02-10, 00:01
Det jag hatar med resande är att bli handlad som boskap i samband med flygning samt allt slit och släp med bagage. Hade man råd att flyga business class och VIP incheckning på flygplatsen plus bagagehantering vid ankomst så skulle det väl vara ok. Det roliga börjar ju när man får utforska nya platser till fots i bra skor, äta god mat som någon annan lagat och bara slappna av. Att kröka vid resande tycker jag också är överskattat och bakfylla hjälper då sannerligen inte mig att slappna av. Sol tycker jag också är överskattat eftersom jag har så pass dåliga pigment.

Så egentligen kan man ju göra allt det där hemma förutom att utforska nya platser och få sol på vintern (förutsatt att man uttömt möjligheterna vid hemorten)

J.V
2016-02-10, 01:28
Jag skulle bli djupt deprimerad om jag stannade pa samma stalle manad efter manad, ar efter ar. Resa ar ett maste. Det behover inte vara nagot storslaget varje gang, det kan racka att bila ivag eller ta en fulcharter, men att inte resa och inte se nya platser vore en mardom.

Detta ocksa:
Slippa vara i Sverige

Nordenator
2016-02-10, 01:36
Varför gillar jag det inte? Jo, för att det är ett j***a bök med själva resandet. Hitta biljett, ta sig till flygplatsen, ta sig till rätt gate, sitta på planet i sjuttioelva timmar, ta sig till rätt ställe när man är framme, osv. Och en j***a massa väntande. Jag hatar att vänta, även med fulla liv på alla mina mobilspel.

Jag tycker att det där någonstans efter ett visst antal resor gått från att vara något besvärligt till att vara något roligt. Allt löser sig alltid, och att kastas in i ett helt nytt land total oviss om hur allt fungerar är rätt spännande. Men då gäller det att man kan slappna av en smula. Första resorna man var på och själv skulle styra i spakarna var det möjligtvis stressigt. Nu har jag inget problem att åka tvärs över världen till en plats där ingen förstår vad jag säger. Men att sitta och vänta på ett plan på Kastrup kanske inte blir roligt för den skull.

Yes
2016-02-10, 01:45
Fulcharter är i mitt tycke väldigt överskattat. Det är som att vara hemma, fast vädret är bättre och man bor på hotell.

Att däremot ge sig iväg utan särskilt mycket större plan än att upptäcka vad som finns bortom nästa krön, det är en helt annan sak.

Blaine
2016-02-10, 02:16
Vi bor på en fantastisk planet som jag i största mån vill utforska. Platserna får gärna vara så annorlunda som möjligt. Jag har bara en chans att göra det i livet jag fått. Men jag respekterar att andra inte tänker likadant som jag och väljer att inte resa eller resa minimalt, men jag tycker samtidigt att det är synd om dem som missar så mycket.

Fuark
2016-02-10, 02:49
Standardresorna som spenderas på stränder med en drink i handen är enligt mig kraftigt överskattat, skulle nog inte ens göra det om jag fick det gratis.
Däremot resor till djungeln med exotiska djur och eller att dyka med vithajar är guld värt. Djur eller storstäder med häftiga event.

Kabuto
2016-02-10, 06:29
Jag älskar det.
Väldigt få områden på jorden som jag inte vill besöka.

+1! Tyvärr finns inte nog med ledig tid, pengar och reskompisar. Och man har hela svenssonlivet som sinkar ner också.

The_RobRoy
2016-02-10, 06:53
Jag är övertygad om att alla människor kan hitta någon specifik typ av resa som innehåller något man tycker om. En viktig behållning av resor är också att träffa människor ifrån andra kulturer och bakgrunder, människor man aldrig annars hade pratat med, jag tror man blir en klokare och rikare människa av dessa möten, oavsett om man gillar det eller inte.

I min uppväxt gjorde vi mest charter-resor, samt reste i Norden, jag blev väldigt mätt på den typen av resor tillslut. När jag började tjäna egna pengar började jag resa mer och mer och kan nog vid dehär laget ranka mig som mer berest än snittet. Samtidigt har lite av en mättnadskänsla börjat uppstå igen inför resande, jag reser fortfarande, men det känns inte lika speciellt och unikt.

leo1
2016-02-10, 07:35
Standardresorna som spenderas på stränder med en drink i handen är enligt mig kraftigt överskattat, skulle nog inte ens göra det om jag fick det gratis.
Däremot resor till djungeln med exotiska djur och eller att dyka med vithajar är guld värt. Djur eller storstäder med häftiga event.

Precis! Jag älskade Guatemala! Trekka i djungeln, bestiga en vulkan.

Har för mig jag betalade runt 250 sek för en övernattning på ett fint hostel och en guidad tur i djungeln dagen efter:)

Jag har aldrig tyckt det är dyrt att resa. Har ett par gånger sparat ihop 30-50 papp som jag brännt. Om man kör lite backpackingstylish eller billiga hotell är det väl inte dyrt att resa?

Edit: visst, senaste Floridaresan som bara var på 3 veckor gick nog på 35 papp men då var det hyrbil och hotell hela tiden.

MackeJuve
2016-02-10, 08:47
Reser inte så mycket själv men hade gjort det om jag hade pengarna. Det är kul att komma bort och se något annat helt enkelt. Att somrarna allt som oftast är jävligt ojämna i Sverige är också en bidragande orsak. Ser inte direkt någon anledning till att inte resa om man har möjlighet.

nicotin
2016-02-10, 09:09
Jag har resa som jobb, snittar ibland 200+ flyg/år mest av dom utomlands.

Jag har dock lyxen att via jobbet få flyga Business Class och med hjälp av poäng uppgradera till tex First Class när detta är möjligt.
Att sitta på långflygningar i 12+ timmar är något jag heller inte skulle tycka vara kul i längden, jag är dock väldigt sällan stressad av flygplatser, jag är där i tid jag har alltid tillgång till lounge för avkopplande lunch/fika tills det är boarding.

Men med jobb byte så värderar jag nu att vara hemma och får vara med familjen men saknar iaf resandet till en viss del..

Slartibartfast
2016-02-10, 09:28
får känslan att en del folk reser "bara för att".


Resa är även extremt kompatibelt med diverse Instagramfloskler. Man får mycket likes på resestatusar. jag skulle säga att dom flesta reser för att man "borde" inte för att man innerst inne vill.

Ironiskt nog är en utav de bästa sakerna, med att resa, att komma hem. Det är först då man inser hur bra man egentligen har det i livet.


Jag har rest en del i jobbet, och det har varit både intressant och krävande. Jag var i Indien för några år sedan, och känslan när man sedan landade i München, glasdörrarna till terminalen gled upp ljudlöst, och en frisk fläkt av ren luft slog emot en. AAAah! Härliga EU!

Kokosbjornen
2016-02-10, 09:33
Jag har själv endast rest en hel del i Europa, har även haft tur att få göra det i jobbet och då kunna kombinera det med lite turistande. Väder är inte den största anledningen till att åka iväg utan mer kultur och människor.
Senast var jag på Island, i November, det bästa jag har gjort. Vi hyrde bil och körde "stora" vägen runt ön. Alla dessa vyer och små byar sätter verkligen livet i perspektiv, man glömmer det hektiska livet här hemma när man ser ensliga gårdar långt ut i vildmarken på Island precis vid havet.

På måndag bär det av på min längsta resa någonsin, både distans och tidsmässigt. Jag och tjejen ska till Filippinerna för att kitesurfa och dyka i första hand. Blir även en segeltur med TAO, som vi fastnade för efter att ha trillat över den här recensionen.
http://lovepuffin.me/tao-philippines/


"Travel is the only thing you buy that makes you richer"

Slartibartfast
2016-02-10, 09:43
Resa är även extremt kompatibelt med diverse Instagramfloskler.


"Travel is the only thing you buy that makes you richer"

Typ så :)

Kokosbjornen
2016-02-10, 09:44
Typ så :)

I walked right into that one :)

Alexton
2016-02-10, 09:45
Man får väl hitta det man uppskattar med att resa. Själv avskyr jag att trecka i jungel och sådan skit, varmt som fan och insekter överallt. Testat och insåg att det är inte värt att vara mer sliten när du kommer hem än när du åkte.

Jag gillar god mat, gott vin och bra väder. Kombinera en hyrd villa i portgual med lite färskt sea food och ett gott någorlunda lokalt vin så är jag nöjd.

Matsa
2016-02-10, 10:18
Jag är övertygad om att alla människor kan hitta någon specifik typ av resa som innehåller något man tycker om.

Man får väl hitta det man uppskattar med att resa. Själv avskyr jag att trecka i jungel och sådan skit, varmt som fan och insekter överallt. Testat och insåg att det är inte värt att vara mer sliten när du kommer hem än när du åkte.

De här två citaten speglar mina åsikter ganska väl. Jag tror att det väldigt mycket handlar om att hitta resmål som passar ens personlighet. Tyvärr tror jag att det är lätt för vissa att känna någon sorts press att välja resmål utifrån vad man bombarderas med via insta, FB eller bara sånt kompisar berättar om.

Det måste ju inte vara så jäkla dyrt att resa, det finns massor att se och uppleva på ganska nära håll. Förra året var jag t.ex till ishotellet, det var riktigt fascinerande och jag kommer garanterat att göra om det. Om några månader ska jag dock till Tokyo, det blir den dyraste resan jag har gjort men jag tror att det passar mig riktigt bra. Jag är en bekväm stadsråtta, trivs oftast rätt bra i stora städer med massor att göra. Blir givetvis lite utflykter i naturen utanför också men i lagom dos. En kompis som var där tröttnade efter tre dagar i Tokyo, men det är ju liksom det som är grejen att man uppskattar olika saker.

Sen håller jag med om att allt bestyr innan med planering etc är ganska trist men som tur är har min sambo planeringsmani så jag kan glatt lämna den biten till henne. :)

Snubben
2016-02-10, 10:19
Rent spontant kan jag tycka att resa långt är överskattat, däremot resa i sin närhet, t.ex. Norden är väldigt underskattat. Riktigt härliga upplevelse till inga kostnader.

Wormzie
2016-02-10, 10:25
Nej.. underskattat!

Pudzianovski
2016-02-10, 10:40
Ja, det är överskattat. Jag skulle kunna skriva 20 anledningar till varför men då framstår jag som cynisk och ond :d

MackeJuve
2016-02-10, 10:50
jag skulle säga att dom flesta reser för att man "borde" inte för att man innerst inne vill.

Det här tror jag är fel. Eller jag är helt övertygad om det. Finns säkert en del som gör det, men absolut inte "de flesta". Kan du ge lite argument för varför merparten reser utomlands för att det är vad en Svensson gör och inte för att de verkligen vill dit?

Raschmus
2016-02-10, 10:58
Att resa

Fördelar
1. Man får nya intryck.
2. Sambon är nöjd.

Nackdelar
1. Det kostar pengar.
2. Det kostar tid.
3. Det kostar energi före och efter resan.
4. Har ingen ersättare på jobbet så får försöka jobba under tiden samt komma ikapp efter.
5. En resa för 20 000kr idag kan vara värd 40 000kr om 10 år (avsaknad av investering).


Sammanfattningsvis så gillar jag att resa när jag väl gör det. Framförallt före men även efter tycker jag det är mest ansträngande och minus. Spenderar hellre kronor på en helg i typ Stockholm med schysst boende och restaurangbesök.



Edit: Exklusive skidor 1-2 veckor om året. Det är en resa där fördelarna väger över nackdelarna.

mij82
2016-02-10, 11:54
Fördelar
1. Gött

Nackd... Nae

Paperbasket
2016-02-10, 12:17
Vi backpackar eller "finreser" för att vi tycker om att uppleva andra kulturer och traditioner.
Träffa människor med andra perspektiv än våra egna.
Se nya vackra platser.
Upptäcka och bara se vad som händer.

Vi har genom åren träffat så otroligt många trevliga människor och fått uppleva extremt häftiga saker som vi inte hade gjort om vi stannat i Sverige.

Diomedea exulans
2016-02-10, 12:23
Ingen som nämner den största nackdelen av alla: Det är dåligt för gainzen att resa. Det finns inga gym i djungeln i Guatemala!

smeander
2016-02-10, 13:26
Jag är inte speciellt berest, varit i några länder i Europa och i sydostasien. Men jag kan verkligen inte se vad "grejen" är med att resa runt, vad får man ut av det?

Många som drömmer om att vinna stora summor pengar säger att det första de skulle göra är att resa typ jorden runt, men varför? Kul grej bara?

Det beror på hur man reser.

Jag reser för att lära få se annat än den svenska kulturen och för att få nya upplevelser. Folk som aldrig reser tycker jag i högre grad tenderar att vara mer inskränkta och okunniga om hur världen fungerar och ser ut. Oavsett social klass.

Det är en kul grej, det är också en lärorik grej men det är också en dyr grej. Om du inte är så berest och inte förstår vad man får ut av det så prova att resa, förhoppningsvis kommer du förstå.

billmaier
2016-02-10, 13:29
Beror på resemålet IMO. Förstår inte mig alls på folk som reser till "södern", dvs. Spanien, Grekland, Cypern, Thailand och liknande turistorter. Detta är i mina ögon väldigt överskattat, skulle inte resa till dessa ställen fast jag skulle få betalt.

Pzorz
2016-02-10, 13:34
Jag gillar att resa, mycket är för att det blir semester på ett annat sätt, men ofta känner jag att det hade varit roligare att resa för 100 år sedan innan världen blev så pass öppen som den faktiskt är. Att komma till ett land med en annan kultur väcker mycket nyfikenhet inom mig.

Asdf
2016-02-10, 14:03
Vad är anledningen till att jobba/tjäna pengar? Du kommer ju ändå dö en gång i tiden!

mela
2016-02-10, 14:25
Jag gillar att resa, helst till ställen som inte är helt sönderexploaterade av turism. Jag gillar att uppleva andra kulturer och se annat oavsett hur det berör mig.

Sedan är det väldigt skönt att emellanåt ligga som är död säl på en strand och bara återhämta sig.

shut teh face
2016-02-10, 14:38
Har stora problem med att bara resa iväg någonstans på semester.
Reser däremot mycket i tjänsten och då blir det konferenser eller jobb på annan ort, det är perfekt. Kombinera med något roligt jobbmässigt, och ha lite tid övers på kvällen och bo på hotell. Skulle nog inte lägga pengarna själv.

Derbel McDillet
2016-02-10, 14:45
Jag tycker inte om att resa, men jag har märkt att det är bra för mig.

Varför gillar jag det inte? Jo, för att det är ett j***a bök med själva resandet. Hitta biljett, ta sig till flygplatsen, ta sig till rätt gate, sitta på planet i sjuttioelva timmar, ta sig till rätt ställe när man är framme, osv. Och en j***a massa väntande. Jag hatar att vänta, även med fulla liv på alla mina mobilspel.

Och när man väl är framme så är det alltid en massa saker som är sämre än hemma. Man kan inte hitta sin favoritmjölk i affären, de har dåligt internet, man kan inte göra sig förstådd på stan, man måste akta sig för ficktjuvar, man får inte spola ner toapapper osv.

Och man känner ingen när man väl är framme.

Och det kostar en sjuhelsikes massa pengar.

Dock: Efter varje resa jag gjort har jag alltid haft historier nog för att räcka under både tre och fyra cocktailpartyn. Och jag märker att resande är bra för karaktären. Kanske är det alla vedermödor som gör att problemen hemmavid hamnar i perspektiv, men jag tycker att jag är lite, ja, coolare efter en period med resande än vad jag brukar vara.

Slutsats: Man kanske kan uppnå samma effekt som resande genom att bara roadtrippa i de närliggande kommunerna, och spara en slant.

Väl rutet. Jag känner igen mig. Gillar egentligen inte att resa utan trivs väldigt bra hemma. När jag ändå bestämmer mig för att resa så är det ofta för att jag känner att det förväntas av mig. Man vill känna sig berest eller att man åtminstone gör något intressant i livet. Inte alltid för min egen skull utan för att andra ska tycka att man är intressant, vilket därigenom såklart blir för ens egen skull.

MackeJuve
2016-02-10, 14:49
Ni som är emot resor: är ni bara emot nid-bilden av en Svensson-resa eller är ni emot ALL sorts resande? Inte ens någon månads jobb i utlandet är av intresse? Eller något mer äventyrsfyllt, typ gå någon lång vandringsled i Sydamerika eller liknande?

Derbel McDillet
2016-02-10, 15:13
Ni som är emot resor: är ni bara emot nid-bilden av en Svensson-resa eller är ni emot ALL sorts resande? Inte ens någon månads jobb i utlandet är av intresse? Eller något mer äventyrsfyllt, typ gå någon lång vandringsled i Sydamerika eller liknande?

Gillar friluftsliv så vandringsled är visserligen lockande. Dock kan jag känna att det för mig själv är lika givande att vandra i t.ex. jämtland, särskilt när jag räknar in kostnader, trånga flygplan, random "meck" etc.
När jag reser känner jag i efterhand att jag hade trivts minst lika bra hemma i min vardag. Sällan jag kommer hem med en Wowkänsla. Snarare kommer jag hem med en känsla av tom plånbok.
Men som sagt, det faktum att kunna berätta att jag rest känns värt en hel del.

Kåtlett
2016-02-10, 15:17
I sammanhanget måste nog nämnas att mitt dåliga minne avsevärt försämrar min upplevelse av att resa. De flesta av oss vet väl hur det kan förstöra hela resan om man tappar bort passet eller flygbiljetten. Även saker som att lämna badbrallor eller mobilladdare hemma kan vara väldigt irriterande. Och det är inte bara fysiska saker jag glömmer, utan även t ex instruktioner om vilken adress man ska till.

Hade jag haft normalbra minne hade jag nog gillat resande mycket mer.

Du verkar bli otroligt sårbar när du reser.
Varför skulle vanliga vardagsproblem bli allvarligare någon annanstans? Finns mobilladdare utomlands, kläder och hygienartiklar. Biljett kan man alltid lösa, pass går också om en bökigare. Ficktjuvar finns i Sverige också.

anvihl
2016-02-10, 15:19
Hatar värme och blir förstoppad på resor.

Kejsarsnitt för att ta ut en bajsunge är inget jag frivilligt gör

Brofessorn
2016-02-10, 15:22
Ficktjuvar finns i Sverige också.
I samma grad som i andra länder? Dock kanske det håller på och ändras nu.

Har själv inget emot resande. Tycker dock att det känns lite onödigt när folk flyger till Thailand flera gånger om året, bara för att ligga vid en pool och sola.

Snobbe
2016-02-10, 15:26
Det bästa som finns är att resa imo. Dock har jag otroligt svårt för att åka till en strand och ligga på den i 2 veckor. Gillar mer att åka runt o se saker osv, stranddagar är ju såklart nice men 2 veckor konstant blir lite för mycket för mig.

Kåtlett
2016-02-10, 15:27
I samma grad som i andra länder? Dock kanske det håller på och ändras nu.


Klart det är skillnad på downtown Buenos Aires och Östermalm, men jag menar principiellt. Är man vanlig turist och inte inte backpacker med alla ägodelar på sig i en ryggsäck ska man inte behöva oroa ihjäl sig.

Jakobson
2016-02-10, 15:35
Jag tycker man utvecklas ju mer man reser, får nya intryck, jag tycker snarare det är konstigt när någon inte reser

MackeJuve
2016-02-10, 15:53
Gillar friluftsliv så vandringsled är visserligen lockande. Dock kan jag känna att det för mig själv är lika givande att vandra i t.ex. jämtland, särskilt när jag räknar in kostnader, trånga flygplan, random "meck" etc.
När jag reser känner jag i efterhand att jag hade trivts minst lika bra hemma i min vardag. Sällan jag kommer hem med en Wowkänsla. Snarare kommer jag hem med en känsla av tom plånbok.
Men som sagt, det faktum att kunna berätta att jag rest känns värt en hel del.

Ungefär vad jag gissade, har svårt att se att särskilt många är emot all sorts resande, borde finnas något som passar för alla.

Den bästa perioden i mitt rese-liv var två av månaderna jag spenderade i Australien. Var inneboende hos en australiensare(kanske enda minuset) i en liten och avlägsen by och arbetade för en liten firma i trakten. Satte staket och byggde vingårdar. Var väldigt kul med ett praktiskt och fysiskt arbete ute i solen, lärde mig mycket på kort tid. Efter jobbet sågs man på den lokala puben, drack öl och spelade biljard. Någon enstaka utflykt. Hade tillgång till gym och tränade några gånger i veckan. En sådan grej har jag svårt att se att särskilt många inte tycker är givande. Förstår dock helt om resten av resan inte tilltalar alla, när vi bodde på hostels och levde backpacker-liv.

Yes
2016-02-10, 16:18
I sammanhanget måste nog nämnas att mitt dåliga minne avsevärt försämrar min upplevelse av att resa. De flesta av oss vet väl hur det kan förstöra hela resan om man tappar bort passet eller flygbiljetten. Även saker som att lämna badbrallor eller mobilladdare hemma kan vara väldigt irriterande. Och det är inte bara fysiska saker jag glömmer, utan även t ex instruktioner om vilken adress man ska till.

Hade jag haft normalbra minne hade jag nog gillat resande mycket mer.
Viktigaste är ju pass, pengar och mobil. Det är också en fördel om du klär på dig innan du lämnar hemmet. Det behöver du inte vara Rainman för att komma ihåg.

Carlo Fatface
2016-02-10, 16:39
Viktigaste är ju pass, pengar och mobil. .


Det enda man behöver minnas när man börjar nojja över glömda prylar i sista sekund.


Själv fattar jag inte folk som INTE gillar att resa.

Det enda jag ångrar i stort sett är att jag inte rest mer som yngre och då har jag ändock rest en del i livet. Men det skyller jag på gymråttelivet,det var en kul period men hindrade tyvärr en del med.

Ångrar som fan att jag inte rest runt sydamerika under minst ett års tid.


Funderar fan på att backpacka,bli skibum eller tom tågluffa igen nu vid 40+...:cheers:

Bärsärk
2016-02-10, 17:32
Det beror på hur man reser.

Jag reser för att lära få se annat än den svenska kulturen och för att få nya upplevelser. Folk som aldrig reser tycker jag i högre grad tenderar att vara mer inskränkta och okunniga om hur världen fungerar och ser ut. Oavsett social klass.

Det är en kul grej, det är också en lärorik grej men det är också en dyr grej. Om du inte är så berest och inte förstår vad man får ut av det så prova att resa, förhoppningsvis kommer du förstå.

Jag skulle kunna köpa det där men med tanke på hur mycket det finns att läsa i bland annat national geographic eller kanaler på TV så skulle jag vilja påstå att man kan bli ganska beläst även om man inte varit på plats.

Jag identifierar mig mycket med Karl Pilkington, vi delar typ samma syn på att resa.

Namjorne
2016-02-10, 19:44
Ja, i allra högsta grad. Särskilt eftersom träningen med all säkerhet skulle bli lidande. :naughty:

Bärsärk
2016-02-10, 21:12
Resa inom Sverige däremot, det gillas!

Wzup2u
2016-02-10, 21:24
Resa inom Sverige däremot, det gillas!

+1 ska dock någon dag börja utfortska mer av norra Sverige... Södra delarna har man ju sett 100tals ggr.

Bärsärk
2016-02-10, 21:43
+1 ska dock någon dag börja utfortska mer av norra Sverige... Södra delarna har man ju sett 100tals ggr.

Samma här, helt sjukt att folk reser till andra sidan jorden och sen har dom aldrig varit norr om Stockholm.

Diomedea exulans
2016-02-10, 21:53
Det är även rätt sjukt att man går på en massa museer, guidade turer osv när man besöker andra städer, men så har man oftast inte gjort samma sak i sin egen stad. Fatta vad mycket man har missat utan att resa alls?

Josma
2016-02-11, 00:38
Gillar friluftsliv så vandringsled är visserligen lockande. Dock kan jag känna att det för mig själv är lika givande att vandra i t.ex. jämtland, särskilt när jag räknar in kostnader, trånga flygplan, random "meck" etc.
När jag reser känner jag i efterhand att jag hade trivts minst lika bra hemma i min vardag. Sällan jag kommer hem med en Wowkänsla. Snarare kommer jag hem med en känsla av tom plånbok.
Men som sagt, det faktum att kunna berätta att jag rest känns värt en hel del.

Det här med "meck" och trånga flygplan tycker jag känns som bortförklaringar bara. Kanske för att man är osäker. Nu har väl alla olika situationer men för min del är det inget "meck" att flyga. Har man bara sparat ihop pengarna som behövs så går allt strålande. Det är lätt att ta sig till flygplatser, man ser till att vara där i god tid för att slippa stress. Har med pass, pengar och bagaget, sen löser det sig. Folk oroar sig så mycket i onödan.

Om känslan när man kommer hem är att plånboken är tom så kanske inte resandet är nåt för en :d Alla lägger ju pengar på olika saker. Jag lägger hellre 10000 på en resa till Italien än att pengarna ska ligga och skräpa på nåt konto för framtiden utan något speciellt mål :)

Hoppas jag inte låter för negativ mot dig, inget illa ment, men jag känner igen det du säger från folk i min närhet också.

Bärsärk
2016-02-11, 01:01
Det är även rätt sjukt att man går på en massa museer, guidade turer osv när man besöker andra städer, men så har man oftast inte gjort samma sak i sin egen stad. Fatta vad mycket man har missat utan att resa alls?

Exakt, jag förstår att det kanske inte alltid är superintressant men det finns garanterat några saker som man missat helt och hållet.

Bärsärk
2016-02-11, 01:04
Det här med "meck" och trånga flygplan tycker jag känns som bortförklaringar bara. Kanske för att man är osäker. Nu har väl alla olika situationer men för min del är det inget "meck" att flyga. Har man bara sparat ihop pengarna som behövs så går allt strålande. Det är lätt att ta sig till flygplatser, man ser till att vara där i god tid för att slippa stress. Har med pass, pengar och bagaget, sen löser det sig. Folk oroar sig så mycket i onödan.

Om känslan när man kommer hem är att plånboken är tom så kanske inte resandet är nåt för en :d Alla lägger ju pengar på olika saker. Jag lägger hellre 10000 på en resa till Italien än att pengarna ska ligga och skräpa på nåt konto för framtiden utan något speciellt mål :)

Hoppas jag inte låter för negativ mot dig, inget illa ment, men jag känner igen det du säger från folk i min närhet också.

Problemet med ekonomi när man åker på semester är ju att man gärna vill fläska på lite för att det just är semester, jag skulle överhuvudtaget inte se nån poäng alls i att åka på semester om jag fick snåla och vända på alla slantar.

Men det resulterar ju också i att man lägger pengar på en massa saker som kan anses vara onödiga och det är ju alltid dom utgifterna som svider hårdast i plånboken.

Kåtlett
2016-02-11, 01:08
Det är även rätt sjukt att man går på en massa museer, guidade turer osv när man besöker andra städer, men så har man oftast inte gjort samma sak i sin egen stad. Fatta vad mycket man har missat utan att resa alls?

Det är inte sjukt, det är rätt logiskt om du tänker efter lite.
Vi är födda i en kultur, vi har studerat det i flera år i skolan och har lärt oss det mesta genom det dagliga livet. När man kommer till ett nytt land med annan kultur kan man se alla dessa besök som en intensivkurs, då man förmodligen bara kommer stanna där en kort stund och sedan ge sig iväg.

Yes
2016-02-11, 12:25
Jag skulle kunna köpa det där men med tanke på hur mycket det finns att läsa i bland annat national geographic eller kanaler på TV så skulle jag vilja påstå att man kan bli ganska beläst även om man inte varit på plats.

Jag identifierar mig mycket med Karl Pilkington, vi delar typ samma syn på att resa.
Det är ungefär som att träna genom att se någon tatuerad köttbulle med mössa lyfta vikter på youtube.

Det är även rätt sjukt att man går på en massa museer, guidade turer osv när man besöker andra städer, men så har man oftast inte gjort samma sak i sin egen stad. Fatta vad mycket man har missat utan att resa alls?
Nu har jag förvisso inte rest jättemycket, men enda muséet jag varit på var pansarmuséet i Munster.

Det ju inte så att resande är ett koncept som följer en färdig mall...

Problemet med ekonomi när man åker på semester är ju att man gärna vill fläska på lite för att det just är semester, jag skulle överhuvudtaget inte se nån poäng alls i att åka på semester om jag fick snåla och vända på alla slantar.

Men det resulterar ju också i att man lägger pengar på en massa saker som kan anses vara onödiga och det är ju alltid dom utgifterna som svider hårdast i plånboken.
Prova Östeuropa, så kan du leva som en kung utan att det svider.

sabenada
2016-02-11, 12:53
Var inneboende hos en australiensare(kanske enda minuset) i en liten och avlägsen by och arbetade för en liten firma i trakten. Satte staket och byggde vingårdar. Var väldigt kul med ett praktiskt och fysiskt arbete ute i solen, lärde mig mycket på kort tid. Efter jobbet sågs man på den lokala puben, drack öl och spelade biljard.

Vill också slå ett slag för att jobb-resa. Man kommer mycket närmare ett land när man jobbar tillsammans med lokalbefolkningen än om man bara går på muséer eller åker på utflykter med sitt resesällskap. Jag har besökt flera olika länder i jobbet vilket har gjort att jag blivit tagen ut på lunch, fika, middag, öl, frågesports-öl, och fått en guidad tur till stan av affärsbekanta. Det har gett mig möjlighet att ställa frågor om deras kultur osv som jag antagligen inte skulle ha haft som turist. Plus att man ofta möter kollegor från andra delar av världen när man reser.

Enda nackdelen är att man måste vara ganska försiktig med vad man frågar när man möter folk i jobbet. Jag är intresserad av ganska udda saker som vapenlagar, attityder mot andra folkgrupper, hierarkier i samhället mfl saker som kan vara känsliga att fråga om (eller att besvara ärligt.)

Diomedea exulans
2016-02-11, 13:42
Nu har jag förvisso inte rest jättemycket, men enda muséet jag varit på var pansarmuséet i Munster.

Du borde gå på museer mer. Museer är awesome. De är inte bara glorifierade pensionärsdagis, utan modern inrättningar som många gånger är lika intressanta som dokumentärfilmer på Discovery.

Ado2000
2016-02-11, 13:48
Jag skulle kunna köpa det där men med tanke på hur mycket det finns att läsa i bland annat national geographic eller kanaler på TV så skulle jag vilja påstå att man kan bli ganska beläst även om man inte varit på plats.

Jag identifierar mig mycket med Karl Pilkington, vi delar typ samma syn på att resa.


Jag uppfattar detta som att du säger: "Jag har sett Paris på tv och läst om det i en tidning, så det är samma sak som att jag varit där" Eller uppfattar jag dig fel nu ?


Själv så säger jag som många andra att resa är något av det bästa som finns, uppleva ny platser, se å träffa nya människor. Det berikar ens liv i forma av upplevelser men även i form av kunskap. Sen beror det ju såklart också på vilket typ av resa det är och hurdan man är som person.

Ado2000
2016-02-11, 13:52
Det enda man behöver minnas när man börjar nojja över glömda prylar i sista sekund.


Själv fattar jag inte folk som INTE gillar att resa.

Det enda jag ångrar i stort sett är att jag inte rest mer som yngre och då har jag ändock rest en del i livet. Men det skyller jag på gymråttelivet,det var en kul period men hindrade tyvärr en del med.

Ångrar som fan att jag inte rest runt sydamerika under minst ett års tid.


Funderar fan på att backpacka,bli skibum eller tom tågluffa igen nu vid 40+...:cheers:


Om du inte har några förpliktelser i det vanliga livet så kör på ;)

Själv hade jag velat ta mig igenom hela transibiriska expressen

Bärsärk
2016-02-11, 13:53
Jag uppfattar detta som att du säger: "Jag har sett Paris på tv och läst om det i en tidning, så det är samma sak som att jag varit där" Eller uppfattar jag dig fel nu ?


Själv så säger jag som många andra att resa är något av det bästa som finns, uppleva ny platser, se å träffa nya människor. Det berikar ens liv i forma av upplevelser men även i form av kunskap. Sen beror det ju såklart också på vilket typ av resa det är och hurdan man är som person.

Nja, mera "Jag har sett Paris på TV och jag tror mig ha en övergripande OK bild av fransmän och deras kultur"

Lite som att jag inte behöver åka till Afrika för att jag ska förstå hur och varför det är dåligt där.

Lite som att jag tror mig ha ganska bra koll på jänkare och deras kultur, utan att ha varit där.

Ado2000
2016-02-11, 14:03
Nja, mera "Jag har sett Paris på TV och jag tror mig ha en övergripande OK bild av fransmän och deras kultur"

Lite som att jag inte behöver åka till Afrika för att jag ska förstå hur och varför det är dåligt där.

Lite som att jag tror mig ha ganska bra koll på jänkare och deras kultur, utan att ha varit där.

Inser du inte hur bristfälligt det tänket är ? För om du kollar på nåt på tv om hur dåligt det är i Afrika så är ju poängen just den att visa att det är dåligt i Afrika. Det kommer inte visa dig hur det är med andra saker där att det även kanske finns något bra där eller att där är människor som kanske ändå lever ett någorlunda bra liv trots allt skiten kring dem.

Utan du tycks nöja dig med att se världen genom andras ögon. Vilket iofs det är inget fel på om man nu vill det, tycker bara man missar så mycket med livet på det sättet. Tycker inte livet ska upplevas genom en dator eller tv skärm. Men återigen är det något man känner man vill göra så får man väl göra det.

Yes
2016-02-11, 14:57
Du borde gå på museer mer. Museer är awesome. De är inte bara glorifierade pensionärsdagis, utan modern inrättningar som många gånger är lika intressanta som dokumentärfilmer på Discovery.
Hittar jag nåt intressant på vägen har jag inget mot det, men det är inget som lockat specifikt när jag är ute och reser.

Jag föredrar att voffsa runt och uppleva nya miljöer och människor. Grundinställningen är "undrar vad som finns här borta - bäst att kolla läget!".