handdator

Visa fullständig version : Vad fan, kunde Arnold så kan väl jag med


blund21
2016-02-09, 01:21
Hallå kolo!
Här har vi en 18-årig tjockis från Göteborg som tycker att det är kul att lyfta tunga vikter. Väger in på föga smickrande 110 kilo fördelat över mina 185 centimeter och målet med träningen är flytta några kilon från vågen till stången istället. Tycker mig vara rätt stark men när man kikar i vissa journaler här känner man sig som en 12-åring.
Jag har precis tagit tag i tekniken i böj och mark, har aldrig riktigt tränat dessa och vikterna är därefter.
Bänk: 120kg
Böj: 95kg
Mark: 122,5kg

Målet inför slutet av året är att ha gått ner till 90 kilo kroppsvikt, göra 130 i bänk, 140 i böj och 160 i mark. Lika bra att sätta målen högt så jag har något att gnugga på mot!

blund21
2016-02-09, 01:25
Pass #1, Push

Bänkpress: ett par lättare uppvärmningsset
100x3
110x1
110x1

Lutande hantelpress:
32,5x10
40x5

Sittande hantelpress:
30x3
32,5x4
32,5x4

Avslutade passet med lite pushdowns, sidolyft och skullcrushers

Kommentar: gött pass, bra tryck. Bänken var dålig men resten var bra, nöjd överlag

Klein
2016-02-09, 02:01
Du tar lika mycket i bänk som i mark medan böjen släpar långt därefter och lustigt nog består ditt första dokumenterade pass enbart av pressar och lite triceps. Visst är det kul att köra det man är stark i men det är vad du är svag i som du behöver mest.

blund21
2016-02-09, 08:28
Du tar lika mycket i bänk som i mark medan böjen släpar långt därefter och lustigt nog består ditt första dokumenterade pass enbart av pressar och lite triceps. Visst är det kul att köra det man är stark i men det är vad du är svag i som du behöver mest.
Jag körde ju rygg i lördags och ben i söndags. Jag kan ju inte köra det varje dag. Tack för din feedback i alla fall.

Klein
2016-02-09, 10:32
Jag körde ju rygg i lördags och ben i söndags. Jag kan ju inte köra det varje dag. Tack för din feedback i alla fall.

Varför inte?

MackeJuve
2016-02-09, 10:59
Du tar lika mycket i bänk som i mark medan böjen släpar långt därefter och lustigt nog består ditt första dokumenterade pass enbart av pressar och lite triceps. Visst är det kul att köra det man är stark i men det är vad du är svag i som du behöver mest.

Varför inte?

Vilka trevliga första inlägg i hans journal :) Du drar lite väl stora växlar av ETT dokumenterat pass, ge killen en chans.

TS: Du behöver verkligen inte böja och marka varje dag. Vill du bli bra på det är det dock en fördel att göra det flera gånger per vecka. Är det något du gör i dagsläget? Att böja en gång per vecka kommer inte att ge i närheten av samma progression som att böja två till tre gånger per vecka. Man blir bra på det man tränar. Till exempel hade du kunnat kasta in lite böj på det där press-passet som du redovisade ovan. Skitsamma vad du tränade dagen innan, alla böjpass behöver inte vara tunga. Att göra tvåor på en lätt, men inte alltför lätt vikt är ett bra sätt att hålla böjvanan igång och även förbättra tekniken.

blund21
2016-02-09, 12:09
Vilka trevliga första inlägg i hans journal :) Du drar lite väl stora växlar av ETT dokumenterat pass, ge killen en chans.

TS: Du behöver verkligen inte böja och marka varje dag. Vill du bli bra på det är det dock en fördel att göra det flera gånger per vecka. Är det något du gör i dagsläget? Att böja en gång per vecka kommer inte att ge i närheten av samma progression som att böja två till tre gånger per vecka. Man blir bra på det man tränar. Till exempel hade du kunnat kasta in lite böj på det där press-passet som du redovisade ovan. Skitsamma vad du tränade dagen innan, alla böjpass behöver inte vara tunga. Att göra tvåor på en lätt, men inte alltför lätt vikt är ett bra sätt att hålla böjvanan igång och även förbättra tekniken.
Ja, jag tränar efter ett PPL-upplägg. Rullar på detta 7 dagar i veckan så jag markar/böjer 4-5ggr i veckan. Får ta och testa att kasta in lite böj även på pressdagarna för att få in tekniken. Jag har ju som sagt inte kört så mycket böj eller mark, har alltid skyllt på dålig teknik och kört benpress etc. istället så jag är fortfarande rätt ny på just de övningarna.

MackeJuve
2016-02-09, 13:14
Då har du ju någon sorts minimi-nivå för att lyckas inom ett lyft, d.v.s. minst två gånger per vecka. Skulle som sagt inte skada att lägga in ytterligare böj i det schemat, mark två gånger per vecka kan väl fungera men skadar inte med ännu ett pass även där det körs lätt med fokus på teknik och utförande. Allt detta eftersom din styrkenivå är så pass snedfördelad. Finns mycket kunnigt folk att fråga på forumet. Lycka till!

blund21
2016-02-09, 14:33
Då har du ju någon sorts minimi-nivå för att lyckas inom ett lyft, d.v.s. minst två gånger per vecka. Skulle som sagt inte skada att lägga in ytterligare böj i det schemat, mark två gånger per vecka kan väl fungera men skadar inte med ännu ett pass även där det körs lätt med fokus på teknik och utförande. Allt detta eftersom din styrkenivå är så pass snedfördelad. Finns mycket kunnigt folk att fråga på forumet. Lycka till!
Jo, styrkenivån är väl inte direkt optimal. Jag ser det däremot som att när jag väl lär mig böj och mark finns det gott om potential att bli stark! Kör ju två-tre ordentliga pass inom varje lyft i veckan, men kanske skulle se till att ha lika många teknikpass också. Nu ska jag till gymmet och köra ett ryggpass, men slänger nog in lite teknikträning för böjen också. Tack för tipsen :)

blund21
2016-02-09, 16:04
Knäböj:
40x3
40x3
40x3 några lätta teknikset bara

Marklyft:
100x5
100x5
100x4

Kabelrodd, brett grepp:
70x8
70x8
70x8

Latsdrag:
65x8
65x8
65x8

Hantelcurls:
15x10
15x10
15x10

Tre set för baksida axlar också, skrev inte upp vikterna

Kommentar: blev lite stressigt, måste hem och plugga för morgondagens prov. Marken var okej viktmässigt och bedrövlig teknikmässigt. Kommer lägga mycket tid på den