handdator

Visa fullständig version : Varför kör PT's nästan utan undantag bara "värdelösa" övningar med sina klienter?


Spelevink
2016-02-08, 23:39
Varför använder personliga tränare sig nästan uteslutande av mystiska balansövningar och stabiliseringsövningar eller annat som tränar dem "små musklerna", ökar bålstyrkan eller "träna coren", som det heter nu för tiden?

Visst är det viktigt att ha fullgod balans, stabilitet i leder och rörlighet och inget större fel med att träna sådant specifikt. Men hur många går till gymmet för att förbättra sin rörlighet? De flesta går väl till gymmet för att komma i form, vara lite mer nöjd med hur ens kropp ser ut eller bara bygga styrka?

Helkroppsövningar med tex skivstång är ju ett ganska beprövat sett att få just sådana resultat ganska snabbt när man väl börjar behärska tekniken.

Men istället så ser jag personliga tränare nästan enbart använda sig av TRX, kettlebells, medicinbollar, bosubollar, yogabollar eller egna "effektivare/bättre" versioner av utförandet på övningar med kabelmaskiner, hantlar m.m. som faktiskt är rätt bra.

Är det gymkedjorna som "uppmanar" deras personliga tränare, är det utbildningarna som är utformade kring den typen av övningsbank?

Eller är det helt enkelt så efterfrågan på träning i majoritet ser ut i dagsläget? :confused:

Carcer
2016-02-08, 23:45
Pt klienter är nästan uteslutande ute efter att gå ner i vikt, inte bygga maximalt med muskler på kortast möjliga tid.

Besvarar det frågan?

Arne Persson
2016-02-08, 23:49
Pt klienter är nästan uteslutande ute efter att gå ner i vikt, inte bygga maximalt med muskler på kortast möjliga tid.

Besvarar det frågan?

Nej

Guckenn
2016-02-08, 23:50
Eller är det helt enkelt så efterfrågan på träning i majoritet ser ut i dagsläget? :confused:

Och där svarade du på din egen fråga. Om det inte ser coolt ut så får man inga gains, det vet ju alla(PT:ns klienter).

Gerdler
2016-02-09, 00:13
I PT hörnan på mitt gym varvas det friskt mellan knäböj-teknik, marklyft, ryck och stöt, medicinbollar, kettlebells, rep och kroppsviktsövningar. Jag hänger inte i den hörnan så mycket så jag kan inte recensera varför de väljer de övningarna de väljer. Jag kan tänka mig flera anledningar, t ex okunskap om andra övningar eller osäkerhet om dem men också att det efterfrågas övningar som är nya för kunden att testa, eller att de jobbar runt en skada eller en rörlighetsbegränsning tills vidare.

Skit och choklad ser ganska lika ut, tills man smakar...

Diomedea exulans
2016-02-09, 00:20
Jag tror de kör mycket fjollövningar för att träna upp sig inför att träna hårt.

pezrulezhaakon
2016-02-09, 00:27
Varför använder personliga tränare sig nästan uteslutande av mystiska balansövningar och stabiliseringsövningar eller annat som tränar dem "små musklerna", ökar bålstyrkan eller "träna coren", som det heter nu för tiden?

Visst är det viktigt att ha fullgod balans, stabilitet i leder och rörlighet och inget större fel med att träna sådant specifikt. Men hur många går till gymmet för att förbättra sin rörlighet? De flesta går väl till gymmet för att komma i form, vara lite mer nöjd med hur ens kropp ser ut eller bara bygga styrka?

Helkroppsövningar med tex skivstång är ju ett ganska beprövat sett att få just sådana resultat ganska snabbt när man väl börjar behärska tekniken.

Men istället så ser jag personliga tränare nästan enbart använda sig av TRX, kettlebells, medicinbollar, bosubollar, yogabollar eller egna "effektivare/bättre" versioner av utförandet på övningar med kabelmaskiner, hantlar m.m. som faktiskt är rätt bra.

Är det gymkedjorna som "uppmanar" deras personliga tränare, är det utbildningarna som är utformade kring den typen av övningsbank?

Eller är det helt enkelt så efterfrågan på träning i majoritet ser ut i dagsläget? :confused:

Gå fram och ställ frågan till nästa PT, så får du deras svar.

Spelevink
2016-02-09, 00:36
Gå fram och ställ frågan till nästa PT, så får du deras svar.

Tanken har faktiskt slagit mig flera gånger och har fegat ur lika många gånger :d
Så jag tänkte börja med att ställa frågan här, måste ju finnas en och en annan PT på kolo också tänkte jag?

J.V
2016-02-09, 00:39
Eller är det helt enkelt så efterfrågan på träning i majoritet ser ut i dagsläget? Detta. Hade folk viljat idka tunga lyft medelst skivstang hade PT:s ocksa tvingats lara ut det.

TRX och kettlebells kan ju f.o. vara hur bra, och tungt, som helst. Och ganska beprovat... Kettlebells were developed in Russia in the 1700s, primarily for weighing crops. It is said that these farmers became stronger and found them useful for showing off their strength during festivals. The Soviet army used them as part of their physical training and conditioning programs in the 20th century. They had been used for competition and sports throughout Russia and Europe since the 1940s.

Jocke67
2016-02-09, 01:14
På Sats där jag tränar kör PT:s mycket basövmingar med sina klienter, typ böj, mark, chins och bänkpresss. Men en del har ju så dålig rörlighet att dom tex måste köra mark med kettlebells ett tag innan dom börjar med skivstång.

Toni Radanov
2016-02-09, 01:47
För att PT's som oftast är lika värdelösa som deras klienter -.-

Because YouTube showed them "best ass exercise"-klippen.

PS: Och när de väl kör basövningar sen är det marklyft från tårna, kvartsböjar i smithmaskin och
svinga-rörelser som lärs ut till de stackars ovetande klienterna. Gymvärlden är på gång!

Klein
2016-02-09, 01:58
Anledningen är ju självklart att detta är vad klienterna vill. Vem vill arbeta hårt när man kan ligga på en boll och guppa sig i form istället? Att formen uteblir spelar ju inte så stor roll då folk ändå slutar träna efter ett par månader.

joyride
2016-02-09, 10:10
Anledningen är ju självklart att detta är vad klienterna vill. Vem vill arbeta hårt när man kan ligga på en boll och guppa sig i form istället? Att formen uteblir spelar ju inte så stor roll då folk ändå slutar träna efter ett par månader.
Jag håller med om detta. Jag har också fått uppfattningen av att de som gör på detta viset mest är intresserade av att kunna checka in på facebook samt berätta om att de faktiskt varit på gymmet 3-4 gånger den här veckan i lunchrummet.
Själva träningen kommer i andra hand helt enkelt.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Tail
2016-02-09, 10:23
Har en konspirationsteori att vissa(många?) PTs väljer underliga övningar för att deras klienter ska tänka "Oj, det hade jag inte kommit på själv" och så måste de fortsätta gå till den PTn för att det finns ingen annan som vet hur man gör kettlebell-på-balansboll-med-lutfisk-i-armhålorna-medans-man-sjunger-Marseljäsen-knäböj.

Loke
2016-02-09, 10:27
För att PT's som oftast är lika värdelösa som deras klienter -.-

Har du själv jobbat som PT? Det brukar annars vara ett spännande fenomen bland killar som lyft vikter i sådär 3-5 år. De har aldrig jobbat som PT, har ganska dålig uppfattning om vad jobbet innebär, men de vet med absolut säkerhet att de är bättre än alla PTs.

z_bumbi
2016-02-09, 10:33
Har en konspirationsteori att vissa(många?) PTs väljer underliga övningar för att deras klienter ska tänka "Oj, det hade jag inte kommit på själv" och så måste de fortsätta gå till den PTn för att det finns ingen annan som vet hur man gör kettlebell-på-balansboll-med-lutfisk-i-armhålorna-medans-man-sjunger-Marseljäsen-knäböj.

*Det är en faktor.
*En annan faktor är att mycket av det som många klassar som underligt är kul. Se på crossfit, det är inte smart träning men det är kul att flänga runt och man blir framför allt trött (obs inte att förväxla med bra resultat).
*En ytterligare faktor är att många PT:s inte kan mer än vad de fått lära sig under utbildning(ar) och därför kör samma med alla klienter.
*Sen finns det många övningar som faktiskt är bra men att det gått inflation i "funktionell träning" och att det får för stor fokus.
*Slutligen har vi faktorn som många verkar glömma. Alla har inte samma mål med träningen och att hitta roliga metoder att träna saker som folk vanligen tycker är tråkiga kan motivera att man väljer övningar som inte "optimala" för ändamålet.

Stor Hård Ådrig
2016-02-09, 10:36
Som med allt som säljs inom diet-, kosttillskotts- och träningsbranschen; "the boring basics" som oftast funkar bäst går inte att sälja lika lätt. Om den stora massan vetat att det "räcker" med att ha lite koll på sitt kaloriintag och bli starkare i basövningar hade inga mirakeldieter, superprogram eller specialövningar sålts. Tur för branscherna att folk är ovetande. :)

kvarnis
2016-02-09, 12:18
Om PTn lär ut basövningar finns ju risken att klienten klarar sig själv efter några pass.

Det är bättre att köra ineffektiva och meningslösa övningar lura i kunder att de behöver 26 olika övningar för magen och klappa dem på ryggen o skrika vad duktiga de är.

Dezen
2016-02-09, 13:03
Jag jobbade ett tag som instruktör på ett mindre gym, av alla som tränade där så var det två som hade intresse av att lära sig träna med skivstång. Alla andra ville köra just med TRX, gummiband och kettlebells. Varför? För att det var inte lika jobbigt och dom "vill inte bli så stor".

Så även om jag inte är/var PT så kan jag tänka mig att det är liknande förhållande, man måste trots allt anpassa sig till vad klienten vill för att dom ska tycka det är givande.

PureWhey
2016-02-09, 13:15
Pt klienter är nästan uteslutande ute efter att gå ner i vikt, inte bygga maximalt med muskler på kortast möjliga tid.

Besvarar det frågan?

Nej? Vad försvarar värdelösa övningar för att folk vill gå ner i vikt? Kostupplägg + vettiga övningar eller kostupplägg + värdelösa övningar? Då vi alla vet att det inte är PT-Lisas superövning som gör att Agda kommer tappa sina kilon.

ARMSTARK
2016-02-09, 13:54
Jobbade med en kille som gått PT kurs. Han berättade att han fått lära sig att det har ingen betydelse vad han kan/vet om träning och viktminskning, om kunden vill träna bort sin stora rumpa ska man visa ett antal övningar för rumpan. Om det är slappa överarmar ska man visa ett antal tricepsövningar. Osv. Det är qwickfix kunden vill ha så då ger man det.

filmjölk
2016-02-09, 16:45
Många pt-klienter vill tydligen allt på en gång. Gå ner i vikt, bygga muskler, få bra kondition, bli smidig, frisk, rehab och prehab, och få lagom stora muskler, bättre balans, vill inte se ut som en bodybuilder, och träningen får dessutom inte vara för hård. Tid avsatt till detta är 45mins PT-ledd träning 2 ggr i veckan.

PTn vill försöka göra kunden nöjd och slår knut på sin egen hjärna för att få ihop övningar och ett program som kan åstadkomma dessa ibland vitt skilda mål på extrem tidsbrist samtidigt som kunden tycker det inte är för jobbigt så att han fortsätter köpa tjänsten ptn säljer.

perverstrådjur
2016-02-09, 17:29
Varför använder personliga tränare sig nästan uteslutande av mystiska balansövningar och stabiliseringsövningar eller annat som tränar dem "små musklerna", ökar bålstyrkan eller "träna coren", som det heter nu för tiden?

Visst är det viktigt att ha fullgod balans, stabilitet i leder och rörlighet och inget större fel med att träna sådant specifikt. Men hur många går till gymmet för att förbättra sin rörlighet? De flesta går väl till gymmet för att komma i form, vara lite mer nöjd med hur ens kropp ser ut eller bara bygga styrka?

Helkroppsövningar med tex skivstång är ju ett ganska beprövat sett att få just sådana resultat ganska snabbt när man väl börjar behärska tekniken.

Men istället så ser jag personliga tränare nästan enbart använda sig av TRX, kettlebells, medicinbollar, bosubollar, yogabollar eller egna "effektivare/bättre" versioner av utförandet på övningar med kabelmaskiner, hantlar m.m. som faktiskt är rätt bra.

Är det gymkedjorna som "uppmanar" deras personliga tränare, är det utbildningarna som är utformade kring den typen av övningsbank?

Eller är det helt enkelt så efterfrågan på träning i majoritet ser ut i dagsläget? :confused:

Om du tror allas mål är att bli superbiff eller megastark är du naiv. Som tidigare skrivits vill många gå ner i vikt, andra vill bara träna för hälsans skull. Andra kanske löper 5 dagar i veckan och bara vill köra något enstaka gympass för att stärka upp sina slitna knän. Att stå och stånka med 531 och tunga mark är inte precis vad dessa personer behöver göra.

Carcer
2016-02-09, 22:03
Nej? Vad försvarar värdelösa övningar för att folk vill gå ner i vikt? Kostupplägg + vettiga övningar eller kostupplägg + värdelösa övningar? Då vi alla vet att det inte är PT-Lisas superövning som gör att Agda kommer tappa sina kilon.

Antagligen för att vettiga övningar, läs böj/mark är jobbiga pt-lisa vet att det räcker med lätt motion 3ggr i veckan samt städa upp kosten för att få resultatet minus i kroppsfett.

Lätta pass samt resultat på vågen ger klienter som återkommer.

Loke
2016-02-09, 22:35
Sen ska man nog inte underskatta allmänheten heller. Jag tvingar ju typ alla att köra någon form av marklyft när de bokar mig för instruktion på friskis och överlag baserar jag träningen på fria vikter och komplexa rörelser. Jag upplever att folk över lag blir väldigt nöjda med mina instruktioner. Men visst, sen finns det ett fåtal som jag märker helst vill ha något oansträngande och helst med typ TRX-band. Det är lätt under 10% av bokningarna dock. De flesta är medgörliga och lättstyrda. Jag tror inte en skicklig PT skulle ha svårt att styra in dem på den riktning hen vill.

Dessutom vill jag nog säga att många av er tycks ha en väldigt förenklad syn på vad som är effektiva och vad som är värdelösa övningar. Även en person som vill ta styrkelyftsmedaljer gör klokt i att hela tiden jobba med de svagaste länkarna i sin kedja. Detta innebär inte sällan en massa löjliga "coreövningar" sånt. Även den som inte har några utmärkande svagheter bör få in sån träning redan från start eftersom det då är lätt att öka på den om tecken på svaghet uppstår. Så någon som föreslår att bara köra SS 5x5 är väl ungefär lika bra/dålig som PTn som bara kör coreaktivering, tycker jag. Det finns lägen då det kan vara rätt, men oftast är det nog inte det.

Diomedea exulans
2016-02-09, 22:42
Dessutom vill jag nog säga att många av er tycks ha en väldigt förenklad syn på vad som är effektiva och vad som är värdelösa övningar. Även en person som vill ta styrkelyftsmedaljer gör klokt i att hela tiden jobba med de svagaste länkarna i sin kedja. Detta innebär inte sällan en massa löjliga "coreövningar" sånt. Även den som inte har några utmärkande svagheter bör få in sån träning redan från start eftersom det då är lätt att öka på den om tecken på svaghet uppstår. Så någon som föreslår att bara köra SS 5x5 är väl ungefär lika bra/dålig som PTn som bara kör coreaktivering, tycker jag. Det finns lägen då det kan vara rätt, men oftast är det nog inte det.

+1. Jag såg en snubbe stå och lära en annan snubbe knäböj utan vikt där man står och håller i sig i ett par TRX-band - säkert en fjollövning enligt många i tråden. Jag försökte tjuvlyssna på vad de sa, och såvitt jag förstod så skulle eleven lära sig extremt lätta knäböj på det viset för att få in prickfri teknik för riktiga knäböj, tillika stärka små senor runt knän och dylikt. Det verkar faktiskt väldigt vettigt. "Det där borde jag själv kanske göra egentligen", tänkte jag, "men orka ändra sitt nuvarande koncept" tänkte jag sen, och kröp in under min stång lassad med 60 % av mitt 1RM.

Namjorne
2016-02-09, 22:42
Bra fråga. Förmodligen är klienterna nöjda så länge de går ner i vikt, dvs ligger på kaloriminus. Träningen är försumbar i sammanhanget.

Ett Orm
2016-02-09, 23:25
Bra fråga. Förmodligen är klienterna nöjda så länge de går ner i vikt, dvs ligger på kaloriminus. Träningen är försumbar i sammanhanget.

Njae.. träning är nästan aldrig försumbar i det här sammanhanget.
De allra flesta vill nog ha en viktnedgång med träningens effekter hellre än den utan. Men det ska ju göra också som det så fint heter.

PureWhey
2016-02-10, 11:12
Antagligen för att vettiga övningar, läs böj/mark är jobbiga pt-lisa vet att det räcker med lätt motion 3ggr i veckan samt städa upp kosten för att få resultatet minus i kroppsfett.

Lätta pass samt resultat på vågen ger klienter som återkommer.

Ja, det kanske är så att folk inte vill ta i och får dom göra det byter man PT. Typ.

Anders The Peak
2016-02-10, 12:39
Min analys av det här är att PT och Folk i allmänhet inte vill bli förknippade med kroppsbyggning utan vill fjolla på med funktionell träning typ TRX, 3D för att inte bli förknippade med Bodybuilding, men vill gärna ha en Fit kropp.

Vi som håller på med träning bedömer säkert att den här fjollträningen aldrig kommer att resultera i den drömkroppen eller funktionella styrkan.

Mer troligt är bryter de sönder något ligament under tiden de kör utfall i 3D eller någon annan fjollövning...

Toni Radanov
2016-02-10, 12:54
Har du själv jobbat som PT? Det brukar annars vara ett spännande fenomen bland killar som lyft vikter i sådär 3-5 år. De har aldrig jobbat som PT, har ganska dålig uppfattning om vad jobbet innebär, men de vet med absolut säkerhet att de är bättre än alla PTs.

Yep. Jag tillhör inte den killskaran heller.

Är i särklass fler kvinnliga PT's som kör team-youtube-kickback-skwaat-booty-träningen. Blir illamående och yr bara man ser något sådant pågå i gym....

I våra trakter är det tack och lov få "utbildade" och påstådda PT's. Mer action i storstan.

smeander
2016-02-10, 13:14
Varför använder personliga tränare sig nästan uteslutande av mystiska balansövningar och stabiliseringsövningar eller annat som tränar dem "små musklerna", ökar bålstyrkan eller "träna coren", som det heter nu för tiden?

Visst är det viktigt att ha fullgod balans, stabilitet i leder och rörlighet och inget större fel med att träna sådant specifikt. Men hur många går till gymmet för att förbättra sin rörlighet? De flesta går väl till gymmet för att komma i form, vara lite mer nöjd med hur ens kropp ser ut eller bara bygga styrka?

Helkroppsövningar med tex skivstång är ju ett ganska beprövat sett att få just sådana resultat ganska snabbt när man väl börjar behärska tekniken.

Men istället så ser jag personliga tränare nästan enbart använda sig av TRX, kettlebells, medicinbollar, bosubollar, yogabollar eller egna "effektivare/bättre" versioner av utförandet på övningar med kabelmaskiner, hantlar m.m. som faktiskt är rätt bra.

Är det gymkedjorna som "uppmanar" deras personliga tränare, är det utbildningarna som är utformade kring den typen av övningsbank?

Eller är det helt enkelt så efterfrågan på träning i majoritet ser ut i dagsläget? :confused:

Varför frågar du dem inte själv? Att du ser några PT's göra några övningar med sina klienter är ju bara en meningslös observation, det finns säkert en god tanke bakom det och som PT vill du ju skapa en god funktionell fysik och det kan kräva lite variation i träningen. Alla klienter vill inte enbart köra skivstångsträning och många kan inte ens det på grund utav till exempel skador. Neuromuskelär träning har sin plats och styrketräning sin, men fråga PT'n själv nästa gång så kanske du får ett svar.

Diomedea exulans
2016-02-10, 13:15
Varför frågar du dem inte själv? Att du ser några PT's göra några övningar med sina klienter är ju bara en meningslös observation, det finns säkert en god tanke bakom det och som PT vill du ju skapa en god funktionell fysik och det kan kräva lite variation i träningen. Alla klienter vill inte enbart köra skivstångsträning och många kan inte ens det på grund utav till exempel skador. Neuromuskelär träning har sin plats och styrketräning sin, men fråga PT'n själv nästa gång så kanske du får ett svar.

Fråga personen själv? Nej, fy så osvenskt!

hurril
2016-02-10, 13:46
Jag tror att det handlar om något slags alibisökande. En värdelös hippieövning kommer varken skada klienten (eller skänka denne några som helst resultat.) Men ... inga skador. Dessutom är den inte, på samma sätt som t ex ett knäböj, lika öppen för slentriankritik mot ditt kunnande. "Alla" är experter på knäböj och jag ser framför mig hur tvåveckors-PT:n ska förklara för en tre-veckorsexpert på lårsvepet de olika förtjänsterna med djup, stans och stångplacering. VA?! Kör Du Highbar din ofrälse!111?!

Loke
2016-02-10, 15:31
Det där med alibisökande är en bra poäng. Många som jobbar med träning på olika sätt är ju väldigt rädda för att göra fel, och inte blir de mindre rädda när de hör det eviga mantrat om hur dåliga alla PTar är. Detta ger resultatet att de håller sig till sånt som inte möter kritik, vilket i sig möter kritik, vilket gör dem mer osäkra. Denna cirkel av osäkerhet och kritik gör det dessutom oattraktivt att jobba som PT, så kloka männsikor undviker det. Detta gäller i allra högsta grad även ideella tränare inom idrotten, för övrigt.

Det är alltid intressant med konstruktiva tankar på hur man bryter detta och samtidigt höjer kvalitén.

Sheogorath
2016-02-10, 15:32
*äter gelégodis och njuter av tråden* *popcorn*

spoon
2016-02-10, 15:39
Har inte tränat på vanliga gym på länge och därmed inte sett alla dessa idioter som det pratas om. Däremot så ser jag väldigt ofta den norska eliten i styrkelyft hålla på med massor av konsiga övningar hela tiden. Bara för att jag inte vet syftet med övningarna och att dom ser roliga ut så förkastar jag inte dom heller. Det vore dumt.

shut teh face
2016-02-10, 15:49
Jag upplever inte att det bara är så..

På mitt gym så brukar PT's börja med "boll-övningar" och diverse skumma grejer (som säkert är bra kanske) när det gäller nya medelålders/äldre helt otränade personer eller som min fru, som precis hade fött barn. Sedan går de ganska raskt över till fria vikter och basövningar

Jag personligen blev inkastad på det sistnämnda först och jag har har verkligen fått ta tag i min balans, koordination och bål i efterhand, jag fick aldrig det i och med alla fria vikter, men jag har å andra sidan väldigt usel balans och även endel problem med höft och balans.

Toni Radanov
2016-02-11, 04:02
Det är ju kunnande och självsäkerhet som gör en bra PT bra. Börjar man ifrågasätta "hur var det nu..?" eller än värre, klienten ifrågasätter och PT'n är osäker och försöker svamla bort fakta med jidder pga bristande kunskap, är man körd.

Och hur ofta är människor fullständigt säkra på sin sak? Detta gäller förvisso alla yrkesproffessionella människor oavsett vad som ska uträttas. Man får mer förtroende för någon som verkligen kan deras jobb men det finns såklart även de som _verkar_ kunna något men i realiteten är det broscience. Välkomna till gymvärlden :D

If it seems credible, it must be. Right? Därför förklarar jag alltid skit ingående när folk frågar så de inte ska stå undrandes sen. Men så ska man ha ägnat mer än en 2-veckors intensivutbildning åt sitt yrke eller sin hobby om man vill påstå sig vara "kunnig".

Spelevink
2016-02-11, 08:00
Varför frågar du dem inte själv? Att du ser några PT's göra några övningar med sina klienter är ju bara en meningslös observation, det finns säkert en god tanke bakom det och som PT vill du ju skapa en god funktionell fysik och det kan kräva lite variation i träningen. Alla klienter vill inte enbart köra skivstångsträning och många kan inte ens det på grund utav till exempel skador. Neuromuskelär träning har sin plats och styrketräning sin, men fråga PT'n själv nästa gång så kanske du får ett svar.

Jag väger väl emot min nyfikenhet mot potentiella "konsekvenser".
Att påstå att någon inte kan sitt jobb är väl knappast särskilt vänligt och finns nog stor risk att personen direkt blir defensiv och att diskussionen blir osaklig. Och det är ju såklart att man kan ställa frågan på ett bra sätt och få ett vettigt svar.
Men som Diomedea exulans säger, man vill ju inte gå ifrån den svenska modellen om konfliktskräck :naughty:


*äter gelégodis och njuter av tråden* *popcorn*

:)

Sparven från Minsk
2016-02-11, 09:21
Att köra snortunga böj/mark/bänk tills man spyr blod av utmattning är inget som tilltalar Agda 65 som har lite ont i ett knä eller Peter 16 som är helt ny i gymmet och väldigt osäker, eller Maria 37 som bara vill tajta till låren lite.

TRX, kettebells, balansövningar med mera ser ganska coolt ut, är inne med sådan träning just nu och är "lätt" och riskfritt.

Old Nick
2016-02-11, 15:16
Många pt-klienter vill tydligen allt på en gång. Gå ner i vikt, bygga muskler, få bra kondition, bli smidig, frisk, rehab och prehab, och få lagom stora muskler, bättre balans, vill inte se ut som en bodybuilder, och träningen får dessutom inte vara för hård. Tid avsatt till detta är 45mins PT-ledd träning 2 ggr i veckan.

Det får nog vara "hårt" i den mening att det involverar mycket svett och mjölksyra. Men inte komplicerat eller tungt på riktigt. Och ingen progression. Bara lite slitande i den här och den där maskinen. Man ställer in en vikt och gör en massa reps. Och gör en massa plankor.

Och sen kollar man i spegeln och ser om det har hänt nåt med kroppen.

NickeSthlm
2016-02-11, 19:14
Ibland känns det mest som att PTs jagar övningar och upplägg som gör dom lite "unika". Som typ Axon och hans Bamsecurls..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Bärsärk
2016-02-11, 19:24
Ibland känns det mest som att PTs jagar övningar och upplägg som gör dom lite "unika". Som typ Axon och hans Bamsecurls..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Det är ju sånt som dumma idioter som Axons kunder vill ha, det är sånt som kunder vill ha som betalar 25 tusen för 6 veckors plagierat träningsprogram.

Lycka till med att få den personen att köra stångcurl, marklyft och böj i 6 veckor.

Spelevink
2016-02-11, 21:55
Att köra snortunga böj/mark/bänk tills man spyr blod av utmattning är inget som tilltalar Agda 65 som har lite ont i ett knä eller Peter 16 som är helt ny i gymmet och väldigt osäker, eller Maria 37 som bara vill tajta till låren lite.

TRX, kettebells, balansövningar med mera ser ganska coolt ut, är inne med sådan träning just nu och är "lätt" och riskfritt.

Men en normalt funtad människa låter inte heller Agda, Peter eller Maria köra snortungt till blodspyor heller. Det krävs ju åtminstone ½-1 år för dem flesta innan man bör göra det. Krävs ju inte heller att man kör svintungt för att få något ut av övningarna.

Scratch89
2016-02-11, 22:16
Nu står jag rätt så neutral i frågan om PTs och deras kompetens, men jag tycker att en del här i tråden visar hur avskärmade de är från resten av verkligheten. Som några redan tagit upp; söker man sig till en PT efter träningsråd är man kanske inte den mest pålästa om träning. Man kanske har provat på fria vikter och dess avarter och tycker att det är aptråkigt. Man kanske har gått på pass men inte kände att det var ens grej. Löpning och sånt är inget roligt, särskilt på löpband eller någon crosstrainervariant.

Att de kör löjliga övningar håller jag med om, men vadå då? Som klient kanske man vill ha roligt när man tränar. Man kanske inte vill nöta knäböjsteknik i flera veckor, eftersom man ändå betalar dyra pengar per timma. Hade man velat göra det hade man istället sökt sig till en styrkelyftarklubb där folk jobbar pro bono. Det är säkert därför crossfit (och "crossfit") har blivit så stort, då det är relativt lätt att göra det användarvänligt om man tar bort alla svåra moment och lägger till moment som bara är jobbiga, får upp flåset och får folk att känna sig genomtränade.

Vad är det som säger att knäböj, marklyft och/eller byggarträning är den bästa träningen? Många jag träffar i jobbet som patienter behöver inte lära sig sånt, de behöver lära sig kroppskontroll, ha bättre bålstyrka och postural muskulatur samt bara få upp flåset.

Blir man större och starkare av ordentlig, progressiv styrketräning jämfört med PT-tramset? Tveklöst. Är det roligare, får det klienterna att fortsätta sin träning under en längre period? Får det dem upp ur TV-soffan? Tveksamt.

Loke
2016-02-11, 22:27
Ibland känns det mest som att PTs jagar övningar och upplägg som gör dom lite "unika". Som typ Axon och hans Bamsecurls..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Använde du just Axon som ett exempel på hur PTs i allmänhet är? Det är väl typ här som jag igen börjar undra hur mycket av åsikterna om PTs grundar sig i faktiska erfarenheter och hur mycket som grundar sig i mytologin om Den Dålige PTn som unga gymmare skrämmer varandra med vid lägerelden. Jag är väl inte jätteinblandad i PT-kretsar, men jag kan inte tänka mig att de jag faktiskt har koll på skulle hitta på övningar bara för att framstå som unika. Speciellt med tanke på hur otroligt mycket övningar det finns som väldigt få människor känner till och som faktiskt löser problem.

Diomedea exulans
2016-02-11, 22:29
mytologin om Den Dålige PTn som unga gymmare skrämmer varandra med vid lägerelden

Finns den mytologin utanför Kolo? Inte för att jag har pratat jättemycket med folk om PT:ar, men jag har fått uppfattningen att PT:ar är typ lika respekterade som sjukgymnaster IRL.

Toni Radanov
2016-02-11, 22:31
Finns den mytologin utanför Kolo? Inte för att jag har pratat jättemycket med folk om PT:ar, men jag har fått uppfattningen att PT:ar är typ lika respekterade som sjukgymnaster IRL.

För "vanliga" människor som inte kan något om träning kan inte urskilja på bra/dåligt i detta sammanhang så för dem är allt bra.

Så fort man får lite skinn på näsan börjar man se vilket kvacksalveri många har för sig....

dluddeckens
2016-02-11, 22:36
Har en konspirationsteori att vissa(många?) PTs väljer underliga övningar för att deras klienter ska tänka "Oj, det hade jag inte kommit på själv" och så måste de fortsätta gå till den PTn för att det finns ingen annan som vet hur man gör kettlebell-på-balansboll-med-lutfisk-i-armhålorna-medans-man-sjunger-Marseljäsen-knäböj.

Håller med.


Sedan finns det en annan anledning till att de hellre fokuserar på core, balans och annat tjafs. För det är omöjligt att mäta.

En PT som säger "jag ska få dig att maximera muskeltillväxten" - det är tuffare - då det är visuellt och mätbart på ett helt annat sätt.

Loke
2016-02-11, 22:36
Finns den mytologin utanför Kolo? Inte för att jag har pratat jättemycket med folk om PT:ar, men jag har fått uppfattningen att PT:ar är typ lika respekterade som sjukgymnaster IRL.

Det går åt båda hållen i verkligheten, när folk inte greppar skillnaden mellan PT och sjukgymnast (vilket jag helt klart upplevt för ofta) är det så klart minst lika illa. Men jodå, den finns, även om kollo är dess Mecka.

smeander
2016-02-11, 22:54
Jag väger väl emot min nyfikenhet mot potentiella "konsekvenser".
Att påstå att någon inte kan sitt jobb är väl knappast särskilt vänligt och finns nog stor risk att personen direkt blir defensiv och att diskussionen blir osaklig. Och det är ju såklart att man kan ställa frågan på ett bra sätt och få ett vettigt svar.
Men som Diomedea exulans säger, man vill ju inte gå ifrån den svenska modellen om konfliktskräck :naughty:

:)

Fråga inte "varför" som direkt sätter en person i försvar, formulera om frågan till "Jag har sett att du kör många specialövningar för dina klienter, det verkar spännande. Hur kommer det sig?". Nyfikenhet före ifrågasättande, visa intresse så kommer de troligtvis glatt berätta att de lärde sig de på SATS pt-utbildning eller nåt annat som de tror är en riktig utbildning (ursäkta min skepsis mot pt's).

Loke
2016-02-11, 23:29
Sats utbildning är väl SAFE? Är den verkligen inriktad på "specialövningar"? Får intrycket av att den gått åt crossfit-hållet.

Coffe
2016-02-12, 00:52
Sats utbildning är väl SAFE? Är den verkligen inriktad på "specialövningar"? Får intrycket av att den gått åt crossfit-hållet.

Det är den. Jag vet det för att jag läst det på deras hemsida. Sen vad SAFE faktiskt innebär har jag inte den blekaste om. Polaren som går hos PT verkar köra mkt kardiovaskulär utmattning iaf.

Loke
2016-02-12, 01:55
Surfade runt på SAFEs hemsida nu, ser att dom har kurser i kommunikologi. Ok, behöver inga mer bevis för att SAFE suger :)

mikaelj
2016-09-20, 12:14
Personliga tränare på de flesta gymmen kan för lite för att visa dem mer komplicerade övningar än just de på boll, o s v. Som är bra assistansövningar i ett riktigt träninsprogram.

På Nordic Wellness Almedal (Göteborg) har hittills inte sett någon av deras anställda personliga tränare visa en knäböj, bänkpress eller marklyft med korrekt teknik. Har sett dem instruera kunder flertalet gånger. I vissa fall har de till och med visat direkt skadlig teknik. Jag tränar där ofta.

Klein
2016-09-20, 12:31
Det har väl knappast bara med kunskap att göra. Snarare så att klientelet tycker det är trivsamt att ligga på boll och guppa.

Rikard Jansson
2016-09-20, 12:38
Delvis därför att man absolut inte "kan"/"får" visa klienten något som de kan skada sig på. För då är det pt:ns fel, enligt dem. Vilket skadar PTns rykte, även om de skadar sig passet där ptn inte är där.

Inte alls bitter :)

Gerdler
2016-09-20, 13:59
Jag vann en gratis PT-timme i nån liten (reklam ploj för deras PT:s).

Jag skrev till henne innan precis vad jag ville ha och jag fick det till hennes bästa förmåga. Hon var driven och hade själv idrottsliga ambitioner så hon kunde hjälpa mig ganska bra med mina problem. "Passet" bestod av att hon tog reda på just vad som gjorde mig inflexibel och att hon sedan gav mig ett par alternativa dynamiska respektive statiska stretchövningar som jag inte kände till för att råda bot på det. Sen körde vi knäböj-teknik.

Jag tyckte det var bra. Jag hade dock inte köpt det för 500kr och jag hade absolut inte köpt ett pass där nån bara skriker till mig att svinga repen fortare. Men i det här fallet lärde jag mig saker och det kostade mig 0kr.

TL;DR: Alla PTs är inte skit, men det underlättar kanske om man vet vad man vill när man kommer dit, lite som när man går till sin vårdcentral.

Rikard Jansson
2016-09-20, 14:36
För "vanliga" människor som inte kan något om träning kan inte urskilja på bra/dåligt i detta sammanhang så för dem är allt bra.

Så fort man får lite skinn på näsan börjar man se vilket kvacksalveri många har för sig....

det värsta tycker jag är när dom petar i folks markteknik och gör den värre och sen hejar på när dom kör med krokrygg :laugh:

jixuz
2016-09-20, 14:49
För "vanliga" människor som inte kan något om träning kan inte urskilja på bra/dåligt i detta sammanhang så för dem är allt bra.

Så fort man får lite skinn på näsan börjar man se vilket kvacksalveri många har för sig....

det värsta tycker jag är när dom petar i folks markteknik och gör den värre och sen hejar på när dom kör med krokrygg :laugh:


Eller när dom lär ut böj med extrem svank och kallar det för perfekta olympiska böj :smash:

Rikard Jansson
2016-09-20, 14:52
Eller när dom lär ut böj med extrem svank och kallar det för perfekta olympiska böj :smash:

Haha ja den är också skön :D

baktung
2016-09-20, 18:36
det värsta tycker jag är när dom petar i folks markteknik och gör den värre och sen hejar på när dom kör med krokrygg :laugh:

Eller när det första PTn gör är att lägga viktplattor under hälarna på grabben som gör sitt första böjpass nånsin. *facepalm*

supercharge
2016-09-20, 19:24
Man kan inte annat än att le lite åt den enorma hybris och nedlåtande attityd som sprudlar i tråden.

Arne Persson
2016-09-20, 19:47
Jag tror att mina anspråkslösa (inverterade PT)-kurser, trots allt, har en viss plats i tillvaron...? :d

AntonHA
2016-09-20, 19:51
Jag tror att mina anspråkslösa (inverterade PT)-kurser, trots allt, har en viss plats i tillvaron...? :d

Du är ett praktexempel på en PT som sysslar med värdelösa övningar så som latsdrag och axelpress bakom nacken...


:d:d:d

Anders The Peak
2016-09-20, 20:42
Min uppfattning är att många PT blir tvingade att skaffa sig en utbildning inom styrketräning men helst vill hålla på med pass etc. Därför blir det det där tramset är pseudofunktionellt/3D etc. Med många konstiga övningar som egentligen varken ger det ena eller det andra. Men oftast är de redigt trevliga som människor och fyller sin funktion som sociala varelser som pratar med kunden så att de känner sig värdefulla :)

Paperbasket
2016-09-20, 21:02
Det har ju varit/är en stor inflation av personliga tränare i Sverige då det varit/är inne precis såsom fitness/nocco hypen varit/är. Min tanke är att väldigt många går snabba utbildningar utan att bry sig om vidareutbildningar. Man har läst lite, fått ett diplom och sen tror man att man är klar.

Det man sedan saknar är konsten att vara PERSONLIG tränare. Det man lärt sig genom sin lilla basutbildning det lär man också ut och sen stannar det där.

Jag har träffat tjejer som tränat i 1 år, utbildat sig och är fullbokade direkt. Inte för deras kunskaper, inte för deras teknik eller för att de skulle vara utomordentligt bra tränare utan för att de är snygga instagrammande tjejer som sedan lär ut lite hur som helst.

Sen är det en liten hybris i tråden som tidigare nämnts. Folk som hänger på Kolo och kan allting. Och ja, vi har utomordentligt duktiga människor inom träning och kost här. Men den procenten är väldigt liten.

baktung
2016-09-20, 21:47
Och ja, vi har utomordentligt duktiga människor inom träning och kost här. Men den procenten är väldigt liten.

Och du räknar dig förstås själv till denna lilla procent? :)

Alkro
2016-09-20, 21:54
På mitt gym så ser man ganska ofta att de visar övningar som verkar ganska krångliga att göra ensam. Bollar som slängs fram och tillbaka m.m. Man får ju komma ihåg att de framförallt vill tjäna pengar, om man visar en person hur den självständigt kan träna så får man ju inte kunder, de vill vill göra så att kunden känner sig beroende av dem för att kunna träna. Finns ett tiotal personer på mitt gym som harvat på med PT i åratal utan några resultat.

Tolkia
2016-09-20, 22:33
Min erfarenhet av PT:s skiljer sig dramatiskt från vad de flesta här i tråden beskriver. Jag tycker att jag har sett ett ganska varierat utbud av övningar, anpassat efter vad individen det just då gäller har för önskemål och förutsättningar. Någon som placerat viktskivor under hälarna på sina klienter första gången de visar knäböj har jag inte sett (däremot många hobbytränande utan PT med dito viktskivor), någon som uppmuntrar till tunga lyft med supersvank eller bananböj har jag inte heller sett (däremot många hobbytränande utan PT med ffa bananböjen). Jag har, särskilt i perioder, tillbringat rätt mycket tid i gymmet och således iakttagit en del. (På mina egna två fattiga PT-timmar utfördes inte en enda basövning. Något som visar på verklighetskontakt hos bägge PT:s då jag vid det ena tillfället hade en fot i gips och vid det andra precis hade börjat träna något annat än övningar hemma på mattan framför TV:n efter ett rejält diskbråck.)

Antingen är Umeås PT-kader fullkomligt outstanding, eller så är det många här i tråden som överdriver en liten smula.

baktung
2016-09-20, 22:51
Antingen är Umeås PT-kader fullkomligt outstanding, eller så är det många här i tråden som överdriver en liten smula.

Alla fattar nog att inte dra alla PTs över en kam. De flesta kan grundläggande teknik för basövningar på ett minst lika bra sätt som den lite mer erfarne polare som kanske en gång i tiden lärde dig att marklyft och knäböj är viktiga övningar.

Men knappast varannan PT kan lära ut utomordentlig teknik för basövningar och har öga för subtila teknikfixar. Men självklart existerar dessa också, och det brukar framgå tydligt inför valet av PT att dessa PTs har skicklighet att lära ut detta. Vill man ha en duktig PT får man helt enkelt betala för en. Och jag tror att alla tillräckligt målmedvetna klienter faktiskt väljer sin PT med omsorg. Resten väljer antagligen PT efter person. Någon man klickar lite med och som ger önskad stöttning under passet, och som alltså troligtvis har kompetens att ge grundläggande instruktioner för att klienten inte ska bryta ryggen av sina basövningar.

För övrigt trodde jag inte själv mina ögon när den uppenbart erfarne PTn placerade viktplattor under hälarna på klienten som av snacket och vikten (endast stången) att döma gjorde sitt allra första böjpass. Jag har för övrigt aldrig sett samma PT utföra en knäböj själv, kanske p.g.a. skadekänningar, utan tränar bara sina ben i maskiner.

Men återigen. Ytterst få är experter på styrkelyft och tyngdlyftning. Det är heller inte alltid självklart vilken teknik som är den bästa. Någon länkade en matnyttig artikel häromdagen om att marklyft kan se väldigt olika ut beroende på individens byggnad och vinklarna i knä- och höftled.

Denna: http://strengtheory.com/everything-you-think-is-wrong-with-your-deadlift/

Arne Persson
2016-09-21, 01:22
Du är ett praktexempel på en PT som sysslar med värdelösa övningar så som latsdrag och axelpress bakom nacken...


:d:d:d

Jo... jag borde nästan skämmas!:em:

:)

Paperbasket
2016-09-21, 06:14
Och du räknar dig förstås själv till denna lilla procent? :)

Har du något syfte med frågan annat än att försöka trigga något?

Brofessorn
2016-09-21, 07:11
För övrigt trodde jag inte själv mina ögon när den uppenbart erfarne PTn placerade viktplattor under hälarna på klienten som av snacket och vikten (endast stången) att döma gjorde sitt allra första böjpass. Jag har för övrigt aldrig sett samma PT utföra en knäböj själv, kanske p.g.a. skadekänningar, utan tränar bara sina ben i maskiner.

Vad är det för hemskt fel med det?

cero
2016-09-21, 14:56
Vad är det för hemskt fel med det?

Man får inget stöd i fotvalvet. Men det är knappast någon dödssynd om man vill visa en nybörjare hur en böj med bra djup ska kännas.

Alkro
2016-09-21, 15:26
Antingen är Umeås PT-kader fullkomligt outstanding, eller så är det många här i tråden som överdriver en liten smula.

Problemet med begreppet "personlig tränare" är att vem som helst kan kalla sig för det och bakom en del av diplomen så ligger det en veckas utbildning. Jag antar att de flesta som anställer en PT förväntar sig att det ska vara en person med exceptionell kunskap om träning vilket sällan stämmer. På mitt gym skulle jag säga att typ 2 av 5 PT's har ganska god kunskap om träning och kost, men de övriga har jag hört berätta för sina klienter om diverse verklighetsfrånvända idéer om kost och träning.

ceejay
2016-09-21, 15:50
Problemet med begreppet "personlig tränare" är att vem som helst kan kalla sig för det och bakom en del av diplomen så ligger det en veckas utbildning. Jag antar att de flesta som anställer en PT förväntar sig att det ska vara en person med exceptionell kunskap om träning vilket sällan stämmer. På mitt gym skulle jag säga att typ 2 av 5 PT's har ganska god kunskap om träning och kost, men de övriga har jag hört berätta för sina klienter om diverse verklighetsfrånvända idéer om kost och träning.

Till och med 3 månaders utbildning är för lite. 6 månader med.
Egen fördjupning inom träning i 5+ år kan jag tycka borde behövas. Sedan god anatomisk kunskap på det. Plus lite annat.

Brofessorn
2016-09-21, 15:56
Man får inget stöd i fotvalvet. Men det är knappast någon dödssynd om man vill visa en nybörjare hur en böj med bra djup ska kännas.

Det är jag väl medveten om. Tycker det är onödigt att håna någon bara för att personen i fråga gör så. Kan lika väl vara av den anledning du nämner, eller så kanske denne ville diagnosticera stelhet i vaderna el. dyl.

baktung
2016-09-21, 16:06
Har du något syfte med frågan annat än att försöka trigga något?

Det tycker jag. Jag smålog nämligen lite själv när jag läste de inlägg som följde efter att supercharge skrev sitt. Dock undrar jag mest om ett nätforum utan hybris verkligen existerar? Kan man ens kalla det för hybris? Många vill väl hellre övertyga än försöka helgardera sig hela tiden. Det ser väl ut såhär i varenda tråd egentligen.

Annars håller jag nästan med dig i sak. Har man höga krav på kunskapen är det väl max någon procent yrkesverksamma kostrådgivare eller prisade atleter med lång erfarenhet som man bör lyssna på. Men de flesta som skriver här har ju hyfsad koll på vad som bygger muskler.


Vad är det för hemskt fel med det?

Inte mer fel än att applådera ett bananmarklyft egentligen, om det nu finns en PT som gjort det. Han kanske ar en mästare på markteknik och ville att klienten skulle prova hur det kändes med en lätt krökt rygg vilket sällan utgör någon fara. Enligt min filosofi hade jag dock velat ge nybörjaren en ärlig chans att förbättra sin böjteknik och rörlighet på naturlig väg och möjligen rekommenderat böjskor. Samuelsson kör med skit under hälarna ibland så jag kan väl knappast påstå att det är hemskt fel, men som sagt enligt min filosofi finns det bättre vägar att gå.

Och som cero skriver, att inte ha stöd under fotvalvet är ingen höjdare. Kan trigga hälsporrar t.ex. Jag ser inte heller hur man vid varje set skulle lyckas ställa sig exakt lika mycket på båda plattorna. Nä, känns osmart bara.

ARMSTARK
2016-09-21, 18:48
Jag hade en arbetskamrat som gått en PT utbildning/kurs och han hade fått lära sig att det är helt ovesentligt vad man själv har för inställning till träning. Vill kunden ha övningar för sina sladdriga armar ska man visa några bra armövningar, klagar de på sina tjocka ben visar man några bra benövningar osv.