handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag ligga på för kalori-intag?


FireAntPants
2016-02-08, 16:30
Hej

Jag är ny på forumet men har tränat aktivt i 2 år nu. Jag började med crossfit för att ens börja träna överhuvudtaget. Observera att jag har skytt gym som pesten i alla år och har levt på sprit och kaffe så detta är en stor framgång för mig. Jag har sen dess slutat med alkohol och tobak, samt lärt mig mycket om olympiska lyft, vilket har gjort att jag det senaste halvåret har övergett crossfit för skivstång.

Jag tränar just nu ca 5ggr i veckan. Oftast helkroppspass med olympiska lyft där fokus ligger på kroppsdelarna som värker minst för stunden. Mitt mål är inte att bli stor, utan jag vill bli stark, snabb och smidig. Jag kombinerar mina pass med löpning/rodd och mycket rörlighet och jag gör framsteg.

När jag började markade jag 80kg. Nu har jag dubblat det till 160kg för att ta ett exempel.

Nu till det jag behöver hjälp med. Jag vill såklart också förändra min kropp...som minst sagt ser förjävlig ut. Jag tänker våga lägga upp en bild, ni får gärna håna mig, men så är det jag såg ut när jag började. Jag har fått lite mer muskler, men principen om att allt fett ligger runt magen är kvar. Armarna är lite större och bröstet likaså. Men buken är lika smalfet.

Det innebär att jag inte vågar äta mer än 1800 kcal just nu. Jag är livrädd för att lägga mer på buken. Helst vill jag ta bort det med att lägga mig på 1000kcal men det innebär ju att de inte blir några mer muskler.

Jag ligger still på 2200kcal i dagsläget. Helst borde jag närma mig 3000kcal. Vad händer om jag gör det? Kommer jag bli fetare runt buken eller kommer det gynna min muskelutveckling? Kan jag ligga på 1800kcal och förhoppningsvis forma om min kropp till mer muskler och mindre fett, eller är det korkat att tro något sådant?

Vore tacksam för seriösa råd. Jag är inte ute efter att pumpa i cablecross. Jag vill träna som ett as varje dag med en crossfitliknande träningsstil och få en kropp som ser lite mer ut som en vuxen man och inte en smalfet tonåring. Jag är 36 år gammal...

vicarious
2016-02-08, 17:27
Vad väger du? 1800 kcal är lite energi så skulle inte förväntat mig några underverk i form av muskelbygge på den energinivån. För att orka träna och växa behöver du nog äta lite mer. Kanske inte 3000 kcal men det beror helt och hållet på vad du har för energibehov (hur aktiv du är, vad du jobbar med osv). Kortfattat, träna hårt och ät proteinrikt, ligg inte under 2000 kcal.

DonLatino
2016-02-08, 17:28
PT är din bästa vän.


Nåväl. Det beror på HUR du vill gå ned i vikt. Börja med ett lågt antal underskott av kalorier och se ifall det lär göra någorlunda skillnad. T.ex -500 så går du ned 0,5kg i veckan ungefär. Beror också på din träning. Vill du gå ned långsamt så rekommenderar jag att träna hårt och äta födoämnen som är rika på protein.

Nu orkade jag inte läsa ditt inlägg men jag hoppas detta hjälpte dig något iaf.

Good luck!

HerrLuta
2016-02-08, 18:08
Först och främst, bra att du kommit igång och bra ökning på två år i marken!

1800 kcal låter ju väldigt lite som sagt, så jag hade nog absolut ätit mer än så. Vet du att du äter den mängden kalorier du säger i nuläget för att du väger allt eller uppskattar du bara? Att uppskatta om man aldrig vägt till 100% kan ge en rätt rejäl felmarginal.

Diomedea exulans
2016-02-08, 18:15
Man brukar rekommendera att ligga på 500 kcal underskott när man ska gå ner i vikt. Eftersom du står still i vikt på 2200 kcal så innebär det att du ska äta 1700 kcal. Detta kommer få dig att gå ner 0,5 kg i veckan i snitt. Men det låter som ganska lite kalorier för dig, så jag misstänker att du har uppskattat ditt kaloribehov lite fel.

Om du går ner i vikt så bör du inte räkna med att öka i muskelmassa eller styrka, men sådan ökningar kan du ju låta vänta tills du har bantat färdigt.

FireAntPants
2016-02-08, 18:36
Tack för era seriösa svar.

Jag väger 86 kilo och det är oförändrat på 2 år även om det är lite mer muskler än fett numera. Jag har 22% kroppsfett enligt mätning i höstas.
Jag väger maten och räknar med appar för att ha koll på energiintaget så det känns som om jag har under kontroll. Jag är bra på att pricka fördelningen av kolhydrater, protein och fett vilket jag på en 1/3 vardera i dagsläget. Jag har upptäckt att jag har väldigt lätt för att följa kosten, bara jag vet vad jag ska sikta på.

2200kcal känns som ett bra kalorimedel just nu för att läget ska vara oförändrat och jag ska orka träna. Men om jag stryper det, kommer troligen bukfettet försvinna tillslut, men vad ger det för kropp i övrigt...bara smal.

Vad tror ni att jag kan vänta mig för effekt på buken om jag går upp till säg 3000kcal/dag? Kommer magen svälla mer eller händer inte det så länge man tränar ordentligt? Lägger sig alla pluskalorier på önskvärda ställen?

Jag har kört med en PT tillochfrån sen jag startade. Hon är fantastisk och har lärt mig sjukt mycket. Problemet är att jag inte vet vad jag ska vänta mig för effekt och jag är rädd att blir buken större kommer jag även att tappa motivationen för träningen vilket är tufft nog redan i dagsläget. Om jag lägger mig på kaloriminus för att bli av med fettet och sen lägger mig på kaloriöverskott...kommer det bara ge muskeltillväxt eller kommer kanonkulan tillbaka?

Eller ska jag fortsätta på ca 2200 kcal och låte kroppen långsamt bli starkare?

Blaine
2016-02-08, 18:45
Ditt dagliga basala kaloriintag ligger ungefär där du redan är, i 2200-trakten, möjligtvis mer beroende på hur fysiskt aktiv du är. Jag hade gärna sett ett lite högre intag då du nämner träning fem dagar i veckan.

Jag förstår att det är lätt att stirra sig blint på en synlig buk, men om jag var i sin sits så skulle jag försöka att satsa på träningen först och främst, det vill säga träna hårt och regelbundet för att få mer kroppslig form som samtidigt är mer muskulös (om det är vad du vill uppnå). Det får ta sin tid, men det finns liksom ingen annan genväg. Jag tror att det kan bli lättare sedan när du ska börja tänka i banor som att gå ned i vikt och liknande. Det viktigaste är att du är fysiskt aktiv utan perioder av uppehåll.

Var dina pluskalorier 'lägger sig' är genetiskt.

Henke78
2016-02-08, 18:57
Hur är kosten upplagd mera specifikt?

Skillnad på att trycka en pizza på 2500kcal eller att äta clean mat på 2500 varav 250g protein.

Hade utgått med ett bra mat schema på runt 2800-3000kcal och efter nån månad gjort ev justeringar.

Pma gärna så ska jag försöka hjälpa dig med ett mat schema.

FireAntPants
2016-02-08, 19:03
Ditt dagliga basala kaloriintag ligger ungefär där du redan är, i 2200-trakten, möjligtvis mer beroende på hur fysiskt aktiv du är. Jag hade gärna sett ett lite högre intag då du nämner träning fem dagar i veckan.

Jag förstår att det är lätt att stirra sig blint på en synlig buk, men om jag var i sin sits så skulle jag försöka att satsa på träningen först och främst, det vill säga träna hårt och regelbundet för att få mer kroppslig form som samtidigt är mer muskulös (om det är vad du vill uppnå). Det får ta sin tid, men det finns liksom ingen annan genväg. Jag tror att det kan bli lättare sedan när du ska börja tänka i banor som att gå ned i vikt och liknande. Det viktigaste är att du är fysiskt aktiv utan perioder av uppehåll.

Var dina pluskalorier 'lägger sig' är genetiskt.

Jag tror du sätter tummen där det värker...jag borde kanske inte fundera så mycket på det här, mer än att äta bra mat, mycket protein och mycket mat. Det är kanske för tidigt fortfarande att noja över magen. Träna ordentligt och låta det ta sin tid? Då skulle jag försöka gå upp på ca 2500kcal i alla fall till sommaren för att se vad som händer...och leva med en sommar till så här.

FireAntPants
2016-02-08, 19:31
Just nu ser en typisk dag ut så här:

1. Tre ägg och en tomat
2. 250g keso och en banan
3. 40g ris, 300g broccoli, 250g kyckling
4. 3 skopor Whey 80 protein
5. 40g Quinoa, 300g grönsaker, 250g kött
6. 250g kvarg, 40g hallon

Plus lite olivolja för att toppa upp de sista 200kcal och få lite mer fett i maten.

HerrLuta
2016-02-08, 22:20
Enda vägen är ju att testa sig fram och du ska ju äta tillräckligt med mat så att du känner att du kan prestera. Om du vill kan du ju väga dig varje morgon då du stiger upp och sedan dra ett medel- och medianvärde på hur viktuppgången ter sig på det kaloriintag du väljer från vecka till vecka.

Huvudsaken är ju att du inte snöar in dig för mycket på dessa detaljer, utan fortfarande tycker att det är kul med gymmet och gott att äta mat. Även om de estetiska skälen kan vara nog så individuellt viktiga :) Jag tror du kommer lösa det!

Diomedea exulans
2016-02-08, 22:24
Eller ska jag fortsätta på ca 2200 kcal och låte kroppen långsamt bli starkare?

Jag hade nog gjort det om jag var du.

Deffar du så blir du smalare, men kanske svagare. Plus att man brukar må sämre när man deffar: Bli tröttare, grinigare, mer okoncentrerad osv.

Bulkar du lägger du på dig fett.

Visst, det går långsamt att köra vidare på samma vikt, men du kommer nog bli en jävligt snygg 46-åring isåfall.

Klein
2016-02-09, 06:21
Vore tacksam för seriösa råd. Jag är inte ute efter att pumpa i cablecross. Jag vill träna som ett as varje dag med en crossfitliknande träningsstil och få en kropp som ser lite mer ut som en vuxen man och inte en smalfet tonåring. Jag är 36 år gammal...

Crossfit är jobbigt men det är inte en särskilt effektiv träningsform. Bättre att träna för styrka och köra lågintensiv cardio innan passen som uppvärmning. Vad gäller kosten så sluta räkna kalorier och fokusera istället på matens kvalitet. Bra mat mättar i regel så pass mycket att det är svårt att överäta. Kött, fisk, yoghurt, mandlar, grönsaker.

Shqypnia
2016-02-09, 10:46
Du kan ju deffa ner dig och bli av med fett och sedan öka sakta i vikt/muskler. Om fettet stör dig mycket så kanske det är något du borde göra. Helt upp till dig.

FireAntPants
2016-02-09, 14:41
Jag hade nog gjort det om jag var du.

Deffar du så blir du smalare, men kanske svagare. Plus att man brukar må sämre när man deffar: Bli tröttare, grinigare, mer okoncentrerad osv.

Bulkar du lägger du på dig fett.

Visst, det går långsamt att köra vidare på samma vikt, men du kommer nog bli en jävligt snygg 46-åring isåfall.

Så det känns smartare att lägga sig på ett litet kaloriöverskott, säg 2500kcal och sakta bygga på? Ca 10 år har nog varit min plan redan från början. Jag har aldrig väntat mig några snabba resultat... Bulka är väl när man äter allt man ser och ligger på ett rejält överskott, vilket nog är det jag är lite "rädd" för.

FireAntPants
2016-02-09, 14:42
Du kan ju deffa ner dig och bli av med fett och sedan öka sakta i vikt/muskler. Om fettet stör dig mycket så kanske det är något du borde göra. Helt upp till dig.

Jo det är ju det jag har varit inne på, men det känns så meningslöst när jag inte har så mycket under fettet. Jag har varit bara smal också efter att ha varit tjock i tonåren så jag är inte särskilt förtjust i något av dem. Tror det bara skulle få mig att tappa motivationen.

Shqypnia
2016-02-09, 14:44
Jo det är ju det jag har varit inne på, men det känns så meningslöst när jag inte har så mycket under fettet. Jag har varit bara smal också efter att ha varit tjock i tonåren så jag är inte särskilt förtjust i något av dem. Tror det bara skulle få mig att tappa motivationen.


Jag förstår vad du menar. Men samtidigt kan jag tycka det är sjukt obekvämt att gå runt mullig.

FireAntPants
2016-02-09, 14:44
Enda vägen är ju att testa sig fram och du ska ju äta tillräckligt med mat så att du känner att du kan prestera. Om du vill kan du ju väga dig varje morgon då du stiger upp och sedan dra ett medel- och medianvärde på hur viktuppgången ter sig på det kaloriintag du väljer från vecka till vecka.

Huvudsaken är ju att du inte snöar in dig för mycket på dessa detaljer, utan fortfarande tycker att det är kul med gymmet och gott att äta mat. Även om de estetiska skälen kan vara nog så individuellt viktiga :) Jag tror du kommer lösa det!

Jag tycker att jag har testat så mycket de senaste två åren, men buken stannar kvar i samma form. Förhoppningsvis gömmer det sig lite muskler där bakom nuförtiden, men man vill ju inte chansa.

Efter att ha läst alla bra svar så är jag inne på att köra stenhårt 2500kcal i en månad med 30% fett, 30% kolhydrater och 40% protein. Då borde jag i alla fall kunna bilda mig en vettigare uppfattning om jag ska öka eller minska efter det...

FireAntPants
2016-02-09, 14:46
Jag förstår vad du menar. Men samtidigt kan jag tycka det är sjukt obekvämt att gå runt mullig.

Ja det är ju verkligen det... Men om jag ligger på ett litet kaloriöverskott och fortsätter lyfta tungt så kanske man bränner lite fett och samtidigt långsamt bygger upp muskler så att det jämnar ut sig lite, vilket ger ett utseende man kan leva med tills man når bättre resultat....?

Diomedea exulans
2016-02-09, 14:47
Så det känns smartare att lägga sig på ett litet kaloriöverskott, säg 2500kcal och sakta bygga på? Ca 10 år har nog varit min plan redan från början. Jag har aldrig väntat mig några snabba resultat... Bulka är väl när man äter allt man ser och ligger på ett rejält överskott, vilket nog är det jag är lite "rädd" för.

Nej, jag menade att du varken ska ligga på överskott eller underskott. Men du gör förstås som du vill, allt beror ju på ens egna mål.

Shqypnia
2016-02-09, 14:50
Ja det är ju verkligen det... Men om jag ligger på ett litet kaloriöverskott och fortsätter lyfta tungt så kanske man bränner lite fett och samtidigt långsamt bygger upp muskler så att det jämnar ut sig lite, vilket ger ett utseende man kan leva med tills man når bättre resultat....?


Din kroppssannansättning lär definitivt förbättras om du ligger på balans/litet överskott. Men du lär vilka gå ner det där extra fettet ändå nån gång framöver.

FireAntPants
2016-02-09, 14:50
Crossfit är jobbigt men det är inte en särskilt effektiv träningsform. Bättre att träna för styrka och köra lågintensiv cardio innan passen som uppvärmning. Vad gäller kosten så sluta räkna kalorier och fokusera istället på matens kvalitet. Bra mat mättar i regel så pass mycket att det är svårt att överäta. Kött, fisk, yoghurt, mandlar, grönsaker.

Jag tror jag har förstått att Crossfit inte är det optimala, men för att gå från totalt otränad är å andra sidan vilken träningsform som helst välkommen.
Nu kanske jag kör ett crossfit-pass i veckan medans 4-5 är mer styrkeorienterade. Som idag blev det:

- 2k rodd sub 8min

- Marklyft
1x8 60kg
1x8 70kg
1x8 80kg
1x8 90kg
1x8 100kg
1x8 110kg
1x6 120kg
1x4 130kg
1x2 140kg
1x1 150kg
4x8 100kg

- Knäböj
1x8 40kg
1x8 50kg
1x8 60kg
4x8 70kg

- Double Unders
200st

Detta är ett ganska normalt pass för mig.

FireAntPants
2016-02-09, 14:51
Din kroppssannansättning lär definitivt förbättras om du ligger på balans/litet överskott. Men du lär vilka gå ner det där extra fettet ändå nån gång framöver.

Ja men då kanske man ändå har en så pass bra fördelning att man kan deffa någon månad med gott samvete och motivation.

Shqypnia
2016-02-09, 14:52
Ja men då kanske man ändå har en så pass bra fördelning att man kan deffa någon månad med gott samvete och motivation.


Mkt möjligt! Kör på det du tror passar dig bäst!

FireAntPants
2016-02-09, 14:54
Nej, jag menade att du varken ska ligga på överskott eller underskott. Men du gör förstås som du vill, allt beror ju på ens egna mål.

Men tror du att det ändå kommer att ge resultat, bara långsammare?

Mitt mål är verkligen att få en kropp jag slipper skämmas för och vara så pass stark och smidig, att när jag har passerat 45, fortfarande orkar göra fysiska aktiviteter som jag vill göra.

Jag vägrar bli en ölfet Ullaredsgubbe som stånkar så fort man ska knyta skorna.

Diomedea exulans
2016-02-09, 16:33
Men tror du att det ändå kommer att ge resultat, bara långsammare?

Japp. Exakt så fungerar det, enligt vad jag har läst på detta forum.

Yeahvlen
2016-02-09, 20:43
Håller verkligen inte med om att du borde bygga vidare just nu. Du är fet som det är, och en deff till lägre fettprocent för att sedan bygga långsammare vore bäst, tycker jag.

FireAntPants
2016-02-09, 21:10
Håller verkligen inte med om att du borde bygga vidare just nu. Du är fet som det är, och en deff till lägre fettprocent för att sedan bygga långsammare vore bäst, tycker jag.

Fet vette fanken om jag skulle kalla mitt tillstånd...smalfet eller bukfet, absolut. Allt mitt fett sitter verkligen runt buken. Jag har varit nere på 70 kg för tio år sen och då var jag ändå bukfet. Så jag tror tyvärr inte en deff skänker så mycket glädje förrän det finns något att deffa fram...

Mitt hopp ligger nog i ett litet kaloriöverskott och släpa röven till gymmet och göra arbetet....tror jag.

Diomedea exulans
2016-02-09, 21:45
Tror ändå du har lite muckler i benen och ryggen, 160 i mark är inte fy skam.

FireAntPants
2016-02-09, 22:01
Tror ändå du har lite muckler i benen och ryggen, 160 i mark är inte fy skam.

Jag ska erkänna att jag är lite nöjd över det :)

Har även ett PB i knäböj på 115 efter ett par omgångar Russian Squat Routine samt gjorde en ryckstöt på 75 förra veckan.

Men det sjuka (och tråkiga) är att det inte syns på kroppen...

Diomedea exulans
2016-02-09, 22:02
Jag ska erkänna att jag är lite nöjd över det :)

Har även ett PB i knäböj på 115 efter ett par omgångar Russian Squat Routine samt gjorde en ryckstöt på 75 förra veckan.

Men det sjuka (och tråkiga) är att det inte syns på kroppen...

Nja, inte för att vara taskig, men det ser inte ut som att du har så mycket muskler på axlar, armar och bröst. Får man fråga vad du tar i bänkpress?

FireAntPants
2016-02-09, 22:10
Nja, inte för att vara taskig, men det ser inte ut som att du har så mycket muskler på axlar, armar och bröst. Får man fråga vad du tar i bänkpress?

Jasså du märkte att jag undvek den...
75kg i bänk. Så det är inte mycket pulver där att försöka skryta med. Dock är det just bröst, armar och axlar som det börjar hända lite saker med vilket är kul. Jag har mycket fokus just nu på pullups för jag vill klara en muscle up samt få till en kippad handstand pushup.
Jag ska lägga ut en dagsfärsk bild i morgon tänkte jag. Hade inte räknat med att få så här bra respons.

Diomedea exulans
2016-02-09, 22:12
Jasså du märkte att jag undvek den...
75kg i bänk. Så det är inte mycket pulver där att försöka skryta med. Dock är det just bröst, armar och axlar som det börjar hända lite saker med vilket är kul. Jag har mycket fokus just nu på pullups för jag vill klara en muscle up samt få till en kippad handstand pushup.
Jag ska lägga ut en dagsfärsk bild i morgon tänkte jag. Hade inte räknat med att få så här bra respons.

Jag tror att du kommer märka en markant skillnad i utseende när du tar 110 i bänkpress och klarar 15 pullups.

FireAntPants
2016-02-10, 07:05
Dagens form...

Henke78
2016-02-10, 08:15
Du har pm gubben ;)

FireAntPants
2016-02-10, 08:56
Du har pm gubben ;)

Vilken jävla klippa du är!
Grymt!

Jag har bara läst det snabbt och det ser ju klockrent ut. Jag ska sätta mig ner och läsa ordentligt, för jag behöver kolla upp vissa delar, men du ska få ett längre svar i PM när knodden sover lunch.

FireAntPants
2016-03-14, 13:35
Nu har det gått fem veckor sen jag postade den här tråden så jag tänkte göra en liten uppföljning. Kanske är det någon som har samma funderingar som kan dra nytta av det. Slutsatsen kommer nog framstå som väldigt självklar för många av er, men jag delar med mig ändå.

Jag var alltså tveksam till att öka kaloriintaget av rädsla för att gå upp i vikt. Det visade sig såklart vara helt befängt. Jag fick ett bra kostschema av fantastiska Henke78 att följa. Jag tänker inte skriva ut vad det innebär, det får man pm:a Henke78 om, enligt hans önskemål. Poängen var dock att lägga sig på ca 2600kcal/dag vilket är ett snällt överskott.

Jag följde hans schema slaviskt de första två veckorna för att sedan klumpa ihop måltiderna mer under de återstående tre eftersom det var för svårt för mig att äta så ofta. Jag åt hellre mer när jag väl åt. Men under fem veckor låg jag på kalorimålet bra och fördelningen av fett, kolhydrater och protein var enligt planen.

Jag ökade två kilo ganska omgående för att sedan sänka något kilo. Viktmässigt inga större förändringar alltså, men det känns skillnad i kroppen. Jag orkar mer och har fått kvalitativa träningar vilket gör att utvecklingen har börjat lossna. Jag ser skillnad…ingen annan gör nog det, men jag ser nyanser av utveckling. Med andra ord kommer jag att fortsätta så här, kanske även lägga på 200 kalorier per dag för att se om det kan ge mer.

Kontinuitet är nyckeln för mig. Träna ordentligt, regelbundet och håll mig till kostschemat. Missar man ett mål ena dagen, tar man igen det nästa dag. Så länge ett veckosnitt är på banan så är det bra. Framförallt så träna, träna, träna. Få varje pass att räknas.

Ett trick jag upptäckt är att alltid släpa på en träningsväska. Även jag inte tror att jag ska hinna träna en dag så har jag en tendens att göra det ändå om jag har med mig en väska med rena träningskläder. Även om jag vill skita i det vissa dagar så kommer jag ihåg att jag kommer vilja skita i det i morgon också i så fall så det är lika bra att släpa mig ner till gymmet. När jag väl är där och igång så har jag en tendens att stanna och göra ett ordentligt pass eftersom jag ändå är där.

Så länge jag äter vettig mat med bra energi så lägger det sig inte som mer fett på magen även om kaloriintaget är högre. Det gäller bara att strunta i skräpmat och inte låta den lata sidan om färdig mat ta över. Se till att utnyttja varje läge att preppa matlådor så att det alltid finns något riktigt att äta hemma. Planen som jag ska hålla är att fortsätta med detta till maj/juni då jag förhoppningsvis har hunnit öka lite till och sen ta en månad och för att skala bort fettet.

Tack för er input, ni som har skrivit. Jag behövde bara en spark i baken.

Freethinker1976
2016-03-16, 16:59
Vill inte vara elak men du behöver banta om du vill se bättre ut naken :(
Markar du 180 eller whatever har du redan muskler.

LunaSpice
2016-03-16, 17:29
Vill inte vara elak men du behöver banta om du vill se bättre ut naken :(
Markar du 180 eller whatever har du redan muskler.

Han behöver inte banta. Han behöver ligga på kcalunderskott för att bli av med fett.

Diomedea exulans
2016-03-16, 18:12
Han behöver inte banta. Han behöver ligga på kcalunderskott för att bli av med fett.

Samma sak.

LunaSpice
2016-03-16, 18:50
Samma sak.

Näe, det är det inte. Jag motsätter mig begreppet "banta".

ynnhoj
2016-03-16, 19:12
Jag skulle också starkt rekommendera en bantning redan nu. Hellre förlora fettet nu och sedan börja bygga än att förlora stor del av sina surt förvärvade gains i framtiden.

FireAntPants
2016-03-18, 13:34
Jo jag är med på vad ni menar med kaloriunderskott/bantning (och jag tar inte illa upp, så länge det är konstruktiv kritik, annars hade jag inte lagt upp bilder). Men grejen är att jag har provat det för ett par år sen, innan jag började träna ordentligt och eftersom det inte finns så mycket att skryta med under har det bara sett konstigt ut. Jag blir "bara" smal med handtag på midjan. Det vore faktiskt jävligt trevligt att se snygg ut naken för en gångs skull i livet, men jag är beredd att vänta en sommar till om det är så att resultaten kommer med maten.

Det som jag har upplevt som ett problem är att gainsen inte kommer. Det beror på kaloriunderskottet jag har hållit eftersom jag har varit livrädd för att öka midjemåttet. Nu när jag äter ordentligt började det hända grejer. Därför tänker jag låta det hända grejer ett tag till innan jag ska köra ett ryck och försöka bli av med bukfettet för då finns det förhoppningsvis något att deffa fram.

Jag är tacksam för alla åsikter så tummen upp till er alla.

(Det är 160kg jag tar i marklyft...)

King Grub
2016-03-18, 13:37
Överätning när man redan har ordentligt mer kroppsfett bidrar allt mindre och mindre till muskeltillväxt och bara ren fettillväxt och försämrade hormonella förutsättningar för muskulär anabolism.

Diomedea exulans
2016-03-18, 13:42
Näe, det är det inte. Jag motsätter mig begreppet "banta".

"Banta" är att gå ner i fett. Tror du någon som bantar försöker tappa muskler?

"Deffa" är ett ord som används av folk som tror att de är finare än gamla tanter och tycker att "bantning" låter som något som gamla tanter ägnar sig åt.

FireAntPants
2016-03-18, 13:43
Överätning när man redan har ordentligt mer kroppsfett bidrar allt mindre och mindre till muskeltillväxt och bara ren fettillväxt och försämrade hormonella förutsättningar för muskulär anabolism.

Fast jag tänker att det jag gör inte är överätning...jag ligger knappt över kaloribalans. Sen undrar jag om det där verkligen påverkar mig så mycket på min nivå. Jag känner mig fortfarande som en avancerad nybörjare och på en kroppslig nivå där all träning och mat som blir av är bra.

När jag har nått en god medelnivå kanske det är dags att experimentera mer med kostens effekter, men just nu är det nog äta och träna som gäller för att det ska hända något överhuvudtaget.

FireAntPants
2016-03-18, 13:56
"Banta" är att gå ner i fett. Tror du någon som bantar försöker tappa muskler?

"Deffa" är ett ord som används av folk som tror att de är finare än gamla tanter och tycker att "bantning" låter som något som gamla tanter ägnar sig åt.

http://cdn.meme.am/instances/53219375.jpg

EnergiÖverskott
2016-03-18, 14:16
Fast jag tänker att det jag gör inte är överätning...jag ligger knappt över kaloribalans. Sen undrar jag om det där verkligen påverkar mig så mycket på min nivå. Jag känner mig fortfarande som en avancerad nybörjare och på en kroppslig nivå där all träning och mat som blir av är bra.

När jag har nått en god medelnivå kanske det är dags att experimentera mer med kostens effekter, men just nu är det nog äta och träna som gäller för att det ska hända något överhuvudtaget.

Jag tycker inte du behöver experimentera något.

Hade jag vart du hade jag ätit på en nivå där kroppsvikten håller sig relativt stabil samtidigt som jag tränat. Jag hade definitivt inte överätit.

LunaSpice
2016-03-18, 14:17
"Banta" är att gå ner i fett. Tror du någon som bantar försöker tappa muskler?

"Deffa" är ett ord som används av folk som tror att de är finare än gamla tanter och tycker att "bantning" låter som något som gamla tanter ägnar sig åt.

Jag motsäger mig ändå begreppet "banta" för det begreppet handlar för gemene man om att äta minimalt med energi och därmed tappa vikt (inkl muskler). Banta för allmänheten handlar inte om en kvalitativ viktnedgång utan bara just viktnedgång. En person som inte tränar alls (eller amatörmotionerar 1-2 ggr/vecka) och bara drar ner rejält på energiintag lär knappast bry sig om muskelförlust. Jag kanske har en skev syn på begreppet men för mig har just bantning en negativ klang.