handdator

Visa fullständig version : Utförande i sittande hantelpress över huvud.


Pzorz
2016-02-07, 13:56
Övertygad att det har besvarats förr, skummade igenom 2 sidor sökning utan att få ett direkt svar.

Hur bör utförandet se ut när man kör hantelpress m handflator framåt?
Utlåsning i toppläge eller ej?
Full ROM eller bryta när överarm/underarm är 90 grader?

Frågorna ställs med hälsa i fokus, inte träff av muskelgrupp.

MatteÖhult
2016-02-07, 14:04
Fullt djup, inget total utlåsning i toppläget, stanna ett par cm innan armen blir rak

Bandid0
2016-02-07, 14:09
Viktigast är ändå att ha armarna snett ut från kroppen, inte ha armbågarna pekandes rakt ut åt sidorna.

pezrulezhaakon
2016-02-07, 14:18
Man kan definitivt låsa ut i toppläget.

kvarnis
2016-02-07, 14:27
Du kan gott köra med neutralt grepp också.

Sheogorath
2016-02-07, 14:45
...och man kan ha armbågarna rakt ut åt sidorna också.

Pzorz
2016-02-07, 16:08
Som förmodat då.
Jag tackar de som har någon kredibilitet för svar, och skakar på huvudet åt resten.

Sheogorath
2016-02-07, 16:13
Full ROM är definitivt att föredra i alla fall, det kan vi vara överens om. I andra halvan av rörelsen (överarmarna parallellt och uppåt) är trapezius och serratus anterior viktigare muskler än deltoideus.

BobaFett
2016-02-07, 18:05
Gör en shrug på toppen så avlastas axelleden. Jag gör inte en full shrug utan en halv. Du kommer att märka skillnaden när du gör det.

Fast jag kör militärpress i för sig.

Arne Persson
2016-02-07, 21:56
Såhär kör man med tyngre hantlar...

http://youtu.be/9C1cZuj1-uE

anvihl
2016-02-07, 22:10
Såhär kör man med tyngre hantlar...

http://youtu.be/9C1cZuj1-uE

Din grabb eller? Lustigt att varenda stark jävel man ser är lik dig*jorgen* ;) :rolleyes:

baggard
2016-02-07, 22:26
...och man kan ha armbågarna rakt ut åt sidorna också.

Spelar det någon större roll huruvida armbågarna pekar rakt ut åt sidan eller pekar snett framåt?

Har alltid fått för mig att armbågarna skall peka rätt ut åt sidorna men aldrig haft rörligheten för att klara av att göra rörelsen med det utförande och oftast hugger det lite i högeraxeln om jag försöker göra så. Så jag har hittat något mellanting där dom pekar snett framåt och axeln känns helt ok. Huvudfokus är alltid på att underamarna hålls lodrätt under rörelsen.

Sheogorath
2016-02-07, 22:31
Gör det ont är det inte bra. Kan vara att du anatomiskt inte har förhållandena i axeln för att klara att hålla bak armbågarna eller så beror det på en muskulär svaghet i t.ex. någon del av rotatorcuffen.

Det blir ingen större skillnad mellan de två utförandena. Båda blir bra både för anteriora och laterala deltoideus.

Arne Persson
2016-02-07, 22:31
Din grabb eller? Lustigt att varenda stark jävel man ser är lik dig*jorgen* ;) :rolleyes:

Hahaha!:d Nix, har endast en 14 årig dotter. Detta är Johan Jönsson som är en mycket stark murare. :)

baggard
2016-02-07, 22:56
Gör det ont är det inte bra. Kan vara att du anatomiskt inte har förhållandena i axeln för att klara att hålla bak armbågarna eller så beror det på en muskulär svaghet i t.ex. någon del av rotatorcuffen.

Det blir ingen större skillnad mellan de två utförandena. Båda blir bra både för anteriora och laterala deltoideus.

Okej, tack för respons!

Rolfarsson
2016-02-07, 23:22
Spelar det någon större roll huruvida armbågarna pekar rakt ut åt sidan eller pekar snett framåt?

Att axelpressa i skulderbladets plan (https://breddydotorg.files.wordpress.com/2013/12/scapular-plane.png) är skonsammare för axlarna, detsamma när det kommer till sidolyft (scaptions).

Sheogorath
2016-02-07, 23:27
Skulderbladets plan är inte en statisk entitet. Retraherar en person skulderbladen kan skulderbladets plan för denna person, i denna position, vara i frontalplantet.

Sheogorath
2016-02-07, 23:31
Jag uppfattar att man får retraktionen på köpet när man strävar efter att hålla bak armbågarna i axelpressen. Det blir inte på det sättet när man kör hantellyft åt sidan varför jag alltid förordar personens neutralläge för scapulas plan i den övningen.

Arne Persson
2016-02-07, 23:53
Jag tror min lilla videosnutt besvarar ganska bra spekulationerna om överarmarnas rörelsebana...

Anders The Peak
2016-02-08, 07:16
Jag tror min lilla videosnutt besvarar ganska bra spekulationerna om överarmarnas rörelsebana...
Tror mer på att det är bänkens lutning som gör att du kan pressa vikterna effektivt. Kunde vara något lägre lutning till och med då hade axlarna fått än mer arbete.

Old Nick
2016-02-08, 08:23
Jag uppfattar att man får retraktionen på köpet när man strävar efter att hålla bak armbågarna i axelpressen.

Se där. Man lär sig något nytt varje dag.

Inte för att det spelar någon roll för mig egentligen. Jag har armbågarna rakt ut åt sidorna. De hamnar bara där. Skulle kännas konstigt och onaturligt att försöka hålla in dem i någon viss vinkel. Dessutom är jag starkast i det läget.

Arne Persson
2016-02-08, 08:36
Tror mer på att det är bänkens lutning som gör att du kan pressa vikterna effektivt. Kunde vara något lägre lutning till och med då hade axlarna fått än mer arbete.

Ett snäpp längre fram med ryggstödet så hade det troligen blivit "framfall".