handdator

Visa fullständig version : Skivstång


sverige
2016-02-07, 01:06
Hej igen! Jag ska köpa en skivstång och undrar om den här kommer fungera bra?
Jag kommer nog köra mest curls.

Hur många kg i vikter tycker ni man ska börja med? Jag tänker på 10-15kg, det låter väl rätt så rimligt?

Kommer dessa viktskivor kommer passa? https://www.xxl.se/x-erfit-viktskiva-15-kg-25-mm/p/1104484_1_style :)

F Ultra
2016-02-07, 03:12
Om du enbart tänker köra curls så är den där overkill, finns billigare stång här: http://www.rusta.com/se/skivstang-p75101244.aspx och de har även viktpaket som kostar mindre än vad en viktskiva kostar hos XXL (som svar på din fråga dock så ja de kommer att passa).

Tänker du köra övningar som kräver tyngre vikter typ marklyft, bänkpress eller knäböj så hade jag nog köpt mig en helt annan stång. Skulle nog inte våga lasta på mer än max 100kg om ens det på stänger som detta.

Vad gäller vikter att börja med så är väl tyvärr svaret det att du får prova ut hur stark du är, börja med en vikt som du klarar säg 10-12 reps med och lägg sedan på mer vikt när du klarar fler än så.

sverige
2016-02-07, 03:44
Om du enbart tänker köra curls så är den där overkill, finns billigare stång här: http://www.rusta.com/se/skivstang-p75101244.aspx och de har även viktpaket som kostar mindre än vad en viktskiva kostar hos XXL (som svar på din fråga dock så ja de kommer att passa).

Tänker du köra övningar som kräver tyngre vikter typ marklyft, bänkpress eller knäböj så hade jag nog köpt mig en helt annan stång. Skulle nog inte våga lasta på mer än max 100kg om ens det på stänger som detta.

Vad gäller vikter att börja med så är väl tyvärr svaret det att du får prova ut hur stark du är, börja med en vikt som du klarar säg 10-12 reps med och lägg sedan på mer vikt när du klarar fler än så.


Menar du det här viktpaketet? http://www.rusta.com/se/viktpaket-17-kg-p75101239.aspx Och jag kommer nog bara köra curls. :)

waspen123
2016-02-07, 03:53
Om du bara ska köra curls så köp då en billig curlstång (99kr på rusta) och inte någon 210cm lång tävlingsstång för tusenlappar.

sverige
2016-02-07, 04:02
Om du bara ska köra curls så köp då en billig curlstång (99kr på rusta) och inte någon 210cm lång tävlingsstång för tusenlappar.

Har hört att man kan få ont i handlederna av en curlstång :/

sverige
2016-02-07, 05:00
Är dock fortfarande lite osäker på om jag ska köpa skivstång eller hantlar :/

Sarco
2016-02-07, 07:32
Finns det någon anledning till att inte skaffa ett gymkort istället? Att bara köra curls är något man brukar ångra sen.

pepplez
2016-02-07, 07:35
Finns det någon anledning till att inte skaffa ett gymkort istället? Att bara köra curls är något man brukar ångra sen.

Brudarna bryr sig ju bara om biceps så varför träna resten av kroppen!? :smash:

mela
2016-02-07, 07:38
Har hört att man kan få ont i handlederna av en curlstång :/

Det där är individuellt. Hur reagerar du?

unsuspected
2016-02-07, 11:33
Har hört att man kan få ont i handlederna av en curlstång :/

För mig är det tvärtom. Väldigt ansträngande på handlederna att köra med rak stång. Kan vara en vanesak dock.

sverige
2016-02-07, 20:35
Finns det någon anledning till att inte skaffa ett gymkort istället? Att bara köra curls är något man brukar ångra sen.

Curls och t.ex armhävningar / situps då? :cool:

Starke75an
2016-02-07, 20:47
WDu behöver:

Stång med vikter. Hantlar. En lutbar bänk med ställning. Ett ställning till knäböj, och en dörrtrapets.

Då kan man köra

Mark
Knäböj
Chins/pullups
Hantelrodd
Mage
Bänkpress
Sittande hantelpress

Och en massa andra mindre övningar som sidolyft, flyes mm

pepplez
2016-02-07, 21:25
Curls och t.ex armhävningar / situps då? :cool:

Hur hade du tänkt få träning för kroppens baksida och underdel med de övningarna?

sverige
2016-02-08, 09:50
WDu behöver:

Stång med vikter. Hantlar. En lutbar bänk med ställning. Ett ställning till knäböj, och en dörrtrapets.

Då kan man köra

Mark
Knäböj
Chins/pullups
Hantelrodd
Mage
Bänkpress
Sittande hantelpress

Och en massa andra mindre övningar som sidolyft, flyes mm

Bänkpress tänker jag vänta med tills jag blir lite äldre.

Snubben
2016-02-08, 09:57
Bänkpress tänker jag vänta med tills jag blir lite äldre.

Varför?

Old Nick
2016-02-08, 10:19
Vill du inte drar igång mer än nödvändigt så kan du köpa Rustas skivstångspaket. Sen kan du curla hur mycket du vill. Extrapris just nu.

http://www.rusta.com/se/skivstang-hantlar-set-p75101227.aspx

Förslagsvis gör du något mer också. Att bara curla ger en skitful fysik. Axelpress med stång är en formidabel överkroppsövning. Bygger axlar, övre bröst, triceps, serratus och musklerna kring skulderbladen. Slänger du in den övningen också lär du få hyfsat resultat istället för bara obalanserad fysik.

Bmwtwinturbo
2016-02-08, 10:23
Har ett sånt rusta kit för lite träning hemma. Typ om man curlar så snurrar lossen lås väldigt lätt och det är störande. Hade jag använt dem oftare hade jag nog kört på lite bättre prylar. Gängan i mitten är också lite väl lätt att lossna så man får dra åt hårt

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Old Nick
2016-02-08, 11:08
Har ett sånt rusta kit för lite träning hemma. Typ om man curlar så snurrar lossen lås väldigt lätt och det är störande. Hade jag använt dem oftare hade jag nog kört på lite bättre prylar. Gängan i mitten är också lite väl lätt att lossna så man får dra åt hårt

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Det är lika bra att inte dra fast dem så blir man inte irriterad när de lossnar. Jag snurrade bara dit muttrarna utan att dra åt. Fast nu har jag skaffat ett par fjäderspännen. Sådana som man har på släta stänger. Men de sitter lika bra på gängor.

sverige
2016-02-08, 19:41
Vill du inte drar igång mer än nödvändigt så kan du köpa Rustas skivstångspaket. Sen kan du curla hur mycket du vill. Extrapris just nu.

http://www.rusta.com/se/skivstang-hantlar-set-p75101227.aspx

Förslagsvis gör du något mer också. Att bara curla ger en skitful fysik. Axelpress med stång är en formidabel överkroppsövning. Bygger axlar, övre bröst, triceps, serratus och musklerna kring skulderbladen. Slänger du in den övningen också lär du få hyfsat resultat istället för bara obalanserad fysik.

Kan man göra axelpress med skrivstången jag köper till curls? :)

sverige
2016-02-08, 19:43
Varför?

Den där bänken måste väl vara rätt så dyr? :P

DJJOHANSSON
2016-02-08, 21:39
Köp gummiband med handtag på ifall du bara vill pumpa biceps.


Hur gammal är du?

sverige
2016-02-08, 21:44
köp gummiband med handtag på ifall du bara vill pumpa biceps.


Hur gammal är du?

15 :p

Old Nick
2016-02-08, 22:15
Kan man göra axelpress med skrivstången jag köper till curls? :)

Om du köper en rak stång.

phattrance
2016-02-09, 07:30
Har hört att man kan få ont i handlederna av en curlstång :/

jag kan knappt använda mig av en curlstång, får så jävla ont i handlederna. Hantlar funkar dock bra!

sverige
2016-02-09, 12:51
Om du köper en rak stång.

Spelar det någon roll hur lång den är? Räcker det med en som är ca 150cm?

Old Nick
2016-02-09, 14:18
Huvudsaken är att du kan hålla rätt greppbredd. Man brukar ha händerna precis utanför axlarna. Här har du en instruktionsvideo.

CnBmiBqp-AI

Hoppa direkt till 1.35 så ser du. Gissningsvis funkar vilken rak stång som helst om du inte är extremt lång och bredaxlad.

sverige
2016-02-09, 14:59
Huvudsaken är att du kan hålla rätt greppbredd. Man brukar ha händerna precis utanför axlarna. Här har du en instruktionsvideo.

CnBmiBqp-AI

Hoppa direkt till 1.35 så ser du. Gissningsvis funkar vilken rak stång som helst om du inte är extremt lång och bredaxlad.

Ok då funkar nog 150 :)

sverige
2016-02-09, 22:46
Vad tror ni om denna https://www.vidaxl.se/p/90372/skivstang-inkl-vikt-60kg eller https://www.vidaxl.se/p/90377/traningsset-305-kg-hantlar-och-skivstang ? Billigt ;)

Old Nick
2016-02-10, 05:14
Det första har för få vikter. Det blir alldeles för stora hopp när du skall öka. Det andra ser ut att innehålla ungefär samma saker som Rusta-setet, men har plastklädda vikter, inte delbar skivstång, samt två 5-kilosplattor mindre.

Jag hade köpt setet på Rusta. Fler vikter, och stången funkar säkert hur bra som helst när man skruvat ihop den.

phattrance
2016-02-10, 07:38
Det första har för få vikter. Det blir alldeles för stora hopp när du skall öka. Det andra ser ut att innehålla ungefär samma saker som Rusta-setet, men har plastklädda vikter, inte delbar skivstång, samt två 5-kilosplattor mindre.

Jag hade köpt setet på Rusta. Fler vikter, och stången funkar säkert hur bra som helst när man skruvat ihop den.

Enligt rusta så har skivstånget en maxbelastning på 50kg!

Old Nick
2016-02-10, 07:50
Enligt rusta så har skivstånget en maxbelastning på 50kg!

Var ser du det? Det enda jag ser är att hela setet väger 50 kg.

phattrance
2016-02-10, 07:54
Var ser du det? Det enda jag ser är att hela setet väger 50 kg.

Jag mailade deras kundtjänst :)

http://i.imgur.com/cLWqnco.jpg

svenbanan
2016-02-10, 18:29
Det verkar ju superkonstigt att maxbelastningen skulle vara 50kg på den stången, med tanke på att man ju kan välja att köpa till extravikter som då skulle göra att man kommer över gränsen.

Undrar om personen som svarade missförstod dig, och trodde du frågade efter hur mycket vikt som finns i det paketet?

Old Nick
2016-02-10, 20:53
Det är ju Rustas kundtjänst. Inte en atletklubb eller en SL-utrustningsgrossist. Sandra kollade väl helt enkelt på paketet, såg att det följde med 50 kg och angav detta som tillåten gräns. Man skall inte förvänta sig så mycket av kundtjänsten på en lågprisbutik som säljer lite av varje.

Unsub
2016-02-10, 23:34
Har själv haft en sån stång som man skruvar ihop dock använde jag mig inte av röret som man ska ha runt stången då jag inte kunde skruva ihop den då utan skruvade bara ihop dem och tejpade liberalt :smash:.
Den gick av efter ett par års användande tror inte att jag gick högre än 60kg med den stången.
Även om jag skulle montera ihop den helt korrekt så är jag lite tveksam till att använda tyngre vikter på den.

Har dock nu en av deras hela skivstänger 249kr modellen och den skall klara av 120kg enligt deras web sida, håller man sig till 100kg borde man vara safe tycker jag.
100Kg räcker rätt långt om man håller sig till övningar som press, skivstångscurl, rodd, bulgarian split squat, köp till en dörrtrapets kan du köra ett inte helt uruselt pass.
Den är inte lika rolig att styrkevända som en olympisk stång men det kanske man inte kan förvänta sig för 5% av priset av en riktig skivstång...

Det jag tycker var dyrast var vikterna, billigaste jag hittat var 10kg vikter för 100, 5kg för 50 på öob, dock säljer dom inte dessa längre vad jag vet.

svenbanan
2016-02-11, 01:58
Klart stången inte håller om du tejpar ihop den.

För övrigt så använde jag ett förzinkat järnrör som skivstång för några år sedan. Det var inga problem att lassa på runt 100kg då vikterna var c:a 150cm från varandra. Tyvärr böjde sig röret lite då jag hade 150kg på och avståndet var upp till 200cm mellan vikterna. Det var cementvikter och påhäktade sandsäckar som ju av förklarliga skäl blev bra mycket tjockare än järnvikter.

Hur som helst så hade det röret förmodligen bara 3-4mm i godstjocklek. Järn är rätt hållbart...

Old Nick
2016-02-11, 05:00
Hur som helst så hade det röret förmodligen bara 3-4mm i godstjocklek. Järn är rätt hållbart...

Ja gud. Bara en M5-mutter håller ju för enorma tyngder bara man belastar på rätt sätt. En 25 mm stång av järn håller definitivt för mer än 50. Och den håller bättre ju kortare den är.

Men vi snackar curlstång. Börjar TS behöva mer än 50 pannor i curl eller axelpress är det dags för gymkort sedan länge. Rustastången kommer att hålla bra så länge den behövs.

phattrance
2016-02-11, 09:42
Det är ju Rustas kundtjänst. Inte en atletklubb eller en SL-utrustningsgrossist. Sandra kollade väl helt enkelt på paketet, såg att det följde med 50 kg och angav detta som tillåten gräns. Man skall inte förvänta sig så mycket av kundtjänsten på en lågprisbutik som säljer lite av varje.

Jag har själv köpt 50kg paketet för 799kr (endast pga vikterna) och kan nog hålla med om att stången (som man skruvar ihop) blir rätt instabil efter 50-60kg

Bastutan
2016-02-11, 10:25
Jag har också haft den stången. Kör man över 50kg så böjer den sig i mitten där man skruvar ihop den. Min diffade drygt 3cm mellan kant och mitt efter en omgång bänkpress på 80kg