handdator

Visa fullständig version : När är vätskeviktminskningen i början på en deff slut?


Dovahkiin
2016-02-06, 11:19
Jag vill börja räkna på veckosnitt i kalorier in och vikt-trenden, men de första veckorna undrar jag om de ens kan räknas med helt... Tappade ju vikt redan de första dagarna, som garanterat inte var fettmassa, utan bunden vätska. Och kanske gör det ännu (4 veckor in)?

När kan man säga att viktförändringarna under deffen är mer genuint kroppsmassa och inte vätska? Efter en vecka? Två? Fyra?

Lägger jag in de första veckorna och räknar på tappad vikt och genomsnittligt kaloriunderskott får jag smått orimliga resultat i vad jag skulle ha för energibehov, enormt högt för någon i min storlek kort och gott. Egentligen får jag orimligt höga siffror på det oavestt vilken period jag tar nu tycker jag, men måste ju veta vad jag bäst räknar på iaf...

Tacksam för lite hjälp så jag inte maler på i över 1000 kcal underskott liksom.. På min smått muskelmässigt taniga kroppsbyggnad förstår jag inte hur det skulle gå ens.

forslund
2016-02-06, 12:51
Om du kör utan ätardagar så kan du bortse från första veckan.

Dovahkiin
2016-02-06, 13:29
Ok, ja jag kör ungefär samma intag varje dag nu. Tackar för info.

Guitarg124
2016-02-07, 18:33
Säg att man bara äter kolhydrater en dag efter man "tömt sig" på vatten. Kommer dessa lagras om man ändå ligger på underskott?

King Grub
2016-02-07, 19:01
Som glykogen, ja. Med vatten. Det får vi hoppas. Man vill inte frivilligt tömma sig på vätska och kolhydrat. Man vill ha så mycket av dessa varor som möjligt lagrade i muskulaturen. Då blir den fyllig och hård. Lider man av ödem - vätskeansamling under huden - är det något fel, och då är det orsaken som skall åtgärdas, inte symptomen.