handdator

Visa fullständig version : Soja. Inflammationsdrivande eller ej?


Gearhead85
2016-02-05, 22:32
Hej!

Jag undrar lite om någon vet hur det ligger till med soja och inflammationer? Jag har redan sorterat bort alla mejeriprodukter undantaget någon enstaka gång en glassbåt då om jag äter hos mina föräldrar (väldigt sällan)liksom rött kött och fläsk just för att de är inflammationsframkallande och det är det sista jag som reumatiker behöver. Så tänkte just höra om någon vet hur det ligger till med soja då jag rätt nyligen bytt ut vassleproteinet mot sojaprotein både för min reumatism samt även mår magen lite goare då även om jag tar min medicin subjukant under huden så påverkar den ändå magen till en viss mån.

(Self Sojaprotein som är det jag kör på har de till och med rensat extra för att ta bort fytoöstrogenet och enligt BODY ska även sojaproteinet inte innehålla tillräckligt med fytoöstrogen för att ställa till det)

Sopar samtidigt in en fråga till med. Om soja skulle vara inflammationsdrivande, något bra alternativ då som inte kostar skjortan? Jag har ju tittat lite på BCAA, men då är det ju inte fullvärdig aminosyraprofil där utan ska väl då helst tas i kombination med EAA.

Wzup2u
2016-02-05, 22:51
Köp EAA ist för BCAA då?
Hursomhelst kan behöver inte vegetarisk kost bara bestå av soja... och proteindrycker behövs inte heller nödvändigtvis...

Jag kör på mkt soja men är inte nformig utan äter massa olika bönor, svamp m.m m.m

Variation är oftast en stor key.

Spelevink
2016-02-05, 23:36
Köp EAA ist för BCAA då?
Hursomhelst kan behöver inte vegetarisk kost bara bestå av soja... och proteindrycker behövs inte heller nödvändigtvis...

Jag kör på mkt soja men är inte nformig utan äter massa olika bönor, svamp m.m m.m

Variation är oftast en stor key.

Jag vill även slå ett slag för linser.
Sedan så gäller det att utöver variation att kombinera rätt saker med rätt saker om man kör vegetariskt, bönor och ris ger ju t.ex. en nästintill komplett proteinprofil.

Gearhead85
2016-02-05, 23:39
Det är just det att jag behöver nästan något efter gymmet men klarar inte riktigt för magen att äta något fast. Därav har ju proteinshakerna varit en fin grej. Jag är inte vegetarian utan jag äter fågel och fisk. Så mina måltider består i regel av torsk, lax och kyckling då jag inte är någon storälskare av tonfisk och det finns inte så mycket annan fågel i charken i min lilla by. Däremot att biffproteinet är uteslutet är delvis för att det är rött kött och delvis iallafall enligt reportaget i BODY så utvinns det ofta ur nötlevern och där samlas ju de flesta olika gifter djuret har fått i sig under sin livstid. Jag har ju en äldre tråd där jag frågade efter idéer till shakes man kunde göra själv med ca 20g protein som är väl det som behövs för att avbryta den katabola effekten efter träningen.
Gymmet hos mig har inte EAA. ^^ Och jag vill kunna rådfråga lite innan jag köper något kosttillskott.
Sedan gryniga och korniga konsistenser som couscous går bort tack vare att jag är född gomspalt och därmed har lite fler skrymslen som småkornen kan sätta sig. Ett tag åt jag inte popcorn eller lingonsylt för att skalen fastnade i det ärr jag har i gommen vilket inte är så jätteskönt.

unsuspected
2016-02-06, 14:26
Ägg borde inte vara någon fara att äta för dig.

Gearhead85
2016-02-06, 19:12
Ägg borde inte vara någon fara att äta för dig.

Det stod mellan ägg och sojaprotein då jag valde. :) Dock vet jag inte hur aminosyraprofilen ser ut riktigt på den. Sedan har jag inte än hittat något neutralt smaksatt äggprotein då jag helst även vill plocka bort så mycket artificiella tillsatser som möjligt.

Sverker
2016-02-06, 19:38
Självklart väljer du vanliga ägg. Kokta, stekta, omelett eller vad du nu gillar bäst.

Vilken kost rekommenderar din läkare ?

Gearhead85
2016-02-06, 20:09
Självklart väljer du vanliga ägg. Kokta, stekta, omelett eller vad du nu gillar bäst.

Vilken kost rekommenderar din läkare ?

Min läkare är rätt försiktig med sådant då det inte egentligen finns så många sammanslutande studier. Den enda kosthållningen som jag fått tips är att ät så lite folsyra som möjligt onsdag och torsdag just för då tar jag min metotrexatspruta och ta tillskott folsyra övriga fem dagar för att minska biverkningarna. Utan jag följer lite vad mina kära reumatikerkompisar har testat och fått mindre besvär. Några har till och med för sjukdomen skull gått och blivit helveganer. Dock är jag inte redo att ge upp fisk och bli vegan samt att jag ksulle behöva äta då mycket som smålinser och liknande som kommer fastna i gommen. :)

Det är just det att jag måste nästan ha det flytande strax efter om inte magen ska protestera som jag skrev tidigare. Därav en shake som är drickbar. Och råa ägg går bort genom de enzymer som finns i råa ägg som försämrar proteinupptaget. ;)

unsuspected
2016-02-06, 20:20
Det stod mellan ägg och sojaprotein då jag valde. :) Dock vet jag inte hur aminosyraprofilen ser ut riktigt på den. Sedan har jag inte än hittat något neutralt smaksatt äggprotein då jag helst även vill plocka bort så mycket artificiella tillsatser som möjligt.

Tänkte på vanliga som Sverker påpekade och inte pulver.

Gearhead85
2016-02-06, 20:27
Tänkte på vanliga som Sverker påpekade och inte pulver.

Jo :) Dock som sagt klarar inte riktigt fast föda sådär inom närmsta timmen efter gymmet. :)

Wzup2u
2016-02-06, 20:55
Om det är just pulver du är ute efter så är rätta alternativet Eaa för dig efter vad man läst nu...

& att det inte finns i din butik är ingen ursäkt då näthandeln är precis lika smidig!
Beställ direkt! :) om du känner för det vill säga :)

Gearhead85
2016-02-06, 20:58
Okej ^^

Gearhead85
2016-02-06, 21:00
Om det är just pulver du är ute efter så är rätta alternativet Eaa för dig efter vad man läst nu...

& att det inte finns i din butik är ingen ursäkt då näthandeln är precis lika smidig!
Beställ direkt! :) om du känner för det vill säga :)

Okej :) Vad utvinns EAA ur?

Gearhead85
2016-02-06, 22:41
Och jag vet jag riskerar att bli tjatig nu men vilken föredras då istället för proteinpulver mellan EAA och BCAA efter träningen? EAA innehåller ju alla nio essentiella aminosyror medan BCAA står för de tre viktigaste.

Jag får i mig rätt mycket näring genom kosten genom att jag äter ofta olika gröna grönsaker som salladskål, grönkål, babyspenat och även kålrot samt rödbetor med mera.

exevision
2016-02-06, 22:50
Och jag vet jag riskerar att bli tjatig nu men vilken föredras då istället för proteinpulver mellan EAA och BCAA efter träningen? EAA innehåller ju alla nio essentiella aminosyror medan BCAA står för de tre viktigaste.

Jag får i mig rätt mycket näring genom kosten genom att jag äter ofta olika gröna grönsaker som salladskål, grönkål, babyspenat och även kålrot samt rödbetor med mera.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=224815

Sverker
2016-02-07, 08:20
Okej :) Vad utvinns EAA ur?


Syntetiska. Tillverkar dem varför sig och blandar ihop efteråt.
Aminosyror smakar pest och därför behöver det oftast tillsättas sötningsmedel och aromämnen.

EAA är säkert svaret på din fråga om vad man bör ta före eller efter träningen.
En större fråga är vad som passar resten av dagen.

Max
2016-02-07, 10:29
Jo :) Dock som sagt klarar inte riktigt fast föda sådär inom närmsta timmen efter gymmet. :)
Då kan du lugnt vänta 1 timma

Gearhead85
2016-02-07, 11:51
Annars har man ju hört att det är inom en halvtimma om man vill ha ut så mycket som möjligt av proteinsyntesen och avbryta det katabola tillståndet man hamnar i under träning. :)

Wzup2u
2016-02-07, 12:01
Annars har man ju hört att det är inom en halvtimma om man vill ha ut så mycket som möjligt av proteinsyntesen och avbryta det katabola tillståndet man hamnar i under träning. :)

Det har väl alltid varit så att "ju tidigare desto bättre" säkerhet före det osäkra.

Gearhead85
2016-02-07, 12:02
Annars har man ju hört att det är inom en halvtimma om man vill ha ut så mycket som möjligt av proteinsyntesen och avbryta det katabola tillståndet man hamnar i under träning. :)

Ta det inte som jag inte tar in det ni säger. Utan mer att jag nämner det som jag hört/läst just för att få det antingen bekräftat eller att det är myt. :)

King Grub
2016-02-07, 12:39
Annars har man ju hört att det är inom en halvtimma om man vill ha ut så mycket som möjligt av proteinsyntesen och avbryta det katabola tillståndet man hamnar i under träning. :)

Träning förbättrar proteinbalansen. Träning ökar både proteinsyntes och protiennedbrytning, men proteinsyntes mer än proteinnedbrytning. Utan protein kan proteinbalansen inte bli positiv, men det är fasta som gör att man hamnar i ett katabolt tillstånd. Träningen minskar det tillståndet om det man fastar.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.