handdator

Visa fullständig version : Det hänger på psyket!


metman
2016-02-05, 11:48
Måste vara fler än jag som har detta problemet? Jag har kunskapen och viljan att förändra min kropp men ändå lyckas jag inte. Allt sitter i huvudet.

Att det ska vara så jävluskt svårt att bara genomföra en plan!

Jag har försökt i flera år att bli av med mitt fett men jag klarar bara inte av att hålla mig från för stora portioner under en längre tid.

Hur har ni klarat hålla er? Har ni några tips på hur man tränar upp hjärnan så man slipper gå omkring och vara fet resten av livet?

King Grub
2016-02-05, 11:49
Jag hade samma problem en gång i tiden... men så tog jag mig i kragen.

Diomedea exulans
2016-02-05, 11:51
Du kanske ska byta bantningsstrategi? Det går att äta stora portioner och ändå gå ner i vikt.

Säg att du tvingar dig själv att enbart leva på vit fisk, kycklingfilé, kvarg, nötfärs, grönsaker och vatten. Då kan du nog trycka i dig väldigt mycket och ändå hamna på kaloriunderskott.

Cykelcykel
2016-02-05, 13:03
Lär dig göra goda kalorisnåla rätter som du kan äta dig mätt på.
Enkelt om man gillar bönor frukt och grönsaker

Skrollovicz
2016-02-05, 14:17
Ingen förutom du och en psykolog kan säga något om ditt psyke, eller om varför du inte får de träningsresultat du vill ha.

Shqypnia
2016-02-08, 08:42
Allt är verkligen state of mind. Vi arbetar flera timmar i veckan med vår fysiska form, men inte 5 minuter med vårt psyke.

Wzup2u
2016-02-08, 09:46
Stora portion= Fyll tallriken med rotfrukter & grönsaker till största delen.
Mättnad & små kalorier.

Krutpaket
2016-02-08, 10:18
Jag vet hur det känns. Har samma problem. Börjar alltid en deff, men efter max 10 dagar ger jag upp. Jag älskar stora portioner, onyttig mat och sötsaker.

MEN det jag har insett är att man måste ha en långsiktigt plan och strategi och skynda långsamt. För mig funkar det inte att köra en deff på 2-3 månader och komma i form. Jag behöver en livsstilsförändring. Sån är svårt. Men det är genomförbart.

Jag började med att läsa en massa om kost, dieter, deff och olika kostupplägg. Jag har testat LCHF, periodisk fasta, GI och allt vad dem heter, men inget har fungerat. Nu käkar jag vanlig mat (kolhydrater, fet och protein) fördelat på 3 måltider och ett ordentligt mellan mål. Och det funkar perfekt. Jag är inte hungrig, jag är inte sötsugen (antagligen då blodsockret hålls i schack), jag är inte seg, sliten eller trött och jag presterar bra på gymmet.

På 3 veckor har jag gått ner 3 kg vilket jag inte trodde skulle synas, men både vänner och kollegor påpekar det hela tiden - så nått rätt gör man ju.

Summa summarum: Välj ett kostupplägg du kan leva med och mat du gillar. Håll ut minst 7 dagar tills magsäcken krymper och du inte är hungrig hela tiden. Sen är det bara att köra på. Fyll ut dina måltider med typ broccoli och andra liknande grönsaker som mättar bra men inte innehåller så mkt kalorier.

Blaine
2016-02-08, 12:40
Du har kunskapen och viljan … Är inte viljan en del av psyket?

LunaSpice
2016-02-08, 12:52
Du har kunskapen och viljan … Är inte viljan en del av psyket?

Jo men vilja och disciplin går inte alltid hand i hand.

mattilainen
2016-02-08, 13:32
börja tänka att det helt enkelt är lika svårt för alla. Varför ska du ha det svårare? Jag älskar godis och skulle gärna äta detta dygnet runt, alla dagar i veckan. Men det går inte. Jag var uppe och vände på 93.8 kg nu och kände mig fetast i världen. Tog tag i det och har sedan första januari inte ätit några kakor, godis eller speciellt "onyttig" mat. Räkan kalorier och håll dig helt enkelt borta från allt. Efter några dagar går det över till att fan vad bra jag är, inte ätit detta på x antal dagar, då blir det lättare att inte äta det för man inte vill bryta trenden. Inse att du inte har det svårare än någon annan och bara ta tag i det om du nu verkligen vill förändra något.

LunaSpice
2016-02-08, 13:58
Nu säger jag inte att OP har det så men hos alltför många personer så kommer offerkoftan ofta lägligt när det blir lite jobbigt eller när man behöver anstränga sig/"offra" sig för en förändring.

Att ha RIMLIGA mål att sträva efter brukar hjälpa. Inga mastodontförändringar direkt utan små förändringar under lång tid är det som ger resultat. Quick fixes håller sällan i längden. Från att ha varit en soffpotatis och käkat onyttigt så lär det göra underverk att bara tillföra regelbunden, daglig motion och plocka bort godis och kakor, te.x.

Fjod0r
2016-02-09, 11:26
Det "sitter inte bara i huvudet", även i magsäcken, tarmarna, fettceller mm. Det är klart att det går att lyckas med stora förändringar. Men jag tycker inte du ska glömma (eller möjligen inte vara omedveten om) att vi bitvis har dålig viljemässig kontroll över vårt ätbeteendet och att det skiljer sig från person till person. Det som är lätt för dig kanske är i det närmaste omöjligt för någon annan och vise versa. Att avbryta ätande är en såndär grej som är svårare att göra viljemässigt (tänk buffé). Tips kan ju då vara att använda sig av matlådor eller att plocka undan alla mat man lagat, utom det man ska äta. För att få lite stöd i att avsluta ätande.

Sheogorath
2016-02-09, 11:55
det "sitter inte bara i huvudet", även i magsäcken, tarmarna, fettceller mm. Det är klart att det går att lyckas med stora förändringar. Men jag tycker inte du ska glömma (eller möjligen inte vara omedveten om) att vi bitvis har dålig viljemässig kontroll över vårt ätbeteendet och att det skiljer sig från person till person. Det som är lätt för dig kanske är i det närmaste omöjligt för någon annan och vise versa. Att avbryta ätande är en såndär grej som är svårare att göra viljemässigt (tänk buffé). Tips kan ju då vara att använda sig av matlådor eller att plocka undan alla mat man lagat, utom det man ska äta. För att få lite stöd i att avsluta ätande.

+1