handdator

Visa fullständig version : Muskelaktivering och kraftutveckling av marklyft med hexagonal stång


King Grub
2016-02-04, 12:44
The deadlift exercise is commonly performed to develop strength and power, and to train the lower body and erector spinae muscle groups. However, little is known about the acute training effects of a hexagonal barbell vs. a straight barbell when performing deadlifts. Therefore, the purpose of this study was to examine the hexagonal barbell in comparison to the straight barbell by analyzing electromyography (EMG) from the vastus lateralis, biceps femoris, and erector spinae, as well as peak force, peak power, and peak velocity using a force plate. Twenty men, with deadlifting experience volunteered to participate in the study. All participants completed a one-repetition maximum (1RM) test with each barbell on two separate occasions. Three repetitions at 65% and 85% 1RM were performed with each barbell on a third visit. The results revealed there was no significant difference for 1RM values between the straight and hexagonal barbells (mean ± SD in kg = 181.4 ± 27.3 vs. 181.1 ± 27.6, respectively) (p > 0.05). Significantly greater normalized EMG values were found from the vastus lateralis for both the concentric (1.199 ± 0.22) and eccentric (0.879 ± 0.31) phases of the hexagonal barbell compared to the straight barbell deadlift (0.968 ± 0.22 and 0.559 ± 1.26), while the straight barbell deadlift led to significantly greater EMG values from the bicep femoris during the concentric phase (0.835 ± 0.19) and the erector spinae (0.753 ± 0.28) during the eccentric phase compared to the corresponding values for the hexagonal barbell deadlift (0.723 ± 0.20 and 0.614 ± 0.21) (p ≤ 0.05). In addition, the hexagonal barbell deadlift demonstrated significantly greater peak force (2,553.20 ± 371.52 N), peak power (1,871.15 ± 451.61 W), and peak velocity (0.805 ± 0.165) compared to the straight barbell deadlift values (2,509.90 ± 364.95 N, 1,639.70 ± 361.94 W, and 0.725 ± 0.138 m/s) (p ≤ 0.05). These results suggest that the barbells led to different patterns of muscle activation, and that the hexagonal barbell maybe more effective at developing maximal force, power, and velocity.

J Strength Cond Res. 2016 Jan 29. An Examination Of Muscle Activation And Power Characteristics While Performing The Deadlift Exercise With Straight And Hexagonal Barbells.

svenbanan
2016-02-04, 13:58
Vad är en hexagonal stång för mojäng? Nån slags trap-bar?

agazza
2016-02-04, 14:00
Vad är en hexagonal stång för mojäng? Nån slags trap-bar?

Jag föreställer mig att det är som en bauta-insexsnyckel

agazza
2016-02-04, 14:01
Alternativt en sånhär

http://www.performbetter.com/wcsstore/MFACatalogAssetStore/images/catalog/9701PL.jpg

svenbanan
2016-02-04, 14:35
Den är det ju garanterat. Jag skulle kallat den för trap-bar, men det kanske är nån skillnad...

forslund
2016-02-04, 14:44
Alternativt en sånhär

En bildgoogling säger att du har rätt.

Loke
2016-02-04, 15:54
jag tror att individerna trots "deadlift experience" inte hade perfekt markteknik och att det är lättare att marka effektivt med en trapstång. Tror det mycket väl kan vara viktigaste faktorn. Vad lär vi oss av det? Artikeln vill nog peka på fördelar med trapbars, jag vill nog hellre peka vikten av att ha riktigt, riktigt bra teknik för att kunna utnyttja en övnings potential. Speciellt relevant för idrottare som tävlar i någon hel orelaterad gren.

Så, färdigspekulerat :)

Gerdler
2016-02-04, 15:59
Var är EMGn på gluteus???

Varför är man inte starkare om man får balans i aktiveringen mellan framsida och baksida lår? Är framsida lår begränsande i trap bar deadlift? Eller blir det så pass mycket sämre läge för baksida lår och rumpa så att det tar ut den extra kraft man kan få ut av framsida lår?

Jag är förbryllad. Har aldrig kört trap bar deadlift.

svenbanan
2016-02-04, 16:54
Om man kör "vanlig" teknik med en trapbar så kan man ju vara en hel del framåtlutad (ifall det är den teknik man vill använda).

Men ifall man vill köra nåt liknade hacksquat (marklyft med stången bakom kroppen) så blir man ju mycket mer upprätt i överkroppen. Då tar det ju mer på quads och mindre på baksidan. Men denna teknik är ju inte egentligen ett vanligt marklyft, utan mera nån slags hjälpövning.

Personligen tycker jag man nästan automatiskt hamnar åt den där hacksquat tekniken med en sådan trapbar. Men jag har iofs inte använt en sådan så ofta.

filmjölk
2016-02-04, 19:42
Artikeln pekar väl mest på fördelar med trapbar om det är framsida lår man är ute efter att träna? Det där med peak force osv. fattar jag inte, men att framsida lår kan utveckla mer kraft och fart än vad baksidan kan borde ju inte vara så konstigt.

Så det man lär sig är att kör du marklyft med syfte att träna framsida lår är en trapbar bäst. Vill du träna rygg och hamstrings så är det bäst med en rak stång. Röven är oklar men min broscience säger mig att båda varianterna funkar för röven.

svenbanan
2016-02-04, 21:39
Artikeln pekar väl mest på fördelar med trapbar om det är framsida lår man är ute efter att träna? Det där med peak force osv. fattar jag inte, men att framsida lår kan utveckla mer kraft och fart än vad baksidan kan borde ju inte vara så konstigt.

Så det man lär sig är att kör du marklyft med syfte att träna framsida lår är en trapbar bäst. Vill du träna rygg och hamstrings så är det bäst med en rak stång. Röven är oklar men min broscience säger mig att båda varianterna funkar för röven.

Typ så.

Fast jag tror man kan använda an rak stång lika effektivt till bägge, genom att fippla lite med sin teknik. Troligen kan man även använda en trapbar till bägge om man meckar med tekniken.

HenrikJ
2016-02-04, 23:11
Jag föreställer mig att det är som en bauta-insexsnyckel

Aj. Jäfvulen vad den hade skurit in i nävarna.

Nyland
2016-02-05, 02:27
Trap-bar deadlift kom upp i en annan tråd nyligen och efter att ha googlat runt kom jag då fram till att den är skonsammare mot ryggen vilket också verkar stämma med denna studie. Tyvärr finns ingen på mitt gym annars hade jag gärna testat. Om den är säkrare och kanske även lättare att utföra låter det som en bra övning tycker jag.

agazza
2016-02-05, 08:27
Jag bulkbeställer gärna en trapbar med andra ifall detta skulle göras. Slipper jag stå och lasta om i gymmet

Sheogorath
2016-02-05, 08:46
Trap-bar deadlift kom upp i en annan tråd nyligen och efter att ha googlat runt kom jag då fram till att den är skonsammare mot ryggen vilket också verkar stämma med denna studie. Tyvärr finns ingen på mitt gym annars hade jag gärna testat. Om den är säkrare och kanske även lättare att utföra låter det som en bra övning tycker jag.

Blir väldigt lik en traditionell hacklift men man slipper kruxet med att stången kör fast i baklåren. Det blir väldigt likt en knäböj med hantlar (och i benen är muskelaktiveringen förmodligen mycket lik en knäböj med smal fotställning), men lättare att öka belastningen i eftersom hantlar lätt blir otympliga i större storlekar.

agazza
2016-02-05, 08:57
Jag bulkbeställer gärna en trapbar med andra ifall detta skulle göras. Slipper jag stå och lasta om i gymmet

EDIT: nevermind

Fanns ju en schysst modell hos CDON med variabelt grepp


http://cdon.se/sport/trapbar-atlas-jtc-power-p28180693?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Trapbar+Atlas%2C+JTC+Power&utm_content=28180693&utm_campaign=prisjakt_se_sports-and-leisure_Sport

Old Nick
2016-02-05, 09:06
The results revealed there was no significant difference for 1RM values between the straight and hexagonal barbells (mean ± SD in kg = 181.4 ± 27.3 vs. 181.1 ± 27.6, respectively) (p > 0.05).

Jag har aldrig varit med om detta i verkligheten. ALLA på mitt gym lyfter mindre med trap bar än med rak stång. Varenda en.

Sheogorath
2016-02-05, 10:04
jag har aldrig varit med om detta i verkligheten. Alla på mitt gym lyfter mindre med trap bar än med rak stång. Varenda en.

+1

Morty
2016-02-05, 11:07
Artikeln pekar väl mest på fördelar med trapbar om det är framsida lår man är ute efter att träna? Det där med peak force osv. fattar jag inte, men att framsida lår kan utveckla mer kraft och fart än vad baksidan kan borde ju inte vara så konstigt.

Så det man lär sig är att kör du marklyft med syfte att träna framsida lår är en trapbar bäst. Vill du träna rygg och hamstrings så är det bäst med en rak stång. Röven är oklar men min broscience säger mig att båda varianterna funkar för röven.

Rumpan gör jobb över samma led och i samma riktning som hams så om du gör mer 'baksidearbete' så gäller det även för rumpan.

filmjölk
2016-02-05, 11:29
Jag har aldrig varit med om detta i verkligheten. ALLA på mitt gym lyfter mindre med trap bar än med rak stång. Varenda en.

Det kan ju bero på att "alla" tränar marklyft med rak stång 1-2ggr i veckan i ett otal set och har gjort så i ett otal år och använder trapbaren för skojs skull nån enstaka gång?

Hur skulle skillnaden vara eller inte vara om man körde båda varianterna lika mycket med samma fokus tror du?

Sheogorath
2016-02-05, 11:38
Det kan ju bero på att "alla" tränar marklyft med rak stång 1-2ggr i veckan i ett otal set och har gjort så i ett otal år och använder trapbaren för skojs skull nån enstaka gång?

Hur skulle skillnaden vara eller inte vara om man körde båda varianterna lika mycket med samma fokus tror du?

Folk är nästan alltid klenare i böj än mark i outrustade lyft och trapbar-deadlift liknar mer knäböj än marklyft. Så jag tror att det är något som hade kvarstått även om båda tränades frekvent.

ARMSTARK
2016-02-05, 11:42
..

Old Nick
2016-02-05, 11:44
Det kan ju bero på att "alla" tränar marklyft med rak stång 1-2ggr i veckan i ett otal set och har gjort så i ett otal år och använder trapbaren för skojs skull nån enstaka gång?

Hur skulle skillnaden vara eller inte vara om man körde båda varianterna lika mycket med samma fokus tror du?

Som Sheo säger så liknar det mer en knäböj. Och där är de flesta svagare, så jag tror det är mer än bara ovana bakom skillnaden. Oftast är det dessutom väldigt stor skillnad. De som tar 240 i konventionellt marklyft kanske drar 180 med trap bar.

Och jag uppfattar det dessutom som att studiedeltagarna hade tidigare erfarenhet av vanligt marklyft, inte trap bar. Så jag tycker det är mer än mystiskt att de drar lika mycket. Men gissningsvis använde man en sån där en med upphöjda handtag.

Landström
2016-02-05, 15:30
Förutom låren så tar trapbaren även mer på trapzen. Vilket ju namnet antyder.

MackeJuve
2016-02-05, 15:46
Förutom låren så tar trapbaren även mer på trapzen. Vilket ju namnet antyder.

Är det det betyder eller leker du lite med namnet bara? Jag har alltid trott att det hette trapbar eftersom man är "trapped inside of it"

Sheogorath
2016-02-05, 16:03
Det heter trap-bar för att det är bekvämt att köra shrugs med den. Stången slår inte i kulorna.

MackeJuve
2016-02-05, 16:27
Det heter trap-bar för att det är bekvämt att köra shrugs med den. Stången slår inte i kulorna.

"It is named after the (upper fibres of the) trapezius muscles, the muscle it was designed to train, with shoulder shrugs." Där ser man. Kul, då lärde man sig något idag också då :D Tycker dock att "trapped-bar" förkortat "trap-bar" är bättre :D

Landström
2016-02-06, 14:00
"It is named after the (upper fibres of the) trapezius muscles, the muscle it was designed to train, with shoulder shrugs." Där ser man. Kul, då lärde man sig något idag också då :D Tycker dock att "trapped-bar" förkortat "trap-bar" är bättre :D

Det var precis det där jag menade. Inte för att jag egentligen visste det men förstod att så måste vara fallet. Jag använde helt enkelt knölen mellan "the upper fibres of the trapezius muscles", för att komma fram till det.

Som min far brukade säga, "ful får man vara, men inte dum".

:d

anvihl
2016-02-06, 22:09
Det heter trap-bar för att det är bekvämt att köra shrugs med den. Stången slår inte i kulorna.

Jepp, går att köra som "farmers walk" också om man inte har tillgång till riktiga handtag eller tunga hantlar. Blir inte riktigt samma, men så nära man kommer.