handdator

Visa fullständig version : Mjölmask råvara i proteinpulver


Wzup2u
2016-02-04, 09:23
Kan proteinpulver framställt från mjölmask bli en framtida ingrediens i livsmedel? En forskargrupp vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), ledd av professor Maud Langton och docent Rikard Landberg, har i en pilotstudie framställt ett sådant pulver. Studien presenteras i dag i den ansedda vetenskapliga tidskriften Plos One.


Ett urval av artikeln på svenska:
http://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_lantbruksuniversitet__slu/pressreleases/mjoelmask-raavara-i-proteinpulver-1308037

Original på engelska (hela):
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0147791


Vad tror ni?
Kommer insekter bli allt vanligare & blir det insektsproteinpulver i framtiden?

Hade ni köpt det?
& kommer det vara lika naturligt att äta som allt annat i framtiden?

& att få det gott är ju som allt annat, går ju fixa med sötningsmedel & aromer.

PureWhey
2016-02-04, 09:46
Ja, det är redan "naturligt" i vissa delar av världen.

Diomedea exulans
2016-02-04, 11:11
Hade kunnat tänka mig att ha en liten insektsfarm och låta insekter utgöra en stor del av mitt proteinbehov. Jag känner mig lika äcklad av tanken som vilken annan svensk som helst, men det går att komma över.

Mest av etiska skäl. Känns som om trångbodda mjölmaskar inte borde lida lika mycket som trångbodda grisar.

PureWhey
2016-02-04, 11:38
Så länge det är gott kan jag käka vadsom istället för stackars modell större djur.

Fogel
2016-02-04, 11:55
Om det skulle smaka bra, vara ekonomiskt och lösligt med en bra aminosyra profil så skulle jag inte ha några problem med det. Men jag tror inte det kan slå vassle på ens en av de punkterna så för mig kommer det nog inte ersätta vassle.

Wain
2016-02-04, 15:44
Om det är något som plos one anses vara så är det skräp.

Rickard
2016-02-04, 18:32
Om det skulle smaka bra, vara ekonomiskt och lösligt med en bra aminosyra profil så skulle jag inte ha några problem med det. Men jag tror inte det kan slå vassle på ens en av de punkterna så för mig kommer det nog inte ersätta vassle.


Äter du bara vassle?

Rickard
2016-02-04, 18:35
Väntar på att det ska dyka upp insekter i maten.
Det är ju inte så att vi redan får i oss det utav misstag om jag ska gissa lite. I krossade tomater och liknande.

Men med tanke på hur petiga en del är med maten så blir det säkert en del gnäll och annat trams.

Rostade insekter i olika former är inte alls så tokigt heller.