handdator

Visa fullständig version : Forced reps, bra eller dåligt ?


pelle
2004-04-16, 09:14
Tjena tjena :)

Har alltid tränat med en polare och därför alltid fått hjälp med de sista repsen i varje set. Dock har han fått ett nytt jobb och vi får träna ensamma nu. Tycker ni att forced reps ger mer eller tycker ni att det är negativt ur muskelutvecklingssynpunkt (oj.. vilket ord :cool: )

Kör ni med forced reps ?

Tack tack :)

shirunai
2004-04-16, 09:16
använd forced vid platåer men även ibland i perioder att köra forced jämt och ständigt tror jag inte på.

Muaytudd
2004-04-16, 09:16
Jag har inget vetenskapligt svar, men jag är för.

Oftast är det bara en lite push i början, sen orkar polaren dra upp rsten själv (med nöd och neppe) och det måste ge ngt.

AcidSleeper
2004-04-16, 09:24
Har hört att om man använder det hela tiden så bryter man ned musklerna! Men vet dock inte om det är sant eller ej!??

Arne Persson
2004-04-16, 09:29
Jag är totalt emot forced reps!

pelle
2004-04-16, 09:34
Originally posted by Arne Persson
Jag är totalt emot forced reps!

Skulle gärna vara kul att höra varför. :)

Whey
2004-04-16, 09:36
Musklerna kommer ihåg det sista de fick göra under passet. Kör man med forced reps kommer de inte ihåg den jättetunga vikt du körde med utan den lättare vikt som avlastningen ger.

Resultat: Mindre ökningar...

Munter
2004-04-16, 09:41
Originally posted by Whey
Musklerna kommer ihåg det sista de fick göra under passet. Kör man med forced reps kommer de inte ihåg den jättetunga vikt du körde med utan den lättare vikt som avlastningen ger. :laugh:

Arne Persson
2004-04-16, 09:42
Originally posted by pelle


Skulle gärna vara kul att höra varför. :)

1. Jag vill ha FULL kontroll på mina EGNA styrkeökningar!
2. Du riskerar att beroende av en speciell träningskompis.
3. Lätt att överträna sig.
4. Lätt att vikter och teknik "ballar ur".
5. Kan vara jobbigt om träningspartnern har dålig kroppshygien. :D

Den enda gången jag använder hjälp är om jag kör tungt i bänk. Då får dom endast lyfta upp stången när den ligger på bröstet efter att jag sagt till. Annars står dom med händerna bak ryggen.

Arne Persson
2004-04-16, 09:45
Originally posted by Whey
Musklerna kommer ihåg det sista de fick göra under passet. Kör man med forced reps kommer de inte ihåg den jättetunga vikt du körde med utan den lättare vikt som avlastningen ger.

Resultat: Mindre ökningar...

Du menar alltså att det sitter en massa småhjärnor i musklerna? Tja där ser man, det går inte en dag utan att man lär sig något nytt. Tack Whey!:thumbup:

Snapphanen
2004-04-16, 09:48
hahahha småhjärnor ;)

cali
2004-04-16, 10:05
Forced reps är panik bra.
Men inte för ofta för det sliter rejält på kroppen.
Kör man med forced reps blir det ohyggligt viktigt med återhämntningen. Forced reps och cheating är bevisat att det frigör mer tillväxthormon. Man växer helt enkelt bättre av det. Men som sagt så sliter det rejält på kroppen och det kan lätt hända att man blir övertränad eller skadar sig.

Till failure däremot tycker att man alltid ska köra, givet att man inte kör extremt många set.

pelle
2004-04-16, 10:07
Originally posted by cali
Forced reps är panik bra.
Men inte för ofta för det sliter rejält på kroppen.
Kör man med forced reps blir det ohyggligt viktigt med återhämntningen. Forced reps och cheating är bevisat att det frigör mer tillväxthormon. Man växer helt enkelt bättre av det. Men som sagt så sliter det rejält på kroppen och det kan lätt hända att man blir övertränad eller skadar sig.

Till failure däremot tycker att man alltid ska köra, givet att man inte kör extremt många set.

med "till failure", menar du varje set eller bara det sista i varje övning ?

cali
2004-04-16, 10:32
Varje set!
Du behöver inte göra lika många set då. Varför stå och träna en massa när det går bra med bara några få set.
Varför bara köra till failure på det sista setet?
Är seten innan bara uppvärmning då eller?

Nä dra ner set antalen, kör till faiulre i varje set och gå hem tidigare full med energi kvar. Du kommer växa bra ändå...om inte bättre för failure täning frigör mer tillväxthormoner det med.

Jag tänker då inte slita ut mig i gymmet i onödan. Jag är den av mina vänner som tränar minst men som växer bäst.....det är intressant.
Ofta ger mindre träning mer effekt. Iallafall om man kör sin träning mer fokuserad och med högre intensitet. Vem orkar hålla sig fokuserad i en timme? inte jag iallfall!

Styrketräning syftar till att frigöra tillväxt hormon, vissa signalproteiner och ska bara fungera som en injektion till muskeln som säger: - Väx
Inte trötta ut muskeln. Det är vad jag anser :whipped:

Assazel
2004-04-16, 10:39
Originally posted by Whey
Musklerna kommer ihåg det sista de fick göra under passet. Kör man med forced reps kommer de inte ihåg den jättetunga vikt du körde med utan den lättare vikt som avlastningen ger.

Resultat: Mindre ökningar...

snälla gå inte den vägen....

Jag blir så upprörd när jag ser ett inlägg som detta. Och att du skriver som om du visste att det verkligen är så gör mig ännu mer irriterad.

Igår lyfte jag en ICA kasse med rätt många kilo, jaha då kommer mina muskler ihåg det och det påverkar mig på träningen?

Idag lyfte jag en liter mjölk, aha då kommer musklerna ihåg det och jag orkar mindre nästa pass!

cali
2004-04-16, 10:47
Originally posted by Assazel


snälla gå inte den vägen....

Jag blir så upprörd när jag ser ett inlägg som detta. Och att du skriver som om du visste att det verkligen är så gör mig ännu mer irriterad.

Igår lyfte jag en ICA kasse med rätt många kilo, jaha då kommer mina muskler ihåg det och det påverkar mig på träningen?

Idag lyfte jag en liter mjölk, aha då kommer musklerna ihåg det och jag orkar mindre nästa pass!

Det ligger faktiskt en del sanning i det där trots allt och ska inte förkastas allt för lättvindigt.
Avslutar du ditt pass med en lättare vikt och pumpar ur exempelvis så kommer det att avsevärt att påverka din styrka i det momentet.
Avslutar du passet med en lättare vikt och högre repstal kommer du få svårt att öka i styrka helt enkelt.

Varför det är så kan jag inte ge någon bra förklaring på, men det är bara själv att prova. Du kommer att tappa i styrka av att avsluta passet genom att "pumpa ur"

Medusa
2004-04-16, 11:08
Jag tror inte att forced reps ger någon fördel ur muskelbyggande synvinkel, men kan mycket väl vara gynnsam om man är ute efter styrkeökningar.

Forced reps och att köra till failure är inte bra om du vill bygga maximalt med muskelmassa, det dränerar bara CNS onödigt mycket vilket leder till att du måste reducera frekvensen eller volymen för att ditt CNS inte skall bli övetränat vilket leder till styrkeminskningar och tar bort överbelastningen, dvs tillväxten minskar.

Medusa
2004-04-16, 11:15
Originally posted by Assazel


snälla gå inte den vägen....

Jag blir så upprörd när jag ser ett inlägg som detta. Och att du skriver som om du visste att det verkligen är så gör mig ännu mer irriterad.

Igår lyfte jag en ICA kasse med rätt många kilo, jaha då kommer mina muskler ihåg det och det påverkar mig på träningen?

Idag lyfte jag en liter mjölk, aha då kommer musklerna ihåg det och jag orkar mindre nästa pass!

Muskeln kommer ihåg, men inte på det sätt som du får det att låta. Det är lättare att uttrycka sig i engelska, så det är vad jag kommer att göra.

A muscle has a level of conditioning.

Förstår du begreppet? En muskel har en viss nivå av anpassning, ex om du bänkpressar 90 kg på tisdagen, för att på onsdagen bänkpressa 80 kg, så har inte 80 kg's pressen någon större muskelbyggnade effekt, helt enkelt därför att muskeln har byggt upp ett motstånd mot 90 kg. Givetvis orsakar 80 kg pressen en viss nivå av hypertrofi, men denna hade varit större om du hade börjat mot 80 kg och avancerat mot 90 kg.

På grund av denna så är så kallade "strip sets" tämligen onödiga, bättre är då istället att ex börja en 1x10 med 90 kg, nästa set 95 kg 1x8 och tredje setet 1x5 med 100 kg.

Munter
2004-04-16, 11:17
Medusa: Så all form av pyramidträning eller nertrappning är bara att glömma? :smokin:

Droog
2004-04-16, 11:27
Forced reps, failureträning etc har kanske något berättigande för volymtränande under vissa kortare perioder, men du blir inte stark av det och du blir lätt övertränad.

Medusa
2004-04-16, 11:28
Originally posted by Munter
Medusa: Så all form av pyramidträning eller nertrappning är bara att glömma? :smokin:

Nej, givetvis inte, det är en bra metod som jag själv använder mig av. Enligt forskningen så är det inte optimalt, men å andra sidan har den senaste forskningen visat sig ha fel flera ggr, man får helt enkelt dra sina egna slutsatser.

En fördel med strip sets är ju att man kan börja med en maximal vikt, eller relativt tung. Om man avslutar med den tyngsta vikten så blir ju den lägre än om man hade tagit den i första setet eftersom muskeln är förutröttad, vilket leder till en mindre mängd överbelastning.

Medusa
2004-04-16, 11:29
Originally posted by Droog
Forced reps, failureträning etc har kanske något berättigande för volymtränande under vissa kortare perioder, men du blir inte stark av det och du blir lätt övertränad.

jag vågar påstå att det är precis styrka som det ger mest av eftersom du tvingar nervsystemet att bli effektivare och rekrytera fler fibrer.

cali
2004-04-16, 11:36
Pyramider är skräp. Stegar är bra som Medusa beskriver.

Sen så förstår jag vad du säger om CNS och hård tung träning ala failure, forced reps minskar träningsvolymen, men att bygga muskler utan att bygga styrka eller utveckla sitt cns är verkligen bajs anser jag :)

Man stagnerar rätt snabbt då, eller pyser ihop som en sufflè...
Tung hård träning ger kvaltitativa muskler och styrka...as easy as that, tar lite längre tid kanske men det är bestående livslånga resultat :)

Whey
2004-04-16, 11:45
Ok, jag formulerade mig dåligt. Vad jag ville ha sagt är att om man avslutar med att köra slut sig på 100kg, så blir det inte bättre om man pumpar tre reps till på 90, 80 och 70 vilket forced reps kan innebära. Ännu sämre blir det om man gör det under de första seten eftersom muskeln då får det svårare att återhämta sig.

Arne Persson
2004-04-16, 12:11
Originally posted by cali
Pyramider är skräp. Stegar är bra som Medusa beskriver.

Sen så förstår jag vad du säger om CNS och hård tung träning ala failure, forced reps minskar träningsvolymen, men att bygga muskler utan att bygga styrka eller utveckla sitt cns är verkligen bajs anser jag :)

Man stagnerar rätt snabbt då, eller pyser ihop som en sufflè...
Tung hård träning ger kvaltitativa muskler och styrka...as easy as that, tar lite längre tid kanske men det är bestående livslånga resultat :)

Hur länge har du tränat?

Droog
2004-04-16, 12:13
Originally posted by Medusa


jag vågar påstå att det är precis styrka som det ger mest av eftersom du tvingar nervsystemet att bli effektivare och rekrytera fler fibrer.

Konstigt att ingen av de duktiga lyftare (Lillgrabben, Hulken m fl.) som håller till här tränar forced, failure etc. :confused: ;)

Jag har länkat till Öjebyn och en träningsartikel som finns där så många gånger att jag blivit less. Om du är intresserad så är det bara att söka här på forumet eller på google. De tränar heller aldrig forced reps och failure.

Arne Persson
2004-04-16, 12:16
Originally posted by Droog


Konstigt att ingen av de duktiga lyftare (Lillgrabben, Hulken m fl.) som håller till här tränar forced, failure etc. :confused: ;)

Jag har länkat till Öjebyn och en träningsartikel som finns där så många gånger att jag blivit less. Om du är intresserad så är det bara att söka här på forumet eller på google. De tränar heller aldrig forced reps och failure.

Allt låter bra i teorin!;) Praktiken är ofta något helt annat!

Medusa
2004-04-16, 12:19
Originally posted by Droog

Konstigt att ingen av de duktiga lyftare (Lillgrabben, Hulken m fl.) som håller till här tränar forced, failure etc. :confused: ;)


Okej, det är säkerligen som du säger, så jag kollar inte upp länken som du föreslog.

Men bevisligen är det så att tyngre vikter kräver mer av CNS, och i synnerhet då forced reps och failure.

Varför styrkelyftare inte använder sig av dessa tekniker kan bero på att dom tränar men en hög frekvens och har inte råd med en "CNS burnout".

Medusa
2004-04-16, 12:20
Originally posted by Arne Persson


Allt låter bra i teorin!;) Praktiken är ofta något helt annat!

Jag gav nyss svar på tal, vad är din syn på det?

Du är alltid påläst och vet att tyngre vikter och forced reps samt failure dränerar CNS oerhört mycket, med tanke på den frekvens som styrkelyftare tränar med så har de inte råd med detta, rätt eller fel?

Danzig
2004-04-16, 12:21
Originally posted by pelle
Tjena tjena :)

Har alltid tränat med en polare och därför alltid fått hjälp med de sista repsen i varje set. Dock har han fått ett nytt jobb och vi får träna ensamma nu. Tycker ni att forced reps ger mer eller tycker ni att det är negativt ur muskelutvecklingssynpunkt (oj.. vilket ord :cool: )

Kör ni med forced reps ?

Tack tack :)

För att utvecklas behöver du träna hårt.
Forced reps är ett sätt att göra träningen hårdare.
På så sätt kan det med andra ord förbättra träningen.
Däremot kan det leda till överträning om träningen förövrigt är konstruerad på så sätt att inkluderandet av forced reps ökar påfrestningen på kroppen så det överstiger återhämtningsförmågan.
Forced reps kräver ofta en träningskompis men det behöver inte begränsa din förmåga att göra träningen tillräckligt hård eftersom det finns andra set-variabler att använda.
Även om du skulle kunna träna tillsammans med någon så är nödvändigtvis inte forced reps den bästa hjälpen för att göra träningen tuffare.
Andra set-variabler är:
Drop set
Rest pause
Weak Range Partials
Strong Range Partials
Pure Negatives
Alternerande Negatives

På grund av set-variablernas olika praktiska applicering så fungerar de olika bra i olika övningar.

Jag rekommenderar inte att alltid använda sig av set-variabler, utan sporadiskt/periodvis för att öka träninskraven utöver det vanliga. För den som närmar sig sin genetiska potential krävs ofta deras användning för att kunna övertyga kroppen om att vidareutvecklas.

Arne Persson
2004-04-16, 12:22
Originally posted by Medusa


Jag gav nyss svar på tal, vad är din syn på det?

Du är alltid påläst och vet att tyngre vikter och forced reps samt failure dränerar CNS oerhört mycket, med tanke på den frekvens som styrkelyftare tränar med så har de inte råd med detta, rätt eller fel?

Vad menar du med "hög frekvens"?

Medusa
2004-04-16, 12:23
Originally posted by Arne Persson


Vad menar du med "hög frekvens"?

Jag har läst att styrkelyftare kan träna samma lyft flera ggr om dagen, stämmer verkligen detta eller har jag fått felaktig information?

Nils
2004-04-16, 12:26
Originally posted by Medusa


Men bevisligen är det så att tyngre vikter kräver mer av CNS, och i synnerhet då forced reps och failure.

Varför styrkelyftare inte använder sig av dessa tekniker kan bero på att dom tränar men en hög frekvens och har inte råd med en "CNS burnout".
Detta är säkert viktiga faktorer.
Om man tränar en muskel var 14 dag så är det nog effektivast att bränna ut den så mycket man bara kan.
Men har man tiden så kan man nog bli starkare genom att träna samma muskel tre gånger i veckan eller tom oftare, men då inte till fail.
Och sedan finns det massor av varianter av samma tema för att optimera det hela, lägga till teknikaspekter och dylikt.

Arne Persson
2004-04-16, 12:28
Originally posted by Medusa


Jag har läst att styrkelyftare kan träna samma lyft flera ggr om dagen, stämmer verkligen detta eller har jag fått felaktig information?

Har dom inga arbete att sköta? Jag känner inte till några svenska styrkelyftsproffs.
Det är möjligt du åsyftar gamla öststadslyftarna (halv-helprofessionella tyngdlyftare etc.).

Lillgrabben
2004-04-16, 12:29
Det finns vissa program ute på nätet som påstår att man ska träna vissa moment 2 ggr / dag , 6 dagar i veckan. Ofta så blir det sammanlagt tex 10 pass bänk, 10 pass böj etc.......

En som påstår att man ska träna så är Sheiko ( en rysk SL coach).


Jag personligen tror dock att det är vanligare att folk tränar för hårt / för ofta & att det är därför som styrkeutvecklingen uteblir.



Jag känner iallafall ingen som kör dubbla pass / dag & jag tror inte heller att det finns ngn som klarar av det utan att bli totalt utbränd. ( iallafall ingen som jag känner)


MVH

RobbeliRobban
2004-04-16, 12:29
Originally posted by Arne Persson


1. Jag vill ha FULL kontroll på mina EGNA styrkeökningar!
2. Du riskerar att beroende av en speciell träningskompis.
3. Lätt att överträna sig.
4. Lätt att vikter och teknik "ballar ur".
5. Kan vara jobbigt om träningspartnern har dålig kroppshygien. :D

Den enda gången jag använder hjälp är om jag kör tungt i bänk. Då får dom endast lyfta upp stången när den ligger på bröstet efter att jag sagt till. Annars står dom med händerna bak ryggen.

:thumbup: :thumbup: det räcker egentligen med punkt nr1. iofs Aldrig fel att ha en passare, känns tryggt och bra, kanske även peppande, men låt bara passaren just passa.

Droog
2004-04-16, 12:32
Originally posted by Medusa


Men bevisligen är det så att tyngre vikter kräver mer av CNS, och i synnerhet då forced reps och failure.

Varför styrkelyftare inte använder sig av dessa tekniker kan bero på att dom tränar men en hög frekvens och har inte råd med en "CNS burnout".


Du blir inte stark av det och det var det vi diskuterade. Varför lyftare inte använder sig av forced reps beror på att man inte blir stark av det. Dessutom blir återhämtningstiden för lång, så där är du alldeles riktigt ute.

Lillgrabben
2004-04-16, 12:36
Originally posted by Droog


Du blir inte stark av det och det var det vi diskuterade. Varför lyftare inte använder sig av forced reps beror på att man inte blir stark av det. Dessutom blir återhämtningstiden för lång, så där är du alldeles riktigt ute.



Japp, forced reps, failure etc är inte bra för styrkeutvecklingen. Reps mellan 1-5 är däremot bra ( med tonvikten på 2-3 reps men ibland med avstickare mot 1 eller 4,5 reps).

Ska man bli explosiv så är explosivitet det man ska träna, man kan aldrig vara explosiv om man kör 10-15 reps eller hur många det nu kan bli för många som tränar.

Få reps - gärna explosivt - styrka.


Många reps - uthållighet samt mindre styrka.

grt
2004-04-16, 13:02
Som styrkelyftare kan jag förstå varför man inte använder sig av forced reps.

Men tränar man INTE för att bli stark utan stor så funkar forced reps alldeles utmärkt , förstår inte varför det skulle vara sämre att ta ut sig maximalt.....:smash:

Assazel
2004-04-16, 13:07
Medusa: det var inte jag som satte definitionen på muskelminnet utan jag drog en parallell till hur han gjorde det.

Muskelminne är vad jag har lärt mig: Om man tränar ett par år och sen tar paus 6 mån så är det lätt att ta igen sig till där man sluta iform av att muskeln "kommer ihåg" hur stor den har varit och kan lätt anpassa sig igen.

Däremot är det helt absurt att tro att musklen kommer ihåg från pass till pass. Hur vet min biceps att jag lyfte en hantel på tisdagen och en liter mjölk på onsdagen?

Herkulez
2004-04-16, 13:15
Originally posted by Assazel
Medusa: det var inte jag som satte definitionen på muskelminnet utan jag drog en parallell till hur han gjorde det.

Muskelminne är vad jag har lärt mig: Om man tränar ett par år och sen tar paus 6 mån så är det lätt att ta igen sig till där man sluta iform av att muskeln "kommer ihåg" hur stor den har varit och kan lätt anpassa sig igen.

Däremot är det helt absurt att tro att musklen kommer ihåg från pass till pass. Hur vet min biceps att jag lyfte en hantel på tisdagen och en liter mjölk på onsdagen? men hallåååå har du inte läst tråden, arne sa ju att vi har en massa småhjärnor i musklerna

Medusa
2004-04-16, 13:15
Originally posted by Assazel

Däremot är det helt absurt att tro att musklen kommer ihåg från pass till pass. Hur vet min biceps att jag lyfte en hantel på tisdagen och en liter mjölk på onsdagen?

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/93/1/394

"some signaling mechanisms enter a refractory period after an exercise bout, thereby blunting the response to a second exercise stimulus. "


Acute adaptation to low volume eccentric exercise.

Paddon-Jones D, Abernethy PJ.

School of Human Movement Studies, The University of Queensland, Brisbane, Queensland, 4072, Australia. djpaddon@utmb.edu

PURPOSE: Many symptoms of eccentric muscle damage can be substantially reduced if a similar eccentric bout is repeated within several weeks of the initial bout. The purpose of this study was to determine whether a nondamaging, low repetition, low volume eccentric exercise bout could also provide a protective/adaptive effect. METHODS: Subjects were assigned to a control (CON), eccentric exercise (ECC), or low volume familiarized eccentric exercise group (LV+ECC). Before the study, the LV+ECC group performed six maximal eccentric contractions during two familiarization sessions. The main eccentric bout targeted the elbow flexor muscle group and consisted of 36 maximal eccentric contractions. Muscle soreness, upper arm girth, elbow angle, creatine kinase activity, isometric torque, and concentric and eccentric torque at 0.52 and 3.14 rad.s-1 were assessed 0, 1, 2, 3, 4, 7, and 10 d postexercise. RESULTS: No evidence of muscle damage was observed as a result of the low volume eccentric bouts. Nevertheless, with the exception of muscle soreness and concentric torque, all variables recovered more rapidly in the LV+ECC group (P < 0.05). CONCLUSION: Adaptation to eccentric exercise can occur in the absence of significant muscle damage. Exposure to a small number of nondamaging eccentric contractions can significantly improve recovery after a subsequent damaging eccentric bout. Furthermore, this adaptation appears to be mode-specific and not applicable to concentric contractions.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

PMID: 11445771 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Medusa
2004-04-16, 13:18
Musklerna anpassar sig alltså till en viss överbelastning, vilket höjer deras motståndskraft mot en likvärdig eller lägre belastning, leder till minskad muskelmassaökning.

Det räcker med ett enda set för att höja muskelns "protective/adaptive effect".

Assazel
2004-04-16, 13:23
Originally posted by Medusa


http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/93/1/394

"some signaling mechanisms enter a refractory period after an exercise bout, thereby blunting the response to a second exercise stimulus. "


Acute adaptation to low volume eccentric exercise.

Paddon-Jones D, Abernethy PJ.

School of Human Movement Studies, The University of Queensland, Brisbane, Queensland, 4072, Australia. djpaddon@utmb.edu

PURPOSE: Many symptoms of eccentric muscle damage can be substantially reduced if a similar eccentric bout is repeated within several weeks of the initial bout. The purpose of this study was to determine whether a nondamaging, low repetition, low volume eccentric exercise bout could also provide a protective/adaptive effect. METHODS: Subjects were assigned to a control (CON), eccentric exercise (ECC), or low volume familiarized eccentric exercise group (LV+ECC). Before the study, the LV+ECC group performed six maximal eccentric contractions during two familiarization sessions. The main eccentric bout targeted the elbow flexor muscle group and consisted of 36 maximal eccentric contractions. Muscle soreness, upper arm girth, elbow angle, creatine kinase activity, isometric torque, and concentric and eccentric torque at 0.52 and 3.14 rad.s-1 were assessed 0, 1, 2, 3, 4, 7, and 10 d postexercise. RESULTS: No evidence of muscle damage was observed as a result of the low volume eccentric bouts. Nevertheless, with the exception of muscle soreness and concentric torque, all variables recovered more rapidly in the LV+ECC group (P < 0.05). CONCLUSION: Adaptation to eccentric exercise can occur in the absence of significant muscle damage. Exposure to a small number of nondamaging eccentric contractions can significantly improve recovery after a subsequent damaging eccentric bout. Furthermore, this adaptation appears to be mode-specific and not applicable to concentric contractions.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

PMID: 11445771 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Eftersom du läst denna texten och förstår den bätte än mig kan du då på svenska förklara för mig var gränsen går när muskelminnet inte omfattas längre?

Alltså om jag dag 1 lyfter en vikt på 20 kg 4 ggr sen orkar jag inte mer. Sen dag 2 på jobbet måste jag lyfta 1 dator 20 ggr fast den väger lyckligtvis bara 10kg. Då kommer alltså muskeln ihåg både dag 1 och dag 2 ? Lagras detta då i småhjärnorna eller är det helt enkelt så att muskelminne iform av sista vikten (allting väger så länge vi har dragningskraft) man lyfter memoreras? Från när då? En timme tillbaka? En vecka tillbaka? Är det kanske så att detta är fullständigt bullshit?

Assazel
2004-04-16, 13:25
Originally posted by Herkulez
men hallåååå har du inte läst tråden, arne sa ju att vi har en massa småhjärnor i musklerna

visst fan, glömde det.. :D

pellepedal
2004-04-16, 14:03
Originally posted by Danzig


För att utvecklas behöver du träna hårt.
Forced reps är ett sätt att göra träningen hårdare.


Blir det verkligen hårdare med forced reps?
Vikten blir ju snarare lättare på slutet.
Vad får muskeln att växa mest?
Att köra slut på muskeln genom att använda en tung vikt till muskelns max, eller att köra slut på den med en lättare vikt med fler reps?

Jag röstar på tunga vikter utan forced reps.

aidee
2004-04-16, 19:57
Jag hann inte läsa igenom alla poster i tråden för jag har lite bråttom men är inte forced reps bra t ex då man kanske inte klarar en övning helt, säg t ex den sista reppen av 12 vid chins eller liknande.

cali
2004-04-16, 23:46
råka missa diskussionen lite var ute och åkte båt ;)

Hur man bygger styrka bäst vet man!
Det är lätt att studera och man kan snabbt få feedback i form av styrkeökingar respektive minskningar.
Det finns tydliga riktlinjer man bör följa för att bygga styrka. Det är lätt att läsa till sig hur man ska träna för att bli en strong man.

Jag tror absolut styrka är det man ska eftersträva när man bygger, jag ser det som så att man kan inte misslyckas då.

Forced reps bygger styrka, det ger en redig kyss på det centrala nervsystemet vilket leder till styrkeökningar när de ca 7 dagarna gått som det tar att repareras. För att öka i styrka måste man utveckla sitt CNS, det gör man bla genom forced reps. Forced reps frigör stora mängder tillväxthormon, forced reps ger kraftigt förhöjd proteinsyntes dagarna efter, forced reps utvecklar det centrala nervsystemet.

Det enda negativa med failure träning och forced reps om vi ska stoppa de i samma korg så är det just att CNS måste få vila och återhämta sig. Det gör att proteinsyntesen i muskeln skulle kunna vara högre de dagar man vilar.
Sen en annan sak är att forced reps och failure träning kräver lite fingertoppskänsla av den tränande individen. Man måste verkligen känna efter vad kroppen orkar med och känner för så man inte bränner ut sig helt..för kör man med forced reps och failure träning ligger man på gränsen av sin maximala prestations förmåga och snuddar man måste känna sin kropp och veta när det är dags att vila eller ta i lite mer.

Men avslutningsvis som jag alltid säger...styrkeökningar är nyckeln till volymökningar, utan styrka kan man aldrig bli stor.

Sverker
2004-04-17, 06:41
Originally posted by Arne Persson


Du menar alltså att det sitter en massa småhjärnor i musklerna? Tja där ser man, det går inte en dag utan att man lär sig något nytt. Tack Whey!:thumbup:

Ja.....ifall man är daggmask. Daggmasken som har en klen CPU har ansamlingar av större nervknutor, ganglier, i varje segment = små hjärnor.


Min uppfattning av forced reps är att det är katastrof för CNS.
Har man bra kontakt med muskeln under setet så överbelastas hjärnan fullkomligt när någon annan helt plötsligt bestämmer ifall muskeln skall dra ihop sig eller arbeta statiskt eller t o m negativt.

Assazel
2004-04-17, 10:21
Detta är det värsta när två personer är 100% övertygade om att motsatsen till den andre är rätt.

Är fokuseringen på styrketräningen så liten att vetenskapen inte hunnit ifatt?

Varför finns det inte ett svar svart på vitt?

Pressarn
2004-04-17, 10:30
Originally posted by Assazel
Detta är det värsta när två personer är 100% övertygade om att motsatsen till den andre är rätt.

Är fokuseringen på styrketräningen så liten att vetenskapen inte hunnit ifatt?

Varför finns det inte ett svar svart på vitt?
Tar lång tid att studera, sen känner man inte till allting om människans fysiologi. Kan också vara så att det är olika från person till person vilken sorts träning man svarar bäst på.

Assazel
2004-04-17, 10:40
Originally posted by Pressarn

Tar lång tid att studera, sen känner man inte till allting om människans fysiologi. Kan också vara så att det är olika från person till person vilken sorts träning man svarar bäst på.

Mm, problemet är att människan idag vill ha ett svar som är svart på vitt.

pelle
2004-04-17, 10:56
jag som bara ville ha ett enkelt svar hehe =)

Aja.. man får väl göra som känns bäst är väl slutsatsen...¨
Och eftersom jag tränar ensam så blir det inte forced reps för mig hehe

petersson
2004-04-17, 18:48
http://www.*******.se/jeff_willet/artiklar/forced_reps.asp
Jag anser att det Jeff Willet skriver verkar vettigt.

Arne Persson
2004-04-17, 20:47
[QUOTE]Originally posted by Sverker
[B]

Ja.....ifall man är daggmask. Daggmasken som har en klen CPU har ansamlingar av större nervknutor, ganglier, i varje segment = små hjärnor.


Trots det så reagerar dom våldsamt när dom träs på kroken. Uppenbarligen så fungerar den sensoriska delen.;)

Assazel
2004-12-09, 14:36
Nu drar jag upp en gammal tråd här.
Men har folket blivit klokare angående Forced Reps eller inte?

Vilket är bäst av pyramidträning uppåt, alltså börja tungt sluta tyngre, och pyramidträning neråt, börja tyngst och sluta tungt?

Börjar man tyngst så orkar man ju mer i vikt eftersom du är som piggast då?

Ja era funderingar på detta...

Shadow Warrior
2004-12-09, 15:03
Enligt SAID principen så ska man göra det man vill bli bra på... därför kör jag tex 5x5 i stående press med samma vikt på alla set.... hur ska liksom muskeln kunna anpassa sej effektivt om man varierar övningar, set och reps hit och dit liksom?

Sen så kör jag alltid dropsets (5set på raken) i benspark, jag ökar bra i styrka där, tillägas ska då att att jag kör till failure PLUS partials i varje set innom droppsetet!

Griip
2004-12-09, 15:11
Hur kör man en singel på 105% om man inte ska köra forced rep? Forced är bra, men inget man ska göra ofta enligt mig eftersom det är din maximala styrka(om du har en bra passare).

Shadow Warrior
2004-12-09, 15:24
Du kan inte göra en singel på 105% Och även om du gör den till en forced så kommer rörelsebanan bli lite annorlunda än om du lyfte den själv... (troligen)
Sen så fattar jag inte varför du skulle villja göra det för... det är inte hälsosamt... det är ju visserligen inte bänk ändå så....

Numero1
2004-12-09, 15:46
Musklerna kommer ihåg det sista de fick göra under passet. Kör man med forced reps kommer de inte ihåg den jättetunga vikt du körde med utan den lättare vikt som avlastningen ger.

Resultat: Mindre ökningar...
Det där var bland det roligare jag hört....

Sheogorath
2004-12-09, 16:08
Jag är emot forced reps främst av den första anledningen som Arne angav: jag vill ha se progression i MINA EGNA styrkeökningar, i mitt fall så att jag kan föra adekvat statistik. För mig är detta essentiellt då det är utifrån denna som jag kan avgöra när det är dags att öka belastning i en övning. Om jag hade gjort forced reps hade jag tagit ut mig lite mer i en tidigare övning så att jag blev svagare i den andra övningen, och beroende på hur många forced reps och hur mycket min passare lät mig kämpa så hade styrkan i efterföljande övningar varierat avsevärt. Statistiken hade gått åt helvete och jag hade haft dålig koll på vad jag hade att vänta mig av min styrka nästa gång jag kom till gymmet. Som det är nu kör jag alla set till failure (om jag inte når den övre gränsen i mitt repetionsintervall), och då failure alltid är failure kommer mina två minuters vila mellan seten alltid att ge samma korttidsåterhämtning och den relativa styrkan i efterföljande set eller övning kommer att vara konstant.

En annan aspekt som gör att jag inte använder mig av forced reps är den psykologiska biten: har jag inte full kontroll på när övningen är slut kan jag omöjligt ha maximal intensitet. "Bara en till; kom igen! PRESSSA!!!" Det är inte intensitet. Det är att inte ha kontroll.

Jag har pass i bänk. Men först när stången är på väg tillbaka ner mot bröstet för att musklerna sviker mig säger jag "lyft". Och då lyfter vi tillbaka stången och vilan börjar inför nästa set. Det är inte forced reps, utan en bekvämlighet för att slippa rulla ner stången över mage och kronjuveler efter varje set.

aliquis
2004-12-09, 18:08
Säkert bra om det behövs eller som "chock" då och då, men lär ju inte vara bra jämt med tanke på skaderisker osv.

Shadow Warrior
2004-12-09, 18:11
Säkert bra om det behövs eller som "chock" då och då, men lär ju inte vara bra jämt med tanke på skaderisker osv.

Jag tror d räcker med partials och vid undantagsfall negativa.... det kan ju inte finnas mycket anledning till att överbelasta en muskel i ett läge den redan failat i? Partials och negativa fyller ju en annan funktion....

Griip
2004-12-09, 18:50
Det där var bland det roligare jag hört....

Bra, håll det för dig själv nästa gång så tror jag du slipper en egen fanclub. Det han sa hade egentligen hyfsat bra poäng bara det att det inte riktigt stämde. Finns många som tror att den senaste vikten man använder är den som kroppen KOMMER IHÅG att utveckla sig till, alltså ska man alltså sluta på topp. Däremot är jag emot att forced reps skulle göra så att det inte blev max, för om det var på t ex bänken och man hade haft en bra passare så hade det blivit näst intill.

Shadow Warrior
2004-12-09, 18:56
Men det finns ju inget som säger att du måste gå bortom failure på komplexa övnignar.... du kör ju mer än bänk... du kan köra intensitetstekniker på mer lämpliga övnignar.

Desutom så är det ju bevisat att du får bättre GH utsöndring om du avslutar med ett lätt set där du inte går till failure.

Griip
2004-12-09, 18:58
Har varit stammis på ett annat forum ett bra tag och där säger varenda jävel att failure är ondskan själv, vet inte riktigt vem som har sagt motsatsen här men tror mer på det andra.

Shadow Warrior
2004-12-09, 19:02
Har varit stammis på ett annat forum ett bra tag och där säger varenda jävel att failure är ondskan själv, vet inte riktigt vem som har sagt motsatsen här men tror mer på det andra.

Jag har alldrig sett en BB som kört till failure... eller ytterst sällan... inte för att det är något bra bevis då jag samtidigt tror att många av dem kurade....

kanske jag som e trög men du tyckte att man skulle gå till failure va? Och genom att gå till failure klarar du av färre tunga reps (färre set).

Arne Persson
2004-12-09, 19:03
Har varit stammis på ett annat forum ett bra tag och där säger varenda jävel att failure är ondskan själv, vet inte riktigt vem som har sagt motsatsen här men tror mer på det andra.

Det är dom som tränar till och genom failure som får dom rediga resultaten. De övriga stannar i pussystadiet!

Griip
2004-12-09, 19:03
Uhh, var det inte ni som sa att man ska gå till failure? Eller kanske var i en annan tråd? Kanske vimsat bort mig lite nu, men jag är iaf emot att köra till failure iaf.

Shadow Warrior
2004-12-09, 19:04
Det är dom som tränar till och genom failure som får dom rediga resultaten. De övriga stannar i pussystadiet!

men du kör ju 15-20st lallningsset först innan du börjar köra hårt.... så har jag förstått det i allafall... :D

Griip
2004-12-09, 19:04
Det är dom som tränar till och genom failure som får dom rediga resultaten. De övriga stannar i pussystadiet!

Ska säga det till dem :D

(På lite mer allvar: ska göra en post där och be efter någon artikel eller förklaring, så även ni kan bli upplysta) :booty:

Toljanen
2004-12-09, 19:10
Bra, håll det för dig själv nästa gång så tror jag du slipper en egen fanclub. Det han sa hade egentligen hyfsat bra poäng bara det att det inte riktigt stämde. Finns många som tror att den senaste vikten man använder är den som kroppen KOMMER IHÅG att utveckla sig till, alltså ska man alltså sluta på topp. Däremot är jag emot att forced reps skulle göra så att det inte blev max, för om det var på t ex bänken och man hade haft en bra passare så hade det blivit näst intill.

Så om jag avslutar med 200 kg i mark och sedan precis innan nästa pass lyfter upp en plastpåse från golvet så kommer muskeln i håg det som min senaste vikt? :laugh: :laugh:

Shadow Warrior
2004-12-09, 19:13
Så om jag avslutar med 200 kg i mark och sedan precis innan nästa pass lyfter upp en plastpåse från golvet så kommer muskeln i håg det som min senaste vikt? :laugh: :laugh:

Det menas snarare att om du jobbar mycket med axlarna på jobbet (snickare whatever) så kan dom växa sämre.....

Griip
2004-12-09, 19:16
Så om jag avslutar med 200 kg i mark och sedan precis innan nästa pass lyfter upp en plastpåse från golvet så kommer muskeln i håg det som min senaste vikt? :laugh: :laugh:

Exakt, så direkt efter träningens sista övning ska man bara falla rakt ner på rygg och bli matad med proteindropp i minst 48h. Annars förstör man allt.

mystic[-_-]
2004-12-09, 19:18
Jag gillar inte forced reps känns onaturligt, jag försöker hellre ge allt för att klämma fram ett sista rep själv.

Griip
2004-12-09, 19:19
För att förklara lite bättre varför det skulle vara så:

Varför utvecklas musklerna? Lyfter du t ex 200kg så får du ju träningsvärk för att musklerna bryts ner och sen ska byggas upp igen. Men skillnaden är att denna gången byggs dem upp ännu starkare eftersom man ska kunna klara 200kg lättare. VADÅ HAR MUSKLERNA EGNA HJÄRNOR SOM TÄNKER "AHA NU SKA VI BLI SÅHÄR STORA.."..

Stör mig på viss ignorans här, ibland. Något alla måste veta är att det finns INGET som är 110% säkert när det gäller träning(Förutom att lyfter du blir du stark, ungefär).

Shadow Warrior
2004-12-09, 19:22
Men det är ju bevisat att muskelfibrerna inte blir skadade... förutom vid undantags fall och ifall man värmer upp dåligt....

Griip
2004-12-09, 19:23
Skadade?