handdator

Visa fullständig version : Hemfridsbrott


Paperbasket
2016-02-02, 14:25
Undrar om det sitter någon kunnig eller något med erfarenheter kring att anmäla sin hyresvärd för hemfridsbrott här?

Vi har köpt hus i vilket vi flyttat in i. Haft kvar vår lägenhet under tiden med saker som cyklar, tavlor, it och annat kvar.

När vi skulle till lägenheten för att städa så inser vi att någon varit där. Dörren är olåst, lampor är tända. Hyresvärden erkänner på sms att hon visat lägenheten för andra människor OCH varit där utan visningar för att fixa saker.

Vi är riktigt jävla förbannade och känner oss kränkta över situationen.

För att visa lägenheten behöver man tydligen inget medgivande från hyresgästen, däremot för att gå in i övriga fall enligt Hyresgästföreningen.

Till frågan: Jag tänker anmäla värden för hemfridsbrott och trycka på att hon lämnat huset/lägenheten olåst med våra värdesaker i. Har jag någon chans för att lyckas få det att gå igenom?

Baan
2016-02-02, 14:32
Borde du inte kunna ringa din lokala polisstation och få lite enkel juridisk rådgivning där? Det låter ju inte helt bra det där.

Mental
2016-02-02, 14:33
Oklart vad fixa saker innebär, värden får gå in om det brådskar. Men det låter inte som det är fallet här?
Ang att dörren lämnades olåst så utgör inte det ett brott i sig, om man inte kan visa att det gjordes med flit.
Men jag undrar om det är hemfridsbrott, med tanke på att ni flyttat ut?
Nåja, jag har inte läst juridikt sedan någon gymasiekurs för ett halvt liv sedan, så jag spekulerar mest.

Polisanmäla kan man alltid göra, så får de dra det vidare sedan.

Yes
2016-02-02, 15:14
Oklart vad fixa saker innebär, värden får gå in om det brådskar. Men det låter inte som det är fallet här?
Ang att dörren lämnades olåst så utgör inte det ett brott i sig, om man inte kan visa att det gjordes med flit.
Men jag undrar om det är hemfridsbrott, med tanke på att ni flyttat ut?
Nåja, jag har inte läst juridikt sedan någon gymasiekurs för ett halvt liv sedan, så jag spekulerar mest.

Polisanmäla kan man alltid göra, så får de dra det vidare sedan.
I juridisk mening är de inte utflyttade. De har inte frånhänt sig besittningen till lägenheten. Värden har därmed inte rätt att gå in för att "fixa lite".

Vad det kan tänkas bli för brottsrubricering vet jag däremot inte. Är inte så inläst på straffrätt och har inte tid att studera brottsbalken för tillfället.

Mental
2016-02-02, 15:21
I juridisk mening är de inte utflyttade. De har inte frånhänt sig besittningen till lägenheten. Värden har därmed inte rätt att gå in för att "fixa lite".

Vad det kan tänkas bli för brottsrubricering vet jag däremot inte. Är inte så inläst på straffrätt och har inte tid att studera brottsbalken för tillfället.

Hmm, men en sommarstuga (som är en bostad, besittningsrätt finns mm) är ju bara skyddad under den del av säsongen som den normalt bebos? Borde inte det vara olaga intrång snarare än hemfridsbrott om man ej längre har det som sitt hem?

Yes
2016-02-02, 15:57
Hmm, men en sommarstuga (som är en bostad, besittningsrätt finns mm) är ju bara skyddad under den del av säsongen som den normalt bebos? Borde inte det vara olaga intrång snarare än hemfridsbrott om man ej längre har det som sitt hem?
Jo, men det kan bli skillnad när det nu rör sig om nyttjanderätt till bostadslägenhet.
Jag vet som sagt inte vilken brottsrubricering det blir. Olaga intrång kan mycket väl vara aktuellt. Kanske även egenmäktigt förfarande.

svenbanan
2016-02-02, 16:02
Om inte hyresvärden haft anledning att gå in i lägenheten för att utföra brådskande underhållsarbete så är det rimligtvis hemfridsbrott, eller i alla fall olaga intrång (om inte lägenheten är att betrakta som ditt hem längre).

Jag har för mig att hyresvärden har rätt att utföra vissa "förbättringar" av lgh under sista månaden innan kontraktet löper ut, för att kunna hyra ut den direkt till ny hyresgäst. Dock måste sådana förbättringar/renoveringar meddelas i god tid till hyresgästen, och de får inte medföra en massa olägenheter för hyresgästen. Dessutom får väl hyresvärden visa lägenheten under sista månaden utan att meddela i förväg tror jag.

shadowfire
2016-02-02, 16:34
Frågan är vad det är ni är ute efter om ni gör en polisanmälan. Skadestånd?

Har ni pratat med hyresvärden och sagt att det inte känns bra och yrkat någon kompensation? Vad har ni fått för svar?

Yes
2016-02-02, 16:46
Frågan är vad det är ni är ute efter om ni gör en polisanmälan. Skadestånd?

Har ni pratat med hyresvärden och sagt att det inte känns bra och yrkat någon kompensation? Vad har ni fått för svar?
Det här är onekligen bästa vägen att börja med. I bästa fall får ni någon form av kompensation, samtidigt som ni behåller en god relation.
Rättsliga åtgärder tar man först när det inte går att komma överens, och frågan är tillräckligt viktig att bråka om.
Om situationen är så tydlig som du själv uppfattar den vet hyresvärden dessutom om att de gjort fel. Då kan hot om rättsliga åtgärder vara bra ammunition att spara på.