handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med mina ryggpass, övningsval


blund21
2016-02-01, 23:11
Som titeln antyder skulle jag behöva lite hjälp med övningsvalet för mina ryggpass. Jag tränar oftast 6 gånger i veckan med PPL-struktur. Mina ryggpass brukar normalt bestå av Marklyft, Kabelrodd, Latsdrag/Chins (jag är tjock och inte speciellt stark) samt en övning för baksida axlar. Känner framförallt att jag kanske borde ha med shrugs för trapsen? Avslutar sedan passet med två bicepsövningar, men det är just ryggövningarna jag känner att jag skulle behöva lite hjälp med.
Alla svar uppskattas!
Ha det gott :)

lanzal
2016-02-01, 23:33
Låter ju som att du redan kör tillräckligt i mina ögon! Varför vill du köra mer? :)

blund21
2016-02-01, 23:46
Låter ju som att du redan kör tillräckligt i mina ögon! Varför vill du köra mer? :)
Jag känner inte nödvändigtvis att det är för lite övningar, är bara osäker på övningsvalen, huruvida de är bra eller inte. Samt det där med shrugsen, vet inte om övre trapezius får något pisk i de här övningarna?

Diomedea exulans
2016-02-01, 23:53
Asbra övningsval.
Övre traps får mycket pisk i marklyft och lite pisk i rodd. Men om du börjar ana att de släpar så kan du lägga till shrugs.

Nyland
2016-02-02, 02:35
Jag gör Shrugs eftersom jag inte gör marklyft (har lite problem med ryggen) men i ditt fall tycker jag du kan strunta i det, shrugs är en riktigt tråkig övning ändå.

blund21
2016-02-02, 08:42
Asbra övningsval.
Övre traps får mycket pisk i marklyft och lite pisk i rodd. Men om du börjar ana att de släpar så kan du lägga till shrugs.
Kul att det låter som att jag har fått till ett hyfsat övningsval. Tror inte att jag skulle behöva lägga till shrugs men det återstår väl att se.

Jag gör Shrugs eftersom jag inte gör marklyft (har lite problem med ryggen) men i ditt fall tycker jag du kan strunta i det, shrugs är en riktigt tråkig övning ändå.
Ja, det håller jag med om. Ruskigt tråkig faktiskt.

SirreASDF
2016-02-02, 11:00
Som övriga säger tycker jag du har ett bra övningsval. Personligen hade jag kört antingen stång- eller hantelrodd istället för kabelrodd, men det är mest då jag verkligen älskar de övningarna.

Edit: Generellt har jag fått följande uppfattning vad gäller rygg:
Marklyft
En horisontell dragövning (Hantellrodd, stångrodd etc)
En vertikal dragövning (Latsdrag, chins, pull-ups etc)
En övning för baksida axlar

Det ger en bra grund som ändå tillåter att du varierar övningsvalet om du vill det. Det verkar även vara ungefär hur du kör. :)

Illustrerade mannen
2016-02-02, 11:38
Bra val!
Mina ryggpass:
1
Mark
Chins (handflatorna bort från ansiktet)

2
Hatrodd (Filmjölks "uppfinning")
Highpulls (Inte mycket rygg, jag vet!)

Arnoldski
2016-02-02, 11:48
Jag älskar att köra chins och kabelrodd och tillsammans med marklyft har de alltid utgjort grunden i min ryggträning. Trots skapligt stark i chins (kv + 20 kg x 5) så har jag alltid haft svårt att få kontakt i latsen.

En skada tvingade mig att testa nåt nytt och det blev hantelrodd som jag alltid dissat. För mig var det i det närmaste ett uppvaknande. Wow kände jag. Om du känner att du saknar nåt, och detta nåt kanske kunde vara just extra lats-smisk, så testa hantelrodd. För mig är de suveräna.

blund21
2016-02-03, 18:15
Passar på att fråga om resten av mitt schema nu också då. Push-passet brukar se ut som följande; Bänkpress, dips, kabel-flies, pushdowns, pullovers, skullcrushers, sittande hantelpress (axlar) och sidolyft. Övningarna är inte i någon specifik övning, men kör alltid bänk först.
Benpasset brukar bara bestå av några få övningar, knäböj, utfall med hantlar, några set sit-ups och några set benlyft.