handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att få till ett bra schema med mina förutsättningar?


M81N
2016-01-31, 23:52
Ska väl börja med att säga att jag är ganska ny med styrketräning men har alltid haft jobb som är tunga så är väl ganska stark och så ändå och fått en del träning därifrån.
Men nu känner jag att jag vill börja träna och bygga på mig lite mer muskler och få en snyggare mer vältränad kropp, kan tyvärr inte komma till något gym som det är just nu och därför denna frågan här.
Hoppas att någon vill hjälpa en nybörjare komma igång och kan hjälpa till med lite tips :-)

Jag har endast tillgång till en ställbar bänk och hantlar med vikter upp till 36kg per styck just nu. Tänkte väl kanske komplettera med en skivstång också och lite mer saker om det kanske behövs?

Kan man få till något vettigt schema med dom sakerna för att få en bra träning för hela kroppen?

Jag är 187cm, 82kg, överarm 36,5cm, underarm 30,5cm. Inte så mycket fett på kroppen.

oscarovegren
2016-02-01, 08:22
Hemmaträning slutar ge resultat när du blir för stark för motståndet, vilket gör att din utveckling begränsas av vikten på dina hantlar. Mitt förslag är helkropp varannan dag till en början.
Hantelpress, chins, axelpress, utfall med hantlar är övningarna du ska fokusera på. 5 set av varje i intervallet 8-15 reps (det ska vara så tungt att du inte klarar fler än 15).

Ät mycket protein och sov ordentligt. Sköter du träningen men inte kosten och sömnen så händer det inte speciellt mycket

M81N
2016-02-01, 09:29
Tack för att du tog dig tid att svara :-)
Jo tanken är att jag ska börja på gym senare när jag har möjlighet.

MackeJuve
2016-02-01, 09:35
36 kg/st, alltså 72 kg totalvikt? Borde fungera okej att köra knäböj/frontböj med dessa. Kanske lite meckigt med hantlar men tänker så som Styrkelabbets Daniel Richter gör när han tränar hemma emellanåt. Dips borde gå att få till någonstans i hemmet också, kanske lite knepigt om man bor i lägenhet men finns ju alltid parker. Armhävningar med olika fattning och crunches är också fina alternativ.

M81N
2016-02-01, 12:23
36 kg/st, alltså 72 kg totalvikt? Borde fungera okej att köra knäböj/frontböj med dessa. Kanske lite meckigt med hantlar men tänker så som Styrkelabbets Daniel Richter gör när han tränar hemma emellanåt. Dips borde gå att få till någonstans i hemmet också, kanske lite knepigt om man bor i lägenhet men finns ju alltid parker. Armhävningar med olika fattning och crunches är också fina alternativ.

Precis 36kg/hantel kan jag få ihop som det är nu.
Kan ju ioförsig svetsa ihop nån dips ställning på jobbet så det går nog att lösa.
Provade hantelpress och fixade 8 reps på 26kg per hantel hyffsat lätt så finns ju lite att hämta där iallafall innan jag behöver mer vikter.
Men värre med andra övningar kanske.