handdator

Visa fullständig version : Motverka stillasittande arbete med bilkörning?


OneManArmy
2016-01-31, 09:11
Har ett jobb där jag spenderar minst halva arbetsdagen med att köra mellan kund till kund, spenderar ca 30-60 minuter i stöten mellan kunderna sittandes i min lilla caddy utan någon form av ergonomi.

Detta kombinerat med en diskruptur i L5-S1 för några år sedan är ingen höjdare. Jag har till och från ont till och från fortfarande speciellt de dagar jag kört långt.

Hållningen blir fördjävlig och verkar som mina höftböjare kortat ned sig, försöker stretcha dem varje pass (3-4 ggr i veckan).

Har helt lagt av med marklyft/benböj senaste halvåret pga att det verkar irritera ryggen mer. Försöker köra mer bålträning men inte hittat några riktigt bra övningar för ryggslutet.

Har någon tips på övningar man kan göra under arbetsdagen för att sträcka ut ryggen, motverka stillasittandets negativa bitar eller nåt man kan ha i bilen? Ryggkudde?

novich
2016-01-31, 12:33
Har liknande problem med ländryggen. Ryggstöd är ett måste för mig när jag kör bil. Kudde är bra men jag använder alltid en hård plastflaska som svankstöd då en stödkudde inte ger det distinkta stöd jag behöver. Bara ett tips.

OneManArmy
2016-01-31, 19:37
Ska prova plastflaskan där. såg det fanns mcenzie stöd runda. Kanske kan vara nåt också :-/

Määng
2016-01-31, 20:05
Har liknande problem med ländryggen. Ryggstöd är ett måste för mig när jag kör bil. Kudde är bra men jag använder alltid en hård plastflaska som svankstöd då en stödkudde inte ger det distinkta stöd jag behöver. Bara ett tips.

Hur stor?

novich
2016-02-01, 10:23
Plastflaskan är något större än en halvliters PET och cylindrisk. Gammal vattenflaska från välsorterad sportaffär.

OneManArmy
2016-02-02, 13:54
Provade en 1.5 liters flarra, fungerade hyfsat faktiskt.

Men en "riktig" rulle kanske vore bra att införskaffa då flaskan åkte runt rätt fint.

novich
2016-02-02, 20:45
1,5 liters flaska är nog lite för stor för att kunna ligga på plats ordentligt. Märk väl, jag skrev en halvliters...:)

OneManArmy
2016-02-02, 21:29
Provar en sån imorrn då ;)

Mckenzie ländryggsrullen såg lämplig ut annars

novich
2016-02-03, 09:25
Javisst, den ser ju ut att vara väldigt lämplig! Återkom gärna med lite info om du skaffar en sådan.